Besparingen door een zonneboiler

Hier kan met discussiëren over datalogsystemen voor zonneboilers.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Besparingen door een zonneboiler

Bericht door janus » 11 nov 2014, 12:09

De berekening in % vind ik wat vreemd, voor een hoeveelheid sanitair warm water heb je immers gewoon een bepaalde hoeveelheid energie nodig.
Dat heeft niets te maken met de energie die je gebruikt om je huis te verwarmen.

Verder ben ik met je eens dat de kostprijs van de ZB zo laag mogelijk moet zijn om enigszins rendabel te zijn.
Meer als 2000€ mag hij in geen geval kosten (na aftrek alle subsidies)

Ik zit hier met een aanschafprijs van 1500€ en heb hem na 7a8 jaar terugverdient.
Mijn termosifhon systeem is echter in de noordelijke landen slecht toepasbaar.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

lanius
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door lanius » 11 nov 2014, 15:46

ik heb zonneboiler sinds september. Mijn gasverbruik lag in oktober tov vorig jaar 48% lager. Ook voor november voorlopig zelfde resultaat. Dit had natuurlijk verschillende redenen:

1: de zonneboiler. Nu er warm water naar de doorstromer gaat, moet die minder (of niet) bijstoken
2: oktober was uitzonderlijk zacht
3: ik heb mijn gascondensatieketel eens aangepakt. Ik heb het vermogen teruggeschroefd van 24 kW naar 12 KW (voor mijn huis voldoende). Ik heb de temperatuur van chauffage teruggeschroefd naar 60 graden en ik heb de circulatiepomp teruggezet van hoogste stand (3) naar stand 1. En dit zonder aan comfort in te boeten op verwarming. De meeste ketels zijn gewoon te hoog ingesteld. het water doet er nu langer over om de lus te doen naar radiatoren, maar ze geven zo meer warmte af. Daardoor is retourtemperatuur lager en kan hij condenseren, dus weer extra besparing.

Ik weet dus niet goed aan wat de terugval van 50% gas te danken is. Combinatie van alles zeker.
10 x LG 290 Wp Mono X Neon black LG290N1C & SMA Sunny Boy 2500HF Orientatie: 186 ° H=20 °

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 11 nov 2014, 15:54

Boven de 58º retour temperatuur zal je ketel niet of nauwelijks condenseren (mits je een condensatiekachel hebt natuurlijk)
Door de temp. te verlagen heb je dus direct al een heleboel winst.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 11 nov 2014, 16:07

inderdaad. Ik heb echter geen warmtemeter, maar door stooktemperatuur op 60 te zetten en de circulatiepomp op laagste stand te zetten, zal retourtemperatuur wel een heel stuk lager liggen dan 58.
En zo blijven we bezig met energiezuinig zijn (als niet technisch aangelegd persoon was het toch even zoeken voor die ketel te optimaliseren).
Ik heb die aanpassingen tegelijkertijd gedaan met installatie zonneboiler, dus nadeel is nu dat ik niet weet wat de besparingen zijn afkomstig van zonneboiler.
10 x LG 290 Wp Mono X Neon black LG290N1C & SMA Sunny Boy 2500HF Orientatie: 186 ° H=20 °

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 11 nov 2014, 16:12

Normaal is er +/-10º verschil op heen en retour, dus met 60º zit je wel goed.

ps warmtemeter?? bedoel je geen thermometer?
.

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 11 nov 2014, 17:30

idd, thermomether

m9514627
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door m9514627 » 11 nov 2014, 19:58

De berekening in % vind ik wat vreemd, voor een hoeveelheid sanitair warm water heb je immers gewoon een bepaalde hoeveelheid energie nodig.
Dat heeft niets te maken met de energie die je gebruikt om je huis te verwarmen.

