waar of niet waar, of raar

Outside Belgium
Plaats reactie
nolversteeg
junior lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

waar of niet waar, of raar

Bericht door nolversteeg » 13 aug 2014, 20:10

Hallo forum leden,

Sinds Mei een zonneboilersysteem, van Solesta.
15 mooie glazen buizen op het dak en een boiler van 100 liter.

Ben je een hobbyist, dan is meten weten. dus de stoute schoenen aan en een Raspberry pi board, 3 temperatuursensoren 0,5% 3 weken werk, want ik snapte niets van linux en Python.
Maar de aanhouder wint.
ik kan momenteel 3 temperaturen uitlezen welke iedere minuut naar een database geschreven worden , en ook nog een 24 uur grafiek maken.
Je zal naar de grafiekjes moeten kijken, want bij mij gaat het licht uit.
Ik kan van de infra van het systeem geen winst maken.
Er is al een mail onderweg naar de leverancier, en dus afwachten wat zij hier over kunnen vertellen.

Groeten Nol Versteeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: waar of niet waar, of raar

Bericht door janus » 13 aug 2014, 20:57

Iets meer uitleg zou handig zijn, gebeurd dit elke dag of een éénmalig iets , was het zonnig je orientatie + helling , bleef de pomp draaien enz.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 13 aug 2014, 21:32

Wat ik er momenteel uit kan afleiden op de 24u chart is dat de zwarte, blauwe en rode lijn dezelfde trend volgen en die lijkt de boiler af te koelen.
Dan is er tussen 9 en 13 een opwarming van de boiler tot 45°
Zo te zien blijft er een gelijk verschil tussen rood en blauw die iets kleiner aan het worden is tegen 9u aan. Het verschil is groter tijdens de opwarming.
Wel hebben we meer info nodig van wat je vaststelt, waar er gemeten wordt want het verwondert me een beetje dat de rode en blauwe lijn zo op de grafiek liggen. Dus mijn licht gaat ook een beetje uit bij gebrek aan bijkomende info.

nolversteeg
junior lid
Contacteer:

Bericht door nolversteeg » 13 aug 2014, 21:40

solesta energie.JPG
Bedank voor de reactie,
Alles wat je op de grafiekjes zie is realiteit, de pomp gaat uit, wat dus ook te zien is, waarom weet ik niet het warme water van de collector geeft nog een piek op de inlaat. de zon heb ik ook en zal hier ook een grafiekje van sturen, hier had ik iets te laat aan gedacht.
Wat mijn probleem is, zijn de pieken in de boilertemp.
Dat het pompje (want meer is het niet, door de restrictie meer een druppelaar), stopt terwijl de collector temperatuur 10 graden hoger is dan de boiler temperatuur.

De orientatie kan niet beter ZZO, 45 graden , 10 PV panelen die de helft van mijn opgenomen vermogen teruggeven.

Het mis funktioneren was mij al eerder opgevallen zonder meting ,omdat het pompje uit was, en de ingebouwde meter nog even te gaan had voordat hij op max stond , en de zon hoog aan de hemel stond. zie ook de solar grafiek van vandaag
Daarom heb ik die sessie gestart met het raspberry project. om iets meer te weten te komen.

Laat me weten als er nog meer gegevens nodig zijn.
Het actuele grafiekje kan je ook zien op http://www.meteoeersel.nl/webcam.php kijk niet naar de rest, want dat is een Java/Microsoft probleem.

Groeten Nol
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

marcelr
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door marcelr » 13 aug 2014, 21:50

Loopt je pomp elk uur even, of waar komen die dipjes in je boilertemperatuur vandaan? M.i.moet het een artefact zijn, want 's nachts heb je geen vermogen om de temperatuur even snel omhoog te krijgen als dat-ie omlaag gaat. 't Zou zowiezo toevallig zijn dat de afkoeling en opwarming ongeveer dezelfde tijdsconstante hebben.

Ik zou m'n sensoren even testen voor de goede temperatuurmeting. Gedurende de nacht moeten in - en uitgangstemperatuur naar elkaar toe kruipen, maar in jouw installatie blijft een offset bestaan.

Het geleverde vermogen is moeilijk te schatten. Hangt af van instraling, helling e.d., wat Janus ook al zei. Vijf graden temperatuurstijging in twee uur is niet veel als je installatie op zuid in de volle zon ligt. Maar 't is dus niet te achterhalen of dat het geval is, met de data die je geeft. Gezien de korte tijdsduur dat er ueberhaupt vermogen geleverd is, schat ik dat het een bewolkte dag was, met buien na de middag. Gezien de snelle daling van de in- en uitgangstemperatuur denk ik dat er bar weinig isolatie om je leidingen zit, klopta? Of je pomp blijft draaien, ook al is de collectortemperatuur beneden de boilertemperatuur gedaald?

