Loggen Zonneboiler voor Dummies

Hier kan met discussiëren over datalogsystemen voor zonneboilers.
Plaats reactie
m9514627
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

Loggen Zonneboiler voor Dummies

Bericht door m9514627 » 11 nov 2014, 12:36

Beste forumleden,

In 2010 plaatste ik een zonneboiler 3 x CPC Solarfocus (8,4m²) en straficiatieboiler Latento XXL BW van 500l. Mijn woning ligt vlak aan de straatkant zodat ik van mijn eigen eigendom niet onmiddellijk zicht heb op mijn eigen installatie. Ik moet echt al goed aan de overkant gaan staan om er een blik te kunnen opwerpen. Om die reden zocht ik toen al naar een loggingmethode van de boiler en vond toen heel wat oplossingen, maar het waren allemaal doe-het-zelf oplossing voor gevorderen (solderen, programmeren,...) of toch met een bepaalde kennis op bepaalde domeinen. Voor PV-panelen kan je gewoon via je GSC ongeveer al opvolgen of je installatie doet wat ze moet doen (zonder meer specifieke datalogging), maar voor de zonneboiler is dit veel minder evident.

Afgelopen week stelde ik eerder toevallig (toen ik op de oprit van de overbuur stond) dat er een groot kleurverschil was tussen twee panelen en het derde paneel. Na controle op het dak blijken twee van de drie panelen volledig gebarsten te zijn, zelfs al met stukken glas in de zonneboiler of in dakgoot gevallen (en dus met condens onder glasplaat vandaar het kleurverschil). Ik schreef eerder al dat het niet zo'n geweldige investering was, zie: http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic ... 61#p197948

Ik zal nu een en ander toch moeten laten vervangen (kosten? garantie? verzekering?), maar door dit voorval werd ik opnieuw geconfronteerd dat ik weinig controle heb over het feit of mijn zonneboiler doet wat hij moet doen. Hoelang is/was mijn zonneboiler misschien al stuk voor ik het ontdekte,...

Ik onderzocht nog eens heel het forum, maar kon blijkbaar niet veel evolutie/vooruitgang vaststellen in het loggen van zonneboilers. Als ik heel het zonneboilerforum samenvat dan komt het toch grotendeels neer op het doehetzelven/programmeren/onderdelen bestellen/....

Ik ben helaas niet zo technisch onderlegt en ik kan wel een computer in elkaar steken, maar van programmeren enzo heb ik geen kaas gegeten.

Ook op de wiki vond ik enkel een verwijzing naar Wago controller ivm loggen.

Google maakt mij ook niet veel wijzer.

Het enige wat ik vond als blijkbaar kant en klaar product is het resol systeem om te loggen met DL2 of DL3-logger, maar zoals de poster terecht opmerkte was hem dat veel te duur, zodat zijn panelen nog jaren langer op zijn dak moesten liggen alvorens ze terugverdiend zijn... Aangezien ik niet de tijd noch de capaciteiten heb om zwaar zelf te doehetzelven zal ik genoodzaakt zijn om toch beroep te doen op systemen die meer af zijn en een kleinere kennis ter zake vergen. Desnoods mag het was kosten... nog altijd beter dan dat uw systeem niet werkt en je weet het niet.

1) Zijn er buiten dat Resol-systeem nog andere (gelijkaarde kant-en-klare) systemen beschikbaar voor het loggen van de zonneboiler?

2) Ik schrijf hier boven kant-en-klaar Resol-systeem, maar als ik de website doorneem is mij nog niet onmiddellijk duidelijk hoe een en ander kan of moet werken. Die logger verzamelt data, maar hoe komt die dan aan zijn data? Hoe komt die logger aan de gegevens van mijn zonneboiler?

Hartelijk dank voor alle input

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Loggen Zonneboiler voor Dummies

Bericht door janus » 11 nov 2014, 13:05

Je kan verschillende zaken loggen, temperaturen, draaiuren of bv spanning.

Daar heb je sensors of iets anders voor nodig.
Dus je zal eerst moeten bepalen wat je nu precies wilt weten.

