Hoeveel pannelen leggen?

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
Brownspider
Installatie Land: België

Hoeveel pannelen leggen?

Bericht door Brownspider »

Beste,

We hebben een verbuikt van 3.000 kw per jaar met ons gezin.

Kunnen we best 3.000 kwh per jaar aan pannelen leggen of eerder 3.500 kwh per jaar voor de toekomst op te vangen als we kinderen hebben?

Vriendelijke groeten,
Jeroen
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Hoeveel pannelen leggen?

Bericht door janus »

Ik vind het erg moeilijk om daar op dit moment antwoord op te geven met alle onzekerheden.
Verder geef je ook weinig info over je verbruikers profiel en hoe en waar alles geplaatst moet worden.
Is het b.v. nieuwbouw, wat is je orientatie en helling en zijn jullie overdag thuis en was is je verbruik dan?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
mr.Beam
lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Bericht door mr.Beam »

Hallo Jeroen
Het antwoord van Janus is al duidelijk, geef even wat meer informatie over jouw situatie.
Uit de vraag van jou maak ik op dat je ruimte zult hebben voor meer panelen en dat kan best wel eens heel goed uitvallen...

In de toekomst kijken is wat het energie verbruik betreft niet meer zo moeilijk, alles wijst er op dat we in de toekomst minder en liefst helemaal geen fossiele brandstof meer moeten gebruiken.
Wij hebben in 2012 duidelijk meer panelen op het dak gelegd als ons toenmalige verbruik.
Met onze eerste 22 panelen (5390wp) hadden we toen dus al veel meer stroom dan we nodig hadden, op de bank bracht het geld toch weinig op en nu zelfs nog minder! :cry:
We hebben op dit moment 46 panelen met een jaaropbrengst van ca 11500 kwh en dat gaat bijna allemaal op door op allerlei fronten de fossiele brandstof te vervangen door onze zelf opgewekte stroom, daar moeten we in de nabije toekomst toch naar toe...
Als je eenmaal besmet bent met het "zelf opwek virus" (ja er bestaan ook leuke virussen!), dan ga je het steeds leuker vinden!

Ik weet niet hoe de situatie op dit moment in Belgie is, maar in Nederland wordt per 2023 het salderen stapsgewijs afgeschaft.
Dan wordt het gebruiken van alleen maar zelf opgewekte energie een stuk moeilijker (en minder voordelig), maar dat zien we dan wel weer, leuke uitdaging voor de toekomst!
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie!
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

mr.Beam schreef: 10 jan 2021, 18:21 Ik weet niet hoe de situatie op dit moment in Belgie is, maar in Nederland wordt per 2023 het salderen stapsgewijs afgeschaft.
Dan wordt het gebruiken van alleen maar zelf opgewekte energie een stuk moeilijker (en minder voordelig), maar dat zien we dan wel weer, leuke uitdaging voor de toekomst!
Er is geen eenvormige regeling voor België.
In het Vlaamse Gewest (Bij jullie gekend al Vlaanderen) werd de saldering per 01/01/2021 volledig afgeschaft.
Er is nog een overgangsmaatregel waarbij een PV-installatie geplaatst voor 01/01/2021 nog 15 jaar kan genieten van de saldering te tellen vanaf de datum van plaatsing. Maar deze overgangsmaatregel maakt momenteel het voorwerp uit van een gerechtelijk geding. Uitspraak verwacht voorjaar 2021.

De installatie van Jeroen komt, als ze in Vlaanderen gelegen is, dus sowieso niet meer in aanmerking voor de salderingsregeling.
Zijn toekomst, inzake zelf opwekken van energie, en de uitdaging daar omheen is dus al begonnen.
ErInCiri

Bericht door ErInCiri »

Brownspider schreef: 08 jan 2021, 12:33 We hebben een verbuikt van 3.000 kw per jaar met ons gezin.
Kunnen we best 3.000 kwh per jaar aan pannelen leggen of eerder 3.500 kwh per jaar voor de toekomst op te vangen als we kinderen hebben?
Uw eenheden zijn niet helemaal correct, maar wat je wil zeggen is wel duidelijk.
Een verbruik over een periode is in kWh, de dimensionering van een PV-installatie is in kWp (kilowattpiek).

