zonneboiler en doorstromer

Allerlei ZonneBoiler
Plaats reactie
klg
lid
Installatie Land: Maak keuze

zonneboiler en doorstromer

Bericht door klg » 05 apr 2018, 07:31

we hebben al enkele jaren een zonneboiler met volgende configuratie:

zonneboiler + vloerketel met boiler (Vaillant Turbovit) waarbij het warm water vd zonneboiler langs de koud water toevoer in de vloerketel gaat. Natuurlijk gaat de vloerketel zijn interne boiler op temperatuur houden. Weet het efficient is het systeem niet. Ook de verwarming gaat via die vloerketel.

Nu is de vloerketel aan vervanging toe (+15 jaar) en de spiraal in de boiler (vd vloerketel) is stuk.

Wil dus nu de bestaande vloerketel weg en dacht dat het niet onlogisch zou zijn om de zonneboiler in serie te schakelen met een doorstromer. Waarbij de doorstromer zelfs zou kunnen uitgezet worden in de zomer als de zonneboiler toch maximale temperatuur heeft.

Blijkbaar is dit toch niet zoals het zou moeten? Al 2 techniekers gezien en beide volgende niet in mijn redenering.

Ene zou terug een vloerketel met boiler plaatsen en dus zelfde opstelling als nu. Maar die zijn wel veel duurder dan een doorstromer, maar werkt wel.

Andere zou een ketel aansluiten en via de 2de spiraal in mijn zonneboiler (nu niet ingebruik) de de zonneboiler op temperatuur houden. Dit lijkt me wel efficienter, maar was niet zeker of het zou lukken, want zonneboiler en brander zouden met elkaar moeten 'communiceren' en da's heel merk gebonden om dit tot stand te brengen.

Dus van de andere zonneboiler eigenaars hier: hoe is de naverwarming bij jullie? Is een doorstromer dan zo'n rare suggestie. Misschien wel rekeninghoudend met een doorstromer die toelaat om warm water te ontvangen via zijn toestroom?

Andere suggesties? of techniekers in meetjesland die reeds betrouwbaar systeem hebben geinstalleerd? Zelf ben ik een leek, dus moet in principe blindelings vertrouwen op de andere....

DaRkMaN_FX
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: zonneboiler en doorstromer

Bericht door DaRkMaN_FX » 05 apr 2018, 09:04

klg schreef:
05 apr 2018, 07:31
Andere zou een ketel aansluiten en via de 2de spiraal in mijn zonneboiler (nu niet ingebruik) de de zonneboiler op temperatuur houden. Dit lijkt me wel efficienter, maar was niet zeker of het zou lukken, want zonneboiler en brander zouden met elkaar moeten 'communiceren' en da's heel merk gebonden om dit tot stand te brengen.
Waarom is dit complex ?

Mijn zonneboiler heeft ook 2 spiralen.
Spiraal onderaan => zonneboiler
Spiraal bovenaan => naverwarming door WP.

Met een aantal PT1000 sensors meet je de temperatuur waarden van uw water en bepaal zo of de brander moet aangaan of niet.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 05 apr 2018, 09:23

DaRkMaN_FX schreef:
05 apr 2018, 09:04
klg schreef:
05 apr 2018, 07:31
Waarom is dit complex ?

Mijn zonneboiler heeft ook 2 spiralen.
Spiraal onderaan => zonneboiler
Spiraal bovenaan => naverwarming door WP.

Met een aantal PT1000 sensors meet je de temperatuur waarden van uw water en bepaal zo of de brander moet aangaan of niet.
Dit is inderdaad de beste methode.
Met die doorstromer kan ook, zo werk ik hier.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

klg
lid

Bericht door klg » 05 apr 2018, 13:24

heb een installateur al mee:

VC modus met naverwarming via 2de spiraal is meest gunstige oplossing. Maar moet nog kijken of de "communicatie" gaat lukken tss brander/3wegskraan en zonneboiler.

VCW modus is makkelijkste oplossing, maar zal minder druk geven. Voldoende voor SWW naar 1 badkamer met douche (spaarkop) + 1 lavobo?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 05 apr 2018, 15:10

Maar moet nog kijken of de "communicatie" gaat lukken tss brander/3wegskraan en zonneboiler.
Wat moeten die dan communiceren?

Geen idee wat je met VC en VCW bedoelt en wat de druk daar mee te maken heeft?
waterdruk wordt bepaalt door wat er op het waternet staat en heeft niets met de zonnebouler of ketel te maken.

