Zonnepanelen en elektrische / accumulatieverwarming

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
JelleP
junior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Zonnepanelen en elektrische / accumulatieverwarming

Bericht door JelleP » 13 jul 2017, 12:09

De eerste maanden van dit jaar heb ik nog behoorlijk wat verbruikt met mijn accumulatie, dus ik moet zien dat ik voor de lopende verbruiksperiode nog onder 10.000Kwh blijf. In dat geval zit ik nog aan €100 Turteltaks, in het andere geval €300 Turteltaks.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 13 jul 2017, 12:22

Oke, ik snap het.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door Bollocks » 13 jul 2017, 17:23

Dit draadje nu pas gezien.... dus wat laat met reactie, maar ik lees dat je intussen de enige juiste keuze gemaakt hebt! CV installeren (gas of mazout, blijft gelijk), zolang je het stroomverbruik van de accumulatoren maar niet met zonnepanelen wil opvangen.
Ik heb veertien dagen geleden nog een verkoper (charlatan noem ik ze) aan de deur gezet bij mijn moeder. Alleenstaande vrouw van in de 70tig, woning gezet in de jaren 80 met alle mogelijke druk van de toenmalige overheid om accumulatoren te installeren met buitensensor (doet de accumulatoren laden wat er naar schatting zal nodig zijn voor de volgende dag aan verwarming).... drievoudig tarief. Werkt tot op vandaag perfect.

Dag mevrouw, heb je al aan zonnepanelen gedacht om je stroom op te wekken voor je verwarming? Neen, mag ik dan eens langskomen om je het uit te leggen? Ja, natuurlijk....

Toevallig kom ik bij haar toe als die clown daar zijn uitleg zit te doen.... ben er in stilte gaan naast zitten en heb mee geluisterd.... man man, ik heb nog nooit zoveel leugens en onwaarheden op een uur bij elkaar gehoord.... En moeder maar 'ja' knikken....
Toen heb ik er me mee gemoeid... ik heb enkele gerichte vragen gesteld waar het antwoord niet voor ingestudeerd was... en dus niet beantwoord werden.... (1-0 voor mij)

Heb vervolgens gevraagd wanneer die panelen het meeste opbrengen? In de zomer hé meneer...
En wanneer schijnt de zon? Overdag hé meneer...
Dus moeten we de accumulatoren op dagtarief aansluiten? Ah ja hé meneer, 's nachts is er sowieso geen zon....
En wanneer heb ik die accumulatoren het meeste nodig? In de winter hé meneer...
En wanneer gaan die accumulatoren dan laden als er minder zon is in de winter? Van het net hé meneer....
Ok, aan de volle pot dus? Ha ja hé meneer
Dus blijf ik nog altijd veel elektriciteit nodig hebben van het net om mijn accumulatoren te laden en dan nog aan het dure dag tarief ipv het goedkope exclusief nachttarief.... ? Euh... ik denk het wel hé, ah ja hé meneer....
En boven op die kost , komen nog de taksen zoals het Prosumententarief, Tommeltol en god weet wat nog allemaal? Euh.... ja meneer...
Dus ben ik eigenlijk niks met zonnepanelen? Als je het zo bekijkt niet echt hé....
Dank U om te bevestigen wat ik wou horen! Nog veel plezier met de verkoop elders, maar daar is de deur! (forfait cijfers! 5-0)

Moeder doet voort met de accumulatoren, en ze is er tevreden van... gas en mazout kost ook geld en een compleet nieuwe installatie met kappen en breken, buizen trekken en wegwerken in muren en vloeren.... niet meer op haar leeftijd....