Dat gezegd zijnde zou ik vanaf 2021 eerder investeren - wij kijken nu die richting uit - in een installatie met zowel PV als batterijen.
Ik zag ergens een prijs van €2500 (rekening houdend met premies ed - in Vlaanderen/België) voor een 5kWh batterij.
Als je dat combineert met een €3500 voor een 3kWp installatie, gaan er heel wat dagen zijn dat je (met uw huidig verbruik) niets van het net nodig hebt.

Als dan naderhand blijkt dat uw verbruik stijgt (actievere/opgroeiende gezinsleden, EV, WP, ...), dan zou ik PV & batterij bijplaatsen naar wens. De kans is héél groot dat beide (zowel PV als batterij) in de komende jaren nog in prijs gaat dalen. Op voorhand gigantisch overdimensioneren is financieel niet per sé de beste strategie.
Cramel
junior lid

Bericht door Cramel »

Met wat we vandaag weten, zal het goedkoopste voor onbepaalde tijd zijn , NIET investeren in zonnepanelen of batterijen en gewoon de stroom van het net halen.

Misschien komen ze binnen X aantal jaar er achter dat het inderdaad niet lonend is zoals het er vandaag voor staat, en wordt er ooit nog eens iets gedaan om zonnepanelen terug aan te moedigen? en dan blijft nog de huizengrote vraag hoelang het zal duren vooraleer de spelregels terug halverwege de wedstrijd worden veranderd, zodat ja alsnog voor Piet snot staat en je je verliezen kan opvreten zoals het nu deze week is gegaan :evil:
Als ik de klok kon terug draaien , er zouden zeker en vast geen zonnepanelen meer komen op mijn dak !
Had ik dat geld in brand gestoken ,dan kon ik er mij tenminste nog aan warmen, nu kijk ik elke dag op lelijke zonnepanelen op mijn dak welke mij nog een hoop geld gekost hebben , en die in de periode dat ze kunnen meegaan, onmogelijk voldoende kunnen opleveren om op een break even uit te komen :evil: dat is zeer frustrerend en , daar wordt je iedere dag boos van :td:
mr.Beam
lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Bericht door mr.Beam »

Een beetje erg zwartgallig Cramel!
Ik wordt er altijd blij van als ik mijn dak bekijk, zeker als de zon ook nog schijnt!
Ik wordt pas boos en verdrietig als ik mijn bankrekening bekijk!
Niet dat er niet genoeg op staat hoor al ben ik snel tevreden, maar een rente van nog gèên half procent, dat is toch om te huilen!
Iedere opgewekte en zelf gebruikte KWh scheelt mij toch 23 eurocent en iedere teruggeleverde KWh, a-ja..., daar krijg ik inderdaad maar 7 eurocent voor terug.
Nog even en dan moeten we in Nederland betalen voor geld op de bank, dan kan je je geld toch beter op het dak leggen!
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie!
Cramel
junior lid

Bericht door Cramel »

@Mr Beam

Ik hoop voor jouw en al je landgenoten in Nederland dat de zaken nog lang zo mogen blijven , zoals je beschrijft.