Als het alleen de temp is, zou je bv dit heel simpel kunnen gebruiken
usb meter
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

m9514627
junior lid

Bericht door m9514627 » 12 nov 2014, 01:28

Dank je janus voor je reactie: de essentie is in feite dat ik moet kunnen opvolgen dat mijn zonneboiler het doet op de momenten dat hij het zou moeten doen. Bijkomende zaak: de installatie is verdeeld over een technische ruimte op de tweede verdieping waar het boilervat (en naverwarming) staat en de zolder waar de sturing staat. Beide locaties zijn eigenlijk niet zo eenvoudig toegankelijk. In die zin was ik al wel vooruitziend en voorzag al wel UTP kabels van die locatie tot helemaal beneden.

Gelet op de moeilijke bereikbaarheid (wat de goesting al snel ontneemt om dagelijks een en ander te gaan bekijken) zou ik toch graag beschikken over een oplossing die ik gewoon vanaf de computer even zou kunnen checken.

Ik dacht inderdaad aan temperatuur omdat dat een goei beeld geeft over de werking van ZB, maar een andere parameter die mij ook een duidelijk beeld geeft over werking/opbrengst van ZB kan of mag voor mij even zeer.

De oplossing die je reeds voorstelde:
- Ik zie dat die USB-meter slechts tot 70° gaat, terwijl ik mij kan voorstellen dat de temperaturen eventueel hoger oplopgen. Wat dan?
- Ik denk dat er in de verste verte geen USB-poort op die installatie aanwezig is, dus zou niet weten waar deze in te pluggen.
- Slaat wel data op, maar moet naderhand afzonderlijk uitgelezen worden: gelet op de locatie (zie hierboven) dreigt dit dan toch weer een vergeten zaak te worden, zou dat willen vermijden.

Andere suggesties?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 12 nov 2014, 08:05

Het was maar om je op een idee te brengen, ik had niet naar de specificaties gekeken.
Je moet die trouwens alleen ergens ophangen en 1x/week/maand uitlezen met de usb plug.

Maar als je kabels hebt liggen is dit wel iets denk ik:
http://www.webrelais.nl/
Dan kun je zelfs op je smartphone meekijken.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

JohnDC
Donateur
Donateur
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 12 nov 2014, 08:16

Ik heb nog een controller liggen die je ergens beneden kan hangen. Die kan je ook gebruiken om enkel de temperaturen af te lezen.
Je zal dan wél de nodige (bekabelde) voelers moeten voorzien (zijn er bij)
Wil je alles via je PC kunnen volgen én wijzigen kan je een controller aanschaffen in China. Deze zijn goedkoper dan wat je hier vind.
bvb deze;
http://www.ultisolar.com/post/SR1188-So ... llers.html

Tip; Niet laten versturen met DHL oid. Maar met gewone China Air Mail. Komt dan aan via gewone post en betaal je gewoonlijk geen invoerkosten.
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

marcelr
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: Nederland

Bericht door marcelr » 12 nov 2014, 19:12

2) Ik schrijf hier boven kant-en-klaar Resol-systeem, maar als ik de website doorneem is mij nog niet onmiddellijk duidelijk hoe een en ander kan of moet werken. Die logger verzamelt data, maar hoe komt die dan aan zijn data? Hoe komt die logger aan de gegevens van mijn zonneboiler?
Ik heb een DL2 van Resol. Die praat via het zgn. V-bus protocol over een soort van RS485 verbinding met een (eveneens Resol) controller en krijgt daarvandaan de temperatuurgegevens etc. Communicatie met andere merken zal niet meevallen, al heeft Resol wel een behoorlijk aantal OEM merken waar ze aan leveren. Dan kun je in werkelijkheid een Resol controller hebben, maar staat er een ander merk op. De data worden via een applicatie naar PC/tablet/whatever geexporteerd, en dan kun je ze bekijken.

grtz,

marcelr
zonneboiler: HRSolar, 120L, DeltaSol ES met warmtefluxmeting en DL2 logger, PV: 18x Sanyo HIT-N240SE10, Kostal PIKO 4.2, logging: PVdiary, raspberry pi, zuid 166°, helling 36°.

DosD
Senior lid

Bericht door DosD » 13 nov 2014, 11:18

Ik ben ook al een tijdje op zoek naar iets simpels om wat temperaturen te loggen.

