Riello 7200/2 READY

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
energy4all
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Riello 7200/2 READY

Bericht door energy4all » 02 jun 2013, 15:19

tcbelgium1 schreef:
energy4all schreef:Een installatie met een bestelbon van voor 28 november 2011 geeft nog recht op een belastingvermindering.
Akkoord maar de uitgave moest toch in 2012 gebeurd zijn? We zijn midden 2013.....

http://www.confederationconstruction.be ... -%20nl.pdf
Voor de volledigheid : dit systeem werd reeds geïnstalleerd (vanwaar de tegemoetkomingen, alhoewel Vlaanderen respecteert zijn eigen beloftes niet, de zonneboiler kwam blijkbaar niet in aanrekening voor de 20% premie niettegenstaande hun beloftes - maar natuurlijk zijn beloftes die niet nagekomen worden een 'handelsmerk' van de bevoegde Vlaamse minister Freya).

Het ging er met mijn vraag om te weten te komen wat anderen van deze installatie dachten omdat die 200 l voor 3 personen mij aan de lage kant lijken (niettegenstaande de 60l per inwoner die Italië hiervoor voorziet). Ook de mogelijke afstand van de zonneboilerpanelen tot de boiler leken mij enige reactie te kunnen opbrengen.

En ja, ik plan een aankoop Italië (of Spanje afhankelijk van het aanbod, Spaanse vastgoedprijzen zijn hier en daar reeds stijgend terwijl de Italiaanse nu pas de laatste 2 weken beginnen te dalen + komt daar een aanbod van woningen die ik in de laatste jaren nog niet gezien heb qua algemene toestand van de huizen, dus haast lijkt mij niet noodzakelijk).

Nu ga ik allicht volledig off topîc maar mijn betrachting is om er een systeem te laten installeren dat zowel voor warm water als voor verwarming kan zorgen (naast de opwekking van de benodigde electriciteit).

In Italië zal allicht het dak dienen vernieuwd te worden hetgeen zou toelaten van een ventilatiesysteem te voorzien van het type D (waar dus een deel warmte zal dienen bij gemaakt te worden). Spanje lijken de woningen mij beter van afwerking in diezelfde prijsklasse dus daar zal ik allicht naar een andere optie moeten op zoek gaan, alhoewel juist daar een ventilatiesysteem een must is, al is het maar om tijdens de zomermaanden tot een afkoeling te komen (wat ik 'gratis' zou meehebben in de dakrenovatie + ventilatie in Italië).

Terugkerend tot de geplaatste zonneboiler is het spijtig dat ik tegelijkertijd de chauffagebrander liet wijzigen zodat ik nu geen enkel zicht heb op de reden van het minderverbruik aan gas. Het totale jaarverbruik is met 40% gedaald. De oude gasbrander die meer dan 25 jaar oud was zal hier wel voor een deel tussenzitten, maar daar kwam bij dat de badkamer met het oude systeem continue op warmte gehouden werd in de winter (nu dus niet meer, wat alleen reeds het 40% minderverbruik zou kunnen verklaren). Dus de effecten van de zonneboiler zijn mij onbekend.

Als test heb ik vorige zomer wel eens de brander afgezet. Met het verbruik van een 60l 's avonds van de zonneboiler was de watertemperatuur van deze boiler de volgende morgen ergens 14° (de warmte die de resterende 140l zou gehad hebben was totaal weg...).

Ik heb dus ook toch wat vragen bij het effect van een zonneboiler (tenzij baden en douchen tijdens de namiddag kan gebeuren natuurlijk).

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 02 jun 2013, 16:06

Beste,

J e plaatst een bericht bij offerte beoordelen, vervolgens vertel een dan een bladzijde verder dat het systeem er al staat en begin een een verward verhaal over huizen in zuid Europa.
Omvervolgens weer een verhaar over je cv brander te beginnen.
En te eindigen met een klacht dat de boiler warmte verliest.

