Volledig verticaal

Allerlei ZonneBoiler
Plaats reactie
Bouwer66
lid
Installatie Land: Maak keuze

Volledig verticaal

Bericht door Bouwer66 » 24 mei 2014, 08:13

Soms zie je volledig verticaal tegen een gevel geplaatste zonnecollectoren, meestal heatpipes.
Ik overweeg dat bij ons omdat we een perfect zuidgerichte gevel hebben en alle andere daken schaduw hebben of slechte orientatie.

Is dat aan te raden of hebben we opbrengst verlies en zo ja hoeveel?

Ik heb een beetje de indruk dat de meeste installateurs alleen nog maar vlakke plaat collectoren aanbieden, waarom zou dat zijn?
En kan je die ook verticaal monteren?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Volledig verticaal

Bericht door janus » 24 mei 2014, 09:15

Iets wat energie van de zon moet krijgen zal best ook haaks op de zon gericht staan.
Elke afwijking daarop geeft minder energie.
Ook voor een zonnecollector kun je bv met JRC zien hoeveel (%) dat is.
http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?f=18&t=171

Of je een bepaald type plaatcollector of heatpipe verticaal kan plaatsen kun je het best aan de leverancier vragen, niets alle type´s zijn namelijk geschikt.
Ik heb een beetje de indruk dat de meeste installateurs alleen nog maar vlakke plaat collectoren aanbieden, waarom zou dat zijn?
Het is ook weleens andersom geweest, en zal vermoedelijk met de kostprijs te maken hebben.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

tcbelgium1
Senior lid

Bericht door tcbelgium1 » 24 mei 2014, 11:03

Bouwer66 schreef: Ik heb een beetje de indruk dat de meeste installateurs alleen nog maar vlakke plaat collectoren aanbieden, waarom zou dat zijn?
En kan je die ook verticaal monteren?
Omdat vlakke plaat doorgaans goedkoper is (en wegens het iets lagere rendement moet ze iets groter zijn in oppervlakte=hogere subsidie)
Heatpipes kunnen verticaal al is een minimale hoek aan te raden, zie bv. http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?f=11&t=405
10785wp, 2 zonneboiler 60 heatpipes,500L backup warmtepomp + 25 heatpipes,200 liter, verwarming 17kw lucht/water en 6kw lucht/water met ventilo
warmtepompen & zonneboilers, interesse? >PB

jacos
Senior lid

Bericht door jacos » 24 mei 2014, 18:26

Vertikaal werkt goed bij heatpipes.
MAAR 70° werkt veel beter en is zowat de ideale hoek voor een hoge dekkingsgraad.
En dat is wat het belangrijkste is bij een ZB : Een hoge dekkingsgraad!

Zie diagram in bijlage

Jacques
ZB.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Bouwer66
lid

Bericht door Bouwer66 » 25 mei 2014, 08:40

70 graden is inderdaad interessant, maar waar vind je dergelijke bevestigingssystemen?

stephan
Senior lid

Bericht door stephan » 25 mei 2014, 17:31

Grafiek bewijst duidelijk dat een 90° opstelling niet goed is.
Waarom maakt men trackers voor zonnepanelen.Juist om het hoogste rendement te halen m.a.w. panelen moeten zoveel mogelijk haaks op de zonnestralen staan.
Dit zelfde princiepe geld ook voor zonneboilers panelen. In de tubes zitten ook kleine absorbers in de vorm van plaatjes.
dus die moeten ook zoveel mogelijk gericht zijn naar de zon.

jacos
Senior lid

Bericht door jacos » 25 mei 2014, 21:12

stephan,

De principes van zonnepanelen zijn niet helemaal hetzelfde als die van een zonneboiler.
Bij zonnepanelen wil je over het gans jaar een zo groot mogelijk opbrengst.
Bij zonneboiler wens je een zo groot mogelijke onafhankelijkheid van bij verwarming.

In de grafiek zie je dat in de zomer er weinig problemen zijn om voor +90% onafhankelijk te zijn voor bij verwarming,
zelfs bij een verticale opstelling. Een tracker zou in de zomer oververhitting van uw systeem inhouden.
Wat je moet doen is uw helling ideaal zetten voor de tussen seizoenen en de winter: dus 70%
Die 70% geeft in de zomer 100% dekking zonder oververhitting van het systeem.

