weerstand vervangen zonder leegloop

Allerlei ZonneBoiler
Plaats reactie
mckay
lid
Installatie Land: België

weerstand vervangen zonder leegloop

Bericht door mckay » 20 sep 2015, 18:18

Hallo allemaal,

Mijn elektrische weerstand op mijn zonneboiler geeft weeral eens kortsluiting of whatever
Dat is al de 4e keer dat die moet worden vervangen en dit ondanks dat er een ontkalker staat en ik ook geen last van kalk heb.
Op de weerstand zit echter wel een klein laagje kalk meestal , nochtans op mijn sanitair( kranen) merk ik niks van kalk.
Vorige 3 keren is de weerstand vervangen door de leverancier maar die is ondertussen failliet (cfr XM projects, Mysolarboiler, Energyrebels)
Ik heb nog één reserve weerstand die ik heb laten afkomen van China die ik zou kunnen plaatsen (maar minder goede kwaliteit want de eerste 2 waren er ook van die en ze gingen gemiddeld 6 maanden mee, de laatste was eentje die ze laten maken hadden in Polen en die bleek beter.... tot nu dus, leeftijd +- 2j)
Ik heb 2 vragen.

1. Wat kan de reden zijn opdat een weerstand in kortsluiting komt of hoe moet ik het zeggen dat als die aanspringt mijn hoofdzekering afspringt.
2. Ik heb die gasten zien de weerstand op de boiler vervangen zonder het water af te laten, ze deden sommige kraantjes open of dicht hiervoor, kan iemand mij uitleggen hoe dit in elkaar zit.

groetjes
Frank

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: weerstand vervangen zonder leegloop

Bericht door janus » 20 sep 2015, 22:39

1) dat alleen je hoofdzekering springt lijkt mij niet mogelijk, indien wel heb je wel een groter (levensgevaarlijk) probleem naar aansluiting toe.

2) kan mij voorstellen dat als je alle kranen dicht draait dat het water in de boiler blijft.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

mckay
lid

Bericht door mckay » 21 sep 2015, 06:58

Hey Janus,

Idd is niet "de" hoofdzekering maar een van de groepszekeringen in de kast waar alle andere zekeringen in staan.
Er staan er daar 2 van die grotere in en eentje daarvan springt eraf, de kleintjes blijven allemaal op.

Ik denk idd dat de kraan boven en onder die open staan hiervoor dicht moeten maar ik had eventueel gehoopt ergens op het net een mooie uitleg hierover te vinden maar ze spreken meestal van de boiler te laten leeglopen.
Ik weet echter dat ze destijds de weerstand vervangde zonder dit te doen.

groetjes

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 21 sep 2015, 10:30

En je weet zeker dat het een zekering is en geen differentieel?

Als je alle kranen dicht draait kan er geen lucht meer in de boiler en zal het meeste water daar in blijven "hangen" meer uitleg is daar niet over te geven.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

mckay
lid

Bericht door mckay » 21 sep 2015, 13:21

Het is geen op en af (omhoog of omlaag) zekering, ze staat lager en je heb rood of groen en je moet hem naar boven draaien om op te zetten en op een knopje duwen om hem af te zetten. Als hij afstaat gaat er dus een hele hoop niet meer en kan je niet kiezen om enkel in de garage of keuken de lichten of stopcontacten uit te zetten wat je wel kan met de kleine zekeringen.
Ik vermoed dat het dus een diff.schakelaar zal zijn ipv een gewone zekering nader bekeken.
Sry ik ben op electrisch gebied niet zo technisch.

groetjes

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 21 sep 2015, 13:36

Dat zal bijna zeker een diff zijn, dus je boiler (weerstand) maakt sluiting naar de aarding.
Je kan dat testen door de draden van de weerstand los te koppelen en de weerstand eens uit te meten.

Tenslotte kan de fout ook elders zitten.
.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 21 sep 2015, 14:11

janus schreef:Dat zal bijna zeker een diff zijn, dus je boiler (weerstand) maakt sluiting naar de aarding.
Je kan dat testen door de draden van de weerstand los te koppelen en de weerstand eens uit te meten.

Tenslotte kan de fout ook elders zitten.
Ik heb ook het vermoeden dat het het differentieel is, er zou 30mA, 100mA of 300mA op staan ergens
Indien zo dan zou er ook, wat jij noemt kleine, zekering zijn om de verwarming van de boiler uit te zetten
Indien je die zekering uitzet kan je met een ohmmeter nakijken of er tussen één der stroomdraden en de massa/aarde/waterleiding een kleine weerstand is. Indien zo dan is het verwarmelement zover gecorrodeerd dat het sluiting maakt met het water.

Wat leegloop betreft, indien je de toevoerkraan dichtdraait
daarna een warmwaterkraan openzet tot er niets meer uitkomt en die terug dichtdraait
daarna, niet vergeten, de warmwaterkraan aan de boiler zelf toe draaien.

