Vraag boosterpomp

Allerlei ZonneBoiler
Plaats reactie
LvA
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Vraag boosterpomp

Bericht door LvA »

@ Rachid/Glasplaat

Zoals te zien op onderstaand beeld, is er geen bypass voorzien en staan de pompen in serie. De boosterpomp staat onderaan.

IMG_20190402_154324.jpg

Let op, mijn systeem is anders dan het uwe en werkt met een drukloos vat en met dood water i.p.v. een glycolmengsel. Mijn collectoren worden dan ook volledig gevuld met het dood water uit het buffervat.

Normaal mag deze pompenopstelling geen hindernis vormen voor uw Vaillant toepassing. Je moet wel juist uitrekenen hoeveel volume glycolmengsel je nodig hebt in je systeem. En je moet er met jouw systeem (Vaillant leegloop) eerst zeker zijn dat het circuit 100% dicht is, want dit Vaillant systeem werkt enkel als zowel de aanwezige lucht, als het aanwezige glycolmengsel uitzet en waardoor er druk ontstaat dat ervoor zorgt dat de collectoren steeds gevuld zijn (continue doorstroming) om zo veel mogelijk de energie te kunnen opnemen van de absorbers in deze collectoren (= koelen van de collector absorbers).

Als je een eigen of andere oplossing vindt voor je systeem, ben ik steeds geïnteresseerd in jouw communicatie hierover.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Glasplaat
lid

Bericht door Glasplaat »

Okee, bedankt voor de foto. Dat is zoals ik het begrepen had.

Dus na 48s 'trekt' de bovenste pomp uw doodwater door uw boosterpomp terwijl die boosterpomp vrijloopt/ niet gestuurd wordt?

Op welke manier wordt de dichtheid getest? Water erop zetten en een manometer en een dag laten staan?

Groeten
Rachid

LvA
Senior lid

Bericht door LvA »

Hoe je die dichtheidstest moet doen? Ik heb geen ervaring, bij mij is dit niet nodig.

Misschien kan iemand anders op dit forum u helpen.

Maar volgens mij moet je dit doen met onderdruk, analoog aan de dichtheidstesten bij warmtepompen. Met deze methode schakel je dan het negatieve effect (onstabiele druk) ten gevolge van de luchtvochtigheid (in de lucht) of van de temperatuursverandering op water (= drukwijziging) op de druk uit. Met een onderdruktest kan je dus geen foute interpretatie maken van drukverandering in het circuit.

Plaats reactie