nieuwe installatie met 90 buizen, 1000L buffer, nuttig of niet?

Allerlei ZonneBoiler
Plaats reactie
js84
lid
Installatie Land: België

nieuwe installatie met 90 buizen, 1000L buffer, nuttig of niet?

Bericht door js84 » 02 jan 2017, 13:38

Hoi Allemaal,

Momenteel verwarmen we onze woning gelijkvloers met een lucht-water warmtepomp en vloerverwarming. Deze heeft een interne buffer van 280 liter op 55°C. Het water van de vloerverwarming vertrekt rechtstreeks via een menggroep vanuit deze buffer. Het tapwater wordt verwarmd dmv een spiraal door deze buffer.
elektrisch verbruik: 3500 a 4000 kWh/jaar
opp vloerverwarming: 100m²

bovenverdiep: lucht-lucht warmtepomp
verbruik: +- 1000 kWh/jaar
temp 18°C in de winter
in de zomer wordt hier ook licht mee gekoeld om aangenaam te kunnen slapen.

totale verbruik/jaar incl. wassen,koken, verlichting, tv,...: 8500 - 9000 kWh/jaar
Aangezien elektriciteit duurder blijft worden, en zonnepanelen omwille van de netvergoeding minder aantrekkelijk zijn geworden overweeg ik een installatie met zonnecollectoren en een zonneboiler. Indien ik voor 9000kWh zonnepanelen zou plaatsen wordt dit naar mijn inzien veel te zwaar belast door de overheid. Bijgevolg zal ik dus met een kleinere PV-installatie voldoende hebben.

Ik zou willen gaan voor 3 collectoren met telkens 30 vacuum-buizen in combinatie met een 1000L buffervat. De bedoeling is om gedurende een zo groot mogelijke periode warm tapwater te garanderen en eveneens de vloerverwarming te ondersteunen. De bestaande interne buffer van de warmtepomp heeft nog een extra aansluiting voor een externe warmtebron. Langs deze weg kan de grote buffer de kleine buffer opwarmen tot 55°C. Op momenten dat er te weinig zon is om de grote buffer op te warmen boven 55°C (wanneer deze bv slechts een temperatuur heeft van 45°C) kan ik deze restwarmte nog gebruiken door een ventilo hierop aan te sluiten en bij te plaatsen in de woning. (buizen werden reeds voorzien door de installateur)

Om "to the point" te komen betreffende de 3 collectoren met in totaal 90 buizen en een buffervat van 1000L. Wat is jullie gedacht hierover? Wat mag ik van deze installatie verwachten? Heeft iemand op het forum een gelijk-aardige installatie?

Alle tips zijn welkom.

thanks ;)

js84
lid

Re: nieuwe installatie met 60 buizen, 1000L buffer, nuttig of niet?

Bericht door js84 » 02 jan 2017, 14:52

even voor de duidelijkheid, de titel bevat een fout, het zou dus wel degelijk over 90 buizen gaan.

;)
Laatst gewijzigd door js84 op 02 jan 2017, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 02 jan 2017, 14:52

Probeer eerst eens uit te vissen hoeveel kWh je aan verwarming nodig hebt op diverse (late herfst) winterse dagen.
daarna wat je voorgestelde installatie aan kWh warmte kan leveren.

js84
lid

Bericht door js84 » 02 jan 2017, 15:25

Wanneer het continu vriest zoals de laatste dagen, dan verbruikt de installatie op het benedenverdiep ongeveer 40kWh per dag. Wanneer de temperaturen overdag rond de 12 graden liggen en 's nachts rond de 7-8 graden dan kom ik toe met 15 tot 20kWh per dag. Deze gegevens zijn mij reeds bekend. Het is echter moeilijk in te schatten wat het voorgestelde systeem opbrengt op een matig bewolkte herfstdag. Daarom dat ik het graag zou vernemen van eigenaars van dergelijke systemen.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 02 jan 2017, 15:44

ik kan enkel spreken van mijn oude installatie met 75m2 vlakke plaatcollectoren en 4.000l aan buffer en 300l SWW.
Vanaf half oktober tot en met februari moest er gestookt worden en bracht het systeem niet veel op.
Het opstarten van het stockeren begon op het verwarmingssysteem tot de temp hoger was dan in de bufffer/SWW
Eenmaal dat de max-temp van beide bereikt was, koelden de collectoren af door de warmte terug rechtstreeks aan de verwarming te leveren.
Mijn verwarming had geen inertie (zoals bij een vloerverwarming)

In het tussenseizoen heb je ook niet elke dag zon en kon ik maar 1 tot 1/1/2 dag overbruggen met de buffer.
Er zat wel geen WP in het systeem dus louter op de watertemp die max 60° kon krijgen in de buffer.

Hou er rekening mee dat de meeste warmte 's zomers is, indien je niet veel SWW nodig hebt is die warmte verloren en moet je systeem daartegen bestand zijn.
én niet vergeten water rondpompen kost ook eli, tenzij je je systeem volledig kunt uitzetten en er geen stoom opgewekt wordt.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 02 jan 2017, 18:06

Indien ik voor 9000kWh zonnepanelen zou plaatsen wordt dit naar mijn inzien veel te zwaar belast door de overheid.
Je wordt niet belast op de opbrengst van je pv installatie maar op het vermogen van je omvormer een zeer belangrijk verschil.

Immers met de juiste orientatie en helling te kiezen kun je de netvergoeding aanziendelijk verminderen.

Een zonneboiler daarentegen werkt alleen optimaal met de perfecte orientatie en helling.
En zoals Bruma al schreef in de winter zijn de winsten minimaal terwijl je in de zomer niet weet waar je met de energie moet blijven.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 03 jan 2017, 09:26

Met een oost-west opstelling kan je bij PV uw omvormer tot 50% onderdimensioneren
Zonneboiler ga je teveel warmte hebben in de zomer, tenzij je dit ook nog eens kwijt kan in een zwembad als voorbeeld.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

jacos
Senior lid

Bericht door jacos » 03 jan 2017, 12:25

De belangrijkste tip die ik U kan geven is:

Optimalisatie van de helling en oriëntatie van de vacuüm buizen.
Ge moet de installatie optimaliseren naar de winter en tussen seizoenen!

Dit zijn de ideale hoeken voor deze maanden:
Okt 60°
Nov 69°
Dec 74°
Jan 71°
Feb 64°
Gemiddeld dus 68-70°!

Als ge dan een 'open' oriëntering hebt op het zuiden, zit ge goed.
Bijkomend zult ge minder last hebben van oververhitting in de zomer.

Ikzelf heb 30 buizen voor 250L buffer en die heeft deze winter al heel goed zijn best gedaan.
Ok...ik geef toe... t'is aardig zonning deze winter.

Ik denk wel dat 90buizen voor 1000l aan de weinig kant is, 120 ware beter.

J.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 03 jan 2017, 14:25

Even aanvullen:
mijn ex-collector dak heeft een helling van 55° (bedoeld om zoveel mogelijk warmte te vangen in de winter)

Wat is het volume water dat je per uur verbruikt om te verwarmen (bij mij was dit 600l/u)

wat is de min temperatuur dat je nodig hebt om te verwarmen (bij mij in t putje winter 37°)

55°-min temp is hetgeen je kan stockeren in een vat van 1000l (met moeite 20kWh)

Hou rekening met de verliezen/24u van een vat van 1000l (ik heb mijn vaten 2*2000l zelf geisoleerd met 20cm glaswol, bij een moderne supergeisoleerd SWW vat 10cm van 200l verlies je 1,6kWH/24u)

Indien je s winters al een zonnige dag zou hebben zodat hij én je huis kan warmen (20kWh) én je vat kan vullen (20kWh) dan kan je berekenen met je watervolume na hoeveel uur je aan je min temp bent gekomen.
Van je kleine buffer naar je grote overbrengen heb je nog minder stockering gezien er altijd minstens 5° verschil zit om voor de overdracht van de warmte te zorgen (indien je met 2 serpentins zou werken denk ik dat dit eerder naar de 10° gaat) (ik deed het omgekeerde van het 4000l vat naar één serpentin in de SWW tank)

Ik denk dat een vat van 280l of 1000l eerder als hystererischvat moet gezien worden om niet modulerende (inverter) WP's efficenter te laten werken.
Toen mijn 2*2000l tanks (max 65°) faalden heb ik 2*500l buffervaten (max 90°) voorzien, eerder om warmte op te vangen van de houtkachel met WW (veiligheidsvoorziening) dan als buffer (1000l voor verwarming stellen echt niks voor)

Gezien er een koppeling zou zijn met vacuum-buizen zal je daar een deel gratis energie uithalen, echter je zal het moeten hebben van de ogenblikkelijke opbrengst en minder van de mogelijkheid om te stockeren (tot de volgende middag) buiten een maand of 3 zal je heel veel overschot aan warmte hebben, voorzie uw systeem erop dat dit, zonder dat het energie verbruikt, dit aan kan.
Het kan wel een goed systeem worden om met je PV stroom een warmtebuffer (indien 1000l genoeg is) aan te leggen en zo je eigen opgewekte stroom meteen te verbruiken. Mocht men het principe van terugdraaiende teller afschaffen.
Beter zou zijn mocht je buffer ook als warmtebron kunnen dienen voor je WP echter daarvoor is je buffer veel te klein, en het systeem complex(er).
^¨
Alternatief is een vloeistof gebruiken die van fase verandert, (zie ander draadje) echter ik ben verwonderd dat men in enkele jaren aan 20.000cycli is geraakt terwijl dit tot voor kort slecht een 100tal was. Hierdoor kan je met dezelfde hoeveelheid vloeistof wel veel meer warmteenergie stockeren. 2 zaken die hier spelen, eentje al vernoemd de herhaalbaarheid vanfasewijziging en een tweede is de warmteoverdracht bij faseoverdracht, immers hetgeen het snelst van fase verandert zit rond je warmtewisselaar en je met de buitenkant bereiken met al faseveranderde stof tussen beide.
on topic

jacos
Senior lid

Bericht door jacos » 03 jan 2017, 21:24

mijn ex-collector dak heeft een helling van 55° (bedoeld om zoveel mogelijk warmte te vangen in de winter)
55° is verre van voldoende om zoveel mogelijk warmte op te vangen in de winter !

Plaats reactie