Prosumententarief onder vuur van de VREG

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Prosumententarief onder vuur van de VREG

Bericht door ivob » 27 nov 2019, 22:22

bruma schreef:
27 nov 2019, 21:21
Tuurlijk bedanken we iedere Vlaming ...
die producten of diensten van onze baas afneemt anders hadden we geen loon.
En de aandeelhouder profiteert mee op kap van de klant.
Zo simplistisch is het ook weer niet.
Zonder aandeelhouders geen kapitaalinbreng. Zonder kapitaalinbreng geen bedrijf dat kan groeien en inoveren. Zonder bedrijf geen producten voor klanten.
Het zijn bij o.a. Tesla (om maar iets te noemen) nog altijd de aandeelhouders die het grootste risico nemen. Niet het management noch de klanten.
Zonder aanhoudende kapitaalinjecties van aandeelhouders bestond het bedrijf al lang niet meer. Zonder het bedrijf was er ook geen incentive meer
voor de fossiele autoindustrie om eindelijk ook eens te beginnen met het produceren van elektrische voertuigen.

Aan die simplistische polarisering heeft niemand iets. Het internet staat er al vol genoeg mee.
Laatst gewijzigd door ivob op 27 nov 2019, 22:35, 2 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 nov 2019, 22:34

YveST3 schreef:
27 nov 2019, 21:12
"Gratis" voor u of mij maar er is wel iemand die het betaald, de "belastingbetaler", de hardwerkende Vlaming of wie het ook mag zijn en die danken wij daarvoor ! µ£ ;-)
Niemand houdt U of iemand anders tegen te investeren in wat dan ook. Dat noemt risico nemen en de gevolgen dragen (de goede en de slechte).

Het is zeer gemakkelijk eerst de mensen die in iets investeren uit te lachen ("er is geen terugverdientijd", "brengt niets op",...) , als de investering mislukt nog harder te lachen ("zie je wel, ik had het toch voorspeld!") maar als het lukt ze uit te schelden voor " de profiteurs die met het belastinggeld van de hardwerkende Vlaming gaan lopen". :roll:

Ik betaal trouwens al decennia lang belastingen op arbeid, sociale bijdragen, btw op investeringen, onroerende voorheffing op bezittingen, roerende voorheffing op opbrengst uit kapitalen.... Daar zal het dus zeker niet aan liggen. En die inkomsten mogen van mij gerust herverdeeld worden zonder dat ik het gevoel heb per defenitie de benadeelde partij te zijn en "de anderen" de profiteurs. Moest ik mij niet kunnen vinden in dit systeem (en geen enkel systeem is perfect en sluitend) ging ik het gewoon elders proberen. Niemand die mij zou tegenhouden.

Wat is dus het probleem? Dat sommige mensen absoluut geen risico willen lopen en liever een afwachtende houding aannemen? Voor mij geen probleem. Maar stop dan met zeuren als iemand anders het iets anders ziet en er naar handelt.

Het ogenblik dat iedereen zit te wachten op een initiatief van een ander en niemand nog in iets durft te investeren en wars is van ieder risico, dan heb je een echt probleem.

YveST3
Donateur
Donateur
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 28 nov 2019, 23:29

Ooooh ivob, kalmte alleen kan u redden, waar zie jij dat il klaag of zeur ?
Ik heb op hetzelfde moment als u mijn panelen laten installeren, dus kort verdientijd en lang profiteren van de GSC's
Ik heb er goed en nog altijd mijn boterham aan verdient maar ik herken ook dat vele anderen een deel van mijn winst betalen, niet meer dan dat !
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 29 nov 2019, 08:29

Ik had het niet op U persoonlijk maar dat geleuter over de "hardwerkende Vlaming" ben ik langzamerhand zo beu als koude pap.
(En ik blijf, waarschijnlijk tot uw ongeloof, daar redelijk kalm onder.)

De spreekwoordelijke "hardwerkende Vlaming" is voor een steeds groter wordende groep geïmmobiliseerden een excuustruus geworden om zich te verschuilen achter ieder argument om vooral zelf nooit risico en verantwoordelijkheid te moeten nemen en als je dan de boot weer eens mist wat te kunnen gaan uithuilen onder de rokken van de mama.
In de realiteit is het een uitstervend (figuurlijk) ras, de "Calimero" van Europa.

Binnen tien jaar, toch als het op hetzelfde elan verder gaat, is dit hier de meest achtergestelde regio van Europa die volledig de boot heeft gemist.
Het enige wat een "zelfverklaarde hardwerkende Vlaming" (iets wat nog alleen in zijn eigen hoofd bestaat) nog kan is zijn geld oppotten, bang zijn voor alles en nog wat, vooral geen enkel risico nemen en de schuld voor alles wat mis gaat op een ander steken.
Over tien jaar mag hij zijn opgepot kapitaaltje (toch wat er nog van over blijft na aangetast te zijn door de inflatie) in veelvoud uitgeven om nog trachten in te halen wat hij nu, uit gierigheid en blindheid, niet durfde te doen.
Het zullen dan wel de anderen zijn die het voor hem moeten komen doen want zelf zal hij dan zo onkundig en vadsig volgevreten zijn dat hem de kennis en kracht ontbreekt om zelf het initiatief te nemen.

Allee, nu met zijn allen terug naar de aard van dit topic: in een hoekje wat bang en verongelijkt zitten afwachten op wat komen gaat en ondertussen, liefst in groep want dat voelt zoveel veiliger aan en dan val je minder op, een schuldige zoeken voor het eigen onvermogen.

Plaats reactie