In Vlaanderen hebben wij echter sedert enkele dagen het slechte nieuws gekregen dat de de Vreg (Vlaamse Regulator van Energie en Gas)
het zonodig gevonden heeft om naar het grondwettelijk hof te stappen.
Door deze Rechtbank zijn vonnis kunnen wij dus enkel nog de stroom gebruiken van onze zonnepanelen, op het moment dat er productie is, al het overige komt doorgesluisd naar het net ( momenteel zonder enige vergoeding)
Mijn Solar installatie is sedert 14 maand in gebruik, ik heb hiervoor 10600 € betaald, waarvan ik in het eerste jaar een kleine 800€ besparing heb terug gekregen dus actueel nog 9800 € te gaan.Normaler wijze met de regels zoals ze waren bij de installatie had ik nog 12 à 13 jaar nodig om op een break even te komen.
Ik maakte nu op de site van o.a de Vreg de simulatie met de effectieve verbruiken welke mijn digitale meter aangeeft, gezien onze Roverheid halverwege de wedstrijd de spelregels heeft gewijzigd, blijkt dat ik nu maximaal nog een kleine 300€ per jaar zal kunnen behalen.Te verminderen met de kosten van jaarlijkse reiniging 50€, is dus een rendement van 250€ per jaar
Als je de som maakt moet deze installatie het nu dus nog 39jaar uitzingen, dan moet je nog rekening houden dat er tussentijds minimum 1 maal de omvormer zal moeten vernieuwd worden +- 1500 € of nog eens zes jaar extra te gaan.
Wat ons dus op 45 jaar nog te gaan brengt !
Ik houd dan nog geen rekening met de recyclage kosten op het einde van de rit.
Het is dus zéér onwaarschijnlijk dat een ZP installatie het zo lang zal uithouden, en mocht dat zo zijn is het ook zeer onwaarschijnlijk dat ik het zelf nog zou kunnen beleven.
Conclusie: we zijn eraan voor de moeite , en onze centen zijn we kwijt ! :evil:
Dus had ik die centen in brand gestoken kon ik me er tenminste nog eens aan warmen.

Misschien vind u dat nog steeds zwartgallig, maar dit is hoe de zaken er bij ons nu eenmaal voorstaan.
Nota: Dit geld niet voor Wallonie waar ze nog lustig stroom kunnen blijven terug steken, zelfs zonder prosumenten taks te betalen, en gewoon verder kunnen blijven compenseren.
Zo doet men dat in Belgie om er voor te zorgen dat er constant spanningen zijn tussen die twee bevolkingsgroepen.
ErInCiri

Bericht door ErInCiri »

Het risico bestaat dat het een zoveelste topic over de al dan niet terugdraaiende teller wordt.
Het was al duidelijk van toen Vlaamse minister voor (toen) Energie (nu: mobilteit en nog wat) de regeling van de 15-jaar lang terugdraaiende aankondigde, dat het riskant was om erop in te gaan. De VREG heeft heel snel een proces aangespannen (samen met nog wat andere instanties), omdat de Vlaamse regering de eigen bevoegdheden te buiten ging (lees: ze gingen beslissen over de portefeuille van een ander niveau én op het beleidsdomein van een ander niveau).

Dat gezegd zijnde, en terugkomend op een zwartgallig bericht hierboven en mijn eigen post daar nog boven, denk ik oprecht dat een eigen batterij énorme stappen voorwaarts kan betekenen in terugverdientijd van een PV-installatie:
Afbeelding

In uw specifieke situatie, Cramel, gok ik dat je 7-10kWp op uw dak hebt liggen. Zoals je hierboven kan zien is het moeilijk om met énkel PV boven de 30-40% zelfgebruik uit te stijgen.
Nog een leuke link is deze: https://pvspeicher.htw-berlin.de/unabha ... tsrechner/#
Kan je zelf wat simuleren. Mijn (voorlopige) conclusie is dat je beter een kWh meer aan batterij plaats dan een kWp aan PV.
Frnkie
Senior lid

Bericht door Frnkie »

Cramel schreef: 18 jan 2021, 06:39 @Mr Beam

Ik hoop voor jouw en al je landgenoten in Nederland dat de zaken nog lang zo mogen blijven , zoals je beschrijft.

