Hulp bij eventuele aankoop

Allerlei ZonneBoiler
Plaats reactie
bartgo
Master lid
Installatie Land: België

Hulp bij eventuele aankoop

Bericht door bartgo » 08 jan 2019, 14:31

Inderdaad, zelf ook alweer iets geleerd ivm eigen installatie. Ik denk dat er nog een spiraal van de WP in de ZB tank te laag zit. Dankzij dit onderwerp ontdekt. Dus vragen staat vrij.

Ivob, testperiode 15/10: bedoel je dat je op hout sww verwarmd hebt? Maar alleszins: mijn verbruik sww is niet vergelijkbaar met dat van jou :) is onze kleine luxe :) weliswaar een letterlijke regendouche!

PS. Ik word blijkbaar voorspelbaar ivm mijn antwoorden op dit forum.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Hulp bij eventuele aankoop

Bericht door bruma » 08 jan 2019, 14:37

bartgo schreef:Korter: het wordt in de nieuwe regeling zonder terugdraaiende teller zaak om de warmtepomp zo weinig mogelijk te gebruiken (die draait namelijk te vaak op momenten dat je de netkosten moet betalen). Maar vermits TS een gas CV heeft maakt het niet uit.
Ging het over een WP, die toevallig ook SWW kan aanmaken, of over een WPBoiler, zelfstandig toestel?
Dit laatste kan mogelijk net wel belangrijker worden indien de terugdraaiende teller wordt afgeschaft . Het kan het ogenblikkelijke verbruik verhogen , opwarmen bij overschot en gezien het beperkt opgenomen vermogen al bij de minste overschot. Ik dien er nog een naverwarming zit bovenaan die met een overproductie signaal aangestuurd kan worden is dat ook mooi meegenomen.
Inderdaad boiler bijkomend isoleren beperkt de stilstand verliezen.

Dat zonneboilers niet meer in trek zijn, toch niet te verwonderen na de media aandacht dat er een premie komt voor WPBoilers.

Voordeel van een WPBoiler bij een PV installatie is dat je altijd voldoende warm water hebt terwijl je met een zonneboiler een tweede systeem nodig hebt voor naverwarming, indien het niet zuiver elektrische naverwarming is.

bartgo
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door bartgo » 08 jan 2019, 14:49

Bruma, ja maar dat gaat over overschotten wegwerken. Zo een activeringsmechanisme bij te veel stroom werkt eigenlijk niet in de winter. En precies dan gaan we als pv eigenaren met wp of enige andere elektrische verwarming mogen bijbetalen als de terugdraaiende teller wegvalt (we zullen dan de nettarieven betalen). Wat ik te veel produceer aan stroom interesseert me niet.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 08 jan 2019, 15:04

Klopt maar ik denk, op langere termijn, dat de WPBoiler betere verbruik kosten kaarten op tafel zal kunnen leggen dan een ander systeem dat ook betalend water moet opwarmen, want de zonneboiler werkt evenmin.
Nu voor diegene die uit werken gaan zijn er in de winter nog ogenblikken waar de WPB van de PV productie gebruik zal kunnen maken die anders toch niet meteen verbruikt kan worden.

Vandaag bv zit ik al aan een injectieproductie van 1kWh/kWp over een tijd van 5u

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 08 jan 2019, 18:50

bartgo schreef:
08 jan 2019, 14:31
Maar alleszins: mijn verbruik sww is niet vergelijkbaar met dat van jou :) is onze kleine luxe :) weliswaar een letterlijke regendouche!
Daaraan zal het niet liggen. Wij hebben zowel een regendouche buiten als in de inloopdouche binnen.
Uiteraard beiden gecombineerd met een handdouche met spaarkop.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 08 jan 2019, 19:00

bartgo schreef:
08 jan 2019, 14:31
Ivob, testperiode 15/10: bedoel je dat je op hout sww verwarmd hebt?
Nee, dat was gedurende testperiode van vorige winter: november 2017-februari 2018. Daar had ik dus de resultaten al van. Dat moest niet meer getest worden. Full WP werd overigens getest tijdens de winter van 2015-2016. Het verschil* bedroeg 35% in het nadeel van de WP.
De testperiode van 15/10/2018 loopt nog tot eind februari 2019 en staat in het licht van de het energieverbruik bij niet terugdraaiende teller (beter testen voor je voor voldongen feiten staat). Maar dat hier verduidelijken zou ons te ver van het onderwerp brengen en niemand hier heeft er iets aan :D .

* Is uiteraard maar een indicatie gezien de ene winter de andere niet is. Ben pas sinds oktober vorig jaar begonnen met ook de gemiddelde temp. per etmaal te koppelen aan het 24-uurs kWh verbruik.

Plaats reactie