leegloopsysteem of druksysteem met glycol?

Allerlei ZonneBoiler
Plaats reactie
lady
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

leegloopsysteem of druksysteem met glycol?

Bericht door lady » 27 jun 2013, 22:51

Het is mij niet helemaal duidelijk wat nu het meeste zal opbrengen : een leegloopsysteem of een druksysteem met glycol?
Alle verkopers vinden natuurlijk hun waar het beste, maar uiteindelijk moet ik toch proberen een goede keuze te maken.
Qua prijs voor een zonneboiler met dezelfde aantal collectoren en dezelfde grootte boiler scheelt een leegloopsysteem niet veel van een druksysteem. Ik kan me inbeelden dat de keuze mee bepaald wordt door het klimaat, dus met ons Belgisch "kwakkelweer", wat neem ik best?

bke
Senior lid

Re: leegloopsysteem of druksysteem met glycol?

Bericht door bke » 27 jun 2013, 22:54

Ik zou zonder twijfel voor het leegloopsysteem gaan. Geen miserie met oververhitting, hoog rendement en minder tot geen onderhoud.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 27 jun 2013, 23:17

Kun je misschien ook aangeven wat je van een zonneboiler verwacht.
Want sommige verkopers geven nogal optimistische voorspellingen.
Lees anders ook de Wiki eens:
http://www.zonstraal.be/wiki/Zonneboilers
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

lady
junior lid

Bericht door lady » 28 jun 2013, 09:04

Sommige verkopers maken inderdaad té optimistische voorspellingen, dus ik reken daar ook met wat marge :)
Ik wil gewoon een deeltje van de energie toch door milieuvriendelijke energie vervangen, en dan toch ook een stuk van mijn elektriciteitsfactuur verminderen. De verkopers zeggen dat een boiler tot ongeveer 50% van mijn elektriciteitsverbruik kan zijn, maar dat vind ik wel wat overschat. Ik dacht eerder aan een 30 %, en dan bespaar ik toch een 300 euro per jaar.
Het is wel alleen een boiler voor het gebruik in de badkamer (keuken = apart klein elektrisch boilertje, cv = gas, en wil daar momenteel geen veranderingen aan doen, want de hoogrendementsketel staat er nog maar een goede 2 jaar).
Momenteel zijn we maar met 2 personen dus, zoveel warm water verbruiken we niet, maar de bedoeling is wel dat er nog kinderen komen, en af en toe komen er ook mensen logeren, en dan is het verbruik toch heel wat meer. Ik denk ook dat je dan rapper een doucheke gaat nemen als je weet dat je water toch grotendeels verwarmd wordt door de zon.
Leegloop of druksysteem : wij hadden persoonlijk zelf de indruk dat druksysteem beter was, vooral in de wintermaanden, maar vallen die twee systemen eigenlijk wel te vergelijken? Of is de technologie eigenlijk gewoon verschillend maar met ongeveer dezelfde opbrengst?

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 28 jun 2013, 10:14

De opbrengsten tussen de verschillende systemen verschillen in verhouding niet zo veel.
Je moet wel kijken of een leegloopsysteem in jouw situatie mogelijk is.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

SunTronics
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door SunTronics » 28 jun 2013, 11:05

janus schreef:De opbrengsten tussen de verschillende systemen verschillen in verhouding niet zo veel.
Je moet wel kijken of een leegloopsysteem in jouw situatie mogelijk is.
en hiermee is idd alles gezegd !

tcbelgium1
Senior lid

Bericht door tcbelgium1 » 28 jun 2013, 11:42

Hier heb je objectief vergelijk tussen beide systemen:

http://www.sunnyhotwater.com/closedloop.html

Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar druk gevuld omdat dit onder andere meer opties bied. Zet je bv. later een buffervat in het cv circuit dan kan je de collectoren rechtstreeks ook de cv buffer laten opwarmen zonder ingrijpende kosten (3 weg klepje). Niet dat het technisch onmogelijk zou kunnen zijn met een leegloop maar je zit en blijft met het obstakel zwaartekracht....met drukgevulde systemen zet je alles waar het u uitkomt. Bij leegloop dien je altijd rekening te houden met die zwaartekracht.

Leegloop heeft zeker zijn voordelen maar dat 'hoog rendement' in vergelijking met druk gevuld wil ik hier nog wel eens uitgelegd zien. Het zal mijn inzien eerder andersom zijn.
De mengeling water/glycol bij een druk gevuld systeem is dan wel iets minder efficiënt dan leegloop waar enkel water word gebruikt maar dat verschil wordt dan volledig teniet gedaan door de zwaardere pomp die nodig is bij een leegloop.

Hoe dan ook...een verkeerde keuze is er niet
10785wp, 2 zonneboiler 60 heatpipes,500L backup warmtepomp + 25 heatpipes,200 liter, verwarming 17kw lucht/water en 6kw lucht/water met ventilo
warmtepompen & zonneboilers, interesse? >PB

Trianon
lid

Bericht door Trianon » 15 feb 2019, 08:00

bke schreef:
27 jun 2013, 22:54
Ik zou zonder twijfel voor het leegloopsysteem gaan. Geen miserie met oververhitting, hoog rendement en minder tot geen onderhoud.
Is 'oververhitting' een groot probleem bij een glycol druk systeem ? Is dit oplosbaar via een drukvat vb ?

Mijn systeem moet vooral kunnen werken in de winter maanden in Italie als anti-vries oplossing voor de centrale verwarming.
Dus dacht ik dat glycol systeem de enige oplossing is daar leegloop gaat bevriezen ?

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 15 feb 2019, 11:04

Glycol systeem werkt met een drukvat ja.
Deze is ook antivries bestending en moet je om de 2-3 jaar eens laten controleren.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Trianon
lid

Bericht door Trianon » 15 feb 2019, 11:57

DaRkMaN_FX schreef:
15 feb 2019, 11:04
Glycol systeem werkt met een drukvat ja.
Deze is ook antivries bestending en moet je om de 2-3 jaar eens laten controleren.
Dat moet je laten controleren door een installateur omdat hij er terug druk moet op stoppen ?

Klinkt misschien stom maar ik vertrouw hier niet echt op installateurs in Italie, komen nooit op afgesproken tijdstip (als je terug in Belgie bent vb).
Als ze dan komen dan vragen ze meer dan eerst afgesproken aan de telefoon en verknoeien ook wel eens iets.

Dan is een overloop systeem op water misschien beter zelf op te volgen en in de winter (als het dan al vries) gewoon de pomp niet aanleggen ?
Voordeel is wel dat ik alles vanuit Belgie kan aansturen en opvolgen.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 15 feb 2019, 12:19

Dat systeem blijft normaal gezien wel op druk en kan je met een eenvoudige pomp ook zelf op druk brengen.
De glycol degradeerd na x tijd waardoor deze niet meer bestendig is voor harde vries temperaturen.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Plaats reactie