Ik hoop dat je mijn niet kwalijk neemt dat ik totaal niet meer kan volgen. ù%

Om even over het laatste terug te komen,
Als je boiler warmte verliest zou het weleens kunnen dat er geen terugslagklep geplaatst is.
Controleer dat eerst eens.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

energy4all
Senior lid

Bericht door energy4all » 02 jun 2013, 16:27

janus schreef: Als je boiler warmte verliest zou het weleens kunnen dat er geen terugslagklep geplaatst is.
Controleer dat eerst eens.
Ik weet veel van andere bouwactiviteiten (ik heb zelf een paar attesten) doch CV is mij vreemd, anders had ik het allicht zelf geplaatst (wat je zelf doet ... ?).

Wat ik wel weet is het feit dat 2 gediplomeerde loodgieters beiden een deel van de waterleiding koppelden van koper naar galvanisé (voor een deel bij het oude chauffagesysteem eind jaren '80, voor een deel bij een renovatie van een deel van de waterleiding in 2002). Het gevolg hiervan heb ik kunnen merken toen deze delen nu, met de installatie van de nieuwe brander + nieuwe koppelingen, vervangen werden. Dat deel (corrosie tgv het galvanisch koppel) kende ik wel, maar wie ben ik om het werk van twee gediplomeerde loodgieters in twijfel te trekken, wie verwacht dergelijke stommiteit?

Ondertussen kwam ik recent van nog een andere loodgieter te horen dat de nieuwe gebruikte waterleidingverbindingen (HENCO drukverbindingen voor de toevoer- en afvoerleidingen van het water, gebruikt bij de plaatsing van de nieuwe gasbrander) nog al eens lek gaan. Hopelijk zal dit mogelijk probleem opgelost geraken met de vernieuwing van de badkamer in de komende maanden, waar deze recent geplaatste leidingen naar alle vermoeden zullen moeten afgebroken worden. En voor de volledigheid wat de oorzaak van de nodige vernieuwing van de badkamer betreft die komt door een opstopping die ondertussen niet meer te verhelpen is (na jaren van tussenkomsten), deze is het gevolg van een afschot in de afvoerleidingen van met moeite 1 cm bij de plaatsing door de loodgieter eind jaren '80. Nu heb ik kunnen vaststellen dat de opstopping het gevolg is van de verdere afvoerkoppelingen waar die één der koppelstukken zodanig plaatste dat het in de afloop 0.5 cm hoger komt met de herhaalde opstoppingen tot gevolg.

Ervaringen met loodgieters zijn zoals een openstaande waterkraan blijkbaar, waar je het water niet weggedweild krijgt.

Als je met die terugslagklep een systeem bedoeld om water bij te hoge druk weg te krijgen, dan is iets dergelijks geïnstalleerd.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 02 jun 2013, 17:16

Beste,

Zou je je aub willen beperken tot de feiten?
Ik wil best helpen maar ga geen boekwerk lezen om dat aan het einde een wedervraag te krijgen.
Een terugslagklep is een klepje dat er voor zorgt dat een vloeistof maar in 1 richting door kan.
In de nachtelijke uren gaat de boiler dan bv niet door de collector afkoelen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

energy4all
Senior lid

Bericht door energy4all » 02 jun 2013, 17:51

janus schreef:Beste,

Zou je je aub willen beperken tot de feiten?
Ik wil best helpen maar ga geen boekwerk lezen om dat aan het einde een wedervraag te krijgen.
Een terugslagklep is een klepje dat er voor zorgt dat een vloeistof maar in 1 richting door kan.
In de nachtelijke uren gaat de boiler dan bv niet door de collector afkoelen.
Allereerst, indien die loodgieter/installateur had geïnstalleerd wat ik gevraagd had qua merk dan had ik nu een onderhoudscontract voor het gehele systeem (inclusief de zonneboiler).

Ik nam er de installatiefiche van Riello bij:

http://www.riello.be/action.jsp?code=27 ... _READY.pdf

Ik vermoed dat jij de klep nr 5 op pagina 4 bedoelt? Die lijkt mij uitgevoerd te zijn. Al deze kleppen zijn standaard aanwezig op de boiler zelf, daar zie ik dan ook geen mogelijkheid van ontbreken van installatie.

