zonneboiler en doorstromer

Allerlei ZonneBoiler
Plaats reactie
lennie
Senior lid
Installatie Land: België

Re: zonneboiler en doorstromer

Bericht door lennie » 10 jul 2018, 23:42

Dat is niet ALTIJD hé.

Maar als je het zo bedoelt dan is inderdaad het doorstroom principe is economischer. Maar was bij ons niet realiseerbaar zonder ook de ketel te vervangen die op dat ogenblik nog maar nèt 5 jaar oud was. Probleem was dat onze oorspronkelijke installateur zich zwaar vergist had: een combiketel geplaatst met buffervatje van 15 liter. Naast een hoop andere problemen bleek op de koop toe deze ketel te licht voor warm water en te zwaar voor CV te zijn. Installateur ging niet veel later overkop en wij zaten met de gebakken patatten.

Om het comfortprobleem (te weinig ww debiet) op te lossen was eigenlijk ik een boiler bij installeren op de bestaande ketel (naast het oplossen van nog een rist andere problemen) of een hele nieuwe ketel plaatsen. Aangezien ik via de belastingen een deel kon recupereren besloot ik om er maar meteen een zonneboiler van te laten maken. En om zeker in de winter 100% zeker te kunnen beschikken over een hoeveelheid warm water was dit de meest aangewezen oplossing.

Nu... in de zomer moet de ketel al sowieso niet veel bijverwarmen: zonneboiler gaat tot 95°c en ketel staat geprogrammeerd om max tot 65°c te gaan. Het mengventiel achter de zb laat het water ook maar aan 65°c de leiding in gaan dus als de zb volledig warm staat komen we even toe. Bovendien is er met de timer programmatie van de warmwaterproductie van de ketel ook nog bij te sturen. Al moet ik bekennen dat ik niet meer weet hoe ik dat ingesteld heb want dat is al een hele tijd geleden dat ik die programmatie nog bekeken heb.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 11 jul 2018, 09:08

Hoeveel liter is de zonneboiler nu en voor hoeveel personen?

Een doorstromer heeft ook nadelen hoor ;-)
Je moet bv opletten dat deze niet direct aanslaat op het moment dat er ww wordt gevraagd en na 10sec. weer uitgaat omdat hij merkt dat er genoeg ww aanwezig is.
De bypass klep moet dus zo dicht mogelijk bij de boiler zitten en het mooiste zou zijn om hem aan te sturen met een sensor die in het vat zit.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

lennie
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door lennie » 11 jul 2018, 09:47

ZB is 300l voor 4 personen.
Ik ben nu aan het twijfelen de er toch geen sensor op zit. Straks eens nakijken.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

klg
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door klg » 19 jul 2018, 16:00

beetje laat, maar als originele starter van dit bericht toch eventje laten weten hoe de opstelling uiteindelijk geworden is.

Via een doorstromer: Daalderop Cube One condensatiewandketel (CV/San) met aparte zonneboiler regeling => doorstromer voor sanitairwarm water slaat niet aan als de toevoerstemperatuur hoog genoeg is. Werkt dus idd prima, zeker door het zonnige weer de afgelopen maanden. Zonneboiler staat altijd op maximale temperatuur en dus geen gasverbruik.

en dan te denken dat er een 'technieker' was die bij hoog en laag beweerde dat het niet lukte om een zonneboiler + doorstromer te combineren... enfin hij wou me gewoon een opstelling aansmeren die 3 keer duurder was waarschijnlijk. Gelukkig niet bij eerste opinie gebleven en advies gevraagd aan 2de persoon. Die me snel en vlot heeft verder geholpen en proper systeem heeft afgeleverd.

Mensen uit het Gentse omgeving Evergem met nood aan een technieker, stuur maar een berichtje als je iemand zoekt, wil hem gerust aanbevelen. Wil je ook waarschuwen voor de andere technieker waarvan ik voor de zeer dure oplossing zou moeten gaan .... als je die naam wil weten ... google deze woorden en je vindt ze direct: "groothandel vaste waarde sanitair verwarming".

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 19 jul 2018, 16:05

Heb je details over die zonneboiler regeling?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

klg
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door klg » 22 jul 2018, 12:31

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 22 jul 2018, 13:37

Die werkt alleen goed mits hij op de juiste plaats zit en niet door kalk vast komt te zitten zoals bij mij het geval is.
.

DosD
Senior lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door DosD » 25 jul 2018, 08:55

Hallo Janus,
die regeling is toch een gewoon thermostatisch mengventiel.(zie op de link alleen een kleine afbeelding)
wat zit er bij jou tussen?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 25 jul 2018, 11:48

Hetzelfde ventiel maar sinds vorig jaar zit die vast door kalk?
.

DosD
Senior lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door DosD » 25 jul 2018, 14:17

hier hetzelfde, laat continu (teveel) koud water door.

dacht Janus heeft ook veel kalk dus die weet de oplossing wel.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 25 jul 2018, 14:50

Er tussen uit halen en ontkalken zal wel (even) helpen.
.

Plaats reactie