Warmtepomp of zonneboiler

Allerlei ZonneBoiler
Plaats reactie
MartinL
Installatie Land: Ander

Warmtepomp of zonneboiler

Bericht door MartinL » 25 feb 2017, 04:33

Beste, wij zijn een nieuwbouwwoning aan het zetten. Maar wij twijfelen tussen een hybride warmtepomp (eventueel in samenwerking met een zonneboiler) of alleen een zonneboiler. Als we een warmtepomp nemen zou deze voor onze vloerverwarming en sanitair water dienen. Nu hebben we enkel vloerverwarming voorzien op het gelijkvloers en niet op de tweede verdieping. In de slaapkamers en badkamer zouden we eerder werken met radiatoren of convectoren. Mijn vraag is of het beter is om een warmtepomp te zetten ipv een zonneboiler? Alsook of het verstandig is om de warmtepomp op convectoren te laten werken? Alsook of het beter is om heel de tweede verdieping met vloerverwarming vol te leggen? (dit zou ook betekenen dat er een meerkost zou zijn voor ons ipv als we met radiatoren zouden werken omdat we dit niet zouden isoleren met PUR) En of het elektriciteit verbruik niet te hoog is voor een warmtepomp tov wat we eruit halen door gas te besparen? Alvast bedankt om hierop te antwoorden.
Groeten

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Warmtepomp of zonneboiler

Bericht door janus » 25 feb 2017, 09:36

De algemene regel is dat het beter is om overal op lage temperatuur te werken in de woning.
Dus overal vvw plaatsen of lage temp. radiators/ convectors.
Dat er op de eerste verdiep geen pur kan speelt geen rol, de ruimte er onder is immers ook verwarmt.

Allen een zonneboiler is nooit mogelijk wat ga je immers doen als er geen zon is?

Een zonneboiler plaats je alleen om het milieu te ontlasten mijn inziens brengt het financieel nauwelijks iets op.
Verder ben ik ook van mening dat een simpele cv ketel op gas momenteel nog de beste keuze is al zijn de verschillen niet zo groot tussen gas en het 4x hogere rendement van de wp.

Plaatselijke omstandigheden, kunnen de beslissing echter wel sterk beinvloeden.
Ardennen, met zeer koude dagen, gezin met 6 personen, geen gas in de straat enz.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie