Juiste dimensionering omvormer?

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
biestig
Installatie Land: België

Juiste dimensionering omvormer?

Bericht door biestig » 18 jun 2019, 04:30

Ben hier bezig met offertes op te vragen en nu bij 2 offertes krijg ik bij mijn o-w opstelling met solaredge de se2200h voorgesteld.
Nu ik weet dat je deze voor 200% mag overdimensioneren maar als ik in pv calc kijk dan zie ik dat ik toch in mei enzo boven 3000W zit met de opstelling. Ik ga ervan uit dat de omvormer steeds aftopt op 2200W dus dan maak ik toch veel verlies?

Volgens hun calculatie in de offerte kom ik op 3,21% aftopping op jaarbasis, max in juli op 6, 63%, klopt dit dan wel?

http://users.skynet.be/betberge/pvdiary ... eff2=-0.45

Opstelling dus met 6 panelen 325W oost en 10 panelen 325W west, 45 graden pannendak.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Juiste dimensionering omvormer?

Bericht door janus » 18 jun 2019, 07:04

Welkom op het forum.
Het is een rekensommetje, 3% verlies op jaarbasis is een goede 400kWh => +/-100€
Met de 2.2kW omvormer betaal je +/- 80€ minder prosumententarief, je kiest dus beter voor een (iets) zwaardere omvormer.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

biestig

Bericht door biestig » 18 jun 2019, 08:27

Hey Janus,

Bedankt voor de opmerking, grappige is dat de firma zelf zegt dat de kleinere omvormer van solaredge in mijn voordeel zou uitvallen omdat ik meer opbrengst zou hebben ten opzichte van een sma omvormer van 3kw en ook nog minder prosumententarief.

Als ik de simulaties zie van hun klopt dit ook, solaredge geeft 4.08Mwh en de sma geeft 3774kwh. Is dit in werkelijkheid ook zo want het dak heeft geen schaduw. Dit is wel voor panelen van 315w.

Maar hoe kom je aan 400kwh? totale jaaropbrengst is volgens pvcalc 3751kwh en volgens solaredge 4190kwh, volledig geinstalleerd vermogen is 5200kwh, 3,21% van 5200kwh is 167kwh. Of mis ik ergens iets??

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 18 jun 2019, 16:15

Pvcalc zit altijd iets te laag, dus ik reken 4000kWh en daar neem ik 3% verlies op.
Maar nu zie ik dat ik deze morgen niet goed waker was en ipv 120kWh verlies schreef 400kWh :roll: :cry:

120kWh x 0.25€= 30€
De 2200Watt omvormer is dus beter, sorry voor de fout in mijn eerdere bericht.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 18 jun 2019, 19:17

biestig schreef:
18 jun 2019, 08:27

Als ik de simulaties zie van hun klopt dit ook, solaredge geeft 4.08Mwh en de sma geeft 3774kwh. Is dit in werkelijkheid ook zo want het dak heeft geen schaduw.
Dat komt doordat SMA met 2 strings werkt en SolarEdge met één waardoor de omvormer eerder opstart, langer blijft produceren en minder vaak buiten bereik van de MPP werkt.
SolarEdge gecertificeerd dealer

biestig

Bericht door biestig » 18 jun 2019, 20:47

Ok, dus als ik het goed kan begrijpen is het voor mij zoiezo het beste om te werken met de solaredge ondanks het feit dat de installatieprijs duurder zal zijn ben ik beter af oldat hij sneller zal opstarten en moet minder prosumententarief betalen.

Dan nog ivm garantie, panasonic heeft 25 jaar garantie incl montage en transport. LG heeft enkel product en niet montage en transport, REC ook. REC is wel een stukje goedkoper en ook wel goed merk maar is de 25 jaar garantie met montage en transport echt iets waar je van kan aangaan dat na bv 18 jaar je er aanspraak op kan doen?

Verstuurd vanaf mijn EML-L29 met Tapatalk

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 18 jun 2019, 21:15

Persoonlijk denk ik niet maar een ieder zal daar een andere mening of voorkeur voor hebben.
Hetzelfde als de keuze voor merk en type omvormer ;-)
.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 18 jun 2019, 23:00

Na 18 jaar krijg je hoogstwaarschijnlijk een niet passend paneel (omdat de wereld er over 18 jaar anders uitziet), of een kleine vergoeding.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Plaats reactie