Wat ik ook (standaard) geïnstalleerd zie dat is het nummer 8 Veiligheidsklep (6 bar) van diezelfde pagina 4. Daar is evenwel geen koppeling nr 11 (Recuperatie warmtegeleidende vloeistof) aanwezig. Op pagina 3 van hun installatiePDF zie je de situatie, het deel 'in veiligheid' is niet aanwezig.

Dit lijkt mij een mogelijkheid tot een groot probleem te zijn?

Wat ik ook niet geïnstalleerd vind dat is een thermostatische mengklep volgens hun opgave op pagina 7 'Voor de beperking van de temperatuur van het geleverde warme sanitaire water moet een thermostatische mengklep gebruikt worden'.

De koppeling RC en MC van pagina 4 is aanwezig maar MC is gekoppeld aan de leiding/toevoer voor de chauffage. Wordt dit gebruikt om bij te lage temperatuur van het sanitair water via het circuit van de chauffage op warmte te brengen (allicht zoals de spiralen op pagina 4 ook aangeven)?
Wordt dit steeds op deze wijze uitgevoerd bij alle zonneboilersystemen?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 02 jun 2013, 18:40

Ik vermoed dat jij de klep nr 5 op pagina 4 bedoelt?
Ja die is het.
Andere oorzaak kan zijn dat de pomp blijft draaien of gaat draaien?

Geen afvoer op de veiligheidsklep is slordig maar beinvloed de prestaties niet.
Wat ik ook niet geïnstalleerd vind dat is een thermostatische mengklep volgens hun opgave op pagina 7 'Voor de beperking van de temperatuur van het geleverde warme sanitaire water moet een thermostatische mengklep gebruikt worden'.
Ook zeer slordig maar beinvloed de prestaties niet.
De koppeling RC en MC van pagina 4 is aanwezig maar MC is gekoppeld aan de toevoer voor de chauffage. Wordt dit gebruikt om bij te lage temperatuur van het sanitair water via het circuit van de chauffage op warmte te brengen (allicht zoals de spiralen op pagina 4 ook aangeven)?
Is inderdaad om de boiler op temp. te brengen met de cv ketel.

Als dat verkeerd is aangesloten (zie pag 11) wordt er ook warmte aan de boiler onttrokken.
.

energy4all
Senior lid

Bericht door energy4all » 02 jun 2013, 18:52

janus schreef:
De koppeling RC en MC van pagina 4 is aanwezig maar MC is gekoppeld aan de toevoer voor de chauffage. Wordt dit gebruikt om bij te lage temperatuur van het sanitair water via het circuit van de chauffage op warmte te brengen (allicht zoals de spiralen op pagina 4 ook aangeven)?
Is inderdaad om de boiler op temp. te brengen met de cv ketel.

Als dat verkeerd is aangesloten (zie pag 11) wordt er ook warmte aan de boiler onttrokken.
Ik begrijp nu dat toen ik bij test de chauffagebrander in vakantie plaatste en het sanitair water 's morgens een 14° had dat dit het gevolg was
van het ontbreken van de chauffagewarmte (ketel sloeg niet aan) die het sanitair water niet opwarmde (via MC).

Alles lijkt dus aangesloten zoals het (minimaal) dient te zijn, is er dan een andere reden waarom het sanitair water toen 's morgens op 14° stond, terwijl amper de helft van de inhoud van de zonneboiler 's avonds verbruikt was? In feite zelfs minder want dat water is op hogere temperatuur en dient via de mengkraan aanvaardbaar gemaakt te worden.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 02 jun 2013, 22:17

is er dan een andere reden waarom het sanitair water toen 's morgens op 14° stond,
Ik geef hierboven een aantal redenen:
Andere oorzaak kan zijn dat de pomp blijft draaien of gaat draaien?
Een lekkende terugslagklep zou ook nog kunnen.

Begin eens om 'savond met je hand aan de vertrekkende buizen te voelen, misschien dat je merkt dat er 1 warm is.

Normaal koelt een boiler maar enkele graden af in een nacht.
.

Plaats reactie