debiet pompgroep

Allerlei ZonneBoiler
Plaats reactie
dafke_307
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

debiet pompgroep

Bericht door dafke_307 » 28 jan 2018, 13:12

Ik heb sinds begin van de herfst enkele problemen met de zonneboiler. Ik merktte op dat 's morgens de temp in de panelen te hoog was. 'S nachts geen zon, buitentemperatuur 10°C en de sensor in de panelen 20°C. Soms meer temp verschil. Eens de temp(enkele graden) in de panelen hoger is dan de boiler begint deze te draaien en gaat de warmte van de zonneboiler in de panelen....Opwarming van de aarde :shock:
Lijkt mij raar dat deze sensor ineens defect is of niet correct meet. Ik zal het dak opmoeten om deze te vervangen(werkje voor de lente) maar ondertussen heb ik het temp verschil voor aanslaan van de pomp vergroot zodat deze toch enigsinds normaal werkt.

Ondertussen de glycol gecontrolleerd en opnieuw gevuld. Zojuist scheen de zon even dus controleer ik de zonneboiler. Pomp draait. In mijn pompgroep zit op de retour een debietmeter die kan afgesteld worden. Bij draaiende pomp staat deze normaal op 8, nu zie ik dat deze zo goed als op 0 staat. Deze kan door eraan te daaien gewijzigd worden maar blijft dus op 0. Iemand een idee hoe dit kan? Zit daar een soort terugslagklep in ook?

Zonneboiler is van Okofen, net zoals mijn pelletketel. Sturing loopt ook via de pelletketel.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: debiet pompgroep

Bericht door janus » 30 jan 2018, 13:04

Pomp defect, klep vast, leiding verstopt, lucht?

Kortom, is vanop afstand moeilijk te zeggen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

dafke_307
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door dafke_307 » 30 jan 2018, 13:13

Recent glycol vernieuwd, geen lucht, pomp draait. Debiet regelaar staat max open. Snelheid pomp wordt geregeld door sturing van de ketel. Dus als die maar 30% draait door geringe temp verschil zal het debiet natuurlijk ook laag zijn.
Of misschien zoals je zegt de klep vast...

Deze avond eens bekijken.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 30 jan 2018, 13:30

Draaiende motor is geen garantie dat de pomp draait, ik heb al meegemaakt dat de schoepen waren afgebroken.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie