Buffervat adviezen

Allerlei ZonneBoiler
Plaats reactie
soapwater
lid
Installatie Land: Maak keuze

Buffervat adviezen

Bericht door soapwater »

Ik heb zo'n 7 jaar geleden een zonneboiler-systeem gebouwd met bij elkaar gesprokkelde onderdelen, een leegloopvat is gemaakt van een oude waterontharder, het frame voor de collectoren is gebouwd uit recuperatie staalprofielen en de boiler is een lek recup inox buffervat dat ik twee keer heb laten lassen.
Collectoren zijn vlakke plaat van een Duitse webshop.
Zo'n 7 jaar later is het vat weer lek. Ik ga het dit maal gewoon vervangen.
Ik heb wat zitten zoeken en heb verschillende opties gevonden met met zeer uiteenlopende prijzen.
Heeft iemand goede ervaringen met buffers van een webshop, of kan iemand een andere buffer aanbevelen?
De huidige heeft een volume van 300 liter, met dubbele spiraal, naverwarming gebeurt met HR gasketel.
Het volume mag misschien wat groter i.v.m. overcapaciteit collectoren.
We hebben ook 3,3KW PV-systeem, dus ik twijfel licht over elektrische naverwarming. Maar, aangezien de gasvoorziening er toch is, denk ik niet dat dat momenteel de juiste keuze is. Op het moment dat de meeste na/bij-verwarming nodig is, is er toch weinig zon, en gaan we in de toekomst, op windstille dagen misschien met gas opgewekte elektrische stroom aanvoeren om de boiler te verwarmen.

Isolatiewaarde enz... vind ik niet zo belangrijk, de panelen zijn overgedimensioneerd, op momenten dat er bijverwarmd wordt, staat de CV toch aan en is het verlies geen verlies, en ik kan een geïsoleerde kast rondbouwen, dat is nu ook het geval.

Deze had ik reeds gevonden:

heiz24

Boiler garant
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Buffervat adviezen

Bericht door janus »

Ik zou mij eerst afvragen waarom een inox vat gaat lekken, voor ik het zou vervangen??
Misschien verkeerde materialen gebruikt voor de aansluitingen?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
soapwater
lid

Bericht door soapwater »

Ik ken het merk / type van de inox boiler niet...
Ik heb deze lek gekregen van iemand, ik weet niet waar hij deze gehaald heeft.
Het lek zat toen aan een lasnaad, ik vermoed dat er een constructiefout in zit, fout lasproces, fout toevoegmiddel, ... ik ken er niet genoeg van om de oorzaak te achterhalen.
Ik had me 7 jaar geleden voorgenomen dat, bij een volgend lek, het vat gewoon vervangen zou worden.
Alles is bij mij uitgevoerd in messing / koper, er zijn geen stalen onderdelen gebruikt.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

En weet je zeker dat het vat lekt en geen koppeling, want koper/messing op inox is niet zo'n goede combinatie.
Een inox vat koop je voor je leven daar kan "normaal" niets aankomen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

soapwater
lid

Bericht door soapwater »

Bedankt voor je reactie, Janus.
Ik ga het nader onderzoeken.
Ik heb dit ook al vaker gehoord: "inox, daar komt niets aan" Echter is het in het verleden ook al twee maal gaan lekken aan de lasnaad...

Heb je dan inox koppelstukken nodig? Ergens komt er toch een koper pijp die aangesloten moet worden.
De collectorleidingen zijn koper 15mm, CV-leiding alupex 26/3, met messing koppelstukken evenalswater aanvoer / afvoer , maar aan het boilereind heb ik stukken koper 22mm gebruikt. Niet juist?

Groetjes
soapwater
lid

Bericht door soapwater »

Deze vond ik net online. Putcorosie, meestal net naast de lasnaad t.g.v. chloor in het tapwater, zou dat misschien een oorzaak kunnen zijn?
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Je moet de leidingen eigenlijk galvanisch scheiden, daar zijn speciale koppelstukken voor.
Hier een voorbeeld (eerste in Google resultaten op mijn scherm)
https://lbge.be/product-categorie/toebe ... ppelingen/

Ik ben niet op de hoogte van die putcorrosie maar niet onmogelijk als ik die link lees.
.

soapwater
lid

Bericht door soapwater »

Nog even op doorgezocht:http://www.wattsindustries.com/images1/ ... gen_nl.pdf

Die isolerende koppelstukken hebben staal binnendraad en messing buitendraad.
Dan zit er nog steeds messing in het inox vat en een staalverbinding op mijn messing alupex of cu knelkoppeling?
Worden deze in de praktijk standaard gebruikt? Ik ben ze namelijk nog niet vaak tegengekomen.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Mijn inziens hoor je ze te gebruiken, of het in de praktijk ook gebeurd durf ik niet te zeggen.
.

Plaats reactie

Terug naar “Allerlei ZonneBoiler”