--> het bevestigingssysteem is verkrijgbaar in de handel, maar ook makkelijk zelf te maken of te laten maken in bij een ijzerhandel.
Ik heb het zelf gemaakt, omdat die in de handel praktisch allemaal gemaakt zijn voor zonnepanelen en 35% zijn.
Simpel met behulp van 3 zware hoekprofielen (zie pijlen op de foto)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

stephan
Senior lid

Bericht door stephan » 25 mei 2014, 22:25

Inderdaad. Bij ons is een opstelling van 60 graden eigenlijk het ideale.
Onder die hoek staan de zonnestralen tijdens het tussenseizoen en de winter
Het meest haaks op de panelen.wilde enkel zeggen dat een 90 graden niet goedis.
Mijn warme lucht collector die ik destijds heb gemaakt staat ook onder 60 graden.
Daar deze het meeste dienst doet in de winter en tussenseizoenen.

tcbelgium1
Senior lid

Bericht door tcbelgium1 » 26 mei 2014, 11:11

stephan schreef:Grafiek bewijst duidelijk dat een 90° opstelling niet goed is.
Waarom maakt men trackers voor zonnepanelen.Juist om het hoogste rendement te halen m.a.w. panelen moeten zoveel mogelijk haaks op de zonnestralen staan.
Dit zelfde princiepe geld ook voor zonneboilers panelen. In de tubes zitten ook kleine absorbers in de vorm van plaatjes.
dus die moeten ook zoveel mogelijk gericht zijn naar de zon.
Stephan, in deze tubes zitten helemaal geen kleine absorbers in de vorm van plaatjes die je moet richten naar de zon. Dat bestaat idd bij een welbepaald merk waar een doorstroomprincipe word gebruikt. In deze tubes van Jacos zit 1 grote absorber (360°rondom) met een heatpipe in het midden. Je mag je gek draaien aan deze tubes maar ze zullen altijd optimaal gericht zijn.
10785wp, 2 zonneboiler 60 heatpipes,500L backup warmtepomp + 25 heatpipes,200 liter, verwarming 17kw lucht/water en 6kw lucht/water met ventilo
warmtepompen & zonneboilers, interesse? >PB

stephan
Senior lid

Bericht door stephan » 26 mei 2014, 11:29

ja sommige wel en sommige niet. het komt er altijd op neer om de tubes onder een bepaalde hoek te zetten dat ze het maximale licht opvangen.Hier voor de tussen seizoenen en
winter is dit 60°. Wanneer de absorber een type is van 360° zal de tube ook onder de juiste hoek moeten staan daar er maar een deel van de absorber het zonlicht opvangt.
Inderdaad de buis mag je draaien rond zijn as maar zal altijd onder een bepaalde hoek moeten geplaatst worden.De logica zelve.

Toxiq
Installatie Land: Nederland

Bericht door Toxiq » 04 dec 2016, 20:49

Ik ben nieuw hier, maar aangezien dit draadje wel gaat over mijn vraag haak ik toch even aan hier.

wij zijn orienterend om een warmte installatie te plaatsen die ons het jaar rond helpt met warmte, dit icm met een houtkachel met cv voorziening en de boiler zal electrische ondersteuning hebben

Wij hebben een hoekhuis met een plat dak dat reeds vol licht met zonnepanelen (20x 300 watt op een schans)
Nu zouden wij de heatpipes in het verlengde van het dak kunnen leggen maar dan vormen deze een flinke overhang op ons dak terras en dat is niet wenselijk

Nu zou het ideaal zijn deze tegen de gevel te plaatsen, deze is pal zuid gericht
Ik lees in bovenstaande reacties dat tussen de 60 en 70 graden veel beter is.

Nu mijn vraag":

Ik zou graag een uitzetbaar frame willen hebben, ik geloof wel dat zomers de heatpipes voldoende warmte geven als de verticaal hangen, maar in de winter wil je de opbrengst maximaliseren én zijn we toch nooit op het dakterras, daar zou ik dus het frame naar 70 graden willen zetten

Nu heb ik geen idee hoe het zit met de koppelingen van de heatpipes naar binnen, gaat dit met flex slang, want een vaste buis zou hier roet in het eten kunnen gooien

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 04 dec 2016, 21:55

Welkom hier
Nu heb ik geen idee hoe het zit met de koppelingen van de heatpipes naar binnen, gaat dit met flex slang, want een vaste buis zou hier roet in het eten kunnen gooien
Dat is simpel uit te voeren en ik denk zelfs de standaard methode.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Toxiq
Installatie Land: Nederland

Bericht door Toxiq » 04 dec 2016, 23:06

Ah mooi, dat is goed nieuws

Plaats reactie