Zonnecollectoren?

Allerlei ZonneBoiler
Plaats reactie
jeroen V.
junior lid
Installatie Land: België

Zonnecollectoren?

Bericht door jeroen V. » 28 apr 2017, 14:31

Hoi,

Wij hebben sinds kort in ons gerenoveerde huis een Daikin Altherma, zonneboiler ready warmtepomp staan.
Dit houd dus in dat er eigenlijk onmiddellijk zonnecollectoren op aangesloten kunnen worden.
Nu was ik eens aan het kijken wat ongeveer een richtprijs was van zonnecollectoren, maar jammer genoeg zijn hiervan geen prijzen te vinden. Enkel volledige pakketten met boiler kan ik precies terugvinden.
Ik had gedacht aan +- 5vierkante meter collector. Deze kunnen zuidgericht gelegd worden. Nokhoogte is 12 m. Afstand leidingen idem.
Wat zou ongeveer een richtprijs/grootorde zijn waaraan we moeten denken, geleverd en geïnstalleerd? Dan weten we of het nuttig is om offertes op te vragen of eerst nog even te sparen :D .

Groetjes

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Zonnecollectoren?

Bericht door janus » 28 apr 2017, 14:45

Welkom.

5m2 ? hoeveel Liter is je boiler dan?

Een 20heatpipes (+/-2m2) komt op een 900€ zonder plaatsing uiteraard.
link

Ps als je er voor zou moeten sparen denk ik niet dat het zich ooit terugverdient ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

jeroen V.
junior lid

Bericht door jeroen V. » 28 apr 2017, 15:12

Hoi,

Het gaat over aan tank van 500l waarbij zowel de vloerverwarming als swanitair warm water door dezelfde unit geregeld wordt.
http://www.daikin.be/nl/products/index. ... HSH-B&pf=0
Doordat ook de verwarming op dit systeem zit lijkt 5 vierkante meter me niet overdreven?
Als 2 m² op +- 900 euro komt dan (zonder plaatsing) dan lijkt me dit goed mee te vallen qua prijs.
Toch eens verder uitpluizen en offertes vragen ;)

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 28 apr 2017, 15:39

Oke, dan is dat wel in orde met die 5m2
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bartgo
Master lid

Zonnecollectoren?

Bericht door bartgo » 01 mei 2017, 08:22

We hebben ook 5m2 buiscollectoren, niet eens optimaal zuid, helling 45 graden ook aangesloten op een Daikin altherma (rotex). Hebben er het Daikin/rotex energievat naastgezet. Dus nu 2x 500 liter. De zonneboiler steekt zijn warmte in het energievat en als dat warmer is dan de tank van de Daikin, gaat er een pompje het warme tankwagen uit het energievat naar de Daikin altherma tank pompen.

Gaat erg goed: sinds maart bijna elke avond en ochtend gratis zonnewarmte voor het sanitair warm water. We hebben wel het voordeel dat we sinds maart niet meer hoeven te verwarmen (isolatie).

Plaats reactie