In Vlaanderen hebben wij echter sedert enkele dagen het slechte nieuws gekregen dat de de Vreg (Vlaamse Regulator van Energie en Gas)
Door deze Rechtbank zijn vonnis kunnen wij dus enkel nog de stroom gebruiken van onze zonnepanelen, op het moment dat er productie is, al het overige komt doorgesluisd naar het net ( momenteel zonder enige vergoeding)
Mijn Solar installatie is sedert 14 maand in gebruik, ik heb hiervoor 10600 € betaald, waarvan ik in het eerste jaar een kleine 800€ besparing heb terug gekregen dus actueel nog 9800 € te gaan.Normaler wijze met de regels zoals ze waren bij de installatie had ik nog 12 à 13 jaar nodig om op een break even te komen.
Ik maakte nu op de site van o.a de Vreg de simulatie met de effectieve verbruiken welke mijn digitale meter aangeeft, gezien onze Roverheid halverwege de wedstrijd de spelregels heeft gewijzigd, blijkt dat ik nu maximaal nog een kleine 300€ per jaar zal kunnen behalen.Te verminderen met de kosten van jaarlijkse reiniging 50€, is dus een rendement van 250€ per jaar
Als je de som maakt moet deze installatie het nu dus nog 39jaar uitzingen, dan moet je nog rekening houden dat er tussentijds minimum 1 maal de omvormer zal moeten vernieuwd worden +- 1500 € of nog eens zes jaar extra te gaan.
Wat ons dus op 45 jaar nog te gaan brengt !
Ik houd dan nog geen rekening met de recyclage kosten op het einde van de rit.
Het is dus zéér onwaarschijnlijk dat een ZP installatie het zo lang zal uithouden, en mocht dat zo zijn is het ook zeer onwaarschijnlijk dat ik het zelf nog zou kunnen beleven.
Conclusie: we zijn eraan voor de moeite , en onze centen zijn we kwijt ! :evil:
Dus had ik die centen in brand gestoken kon ik me er tenminste nog eens aan warmen.

Misschien vind u dat nog steeds zwartgallig, maar dit is hoe de zaken er bij ons nu eenmaal voorstaan.
Nota: Dit geld niet voor Wallonie waar ze nog lustig stroom kunnen blijven terug steken, zelfs zonder prosumenten taks te betalen, en gewoon verder kunnen blijven compenseren.
Zo doet men dat in Belgie om er voor te zorgen dat er constant spanningen zijn tussen die twee bevolkingsgroepen.
-Kun je uw berekening ook delen? Grootte installatie, opbrengst in kWh en euro, ... Ik heb al veel installaties uitgeteld, maar 45 jaar heb ik toch nooit gezien.
-Jaarlijkse reiniging is meestal niet nodig en brengt al zeker geen €50 op.
-Recyclage is gratis.
Cramel
junior lid

Bericht door Cramel »

Beste frnkie

De bedragen staan reeds vermeld hierboven, het betreft een installatie van 23 panelen van 330 WP dus 7590 WP totaal met een omvormer van 5 Kw. Zoals reeds eerder gemeld kon ik in het eerste jaar 796 € besparen, na betaling van het prosumenten tarief. Kostprijs 1062 €
Effectieve besparing ten overstaan van het vorige jaar zonder zonnepanelen, met zelfde gebruikspatroon.Wij hadden toen 7514 KWh verbruikt, wat 1858 € vertegenwoordigde.
Ik liet nu na het eerste jaar reinigen , na drie prijsoffertes te hebben opgevraagd, selecteerde ik de middelste aan 50€ , verschil met goedkoopste was 2€,en 4€ met de duurste, dus zal die prijs wel niet buitensporig zijn.
Het verschil voor en na was over overduidelijk, dus wel nodig om jaarlijks te herhalen.
De simulatie bij de Vreg is gebaseerd op de echte cijfers zoals op de DM vermeld, en geeft dus nog een kleine 300€ per jaar (298,4 om heel juist te zijn).Er zou dus nog 2806 Kwh afname in dagtarief zijn en 2608 Kwh nacht afname voor 1559 €
Als momenteel de recyclage vandaag nog gratis is, vertrouw er dan geenszins op dat onze onbetrouwbare Roverheid binnen X aantal jaar dit niet zal aangepast hebben :cry: De recyclage kost is hierin zoals vermeld trouwens ook nog niet ingerekend.
Het mantra van de hedendaagse politiekers is namelijk" pakken pakken pakken, waar je maar kunt, en zoveel je maar kunt " het begrip betrouwbaarheid of rechtvaardigheid is hen immers totaal onbekend, dat staat niet in hun woordenboek :evil: Woordbreuk plegen daarentegen gaat hen wel heel goed af, daar hebben ze geen moeite mee.
YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 »