Normaal gezien als je de weerstand opendoet en de opening is niet al te groot zal er wel wat water uitlopen maar het creëert een 'vacuüm' zodat er niet teveel water uitloopt.

Indien de opening te groot is gaat er toch lucht naar binnen.

mckay
lid

Bericht door mckay » 21 sep 2015, 18:38

ok thx voor de uitleg beide, ik zal jullie raad opvolgen.

groetjes

jacos
Senior lid

Bericht door jacos » 22 sep 2015, 23:07

mckay,

Ik zit met hetzelfde probleem ook zo ongeveer om de 6 maanden.
Heb al heel wat verschillende weerstanden ingevoerd, ook uit China enz....

Deze uit USA houden het voorlopig het langst vol : http://www.ebay.com/itm/New-Camco-02223 ... 1220382380

Het probleem zou, volgens mijn leverancier, aan te hard water liggen, maar geloof er geen fluit van.

Gelukkig kosten ze ni veel, heb er direct 5 besteld + nog wat magnesium sticks.

Die truck met wisselen zonder water af te laten ga ik volgende keer ook eens proberen...ik geloof wel niet dat dat kan zonder veel gemors...maar zou toch misschien kunnen werken ... Hopen maar.

Jacques

mckay
lid

Bericht door mckay » 23 sep 2015, 07:01

Hallo Jacos,

Bedankt voor de link. Heb hem gecheckt .... geef je de dikte van de schroef zelf door ? Ik zie dat niet onmiddellijk staan in je link welke schroef erop staat.
Ik zit met een 1 inch schroef en lengte 320mm dikte pijp 8mm, 1500 W

Het vervangen zonder aflaten van het water gaat goed, best hou je er op het begin een oude handoek tegen wanneer je de schroef
los aan het vijzen bent , de eerste druk die vrijkomt is het ergste, daarna is het meer een lekkende kraan maar het is goed te doen.
Als je de hele boiler moet leeg laten lopen duurt dit lang en het is spijtig van al dat water door de goot.

Tegen mij zeggen ze ook dat hard water de reden is. De weerstand die ik nu vervangen heb had wel wat kalk maar niet overdreven.
Ik heb nochtans een ontkalker en op mijn sanitair heb ik echt geen last van kalk .... behalve iedere keer op mijn weerstand.
Iemand een idee hoe dit kan?
Anyway ik denk idd dat de kwaliteit van de Chinese weerstanden voor onze omgeving niet voldoende is, ze kennen daar als ik het moet geloven geen hard water.

groetjes

jacos
Senior lid

Bericht door jacos » 23 sep 2015, 10:25

Dag Mckay,

De schoef is idd 1 inch hij is ongeveer 18cm lang (afhankelijk van waar ge begint te meten)
de dikte van de weerstand is ook ongeveer 0.8cm. Hij geeft 2000W aan 240V.
Maar bij mij verbruikt hij maar 1800W.

De originele die er bij mij instak (een chineese) was 1500W.
Ik heb ooit eens eentje geprobeerd van 800W, maar die was nog vlugger kapot.

Allee ik ben blij dat het vervangen goed gegaan is, dan probeer ik het de volgende keer ook zo.

J.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 24 sep 2015, 21:33

Misschien moet je het zoeken in de verschillende metaalsoorten die in de boiler in gebruik zijn, het zwaktste metaal wordt opgegeten

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 24 sep 2015, 21:52

bruma schreef:Misschien moet je het zoeken in de verschillende metaalsoorten die in de boiler in gebruik zijn, het zwaktste metaal wordt opgegeten
Daar dienen die magnesium sticks voor:
.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 25 sep 2015, 09:57

janus schreef:
bruma schreef:Misschien moet je het zoeken in de verschillende metaalsoorten die in de boiler in gebruik zijn, het zwaktste metaal wordt opgegeten
Daar dienen die magnesium sticks voor:
natuurlijk maar blijkbaar niet goed genoeg
die zijn ofwel te klein (oppervlakte)
ofwel te snel opgebruikt
ofwel is er een kleine stroom die poetcorrosie in de hand werkt

die weerstanden lijken me héél goedkoop, mogelijks zijn er in inox (RVS) die beter zijn, maar die zullen dan wel rond de 50-80€/t stuk kosten
Ik denk dat er ondertussen ook al uit keramisch materiaal bestaan maar heb ze nog niet gevonden.

mckay
lid

Bericht door mckay » 25 sep 2015, 15:10

Ja in inox zou waarschijnlijk beter zijn maar je moet ze vinden.
Ik zit met een schroefdraad van 1 inch 1500w 220v lengte weerstand totaal met kop zo'n 320mm en dikte 8mmen.
Op de Belgische markt kan ik ze niet direct vinden zodat ik richting USA of China moet gaan.

groetjes

Plaats reactie