Kortom: probeer je meetapparatuur te checken (leg je sensoren achtereenvolgens in een bak smeltend ijs en kokend water en kijk of ze allemaal 0 cq. 100 graden geven, gedurende langere tijd (een paar uurtjes of zo)). Kijk dan ook even het gedrag van de pomp na, draait-ie continu, of alleen als er warmte aan de collector valt te onttrekken?

Probeer dan grafieken te meten met je installatie in de volle zon (zal niet meevallen met het <piep> weer van de laatste dagen).

grtz,

marcelr
zonneboiler: HRSolar, 120L, DeltaSol ES met warmtefluxmeting en DL2 logger, PV: 18x Sanyo HIT-N240SE10, Kostal PIKO 4.2, logging: PVdiary, raspberry pi, zuid 166°, helling 36°.

nolversteeg
junior lid
Contacteer:

Bericht door nolversteeg » 13 aug 2014, 21:52

Hallo Vrienden,
Het licht uit gaan hoeft niet, het verschil in de rode en de blauwe lijn kan ik wel veranderen, maar dat heeft geen zin. de rode lijn is gemeten direct aan de collector inlaat van de boiler,
de blauwe lijn is iets hoger deze is boven de terugstroomklep, en meet dus ook het water wat terugstroomt de boiler in ,
De zwarte lijn is gemeten aan de wartel van de boiler sanitair uit, en wel zo aktief wat temperatuur betreft dat het gebruik van warm water haast niet zichtbaar is ,alleen de temperatuur van de boiler aktief meet.

Groeten Nol

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 13 aug 2014, 22:13

Het mis funktioneren was mij al eerder opgevallen zonder meting ,omdat het pompje uit was, en de ingebouwde meter nog even te gaan had voordat hij op max stond , en de zon hoog aan de hemel stond. zie ook de solar grafiek van vandaag
Zou het mogelijk zijn om iets duidelijker te communiceren?
Wij weten niet wat voor ingebouwde meter dat is en wat voor jouw max is??
Flow, temperatuur, welke temperatuur dan, allemaal vragen die in mij opkomen.
en wat hebben je pv panelen ermee te maken?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 13 aug 2014, 22:14

Gezien de trend van 16 tot 9 van zwart, rood en blauw én het feit dat er sprake is van een terugslagklep lijkt me dat de klep open blijft en dat het warme water over de kollector terug afkoelt, de omgekeerde waterstroom van bij het opwarmen. De snelheid van afkoelen zal bepaald worden door de weerstand in de leidingen.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 13 aug 2014, 22:18

Op uw grafiek van vandaag (link) springt blauw op rood rond 22u, vreemd plotseling is de offset weg. Controleer toch even uw meetsysteem.

Edit: is te verklaren omdat de temp sensor nu op een andere plaats zit
Laatst gewijzigd door bruma op 14 aug 2014, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

nolversteeg
junior lid
Contacteer:

Bericht door nolversteeg » 13 aug 2014, 22:18

Hallo Vrienden,
Ik denk dat ik eerst het antwoord af moet wachten van de leverancier en de installateur van het systeem.
(ook bij deze weer het is om te verkopen en niet om te gebruiken) alleen wisten ze niet dat er van die gekken zijn die ook nog iets meten.(Hobby)
Ik ben wel gepensioneerd maar de NKO certificatie heb ik dus nog wel , en weet heel goed hoe ik moet meten.
in deze praat ik dus niet over 0,01 graad maar 2 graden daar kan ik mee leven.

als de collector 50 graden is verwacht ik dat de boiler dat ook wordt ,en de pomp (druppelaar) niet uit gaat als de zon nog hoog aan de hemel staat. zie grafiek.

Groeten Nol

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 13 aug 2014, 22:22

nolversteeg schreef:Hallo Vrienden,
Ik denk dat ik eerst het antwoord af moet wachten van de leverancier en de installateur van het systeem.
(ook bij deze weer het is om te verkopen en niet om te gebruiken) alleen wisten ze niet dat er van die gekken zijn die ook nog iets meten.(Hobby)
Ik ben wel gepensioneerd maar de NKO certificatie heb ik dus nog wel , en weet heel goed hoe ik moet meten.
in deze praat ik dus niet over 0,01 graad maar 2 graden daar kan ik mee leven.

als de collector 50 graden is verwacht ik dat de boiler dat ook wordt ,en de pomp (druppelaar) niet uit gaat als de zon nog hoog aan de hemel staat. zie grafiek.

Groeten Nol
Hou er rekening mee dat er maar een goede warmteoverdracht is vanaf een verschil van 5°… meestal starten systemen met een verschil van 10 en stoppen bij een verschil van 5 (hysteresis principe).

Ik betwijfel uw meeting of uw capaciteiten niet maar als ik de grafiek van vandaag bekijk dan springt de blauwe lijn met een piek boven de rode uit. Een heel andere situatie dan wat je hierboven hebt gepost.
We proberen enkel mee te denken en meetstoringen uit te sluiten en grafieken te interpreteren
Laatst gewijzigd door bruma op 13 aug 2014, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.

nolversteeg
junior lid
Contacteer:

Bericht door nolversteeg » 13 aug 2014, 22:26

Geachte Heren.