Wil minimaal 3 voelers kunnen monitoren (liever wat meer)
Ik sluit deze dan aan (plak een voeler op) op mijn verwarmingsketel (leidingen).
wil meten
- buitentemperatuur
- temperatuur water dat uit de ketel komt
- temperatuur water dat retour de ketel ingaat.
Op die manier wil ik kijken of aanschaf van een warmtepomp misschien interessant is.

Liefst iets waar ik niet mijn computer dag en nacht voor hoef te laten aanstaan.

Johndc kan dat met de controller die jij hebt?

m9514627
junior lid

Bericht door m9514627 » 14 nov 2014, 11:44

@ allen
Misschien maakt het onderstaande het wat meer concreet:
Na verdere zoektocht vind ik het volgende over het bakje van mijn ZB:
TA ESR21-R
Als ik naar de handleiding kijk dan zou dit bakje het volgende moeten kunnen:
It offers the following functions:
..
All of the switch-on and switch-off points can be set separately
..
A clear display with icons for all of the values displayed
..
Status display for the immediate recognition of extraordinary conditions
..
Solar start function
..
Heat quantity counter
..
Data link (for temperature evaluation on PC via D-LOGGUSB or BL-NET)..

Pump speed control (ESR21-D only)
..
Pump blockage if collector overheats
..
Anti-freeze function
..
Use of KTY (2 kO) or PT1000 temperature sensors..

Overvoltage protection at all inputs
..
Easy to install and operate

Als ik dat goed begrijp beschik ik dus over meer dan ik initieel vermoedde: op zich lijkt het mij niet nodig dat ik zelf allerlei temperatuursensoren,... zou moeten plaatsen, maar verder zie ik zelf een oplossing voor mijn probleem nog niet dichter bijkomen.

Hoe krijg ik de informatie van dat bakje nu bijvoorbeeld op mijn PC beneden te zien? Wat moet ik kopen en doen om dit te regelen? Ik heb dat bakje, tot daar ligt een UTP kabel die helemaal tot beneden gaat, maar verder zie ik nog niet veel licht in de duisternis.

Dank nogmaals voor alle input.

@JohnDC
- Kan jou controller dienen voor het bovenstaande?
- Dank voor de link naar de controller in China, maar ik zie daar niet meteen een prijs bij staan. Of kijk ik er over?

@ Marcelr
Ik heb dus een bakje van Technische Alternative. Hoe kan ik nu weten dat dit eventueel een OEM is van Resol?

@ Janus
Webrelais... mogelijks is het oplossing alleen zie ik het zelf niet? Welk van die modules moet ik kopen? Hoe krijgt die module de info van mijn installatie?,....

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 14 nov 2014, 11:54

Blijkbaar zijn er wat opties te koop voor de verbinding met een pc te maken:
http://www.ta.co.at/en/products/pc-connection.html

Wat de webrelais betreft moet je eerst beslissen wat je nu precies wilt loggen en daarna kijken welk webrelais die functies heeft.
.

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 14 nov 2014, 12:54

Met die controller gaat prima wat je wil loggen, zonder aan de PC te moeten hangen.
Je kan direct de temperaturen aflezen. Mag je hebben voor 85 euro.
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

DosD
Senior lid

Bericht door DosD » 14 nov 2014, 18:11

Hallo Johndc,

lijkt mij wel wat heb nog enkele vragen.
- hoeveel voelers kunnen erop ?
- als hij niet aangesloten is op de computer onthoud hij dan zelf de gegevens ?
- als ik hem op de pc aansluit kan ik de gelogde gegevens dan ook in een grafiekje zien?

Ga natuurlijk niet voorkruipen bij TS, als die hem wil hij is er eerst over begonnen.

m9514627
junior lid

Bericht door m9514627 » 16 nov 2014, 22:00

@ DosD
Spreek gerust af met JohnDC, ga geen gebruik maken van dat aanbod

Ik ga me verdiepen in de info van Janus over de opties die Janus aanreikte, dit lijkt mij waar ik naar op zoek ben, zonder veel poespas.

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 16 nov 2014, 22:11

Er kunnen 8 voelers op aangesloten. 2 voor hoge temp., 6 tot 200°.
Je kan er een SDkaartje in steken om later uit te lezen op je PC.
Er is geen directe verbinding met PC.
Je hebt een display waar alle waarden op verschijnen, alsook de instellingen die je kan aanpassen.
Op het display kan je dacht ik 22 verschillende lay-out's visualiseren.

Plaats reactie