uitbreiden installatie

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
bertc
Installatie Land: België
Contacteer:

uitbreiden installatie

Bericht door bertc » 09 okt 2017, 17:00

Goede middag,

Ik denk er aan om mijn bestaande installatie uit te breiden. Momenteel liggen er op het dak van ons huis voor ca 4kwp aan zonnepanelen. Deze liggen er sinds 2008 - dus met GSC a 450€. Enkele jaren geleden hebben we een vrijstaande garage met plat dak bijgebouwd. Ik zou daar nu ook nog extra panelen willen leggen.
Mijn vragen zijn nu de volgende:
1. tot welk vermogen kan ik uitbreiden? Een paar jaar geleden zei Eandis dat er max 5kwp op ons adres mag liggen. Klopt dit? Kunnen zij limieten leggen aan de hand van wat er al in de straat aan panelen ligt (dit was een van hun motiveringen)?
2. heeft een nieuwe installatie gevolgen voor mijn bestaande? Ik hoorde hier en daar dat ik mijn GSC zou kunnen verliezen.
3. Puur technisch. Is er een maximale afstand van de panelen naar ofwel omvormer of plaats van de elektra aansluiting (in huis)? Omvormer kan zowel in huis als in de garage staan.

Alvast bedankt om me op weg te zetten...

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: uitbreiden installatie

Bericht door janus » 09 okt 2017, 17:08

1) het is altijd 5000Watt aan omvormer vermogen op 1 fase geweest.
Wat is het huidige vermogen van je omvormer en hoeveel fase is je net aansluiting?
2) zeker niet. (als je er tenminste niets aan verandert)
3) nee
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 09 okt 2017, 17:09

1. Uw limieten worden gehanteerd aan de hand van uw aansluiting. Een monofasige aansluiting mag maximum 5kVa omvormer vermogen plaatsen.
2. Als deze nieuwe installatie totaal gescheiden is van uw huidige installatie is er geen probleem.
3. Geen technisch probleem, enkel moet de diameter van uw kabel erop berekend zijn.

Wat is uw huidige omvormer, om te weten welk vermogen deze heeft.
Als je een 4kWp installatie hebt met een 4kVa omvormer is er weinig keuze beschikbaar in 1kVa vermogen.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

bertc
Contacteer:

Bericht door bertc » 09 okt 2017, 17:18

Bedankt voor uw snel antwoord. Het deel "monofasig" was de missing link... Dit betekent dat mijn uitbreidingsmogelijkheden vrij miniem zijn; en het sop de kool niet waard zal zijn... We zullen het hier dan maar bij laten zeker... nogmaals dank.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Contacteer:

Bericht door DaanW » 09 okt 2017, 20:24

bertc schreef:
09 okt 2017, 17:18
Bedankt voor uw snel antwoord. Het deel "monofasig" was de missing link... Dit betekent dat mijn uitbreidingsmogelijkheden vrij miniem zijn; en het sop de kool niet waard zal zijn... We zullen het hier dan maar bij laten zeker... nogmaals dank.
Misschien kan je voor de bestaande installatie ook toekomen met een kleinere omvormer. Bijv. 3 kW ipv 4 kW, dan zou er ruimte zijn om een 2 kW omvormer bij te plaatsen waarop in bepaalde omstandigheden 3000 tot 3500 Wp aan paneelvermogen kan aangesloten worden.
Er moet natuurlijk eerst grondig onderzocht worden welke aanpassingen mogelijk en toegelaten zijn. Maar er zijn misschien toch mogelijkheden ;-)
Infrax blijkt ook soepeler te zijn dan Eandis wat betreft het verlagen van het omvormervermogen bij een bestaande installatie met GSC. De bestaande omvomer kan ook "defect" gaan eh ;-)

De beperking van max 5 kVA op de aansluiting blijft of je moet een 3 fasige aansluiting aanvragen maar dan moet ook de hele binnenhuisinstallatie omgebouwd worden met nieuwe zekeringkast enz. Dat is erg ingrijpend en prijzig.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

krusty
Senior lid
Contacteer:

Bericht door krusty » 31 okt 2017, 11:36

Door diverse uitbreidingen in de loop der 30 jaar was de zekeringkast overvol en onoverzichtelijk geworden met 3 rijen 54 modules .
Dus na lang twijfelen dan toch een 4 rijen 72 modules laten zetten waar nu alles inzit in plaats van de verliesstrookschakelaars nog in een apart bakje.
Dacht eerst dat de draden te kort zouden zijn maar door de nieuwe kast een beetje te laten zakken waren ze zelfs iets te lang omdat 90% van de buizen uit de grond komen.Geen enkele draad is dus moeten verlengd of vervangen worden.

De oude waren gardix steekzekeringen en nu allemaal sokkelautomaten van vynckier.
kostenplaatje , werkuren electricien bijna 2 dagen, matriaal en btw er op voor een goei 1500€.

Er zijn met de nieuwe zonnepanelen (de derde installatie ondertussen om het verbruik van de electrische wagen op te vangen ,alhoewel ik toch regelmatig in den delhaize ga gratis opladen ) ook al 3 maand aangesloten en er blijven dus nog 4 modules over voor als ze in de toekomst nog iets nieuw uitvinden . T'is weer proper en we kunnen weer verder voor 30/40 jaar.

http://www.zelektro.be/vynckier-verdeel ... dules.html
Lid ZONSTRAAL 1422

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 31 okt 2017, 17:27

Is de boel gekeurd ook?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

krusty
Senior lid
Contacteer:

Bericht door krusty » 31 okt 2017, 18:16

Moest niet gekeurd worden zei de electricien!
Lid ZONSTRAAL 1422

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 31 okt 2017, 21:34

krusty schreef:
31 okt 2017, 18:16
Moest niet gekeurd worden zei de electricien!
:shock:
Bijplaatsen van automaten lijkt mij toch een grootte verandering en dan moet het wel gekeurd worden.
Ook moet er om de 25jaar een herkeuring zijn, dus je elektrieker zit wel fout.
.

krusty
Senior lid
Contacteer:

Bericht door krusty » 31 okt 2017, 21:51

Zal ik dus eens navragen !
Om de 25 jaar , wie doet dat !
Lid ZONSTRAAL 1422

Th.
lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Bericht door Th. » 02 nov 2017, 11:54

Volledig elektrisch bord vervangen? Zal wel zijn dat dat gekeurd moet worden!

krusty
Senior lid
Contacteer:

Bericht door krusty » 02 nov 2017, 13:14

Alleen de zekeringkast!
Van 54 naar 72 modules!
Lid ZONSTRAAL 1422

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 02 nov 2017, 13:17

Het vervangen van een kast kost relatief veel, maar het is in uren gezien slechts een klein deel van de installatie.
Zelfs het bijplaatsen van 1 a 2 contactdozen kan soms bewerkelijker uitpakken.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Plaats reactie