ik overweeg een zonneboiler, terecht?

Allerlei ZonneBoiler
Plaats reactie
jspeybro
junior lid
Installatie Land: België

ik overweeg een zonneboiler, terecht?

Bericht door jspeybro » 24 feb 2017, 22:48

Hallo,

ik overweeg om een zonneboiler aan te schaffen, maar kom veel tegenstrijdige informatie tegen.
Ik heb de indruk dat er hier wel wat mensen ervaring hebben met deze systemen, dus misschien kunnen jullie mijn berekeningen bevestigen...

huidige situatie:
- gezin met 4 personen
- verwarming op mazoutketel die nog geen 10 jaar oud is, dus niet direct aan vervanging toe
- warm water wordt geproduceerd door een geiser van vaillant op propaangas flessen. Propaan wordt ook enkel gebruikt voor warm water, niet om te koken.
- jaarlijks gasverbruik is 8 flessen van 46.5kg aan ongeveer 85€ per fles, wat me dus 680€ per jaar kost, enkel voor warm water te hebben.
- geiser is aan vervanging toe, want springt niet altijd aan. na flow sensor en kabelboom te vervangen zijn de problemen nog altijd niet opgelost. lijkt me weinig zinvol om de elektronica ook nog te vervangen (kost >100€ + kost van de technieker).
- gezien de al maar stijgende prijs van elektriciteit ben ik ook nog van plan om zonnepanelen (PV) te leggen.
- oriëntatie dak: 170° (-10° tov zuiden), hellingsgraad 40°

Gezien de hoge kost van het warme water, had ik het volgende in gedachten:
- zonneboiler (welk systeem is nog niet helemaal duidelijk, vermoedelijk 300L met iets van een 5-tal m² collectoren)
- elektrische bijverwarming
- extra elektriciteitsverbruik meerekenen voor berekening van aantal PV zonnepanelen, zodat zowel mijn verbruikskosten van elektriciteit (al blijven hier uiteraard nog kosten over (prosumenten, turteltax)) als van propaangas wegvallen.

Als ik online rekenmodules bekijk, is er geen optie voor propaangas, dus moeilijk te vergelijken met mijn situatie. Het lijkt er echter op dat ik veel meer betaal dan waar die rekenmodules vanuit gaan.
Ik ben dan zelf maar aan de slag gegaan in excel. Hoeveel kWh de elektrische bijverwarming van de zonneboiler zou verbruiken vind ik echter moeilijk in te schatten. Hier en daar lees ik dat ik hier iets van een 1000kWh voor kan rekenen.
Gezien mijn huidig elektriciteitsverbruik van 2100kWh, moet dit wel haalbaar zijn met PV panelen schat ik.
als ik dan reken met een investering van 4000€ (zoals energiesparen.be doet), lijkt me deze investering op minder dan 5 jaar terugverdient. nu goed, die 4000€ van energiesparen is zonder bijverwarming en BTW, dus misschien wordt het dan 5000€ of iets meer, maar zelfs dan nog lijkt me de terugverdientijd zeer goed mee te vallen.
Indien ik nog geen PV panelen zou leggen, gaat mijn elektriciteitsverbruik uiteraard omhoog (enkelvoudige meter, iets van een 0.25€/kWh dacht ik, dus 250€ die erbij komt. Zelfs dan nog (680-250), is dit iets van een 10-tal jaar, zelfs rekening houdend met een onderhoud om de paar jaar.

Als ik het zo bekijk, lijkt me dit de investering wel waard. Of mis ik hier nog iets? Ik veronderstel dat dit zo uitkomt omdat ik om te beginnen veel betaal aan SWW?
Zodra de zonneboiler terugverdient is, betaalt deze mee de PV panelen af, zodat die ook nog eens sneller terugverdient zijn.

alvast bedankt voor jullie inzichten,
Johan

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Gefeliciteerd
Contacteer:

Re: ik overweeg een zonneboiler, terecht?

Bericht door janus » 24 feb 2017, 23:31

Welkom,

Ik kan je berekening niet helemaal volgen maar die 8 flessen lijken mij al vrij veel, ik gebruik ongeveer 1a2 flessen van 32kg per winter.
In de zomer geeft de zonneboiler voldoende warmte.
Besparing voor mij is dus max 100€/jaar (fles kost nu 50€)

Als je de terugverdientijd gaat berekenen aan de hand van die 8 flessen en hun kost is het natuurlijk zeer gunstig.
Beter is de mogelijke alternatieven naast elkaar te plaatsen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 25 feb 2017, 13:52

Ik denk dat dit een goed idee is. Elektrisch verbruik is bij mij ca 550 kWu per jaar (5 p), dus 1000 is echt wel een maximum. Volgende tips kan ik je geven:

* het is heel belangrijk dat je elektrische weerstand (en de temperatuursensor waarmee hij aangestuurd wordt) bovenaan in de zonneboiler zit. Anders gaat de elektrische weerstand steeds de ganse boiler opwarmen en is de efficiëntie beduidend lager.
* een beter idee is volgens mij om een zonneboiler voor te schakelen aan een kleinere elektrische waterboiler (80-120 l oid, te bekijken ifv gezinsgrootte/waterbehoefte). Zo staat de tweede boiler volledig los van de zonneboiler wat de efficiëntie volgens mij ten goede gaat komen. De tweede boiler zou ik dan zeker wel extra isoleren (bv. met spijkerflensdekens).
* een derde oplossing is om de tweede elektrische boiler te vervangen door een kleinere waterboiler die aan je CV ketel gekoppeld wordt. Dan kan het volume van de tweede boiler nog lager omdat de CV ketel het water veel sneller kan opwarmen dan een elektrische boiler.

Met de tweede/derde optie gaat je zonneboiler in de winter een hoger rendement halen. Het leidingwater komt dan immers binnen aan een lagere temperatuur (10 °C) waardoor de zonneboiler het water vrij makkelijk kan voorverwarmen tot 20/30 °C, zelfs op dagen zonder echte zon, en de tweede boiler slechts een beetje dient bij te warmen.

jspeybro
junior lid

Bericht door jspeybro » 26 feb 2017, 14:31

Hallo,

Bedankt voor de reacties.
Gisteren op Batibouw geweest, maar eigenlijk bitter weinig gezien ivm zonneboilers of panelen. Nu ja, dat was niet het enige dat ik daar zocht, dus toch nog nuttig geweest om te gaan.

Op batibouw was er iemand de me aanraadde om ipv electrisch bij te verwarmen een warmtepompboiler in combinatie met zonnecollectoren te gebruiken. Dit lijkt me echter toch maar een vreemd idee, omdat deze warmtepompboiler net het minste efficient werkt tijdens de winter.
Deze dan tijdens de zomer manueel in vakantiemodus zetten is ook maar onhandig.
Dus ik denk niet dat ik voor deze optie zal gaan.

Dus voorlopig blijven we maar bij het originele idee.
De elektrische weerstand en sensor bovenaan steken zal ik op letten. is dat iets dat je zomaar kan kiezen?

@bke, Om misschien een beter inzicht te hebben van die 550kWh die u verbruikt, wat voor systeem hebt u? (collectortype, boilerindhoud, leegloop of niet,...)
Hier ben ik nog niet helemaal uit wat het gaat worden, al lijkt me een vlakkeplaatcollector met leegloopsysteem een veelvoorkomend systeem. geen idee of dat is vanwege de kost of de betrouwbaarheid, of dat je beter voor een ander systeem gaat. op sommige websites zie ik wel eens dat er vroeger problemen waren met bepaalde systemen (lekken en zo), maar of dat ondertussen opgelost is, is me minder duidelijk.

Wat betreft alternatieven voor een zonneboiler, ik was ook aan het kijken naar een warmtepompboiler, maar ik zie hier op het forum grote twijfels over de zin hiervan. In mijn geval zal dit waarschijnlijk wel een besparing zijn, maar waar zet ik die dan en op welke lucht gaat deze werken (binnen/buiten).
misschien is mijn kelder net hoog genoeg voor een toestel van 270L, maar in de winter de warme lucht van de kelder (mazoutketel staat hier ook) gaan gebruiken gaat waarschijnlijk de efficientie van mijn verwarmingssysteem naar beneden halen omdat de ruimte kouder wordt. Hier blijf je echter ook met een hoger verbruik zitten waarvoor ik dan weer meer zonnepanelen nodig heb, waardoor de lagere kost waarschijnlijk teniet gedaan wordt.

een kleine gascondensatieketel voor SWW heb ik voorlopig niet overwogen omdat er momenteel geen aansluiting van aardgas in huis is (ligt wel in de straat maar zou nog moeten aangesloten worden). Maar ook hier blijf je natuurlijk met een gasverbruik zitten. Als ik dan een investering doe, heb ik momenteel nog de voorkeur om iets te doen waarbij ik uiteindelijk geen maandelijkse kosten meer aan heb.

Zijn er nog andere alternatieven?

alvast bedankt,
Johan

janus
Site Admin
Site Admin
Gefeliciteerd
Contacteer:

Bericht door janus » 26 feb 2017, 14:37

Er zijn hier een aantal leden met een Wp boiler die er zeer tevreden over zijn.
Verbruik en al werd hier gepost.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

stephan
Senior lid

Bericht door stephan » 26 feb 2017, 17:49

Met een zonneboiler kan je toch niet veel missen. Een half jaar gratis warm water. Enige energie die je nodig heb is de zon en wat elektriciteit. In februarie kan men op een zonnige dag gemakkelijk een temp bereiken van 50 graden of meer.

bke
Senior lid

Bericht door bke » 26 feb 2017, 18:16

@ Johan
Ik heb 3 vlakkeplaatcollectoren op een boiler van 130 l met nageschakelde elektrische boiler van 200 l. De twee boilers kunnen wel circuleren via een klein sanitair waterpompje en twee gestuurde kleppen zodat de zonneboiler wel degelijk 330 l kan opwarmen. Dit wordt aangestuurd door de temperatuursensoren in beide boilers. De maximumtemperatuur staat ingesteld op 85°C onderaan de boiler.
Het is een leegloopsysteem met gewoon water en de pomp wordt gewoon aan-uit gestuurd. Dus geen variabele pompsnelheid, gewoon alles of niets. Ik merk dat aan de pompaansluitingen kalksporen zichtbaar zijn, dus er zullen wel kleine lekjes (geweest) zijn maar het systeem werkt gewoon door.

diker
lid

Bericht door diker » 28 feb 2017, 21:02

Hebben ook een zonneboiler met electrische naverwarming.
4 personen, maar 2 kinderen douchen vaak op sportclub.
Verbruik naverwarming laatste 3 jaar respectievelijk : 229 kwh, 217 kwh, 156 kwh, dus heel ver verwijderd van de 1000 waarover je spreekt.

Voorwaarde is wel de electrische naverwarming slim te gebruiken en niet zomaar "te laten opstaan".
Dagelijks (ttz van oktober tot maart ongeveer) bekijken we omstreeks 16 à 17 uur hoeveel de temperatuur van de boiler is en dan zetten we in functie daarvan de naverwarming op. Uit ervaring weten we hoelang deze naverwarming ongeveer moet opstaan om 45 graden te behalen.

Groetjes,

Diker.

jspeybro
junior lid

Bericht door jspeybro » 28 feb 2017, 21:16

bedankt voor de info. misschien een klein vraagje, zijn die gegevens uit te lezen uit het boiler systeem, of heb je zelf een kWh meter geplaatst op die weerstand?
dat klinkt eigenlijk als iets dat perfect te automatiseren is. sensoren zitten er toch al in om de temperatuur te meten, enkel nog iets nodig om die uit te lezen en de elektrische verwarming te sturen (PLC of zoiets). nu ja, dat kan een projectje worden voor als het er is.
In ieder geval lijkt me dit wel een goede oplossing voor mijn situatie.

johan

janus
Site Admin
Site Admin
Gefeliciteerd
Contacteer:

Bericht door janus » 28 feb 2017, 21:22

Meestal kun je de ingebouwde sensoren niet voor een andere functie gebruiken, echter op ebay koop je sensors voor een paar Euro en een Raspberry (of PLC) doet de rest.
.

jspeybro
junior lid

Bericht door jspeybro » 28 feb 2017, 21:39

met die DS18B20 temperatuursensoren en een raspberry pi kan ik wel overweg. aangezien ik zo'n boiler nog niet van dichtbij heb kunnen bekijken, zal ik nog moeten ontdekken hoe ik daar temperatuursensoren aan kan toevoegen, maar dat zien we dan wel :-)

janus
Site Admin
Site Admin
Gefeliciteerd
Contacteer:

Bericht door janus » 28 feb 2017, 22:18

Ik plak die op de boiler of leiding, heel soms is er ook een extra opening voor voorzien.
.

diker
lid

Bericht door diker » 01 mar 2017, 08:36

jspeybro schreef:
28 feb 2017, 21:16
bedankt voor de info. misschien een klein vraagje, zijn die gegevens uit te lezen uit het boiler systeem, of heb je zelf een kWh meter geplaatst op die weerstand?
dat klinkt eigenlijk als iets dat perfect te automatiseren is. sensoren zitten er toch al in om de temperatuur te meten, enkel nog iets nodig om die uit te lezen en de elektrische verwarming te sturen (PLC of zoiets). nu ja, dat kan een projectje worden voor als het er is.
In ieder geval lijkt me dit wel een goede oplossing voor mijn situatie.

johan
We hebben zelf een kwh meter geplaatst op de weerstand. De zonneboiler geeft hier zelf geen info over, alhoewel het dus wel cruciale info is.

jspeybro
junior lid

Bericht door jspeybro » 21 mar 2017, 20:25

Ondertussen heeft 1 van de bedrijven die ik gecontacteerd had me erop gewezen dat ik niet voldoe aan de voorwaarden voor de premie van de netbeheerder als ik een zonneboiler plaats met electrische weerstand, aangezien op dit moment de verwarming van SWW niet elektrisch gebeurd maar op propaangas.
Meer details hier, voorlaatste voorwaarde: https://www.eandis.be/sites/eandis/file ... r_2017.pdf

Ik heb ondertussen zelf maar wat aan de geiser zitten meten en zoeken achter de oorzaak. blijkbaar waren de contacten van de vaanschakelaar geoxideerd. ik heb deze nu wat opgeschuurd en sindsdien lijken de problemen met het in gang schieten van de geiser voorlopig opgelost.
Denk jullie dat ik deze geiser nog zou kunnen gebruiken als naverwarming?
dit is de handleiding: http://sos-express.be/wp-content/upload ... O-24-1.pdf

Ik weet niet of mijn mazoutverwarming voorzien is om sanitair warm water op te warmen en geen idee hoe ik dit kan nakijken.

mvg,
Johan

janus
Site Admin
Site Admin
Gefeliciteerd
Contacteer:

Bericht door janus » 21 mar 2017, 20:42

Meestal kunnen dit soort geisers niet om met warm water toevoer omdat ze niet kunnen moduleren.
Dus of het water is vel te warm of de geiser slaat uit omdat hij denkt dat het water al warm genoeg is.
Niet echt comfortabel dus.
Ik weet niet of mijn mazoutverwarming voorzien is om sanitair warm water op te warmen en geen idee hoe ik dit kan nakijken.
Met wat kleppen en leidingen kan dat altijd maar is het rendabel is de vraag.
.

Plaats reactie