Zonneboiler of toch zonnepanelen?

Allerlei ZonneBoiler
Plaats reactie
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Zonneboiler of toch zonnepanelen?

Bericht door janus » 20 feb 2017, 20:01

Hoe bereken je dat dan?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 20 feb 2017, 20:05

janus schreef:
20 feb 2017, 20:01
Hoe bereken je dat dan?
Met een dekking van 66% (ca 2/3) is het verbruik 1/3. Ik bespaar dus 2/3 of tweemaal het verbruik. 2 x 565 = ca 1100.

bartgo
Senior lid
Installatie Land: België

Zonneboiler of toch zonnepanelen?

Bericht door bartgo » 20 feb 2017, 20:07

Hoe bereken je om te beginnen die dekking? Ikzelf verwarm sww tot 45 graden sochtends en savonds. Telkens een 'venster' van een tweetal uur. Wanneer de ZB de boel opwarmt kun je niet sturen. Dus soms zit je midden in de dag aan de doeltemp.

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 20 feb 2017, 20:17

bartgo schreef:
20 feb 2017, 20:07
Hoe bereken je om te beginnen die dekking? Ikzelf verwarm sww tot 45 graden sochtends en savonds. Telkens een 'venster' van een tweetal uur. Wanneer de ZB de boel opwarmt kun je niet sturen. Dus soms zit je midden in de dag aan de doeltemp.
Ik had een bestaande elektrische boiler waarvan ik het verbruik kende. Aan die boiler is een tweede boiler (waarop de panelen hangen) voorgeschakeld. Het is ook zo dat het systeem kan circuleren tussen de twee boilers via 2 gestuurde kleppen en een klein circulatiepompje. Ik reken steeds het maandverbruik ten opzichte van het originele maandverbruik van 6 jaar geleden en bereken zo de dekking. Ondertussen is het warmwaterverbruik gestegen owv de kids, dus zo weet ik zeker dat dit wel degelijk minstens de dekking is. Ik ben zeker dat de reële dekking dus nog hoger ligt, maar hoe hoog juist kan ik niet bepalen.

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 20 feb 2017, 22:47

Ik heb zelf geen referentie punt want de zonneboiler en de naverwarming zijn damen geïnstalleerd. Maar ongeveer hetzelfde systeem met circulatiepompje tussen de twee tanks zoals jij omschrijft. Mijn waardes vind je hier: http://e.mbargo.be/zonneboiler2

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 11 apr 2017, 10:46

in vergelijking met een elektrische boiler valt de zonneboiler nog mee. tegenover gas momenteel niet rendabel. zonnepanelen en warmtepompboiler vind ik de beste oplossing voor sanitair warm water als je van fossiele brandstoffen af wilt.

Plaats reactie