wat is de beste oplossing voor mij

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
haabee
junior lid
Installatie Land: België

wat is de beste oplossing voor mij

Bericht door haabee » 06 dec 2018, 15:18

Hallo allemaal. Sinds kort ben ik op zoek naar zonnepanelen, diverse offertes zijn al binnen. Maar ik zit met veel vraagtekens.

Laat ik eerst over mijn woning beginnen. Het dak is Oost/West georiënteerd, de westkant staat ietsepietsie meer op het zuiden gericht. Volgens de Zonnekaart Vlaanderen is mijn dak wat betreft westkant 45% "ideaal" en de oostkant 50% "bruikbaar", overige 5% "beperkt bruikbaar".
Daarbij staat zo'n 50 meter van mijn woning een bos met hoge naaldbomen, waardoor, wanneer de zon laag staat, ik enkele maanden in de winter weinig tot vrijwel geen zon heb. Hier en daar een zonnestraaltje door de bomen wel natuurlijk.

Welke panelen zijn voor mij beter?
Aanbieder A: 16 canadian solar poly panelen (280Wp) met 3000HD Wave SolarEdge omvormer +16 optimizers. Panelen komen aan beide zijden te liggen, Oostkant naar het noorden gericht en aan de westkant aan de zuidzijde. Product garantie panelen 10 jaar, omvormer en optimizers 25 jaar.
Vermogen installatie 4480 Wp, efficiëntie 0,80, minimale jaarlijkse opbrengst 3454,8 kwh.

Aanbieder B: 14 Jinko MX Perc mono panelen (300Wp) met Maxim solar Cell optimizers en een Goodwe omvormer (type zie ik er niet bij staan, verder in de offerte staat wel Pnom omvormer 3600?). Panelen komen allemaal aan de westkant te liggen. Over garantie staat in het contract niets, wel dat ik een aanbetaling moet doen.
Vermogen installatie 4200 Wp, conversie 86,71%, geschatte opbrengst 3641,84 kwh.

Hier zien jullie 2 totaal verschillende systemen blauw/zwart met optimizers of chipsturing op het paneel en ook nog eens anders geplaatst. Wat is nou beter?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: wat is de beste oplossing voor mij

Bericht door janus » 06 dec 2018, 16:08

Welkom
Daarbij staat zo'n 50 meter van mijn woning een bos met hoge naaldbomen, waardoor, wanneer de zon laag staat, ik enkele maanden in de winter weinig tot vrijwel geen zon heb. Hier en daar een zonnestraaltje door de bomen wel natuurlijk.
Aan welke zijde heb je geen zon van die bomen?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

haabee
junior lid

Bericht door haabee » 06 dec 2018, 16:57

De bomen staan allemaal op de zuidzijde. Dus in de winter komt er geen zon op beide zijden, hooguit boven op de nok.

Vergeten er bij te schrijven: pannendak 30° hellend.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 06 dec 2018, 18:10

En hoelang duurt dat dan, alleen december en januari of nog langer?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

haabee
junior lid

Bericht door haabee » 06 dec 2018, 19:16

Precies weten doe ik het niet, maar ik denk dat je in de goede richting zit als je 2 maanden zegt. Vorige week toevallig gekeken en zag dat ongeveer 30 cm van de nok beschenen werd.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 06 dec 2018, 20:46

Tja als je zoveel geld gaat investeren is het toch wel belangrijk als je zeker weet dat je investering niet het halve jaar in de schaduw ligt.
.

haabee
junior lid

Bericht door haabee » 06 dec 2018, 22:51

Op "zonnepanelen.net" staat geschreven:
Indien schaduw voornamelijk van toepassing is op laaghangende zon in de maanden van oktober tot
en met maart, dan zal de minderopbrengst erg meevallen. We hebben het dan over een
minderopbrengst van circa 1 tot 3%. 70% van de stroomopwekking vindt plaats van april tot en met
september. Slechts 30% vindt plaats in de overige 6 maanden

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 06 dec 2018, 23:19

Dat klopt maar dan moet je wel zeker weten dat je niet langer schaduw hebt!
.

haabee
junior lid

Bericht door haabee » 07 dec 2018, 14:07

Een half jaar is het echt niet. Maximaal 2 maanden en 1 maand overlapping zon/schaduw. En bij de schaduw moet je niet denken aan directe schaduw, maar hetzelfde als een wolk voor de zon komt. De afstand van de toppen van de bomen en de panelen is misschien wel 80 meter.
Dus als ik het goed begrijp, is het niet rendabel om in ons bewolkt landje zonnepanelen te laten installeren.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 07 dec 2018, 14:36