Het debiet wel, misschien bedoel je dat?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

klg
lid

Bericht door klg » 05 apr 2018, 15:32

ja bedoel minder debiet, mijn schuld.

ik had deze opstelling in het achterhoofd:

https://www.vaillant.be/consumenten/pro ... -1051.html

waarbij VC normaal enkel dient voor centrale verwarming, maar met 3wegskraan en sensor naar de zonneboiler wel kan regelen dat hij bij signaal vd zonneboiler kan zorgen voor de naverwarming via 2de spiraal in de zonneboiler.

maar er is ook een VCW type die dan weer water dat vanuit de zonneboiler komt kan bijwarmen bij vraag naar warm water. Dit zal wel een lager debiet hebben (dus niet druk), maar makkelijker in opstelling want dan is er geen sturing nodig naar de zonneboiler enkel de koud waterleiding via de zonneboiler later passeren.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 05 apr 2018, 17:50

Ik snap nog steeds niet wat er te communiceren valt?

Zonneboiler warmt op door de zon, als jij instelt dat het vat maximaal 50ª mag zijn zal de ketel bijverwarmen.
Maar de ketel hoeft niet tegen de zon te vertellen dat hij achter die wolk vandaan moet komen.
.

VLA0867
junior lid

Bericht door VLA0867 » 05 apr 2018, 18:21

Heb in een studioblok een zonneboiler staan van 400 l zonder bijverwarming met 4 collectoren en daarachter een condensatiebadverwarmer Junkers AMEcelsiuspur debiet 27 l, 3 tal jaren in werking simpel systeem en content van.

klg
lid

Bericht door klg » 06 apr 2018, 08:05

dag Janus,

met "communicatie" bedoel ik net het feit dat de brander moet weten op welke temperatuur de zonneboiler zit en of hij moet bijverwarmen of niet.

Maar is niet meer relevant, zal gaan voor de optie in serie geschakeld: koud water => zonneboiler => doorstromer. Ondertussen via enkele mensen in de omgeving feedback gekregen en hebben deze setup en werkt perfect. Daar het SWW enkel dient voor badkamer met 1 douche (met spaarkop) en 1 lavobo gaat dit een werkbare setup moeten zijn mbt het debiet.

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 10 apr 2018, 15:29

Hier een zonneboiler en erna een doorstromer.
Momenteel is het water in boiler zodanig warm dat doorstromer eigenlijk niet meer hoeft bij te verwarmen (al doet hij het nog een beetje, vooral om te starten). Maar ik zet de ketel dan maar in vakantiemodus :-)
10 x LG 290 Wp Mono X Neon black LG290N1C & SMA Sunny Boy 2500HF Orientatie: 186 ° H=20 °

EcoFinity
lid

Bericht door EcoFinity » 08 jul 2018, 17:28

Wij gebruiken altijd deze : http://www.wattsindustries.com/images1/ ... lar_gb.pdf, in combinatie met een VCW brander (met doorstromer dus) van Vaillant.
Is simpel aan te sluiten, en stuurt het warme water rechtstreeks naar de verbruiker indien het warm genoeg is, de ketel start dan niet op.
Knipsel.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 09 jul 2018, 14:34

Ik heb hier een boiler van 300l met 2 spiralen. Onderste spiraal op het zonnepaneel (tisun 6m2). Bovenste spiraal op de atag gaswandketel. De gaswandketel “ziet” dat het water warm genoeg is of niet en gaat in functie daarvan bijverwarmen of niet.
Komt geen communicatie tussen zonneboiler en gaswandketel aan te pas.
En dat werkt al een jaar of 7 perfect.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 09 jul 2018, 20:15

De gaswandketel “ziet” dat het water warm genoeg is of niet en gaat in functie daarvan bijverwarmen of niet.
Komt geen communicatie tussen zonneboiler en gaswandketel aan te pas.
De gaswandketel warmt dus altijd bij, een doorstromer doet dat (mits goed aangesloten) alleen als er vraag is naar warm water, het schema van EcoFinity lijkt mij een perfect systeem.
.

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 10 jul 2018, 22:06

janus schreef:
09 jul 2018, 20:15
De gaswandketel warmt dus altijd bij,
Nee
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 10 jul 2018, 23:13

lennie schreef:
10 jul 2018, 22:06
janus schreef:
09 jul 2018, 20:15
De gaswandketel warmt dus altijd bij,
Nee
Leg eens uit wat er gebeurd aldsde boiler temperatuur in de ochtend zakt voor de zon opkomt dan?
.

Plaats reactie