Laat maar even zitten, Want jullie snappen er ook niets van .
Zie mijn laatste bericht. het is om te verkopen, en niet om te gebruiken.
Hapklare brokken zijn de trend van deze maatschappij.
tot dat er een vraag gesteld wordt, en dan is er niemand thuis, of wordt het afgeschoven naar de koper/gebruiker want die is veel te slim, en die snapt er niets van.

Maar het systeem wat ik nu heb aangelegd door een firma deugt voor geen stuiver.

Sluit de discussie want in dit geneuzel heb ik geen zin, of er moet iemand komen die het begrijpt.

Groeten Nol.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 13 aug 2014, 22:51

Beste nol,

Er zijn hier een aantal mensen die je proberen te helpen van achter hun PC, dat lukt alleen als jij duidelijke info geeft en hun vragen correct beantwoord.
Dat jij plots hun hulp niet meer op prijs stelt en je er zelfs laatdunkend over uitlaat vind ik er persoonlijk flink over.
Iedere lid wat jouw probeert te helpen steekt daar immers een stukje van zijn kostbare tijd in.
.

nolversteeg
junior lid
Contacteer:

Bericht door nolversteeg » 13 aug 2014, 23:19

Hallo Vrienden,
Doe ik nog even mee, en heb gezien dat jullie meekijken.
Ik heb dus de blauwe sensor nu dus verplaatst van de terugstroomklep naar de boiler, de warmtegeleiding natuurwet spreekt nu. want de temperaturen zijn gelijk.
Dat is logisch . de offset van rood en blauw zat in 5 cm plastic slang net boven de plaats waar ik nu meet, dit is de splitsing van de terugloop van de collector als de pomp uit gaat ,

wat je dus ziet is:
Rood: Het water wat in de boiler stroomt vanaf de collector, gemeten aan de wartel net boven de boiler.
Blauw: het water wat uit de boiler komt , gemeten (eerst) 5 cm boven de boiler in een T koppeling. later aan de wartel net boven de boiler.
de blauwe piek die je kan zien is het water vanuit de collector die terug stroomt in de boiler omdat de pomp stopte en de klep openging.

Waarom de pomp stopt, als de temperatuur van de collector hoger is dan de temperatuur van de boiler is mij dus een raadsel, zeker als op de grafiek te zien is dat deze nog steeds hoger is dan de boiler temperatuur en ik kijk niet op 5 graden. en de solar grafiek nog steeds volle zon geeft. wel met wisselingen, maar daar is het water in de collector niet veel kouder geworden.

De downpieken in de zwarte lijn ga ik morgen bekijken, wan ik heb er nu een systeem aan hangen waar ik alle kanten mee op kan .

@Janus, ik begrijp dat je zo reageert, maar denk dat je zelf niet in de materie zit, om een duidelijk antwoord te geven, zoals velen. het gaat over meedenken, en doordenken,
Ik doe er alles aan om te meten, en gegevens te verschaffen, en niet om gewezen te worden op hoe ik iets moet meten, want dat was mijn vak.
Ik heb een vraag gesteld, en ook de vraag bij de leverancier van het systeem.
Ik heb geinvesteerd om te meten, niet alleen dit, maar ook andere zaken, zoals PV en meteo, Misschien loop ik de tijd iets vooruit.
Maar heb tot nu toe nog alles zelf op moeten lossen, omdat niemand antwoord kan geven op mijn vragen.
maar ik blijf proberen.
Groeten Nol.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 13 aug 2014, 23:52

@Janus, ik begrijp dat je zo reageert, maar denk dat je zelf niet in de materie zit, om een duidelijk antwoord te geven, zoals velen. het gaat over meedenken, en doordenken,
Ik doe er alles aan om te meten, en gegevens te verschaffen, en niet om gewezen te worden op hoe ik iets moet meten, want dat was mijn vak.
Ik heb een vraag gesteld, en ook de vraag bij de leverancier van het systeem.
Ik heb geinvesteerd om te meten, niet alleen dit, maar ook andere zaken, zoals PV en meteo, Misschien loop ik de tijd iets vooruit.
Maar heb tot nu toe nog alles zelf op moeten lossen, omdat niemand antwoord kan geven op mijn vragen.
maar ik blijf proberen.
:lol: Ik heb hier aan alles wat maar enigszins te meten valt een sensor zitten.
Maar geef nu zelf eens toe
en de ingebouwde meter nog even te gaan had voordat hij op max stond , en de zon hoog aan de hemel stond. zie ook de solar grafiek van vandaag
Voor iemand die graag meet is dit wel een zeer onprofessionele uitleg.

Terug on topic.
Waar meet je de boiler temperatuur, toch niet ergens bij de inlaat van het koude water ofzo?
.

Plaats reactie