solarlog out na verbouwingen

Hier kan met discussiëren over datalogsystemen voor zonneboilers.
Plaats reactie
Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: Maak keuze

solarlog out na verbouwingen

Bericht door Benny » 29 okt 2014, 20:18

Wegens verbouwingswerken is een gedeelte van mijn zonnepanelen van het dak genomen. De omvormer van deze panelen ligt dus offline. Mijn andere twee omvormers kunnen gewoon blijven werken aangezien de panelen daarvan blijven liggen.

Mijn Solarlog geeft geen opbrengsten meer aan, dus ook niet voor de twee omvormers die wel nog in werking bleven. Waar dien ik op te letten om mijn opbrengsten toch terug online te krijgen, zodat ik gedurende de verbouwingen toch nog mijn twee werkende omvormers kan blijven opvolgen?

Bedrading van de logging gaat van omvormer 1, naar omvormer 2, en van daaruit langs omvormer 3 ,die tijdelijk uit ligt, naar de Solarlog. Kan ik de vier draadjes aan omvormer 3 loskoppelen, en deze aan elkaar doorverbinden?
Lid nr 29 van zonstraal.be/vzw

ErikDD
Moderator
Moderator
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: solarlog out na verbouwingen

Bericht door ErikDD » 30 okt 2014, 11:36

Kan je dat niet vinden in de installatiehandleiding van uw solarlog ?

http://www.solar-log.be/be/service-supp ... dutch.html
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

bpop
junior lid

Bericht door bpop » 30 okt 2014, 14:36

De datalink tussen de omvormers en Solarlog vereist een afsluiting met weerstanden in het begin van de verbinding met de Solarlog en de laatste omvormer of in jou geval, omvormer 1. Als het SMA omvormers betreft is de afsluitweerstand in te stellen met strapping pluggen. Voor het gemak kopieer de instelling van omvormer 1 naar omvormer 2, dan zou je link terug actief moeten komen. Vergeet niet de afsluitweerstanden naar omvormer 1 terug te zetten als deze terug actief wordt en terug de laatste in de keten is.
De positie van de strapping pluggen vind je terug nabij het RS485 communicatie piggyback kaartje binnenin de omvormer.

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Benny » 30 okt 2014, 23:32

Bedankt Eric en bpop voor jullie aangeboden hulp!
Met mijn beperkte technische kennis denk ik niet dat ik er ga uit geraken... :roll:
Termen als piggy-back, Rs 485 communicatie, strappingpluggen, dat is een beetje chinees voor mij.

Even een foto-tje gemaakt van de SMA 2500 die er tijdelijk uit zou moeten.
BILD3683-400.jpg
Ik dacht dat het simpel ging zijn, met de bedrading van de witte kabels, verbonden met de Solarlog, los te maken van de omvormer, en dan deze 4 kleine draadjes aan elkaar door te verbinden, maar blijkbaar is het iets gecompliceerder?
Mijn installateur is er blijkbaar allergisch aan, want heeft maar een beperkte kennis van Solarlog, en, lijkt me er niet happig op om dit uit te zoeken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lid nr 29 van zonstraal.be/vzw

bpop
junior lid

Bericht door bpop » 31 okt 2014, 08:50

Dit zou het een en ander moeten verduidelijken: http://files.sma.de/dl/1360/485VERKDEENES-TXX094612.pdf

Meer info over de RS485 installatie voor een SMA omvormer: http://www.sma-benelux.com/nl_BE/servic ... /-1/5.html

Plaats reactie