Ik zoek spot data van de Sunny Boy 5000

Hier kan met discussiëren over datalogsystemen voor zonneboilers.
Plaats reactie
BartDP
junior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Ik zoek spot data van de Sunny Boy 5000

Bericht door BartDP » 10 feb 2017, 17:27

Hallo Allemaal,

Voor een alternatief energie project ben ik op zoek naar spot value data van de Sunny Boy 5000
Ik weet dat er heel wat site online beschikbaar zijn om de productie van verschillende PV installaties op te vragen, maar voor zover ik weet zijn dit steeds de uur, dag, week, maand jaar opbrengsten.
Bedoeling is om data te hebben van ogenblikkelijke waarden : temperatuur, ingangs stroom per string ( A & B ) , ingangs spanning per string (A & B ), afgeleverde stroom naar net ( en spanning naar net = minder variabel )

Dit laat me toe productie curves op te stellen van de SB5000TL21

Mochten jullie me hieronder een aantal directe links kunnen posten van jullie sites waar ik ze kan downloaden ... ( mag een beetje om het even welk file formaat file zijn , zolang het maar courant blijft en ik er uit wijs geraak :D )

Als links niet lukt, graag via PM of email : spotvalues@telenet.be
stuur me gerust ook van andere omvormers , maar er dan graag bij vermelden welk merk en type het is.

Bedankt !

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Ik zoek spot data van de Sunny Boy 5000

Bericht door janus » 10 feb 2017, 19:04

Mogen we ook weten wat je met die data gaat doen?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

BartDP
junior lid
Contacteer:

Bericht door BartDP » 10 feb 2017, 19:17

Curves opmaken.
Deze gaan me toelaten om de 'sweet spot' te vinden om zelf een (volledig van scratch) generator/alternator te bouwen met bijhorende multi fase gelijkrichter.
Punt is dat je bij een zelfbouw generator voor een bepaald vermogen zowel de gegenereerde stroom als spanning kan bepalen adhv het aantal 'wikkelingen'.
Ik heb reeds begrepen dat de omvormers het best functioneren in de buurt van 400 V DC input ( per string ).
Maar had dit graag in een grafiek gezien, zodat ik ook kan zien wat nog de prestaties zijn buiten de 400 V input.
Typisch zijn dit curves die de fabrikant heeft, maar 'k denk niet dat ze die zomaar geven aan de eerste de beste privee persoon die er naar vraagt.

Daar hier heel wat gebruiker van omvormers zijn, zijn jullie de beste bron om aan deze info te geraken.
Mocht het ooit tot een bijhorende webpagina komen wil alle 'sponsers' ( van informatie in dit geval ) gerust met naam vermelden voor wie wilt.

Mvg

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 10 feb 2017, 22:04

Sorry ik kan niet goed volgen?

Waarom wil je een generator met multi fase ?? gelijkrichter bouwen en wat heeft dat met een omvormer voor een PV installatie te maken?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

BartDP
junior lid
Contacteer:

Bericht door BartDP » 11 feb 2017, 14:03

Het heeft niets met PV te maken maar wel met de omvormers die ook voor PV gebruikt worden.
Het betreft een waterrad die een vermogen kan leveren tot ongeveer 5000 W.
Die 5000 W wil ik op 230 V ac krijgen, m.a.w. een omvormer ( al dan niet grid connected ) kan dit doen.

Ben ondertussen aan de slag gegaan met SBFspot zodat ik alvast m'n eigen spot data ( 5060 Wp + SB5000TL21 ) kan uitlezen.

High-Voltage
junior lid
Contacteer:

Bericht door High-Voltage » 28 aug 2017, 11:50

Volgens mij sla je de bal toch een beetje mis.
Die PV omvormers hebben MPPT (Maximum Power Point Tracker) ingebouwd. De geprojecteerde belasting naar de PV panelen wordt zodanig aangepast dat altijd het maximale vermogen uit de PV panelen gehaald wordt. Hetgeen de PV panelen kunnen leveren wordt vervolgens omgezet in een AC vermogen naar het net.
Als je een geschikte omvormer voor je watermolen wil bouwen zul je eerst de U/I curve van je watermolen moeten opnemen en dan bestuderen of een MPPT voor PV überhaupt wel geschikt is. Uiteraard neem je die U/I curve op bij verschillende debieten/watersnelheden als dit geen constante is.

Er is dus geen *sweet spot*, tenzij je puur naar het rendement kijkt. Maar typisch is dat het rendement bij toenemende belasting stijgt.

BartDP
junior lid
Contacteer:

Bericht door BartDP » 29 aug 2017, 11:54

Hallo High-Voltage,

Ondertussen heb ik de curves van m'n onvormer opgenomen en is het me duideljik geworden dat het een 'spannings bron' is.
M.a.w. de omvormer trekt de stroom die de panelen kunnen leveren aan een zo goed als constante spanning.
Om je een idee te geven, grafiek in bijlage.
Bedankt voor je reactie.
Mvg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Bericht door jeroen beeckx » 05 sep 2017, 21:49

Beste,

Voor het experiment heb ik nog wel enkele defecte omvormer liggen die je kan hebben.
Mastervolt XS6500 3 stuks en SB2100TL van SMA.

Leuk project!:-)

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

Plaats reactie