Cramel schreef: 18 jan 2021, 21:06 Ik liet nu na het eerste jaar reinigen , na drie prijsoffertes te hebben opgevraagd, selecteerde ik de middelste aan 50€ , verschil met goedkoopste was 2€,en 4€ met de duurste, dus zal die prijs wel niet buitensporig zijn.
Het verschil voor en na was over overduidelijk, dus wel nodig om jaarlijks te herhalen.
2020 was een beter jaar dan 2019, normaal dus dat ze beter presteerden. Die reiniging heeft dus niets opgebracht.
Cramel schreef: 18 jan 2021, 21:06 De bedragen staan reeds vermeld hierboven, het betreft een installatie van 23 panelen van 330 WP dus 7590 WP totaal met een omvormer van 5 Kw. Zoals reeds eerder gemeld kon ik in het eerste jaar 796 € besparen, na betaling van het prosumenten tarief. Kostprijs 1062 €
Ik weet niet hoe je uw rekening maakt maar uw installatie, vermits 2020 een goed jaar was zou je installatie een minimum 7500 kWh moeten geproduceerd hebben wat een besparing van € 1875 zou zijn, dus zou je alleen het prosumententarief van € 500 (5kW aan € 100/kW) moeten betaald hebben dus blijft er een besparing van € 1375 en geen kost van € 1062.
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

janus schreef: 08 jan 2021, 14:34 Ik vind het erg moeilijk om daar op dit moment antwoord op te geven met alle onzekerheden.
Janus, TS geeft duidelijk niet genoeg info om een gedegen antwoord op te geven maar wat betreft het plaatsen van een nieuwe installatie zijn er geen onzekerheden.
Die regels zijn al ingegaan op 01/01/2021.
En die regels zijn al ruim voor 01/01/2021 gecommuniceerd.

Integendeel het kan er voor nieuwe installaties, onder de reeds geldende en duidelijke regels, alleen maar voordeliger op worden.
Misschien valt er nog een bijkomende premie of genoegdoening uit de bus voor eigenaars van een WP of EV.

Maar uitsluitend op gebied PV, wat tenslotte TS zijn vraag is, is de regelgeving zeer duidelijk.
Cramel schreef: 17 jan 2021, 22:12 Met wat we vandaag weten, zal het goedkoopste voor onbepaalde tijd zijn , NIET investeren in zonnepanelen of batterijen en gewoon de stroom van het net halen.
Wat weet jij dan vandaag meer dan drie weken geleden?
Wat betreft de vraag van TS is de situatie nu exact hetzelfde als op 01/01/2021.
Hij krijgt buiten een eenmalige premie geen enkel ander voordeel.
Wat je nie tkrijgt kan ook niet afgenomen worden.
Zelfs in 2020 werd op dezelfde vraag al het antwoord gegeven dat als je een gokje wilde wagen je moest plaatsen in 2020.
Maar als je 100% zekerheid wilde je pas moest plaatsen vanaf 01/01/2021.
Echt? Waar heb je het afgelopen jaar dan geleefd?
Ik liet nu na het eerste jaar reinigen , na drie prijsoffertes te hebben opgevraagd, selecteerde ik de middelste aan 50€ , verschil met goedkoopste was 2€,en 4€ met de duurste, dus zal die prijs wel niet buitensporig zijn.
Echt? Je maakt je zorgen over het rendement van je panelen maar laat je wel iets totaal onnodig aansmeren waar je dan nog voor betaald ook.
Het verschil is overduidelijk? Hoogstens een dag ja. Ga je je panelen dan elke dag laten kuisen?
Mijn panelen zijn in negen jaar nog niet professioneel gereinigd. Uitzonderlijk de onderste rand tegen mosvorming en af en toe een te grote vogelpoep.
De afgelopen jaren lag het jaarlijks grendement het hoogst.
Cramel
junior lid