Dus als ik het goed begrijp, is het niet rendabel om in ons bewolkt landje zonnepanelen te laten installeren.
Wat vind jij rendabel?
Ik heb ze zelfs hier in Spanje niet omdat het niet rendabel is, in België had ik ze wel, omdat het toen zeer rendabel was.
.

haabee
junior lid

Bericht door haabee » 07 dec 2018, 16:12

Als ik mijn 6 offertes nalees, is er geen één bij die rekening houdt met schaduw, terwijl ik het toch gezegd heb hoe de situatie is. Er wordt wel een conversie toegepast ivm Oost/West-ligging, maar voor de rest wordt geen rekening gehouden met schaduw. Tenminste zo staat het vermeld in de contracten. Mondeling wordt gezegd dat het allemaal geen probleem is.
Moet ik weer offertes aanvragen, uren wachten, uren dezelfde verhalen aanhoren. Of is dit een standaard regel in iedere offerte?
Wie kan mij in Belgisch Limburg eerlijk advies geven en mij een offerte leveren hoe het in werkelijkheid is?

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 07 dec 2018, 16:30

De werkelijke opbrengst kan niemand voorspellen en garanderen. Men kan enkel proberen de impact van de schaduw in te schatten.
:arrow: Die schaduw op de panelen is dat heel de dag of slechts enkele uren?
Van november tot februari is de opbrengst sowieso beperkt. Stel dat je door de schaduw 25 of 30% minder opbrengst zou hebben ten opzichte van de ideale situatie, dan maakt dit op jaarbasis niet zo'n groot verschil. Door bijv. 1 of 2 panelen extra te leggen kom je soms toch aan de gewenste opbrengst.
Gebruik PV Calc om de mogelijke jaar- , maand- en dagopbrenst te berekenen als er geen schaduw hinder is. http://users.skynet.be/betberge/pvdiary/pvcalc.htm
Handleiding staat hier. https://www.zonstraal.be/wiki/PVcalc
Hopelijk komt er nog een zonnige dag de komende weken. De zon staat bijna op haar laagste stand. Maak dan regelmatig een foto van je dak dan kan je op basis daarvan inschatten hoeveel verlies je op zonnige momenten hebt. Gewoon diffuus licht zorgt ook voor PV-stroom maar dat Volle zon is natuurlijk veel beter.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Passiefzonnen
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Passiefzonnen » 07 dec 2018, 16:31

Je zou ook de JRC van uw situatie eens kunnen opstellen. http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php.
Gebruik ook Google map met hulpmiddel kompas voor de exacte bepaling van de ligging van je dak.
Nadat u uw (fictieve) gegevens hebt ingevoerd heb je een zicht per maand van de te verwachten opbrengst.
Voor de bewuste maanden kan je dan nog een extra correctie doorvoeren en dan kan je aan de kostprijsberekening beginnen bv. met behulp van bv..
https://www.zonnepanelen-info.nl/zonnep ... rdientijd/ zie ook WIKI bovenaan.
Succes!
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp
Omvormer SMA Tripower 8000TL-10.

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 07 dec 2018, 16:49

DaanW schreef:
07 dec 2018, 16:30
Hopelijk komt er nog een zonnige dag de komende weken. De zon staat bijna op haar laagste stand. Maak dan regelmatig een foto van je dak dan kan je op basis daarvan inschatten hoeveel verlies je op zonnige momenten hebt. Gewoon diffuus licht zorgt ook voor PV-stroom maar dat Volle zon is natuurlijk veel beter.
De zon gaat de komende dagen nog maar 1 graad zakken ( van 17°x' naar 16°x' ) en dat verschil zal je nauwelijks merken op schaduw.
Vandaag is met difuus licht met 6,36 kWp aan panelen amper 0,3 kwh stroom opgewekt.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

haabee
junior lid

Bericht door haabee » 09 dec 2018, 15:26

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik wacht nog tot half januari om te zien hoeveel zon mijn dak in de winter krijgt. Maar ja, dan moet het zonnetje toch wel even schijnen.....
Trouwens, ik zag nog een offerte in mijn map "ongewenst" staan. Daar kon ik vanwege een eindejaarsactie Bifacial panelen van Bauer kopen voor dezelfde prijs als gewone glas/glas panelen van Bauer.Ik vraag mij alleen af of dit wel zin heeft als de panelen vlak op het schuine dak gemonteerd zijn. Je krijgt toch zo nooit een weerkaatsing aan de onderzijde?

Plaats reactie