Accumulatoren en zonnepanelen is nooit een goede combinatie; gelukkig heb je dat ook tijdig ingezien!
Veel plezier van de nieuwe cv en misschien volgend jaar zonnepanelen, maar dan een pak minder voor een veel lagere prijs zonder een pak taksen en kosten. :tu:
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 13 jul 2017, 17:37

:lol: :tu:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Stan
junior lid
Contacteer:

Bericht door Stan » 05 aug 2017, 23:03

Heb hetzelfde probleem als @JelleP en heb alle mogelijke oplossingen laten berekenen en er blijft niet veel over:
1. zoveel mogelijk isoleren en liefst nog meer.
2. zoveel mogelijk zonnepanelen plaatsen (je zult wel meer dan 12500 Wp nodig hebben
3. accumulatiekachels vervangen door convectoren (die door de productie gevoed kunnen worden, doch dat is elk jaar anders).
4. intelligent sturingssysteem van honeywell installeren
5. Alle andere oplossingen kosten meer geld, op deze manier geen kap of breek werk!
wil graag met u oplossingen overleggen.
@Bollocks
Lees na het plaatsen van mijn tekst uw tussenkomst daarom een opmerking
Schrijf pas dergelijke cafepraat als je iets van electrische verwarming kent.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 05 aug 2017, 23:16

@Bollocks
Lees na het plaatsen van mijn tekst uw tussenkomst daarom een opmerking
Schrijf pas dergelijke cafepraat als je iets van electrische verwarming kent.
Wat klopt er dan niet aan het verhaal?
.

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door Bollocks » 06 aug 2017, 09:09

Hoi Stan, ik lees net je reactie... even reageren...

1. ok, volledig juist!
2. hoeveel omvormervermogen wil je hier bij voorzien?
3. Convectoren kunnen inderdaad de opgewekte stroom onmiddellijk verbruiken.... in de winterperiode (als je ze het meeste zal nodig hebben)dus tussen +- 9u en 17u als je perfect zuid- georiënteerd bent EN als de zon te zien is.... dus tijdens de uren dat de meeste mensen gaan werken en dus geen of weinig verwarming nodig hebben...., 's avonds en nacht dus maar rechtstreeks van het net halen dan???.... (denk dit ik dit al eens eerder geschreven heb...) Btw, in dit specifiek geval is de mogelijke PV installatie Oost en West gericht.... 's middags dus geen of weinig directe instraling maar vooral diffuus licht....
4. wat wil je dan sturen? de laadcyclus van de bestaande accumulatoren? ... zou een oplossing zijn, in de veronderstelling dat je zeker bent dat je panelen opbrengst genereren tijdens die uren dat ze moeten laden.... heb je pech, dan gebeurd het laden op basis van dagtarief (dacht dat ik dit ook al eens eerder geschreven heb...)
5. andere oplossingen geven kap en breekwerk, ok, volledig juist ... kosten meer? Geen idee, ik heb recent geen offertes meer gezien voor noch CV noch elektrische convectoren, noch PV installaties van meer dan 10kW, noch van alle aanpassingswerken aan de binneninstallatie. Dat kunnen we maar weten als we de verschillende offertes naast elkaar leggen.

Ik mag dan misschien niet veel weten over elektrische verwarming van de laatste generatie... (ik ben er ondertussen toch al meer dan 10jaar uit, heb ze vroeger zelf verkocht, zowel directe als indirecte), ik weet wel dat wanneer ik verwarming nodig heb, de zon er meestal niet is en mijn energie dus van het net moet komen... tenzij je voldoende opslagcapaciteit installeert om die energie zelf te kunnen voorzien... maar dan is je argument van 'goedkoper' ook niet meer waar....

Correct me if I'm wrong, ik leer ook graag bij.... en als jij de perfecte oplossing kan aanbieden, graag info aub, misschien heb ik dan nog een klant voor je... ;-)
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

JelleP
junior lid
Contacteer:

Bericht door JelleP » 08 aug 2017, 15:51

Om je een idee te geven, ik heb +/- 11.000 euro geïnvesteerd in het totaalplaatje om alles te laten doen. Inbegrepen: ATAG condensatieketel, aanvoertemperatuur van 60° (+ condensatie op sanitair water) , 8 radiatoren, plaatsing leidingen, afvoer van convectoren en directe elektrische verwarming.

Zonnepanelen overweeg ik later nog wel eens wanneer ik een goed idee heb van mijn 'nieuw' verbruik (want voorheen ook een elektrische boiler).

(Goedkoopste offerte die ik had gekregen was 8000 euro -> aanvoertemperatuur ketel 80° !!).

Plaats reactie