Jaarlijkse opbrengsten zonneboilers

Allerlei ZonneBoiler
Plaats reactie
Matthijs
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Jaarlijkse opbrengsten zonneboilers

Bericht door Matthijs » 13 sep 2017, 14:58

Beste medeforum gebruikers

Onlangs heb ik mij ingeschreven bij zonstraal om wat meer te weten te komen over zonneboilers en opbrengsten. Ik woon zelf in Nederland, in het westen en doe voor een afstudeeronderwerp onderzoek naar zonneboiler opbrengsten.
Na wat zoeken op dit forum vind ik veel opbrengsten per dag en dan vooral van zonnepanelen. Maar ik ben op zoek naar een jaarlijkse opbrengst van een zonneboilersysteem. Ik wil van een aantal gebruikers de opbrengsten weten zodat ik een soort gemiddelde kan bepalen. En ja, ik weet het, dit is per lokatie nogal verschillend. Uiteindelijk wil ik weten wat er rond 52 graden NB (Utrecht, Nederland) per jaar, per m2 collector oppervlak is te realiseren met heatpipes. Maar dat betekent niet dat ik zuidelijker gelegen gebieden uitsluit, hiermee kan ik al een idee krijgen voor wat betreft opbrengsten.

Wat ik uit testcertificaten (TÜV Rheinland DIN CERTO) kan halen komt neer op een jaarlijkse opbrengst van ongeveer 800 kWh per m2 collectoroppervlak op 50 graden NB (dat zijn voor zover ik weet 10 buizen). Maar dit is onder gecontroleerde omstandigheden gemeten. Ik ben juist zo benieuwd naar gebruikerservaringen vanaf het dak in de buitenlucht.

Zijn er mensen die hun jaarlijkse opbrengst gegevens van de zonneboiler willen delen?

Vriendelijke groet,
Matthijs IJsselmuiden, Haarlem

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Jaarlijkse opbrengsten zonneboilers

Bericht door janus » 13 sep 2017, 15:39

Welkom Mathijs maar je vraagt een onmogelijk te bepalen iets.
Immers iemand die weinig ww gebruikt zal zeer weinig opbrengst hebben van zijn zonneboiler terwijl iemand die veel ww verbruikt zijn zonneboiler altijd op vol vermogen draait.
Hoe zou jij dan aan de juiste cijfers willen geraken?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

DaRkMaN_FX
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 13 sep 2017, 17:08

Ik kan je de opbrengst geven van mijn ZB (2 volwassen + kindje)
Is wel een vlakke plaat 6.10m² brutto oppervlakte, 163 graden zuid en 30 graden helling met een vat van 375L
Opbrengsten staan in kWh omdat controller dit ook zo weergeeft

Gemiddelde afname van water = +/- 45 m³ in totaal voor gans jaar

Code: Selecteer alles

AUG: 636 kWh
JUL: 666 kWh
JUN: 797 kWh
MEI: 825 kWh
APR: 587 kWh
MAR: 289 kWh
FEB: 55 kWh
JAN: 57 kWh
Meer info over de vlakke plaat
http://www.accubel.be/pdf/Fiches-Techni ... -10_NL.pdf

Bereken tool voor Belgie
http://opbrengstberekening.belsolar-zonneboiler.be/

Voor mijn ZB geeft deze
60 graden SWW
Totale apertuuroppervlakte 5,43 m²
Brutojaarbehoefte voor sanitair warm water 3183,71 kWh
Bijdrage zonneboiler 2254,88 kWh
Sanitair warm water energiebesparing 70,83 %

45 graden SWW
Totale apertuuroppervlakte 5,43 m²
Brutojaarbehoefte voor sanitair warm water 2228,6 kWh
Bijdrage zonneboiler 1754,82 kWh
Sanitair warm water energiebesparing 78,74 %

Praktijk: vanaf begin/midden april tot midden/eind september geen nood aan bijverwarming voor SWW
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Matthijs
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door Matthijs » 21 sep 2017, 10:01

Hallo Janus en DaRkMaN_FX.

Sorry voor de late reactie....
Bedankt voor de reacties en het concrete opbrengstvoorbeeld.

Voor het onderzoek willen we de opbrengsten niet in een vat opslaan maar in de bodem.
@ Janus, zoals het er nu uitziet 'vraagt' de bodem zoveel van de heatpipes dat er een bijna 100% opbrengst opslag mogelijk is. Dus dat zou betekenen dat de maximale opbrengst wordt opgeslagen om in de winter te worden gebruikt als verwarming of warm tapwater. Met enkele praktijk opbrengsten en gezond verstand is natuurlijk al snel duidelijk dat de opbrengsten gemeten onder gecontroleerde omstandigheden wat hoger zijn dan de praktijk.

Voor een vergelijking van theoretisch maximale opbrengst (= de maximale instrsaling) en de praktijkopbrengst, met een andere link van zonstraal forum (zie onderaan bericht) kwam ik op een aantal gegevens. Gecombineerd met gegevens van het KNMI (Meterologisch instituut in NL), omgerekend naar kWh/m2 krijg je zoiets, mss heb je er wat aan (als het er wat slordig uitziet, ik krijg het plaatje niet kleiner...)

Grafiek van opbrengsten 52 gr NB VS Belgie.jpg

en de tabel onderaan hoort er ook bij.

Dit is de link waar de info vandaan komt
https://www.zonstraal.be/forum/viewtopi ... 8b#p119095

De conclusie is dat er 40% opbrengst is in de praktijk ten opzichte van wat er maximaal instraalt. Gegevens zijn niet helemaal 'gelijk'. Ik vergelijk hier de maximale instraling in Utrecht Nederland met de opbrengst van heatpipes ergens in België. Maar het geeft een idee. Leg ik deze gegevens naast een SolarKeymark certificaat, dan kan je een voorzichtige conslusie trekken dat het testinstituut onder gecontroleerde omstandigheden mss van 80% uitgaat i.p.v. 40%.
Hier is op het forum al veel over geschreven lijkt me.

Groet, Matthijs
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

DaRkMaN_FX
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 21 sep 2017, 10:58

Waarom zou je dit opslagen in de bodem ?
Dan moet je al heel diepe putboringen hebben om dit te kunnen opslagen.
Rendement is ook niet echt duidelijk.

Kan je mogelijks motiveren waar dit onderzoek naar toe gaat ?
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Plaats reactie