Verder ben ik met je eens dat de kostprijs van de ZB zo laag mogelijk moet zijn om enigszins rendabel te zijn.
Meer als 2000€ mag hij in geen geval kosten (na aftrek alle subsidies)
Wat de eerste alinea betreft:
Uiteraard is er geen verband tussen huisverwarming en verwarming SWW (in de zin dat als het ene stijgt of daalt het andere zou volgen of zoiets). Voor een bepaalde hoeveelheid warm water heb je inderdaad gewoon een hoeveelheid energie nodig. Wat ik alleen heb willen aangeven is: op het einde van de rit bij je jaarafrekening krijg je één factuur van al je gasgebruik. Uit die factuur kan je niet afleiden hoeveel gas er gediend heeft voor verwarming en hoeveel voor warm water. Uit onderzoek komen echter de percentages naar voren zoals ik ze gegeven heb (zoals men ook cijfers heeft over hoeveel gas/elektriciteit een gemiddeld gezin verbruikt, enz...), wat natuurlijk betekent dat dit in een heel individuele, specifieke situatie heel erg hier van af kan wijken, maar voor de doorsnee komt het dus op die verhouding neer. Ik kom vaak mensen tegen die denken dat ze hun gasfactuur met 50% zullen zien zakken. En zo wordt het ook verkocht door de installateurs: halveer uw kosten,... en sommigen zeggen daar eerlijkheidshalve nog bij van het warm water (maar veel consumenten denken dan nog dat dit ook op de verwarming betrekking heeft)... en nog meer eerlijke installateurs van het sanitair warm water (of warm water voor badkamer en keuken), maar ik ben nog nooit een installateur tegen gekomen die daar vervolgens aan toevoegde dat die 50% besparing slechts betrekking heeft op een klein deel van het totale gasverbruik (in de veronderstelling uiteraard dat de huisverwarming ook op aardgas gebeurt) voor een gans jaar. Per jaar kan je dus echt maar een klein deel uitsparen aan kosten

Wat ons bij de tweede alinea brengt: aangezien je slechts een klein deel kan uitsparen aan gasverbruik, kijk je aan tegen lange terugverdientermijnen. Zelfs met alle tegemoetkomingen die ik opsomde zit ik aan een veelvoud van die 2000 euro.

molenveld
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door molenveld » 11 nov 2014, 20:46

Verwarming en SWW verbruik kan je toch redelijk makkelijk onderscheiden, door gewoon buiten het stookseizoen je meterstand wat bij te houden. SWW verbruik is vrij constant tijdens het jaar, dus bv. je verbruik van mei-september kan je gewoon extrapoleren, en aftrekken van je totale verbruik.
Maar nu je een zonneboiler hebt, is dat natuurlijk niet meer onmogelijk. $*

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 11 nov 2014, 23:32

Wij zijn van 1700m3 in 2013 naar minder dan 750m3 in 2014 gegaan (nog 35m3 beschikbaar voor de komende 2 weken om het jaar vol te maken) :shock:

Ik herken het verhaal van Lanius, grote besparingen, maar de redenen ù%

-warmtepompboiler sinds 2003, deze heeft voor augustus 2 jaar niet aangestaan
-airco warmtepomp, sinds 2007
-vloerisolatie, sinds 2002
-spouwmuurisolatie sinds juni
-isopane, sinds 2002
-CV vervangen in 2011, sindsdien maar een enkel weekje hoger dan 55graden ingesteld voor tapwater als ook de radiatoren.

-
SolarEdge gecertificeerd dealer

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 12 nov 2014, 11:06

Het uitzonderlijk warme weer in 2014 heeft er ook veel mee te maken :
verbruik 2013 : 1200 m3 gas verbruikt
verbruik 2014 (tot vandaag) : 600 m3
En dat zonder iets te veranderen.
Gemiddeld jaarlijks verbruik : +/- 1000 m3

Je moet uw verbruik eigenlijk normaliseren door het aantal graaddagen in rekening te brengen :
http://www.synergrid.be/index.cfm?PageI ... e_code=NED

Aantal graaddagen 2013 = 2537
Aantal graaddagen 2014 (tot 1 november) = 1228

Verbruik 2013 1200/2537 = 0.473 m3 per graaddag
Verbruik 2014 600/1228 = 0.489 m3 per graaddag

Dus mijn verbruik zou eerder iets gestegen zijn ipv gedaald ondanks het veel lagere absolute verbruik in 2014

Die oefening moet je dus zeker eens doen.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 12 nov 2014, 14:21

Bedankt voor de link van de graaddagen. Dit compenseert dus ongeveer de buitentemperaturen. Als ik het nu vergelijk, heb ik in oktober 2014 (met zonneboiler en aangepaste ketel) 33% minder gebruikt dan in november 2013 (zonder zonneboiler en standaardinstellingen ketel).

Hoeveel van die 33% nu te danken is aan zonneboiler en aangepaste ketel, valt niet te zeggen. Enkel als ik ketel weer alles op standaard zou zetten, kan ik rendement zonneboiler berekenen, maar dat ga ik toch niet doen zenne.

De ketel condenseert trouwens heel goed want de afloop condensatiewater lekt en ik krijg nu een plasje. Daar ik dit vroeger niet had, was hij dus niet aan het condenseren :-). Nu het lek eens dichten.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 12 nov 2014, 20:47

Erik, dit helpt :tu:

2011 0,50
2012 0,53
2013 0,52
2014 0,46
SolarEdge gecertificeerd dealer

m9514627
junior lid

Bericht door m9514627 » 30 nov 2014, 09:20

Op infoavond van Eandis ging men er vanuit dat ongeveer 240 euro van de jaarlijkse energiefactuur (gas en elektriciteit) naar warm water gaat, besparing met zonneboiler ongeveer 120 euro, waarbij Eandis er vervolgens vanuit ging dat een zonneboiler gemiddeld 4000 euro kost voor een collector van 4,2m² en na aftrek van subsidies qua aanschafprijs komt op 2120 euro. In die situatie kwam Eandis op een afschrijvingstermijn van 18 jaar voor een investering in een zonneboiler.

Voor wie met mazout stookt zou dezelfde zonneboiler na 12 jaar zijn terugverdiend en voor wie een elektrische boiler heeft, na 10 jaar.

Rekeninghoudende met deze gegevens kom ik voor mijn situatie dus op een afschrijvingstermijn van tussen 33 en 34jaar :-(

bke
Senior lid

Bericht door bke » 30 nov 2014, 10:56

Je zal nooit kunnen voorspellen wat de daadwerkelijke terugverdientermijn is, alles hangt af van wat de energieprijzen zullen doen. Een voorbeeld: stel dat je deze projecties in 2003 zou gemaakt hebben, toen een litertje stookolie nog 25 eurocent/l bedroeg. 5 jaar later tikte de prijs 1 euro/l aan (x 4!!).

Je zou in heel wat gevallen ook de kost van het boilervat moeten aftrekken van de totale kost, aangezien een boiler op zich het warmwatercomfort gevoelig verhoogt los van het aspect of het nu een zonneboiler is of een klassieke voorraadbuffer.

Mari
Master lid

Bericht door Mari » 26 dec 2014, 08:04

janus schreef:Boven de 58º retour temperatuur zal je ketel niet of nauwelijks condenseren (mits je een condensatiekachel hebt natuurlijk)
Door de temp. te verlagen heb je dus direct al een heleboel winst.
Ik heb dat hier geprobeerd, het gasverbruik van de ketel schoot behoorlijk omhoog !!!
Heb dat dagelijks bijgehouden met het kastje wat ik aan de slimme meter heb hangen.
De temperatuur weer naar fabrieks instelling terug gezet en hoppa gasverbruik werd weer lager.
Ketel is een awb thermomaster 2HR.

Ook op internet staan discussies over meer of minder gasverbruik.

Plaats reactie