Hybride omvormer, waar zit het addertje ?

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
vince!
junior lid
Installatie Land: België

Hybride omvormer, waar zit het addertje ?

Bericht door vince! »

Allen,

In de nabije toekomst willen we enkele zonnepanelen laten bijplaatsen aan de oostkant van onze woning. Onze huidige installatie die jaarlijks ruim 4.500kwh opbrengt is volledig westwaarts gericht. Met het oog op de digitale meter krijgen we op deze manier een meer gespreide opbrengst over de dag heen en vooral in de winter hebben we zo wat productie.
Ondertussen kwamen 3 bedrijven langs. De eerste zei niks over het feit dat we onze huidige electriciteitskast zouden moeten opgraden naar drijfkracht.
Tweede installateur belde me achteraf op en zei dat we zouden moeten de kast aanpassen.
De derde installateur kwam met de idee om een hybride omvormer te plaatsen. Onze huidige omvormer (dit jaar 10 jaar oud) zou worden vervangen door zo'n hybride omvormer en beide kanten van het dak bedienen.
Ben wel gewonnen voor dit idee, 1) zo hebben we terug een nieuwe/frisse omvormer met 20 jaar garantie 2) kan er in de toekomst maar eentje defect gaan en 3) belangrijkste volgens mij ; onze kast moet niet omgebouwd worden.
Echter ik heb zo'n vermoeden dat toen niet alles verteld is, er werd gegoocheld met cijfers van 200% input... duidelijke uitleg kreeg ik niet.
Misschien kunnen jullie me iets meer vertellen over zo'n hybride omvormer ?
1) stel kant oost levert 3KW en kant west ook 3KW, wordt er dan 6KW geïnjecteerd of wordt dit afgevlakt op 5 KW ?
2) wat gebeurt er met de teller voor de certificaten, gaat alles over deze teller of blijft dit gescheiden ?
3) verlies ik mijn groene stroom certificaten niet ?
4) zit er ergens een addertje onder het gras en zeggen jullie, niet doen ?

Alvast hartelijk dank,
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Hybride omvormer, waar zit het addertje ?

Bericht door janus »

1) wordt max. 5kW geïnjecteerd en de rest in je batterij gestopt.
2)Bij plaatsen van panelen is niet toegestaan als je gsc hebt.
3) zie 2
4) zie 2
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
vince!
junior lid

Bericht door vince! »

Janus, dank voor uw reactie.
Batterij zal voorlopig niet geplaatst worden, maar als ik u goed versta ; ik plaats dus een installatie bij op hetzelfde adres/woning volledig gescheiden van de eerste installatie, zelfs dan verlies ik mijn groensestroomcertificaten van de eerste installatie ?
In dit geval zal het bijplaatsen van panelen zeker niet doorgaan !
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

ik plaats dus een installatie bij op hetzelfde adres/woning volledig gescheiden van de eerste installatie, zelfs dan verlies ik mijn groensestroomcertificaten van de eerste installatie ?
Misschien begrijp ik je tekst niet goed maar je wilt je omvormer toch vervangen door een zwaardere en er meer panelen op plaatsen?
Onze huidige omvormer (dit jaar 10 jaar oud) zou worden vervangen door zo'n hybride omvormer en beide kanten van het dak bedienen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

vince!
junior lid

Bericht door vince! »

Stel ; we vervangen onze huidige omvormer door een nieuwe hybride omvormer die ook de nieuwe panelen bedient, wat is de situatie voor de certificaten.
Of ; we plaatsen voor de bijgeplaatste panelen een extra omvormer, die geen invloed heeft op de huidige installatie, wat is dan de invloed op de certificaten voor de oude installatie ?
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Bij het eerste verlies je je certificaten uiteraard, bij het tweede is er geen probleem, mits je onder de 5kW per fase blijft.
.

vince!
junior lid

Bericht door vince! »

janus schreef: 02 jun 2021, 09:46 Bij het eerste verlies je je certificaten uiteraard, bij het tweede is er geen probleem, mits je onder de 5kW per fase blijft.
Ombouwen naar 3 fases zal dus noodzakelijk zijn ? Enig idee wat ongeveer de kost zal zijn om de kast om te bouwen en gekeurd te krijgen ?
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

Ik zou eerst eens nakijken* hoeveel netafname er is in de voormiddag om te achterhalen of een bijkomende oost opstelling rendabel is.

*Elke dag voor een week vanaf de zon met de onderkant zichtbaar is in het oosten tot wanneer de huidige installatie instaat voor het volledige huisverbruik. Liefst tijdens een week met veel zon, want dat is het max aantal kWh dat je met je oost zou kunnen capteren.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Enig idee wat ongeveer de kost zal zijn om de kast om te bouwen en gekeurd te krijgen ?
Dat hangt helemaal af van de staat van je huidige installatie.
Ombouwen en de keuring is in het gunstigste geval <300€ als er echter gebroken en weer hersteld moet worden om nieuwe leidingen te trekken kan dat 10 of 20x zoveel zijn.
.

Plaats reactie

Terug naar “Een nieuwe installatie?”