Bericht door Cramel »

Man man man,

Sommigen hier beweren beter te weten wat je betaald dan wat je zelf op je factuur ziet staan , Helderzienden of wat ???

Dat er massaal stroom is teruggegaan op het net, omdat de oude analoge meter dag & nacht verbruik mat, zover heeft men niet gedacht.
Wij hadden inderdaad op dag verbruik niks, maar de nacht daarentegen, met twee dagen per week aan nachttarief duurt het héél lang voor je dat ingelopen hebt, maar zij weten natuurlijk beter.

Als er een in meerdere jaren zijn panelen niet hoeft te reinigen, zal hij toch in een heel andere omgeving moeten wonen dan wij, ik kan niet geloven dat Solar panelen welke onder de vogelpoep zitten nog enig aannemelijk rendement kunnen hebben.

Er is enkele maanden terug zelfs boven aan de panelen een extra draadje gespannen zodat de bosduiven deze schuinstaande panelen niet langer als overnachtingsplaats kunnen gebruiken.
Ik weet niet in welke omgeving jullie dan wonen, maar dat moet in elk geval totaal afwijkend zijn dan bij ons.

Blijkbaar is Ivob al heel lang en heel veel met de wetgeving rondom zonnepanelen bezig , maar ik heb héél ander werk en ook andere hobby's. Wij hebben vorige week voor het éérst op de radio gehoord van heel die soap met het grondwettelijk hof, en dat we nu massaal bedrogen en in de zak gezet zijn.

Gezien diezelfden terug alles wel veel beter zullen weten, ga ik hier niet verder meer op reageren, ik weet ondertussen hoe erg we zijn bedrogen, en verdere onbetrouwbare investeringen in groene energie zullen er hier zeker en vast niet meer komen NO WAY.
Zodra het interessant wordt zet ik nog liever een dieselgenerator in de tuin dan dat ik nog één eurocent weggooi aan dat groene gedoe.

Een maal kunnen ze mij bedriegen, maar een tweede kans komt er niet meer ! :td: :td: :td:
ErInCiri

Bericht door ErInCiri »

@voor het eerst gehoord op de radio
Dat kan natuurlijk, maar dan heb je toch heel wat communicatie rond/over zonnepanelen gemist. Zelfs de (nieuwe) minister heeft gewaarschuwd dat de reclame van PV-installateurs misleidend was, net omdat die rechtzaak nog niet uitgesproken was.
ivob schreef: 18 jan 2021, 22:15 Die regels zijn al ingegaan op 01/01/2021.
En die regels zijn al ruim voor 01/01/2021 gecommuniceerd.
Dus nieuwe installaties, op te leveren in 2021 krijgen:
- een premie voor de zonnepanelen (max €1500)
- geen prosumententarief (afgevoerd door het Hof)
- geen verplichting voor digitale meter, dus ferraris mag blijven hangen (tenzij je een batterij wil plaatsen met subsidies, dan *moet* je een digitale meter plaatsen)

Ik denk dat de Vlaamse regering nog wat uit te klaren heeft.
Niet enkel voor installaties die al opgeleverd zijn, maar ook voor installaties die in 2021 geplaatst gaan worden.
Plaats reactie

Terug naar “Een nieuwe installatie?”