Riello 7200/2 READY

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
energy4all
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Riello 7200/2 READY

Bericht door energy4all » 31 mei 2013, 17:11

Met volgende samenstelling:

Te plaatsen op plat dak (dus de zonnerichting zou ideaal moeten zijn).

Riello-zonne-energiewaterverwarmer 7200/2 READY
Zonnepaneel 2 stuks
Boiler (op offerte staat 250 l maar volgens opgave Riello zou dit 200 l zijn)
Veiligheidsgroep 3/4 8 bar VSH
Thermostat temperatuurbegrenzer 3/4
expansievat Flexcon 25l
VoorgeIsoleerde inox buis 20 diam. voor verbinding tussen panelen en boiler.

geïnstalleerde prijs 4.402,89 € excl. btw (4.667,06 incl. BTW 6%)

http://www.riello.be/index.jsp?code=2501
http://www.riello.be/action.jsp?code=27 ... _READY.pdf

De boiler wordt gekoppeld via de gasbrander van de CV (indien watertemperatuur te laag).
De Riello boiler kan volgens opgave ook electrisch bijverwarmen indien watertemperatuur te laag is, indien dit geïnstalleerd wordt, eventueel met electriciteit opgewekt via zonnepanelen?)

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Riello 7200/2 READY

Bericht door janus » 31 mei 2013, 17:33

Wat verwact je van het systeem, of doe je het voor het milieu?

Wat is je huidige warmwater verbruik?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

energy4all
Senior lid

Bericht door energy4all » 31 mei 2013, 17:50

janus schreef:Wat verwact je van het systeem, of doe je het voor het milieu?

Wat is je huidige warmwater verbruik?
Ons verbruik (gezin 3 personen, soms een 4de als de zoon zijn vriendin op bezoek heeft) aan warmwater is moelijk in te schatten. Gemiddeld 60 l per dag per persoon, wat een verbruik zou betekenen van een 54 m³ water?

Ik kan niet aannemen dat een zonneboiler totaal geen rendement heeft?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 31 mei 2013, 17:56

Ik kan niet aannemen dat een zonneboiler totaal geen rendement heeft?
In de Wiki heb ik een heel stuk geschreven over het rendement van een zonneboiler.
Er is nog niemand geweest die dat weerlegt heeft:
http://www.zonstraal.be/wiki/Adviezen#Besparing

Ik zou graag vertellen dat je er duizenden Euro's aan verdient, maar dat is nu eenmaal niet zo :(
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

energy4all
Senior lid

Bericht door energy4all » 31 mei 2013, 18:13

Ik ga akkoord dat je weinig info hierover terugvindt maar ik heb wel iets kunnen terugvinden in Italië.

Milaan lijkt mij qua ligging toch iets bruikbaar te zijn om te vergelijken met België, hun omgevingstemperaturen gaan niet zo diep in de winter (maar dan brengt het systeem zowiezo toch niets op?) doch hun temperaturen voor de maanden dat de zonnewarmte hier bruikbaar is die lijkt mij in dezelfde omgeving van hier te vallen.

sottovuoto staat voor vacuum systeem, wat het mij voorgestelde lijkt te zijn.

Die 4.5 m² paneeloppervlakte, volgens deze tabel, is gedekt door de +/- 5 m² oppervlakte van de voorziene 2 panelen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 31 mei 2013, 18:21

Sorry mijn Italiaans is niet zo goed, wat wil je met die tabel aantonen?

Een zonneboiler rendement heeft trouwens niets met de omgevingstemperatuur te maken , alleen met de hoeveelheid zon.
.

energy4all
Senior lid

Bericht door energy4all » 31 mei 2013, 18:41

janus schreef:Sorry mijn Italiaans is niet zo goed, wat wil je met die tabel aantonen?

Een zonneboiler rendement heeft trouwens niets met de omgevingstemperatuur te maken , alleen met de hoeveelheid zon.
Dat had ik mij juist ook gerealizeerd dat het over 'solar irradiation' gaat.

Ik nam bewust Milaan. Die wijkt niet zo veel af. Ga je 500 Km verder dan heb je 45% meer rendement dan hier voor PV panelen (voor Spanje met een afstand van 1.800 m vanaf hier krijg je bijna een dubbel rendement bij PV panelen dan hier).

Bijvoorbeeld voor Gent krijg je een minimum van 0.59 KWh/m²/dag in december, een een maximum van 5.76 KWh/m²/dag in juli, terwijl voor Milaan je hiervoor 1.23 KWh/m²/dag in december en 6.22 KWh/m²/dag in augustus verkrijgt. Wat een verschil betekent van 8 % in de zomermaanden wat toch verwaarloosbaar is?

http://solarelectricityhandbook.com/sol ... iance.html

Die Italiaanse tabel geeft de oppervlakte aan panelen weer waardoor je in die tabel 240l warm water opwekt (gezin van 4 met een verbruik van 60 l per gezinslid).

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 31 mei 2013, 19:41

Ik nam bewust Milaan. Die wijkt niet zo veel af. Ga je 500 Km verder dan heb je 45% meer rendement dan hier voor PV panelen (voor Spanje met een afstand van 1.800 m vanaf hier krijg je bijna een dubbel rendement bij PV panelen dan hier).
Instraling per /m² heeft weinig met het rendement van Pv panelen te maken en al zeker niet het dubbele.
Waar haal je dat vandaan?

Reken nu gewoon eens uit hoeveel energie je nu gebruikt om je warmwater op te warmen.
Daarvan kun je +/- 60% met een zonneboiler opwekken.
Deel de prijs van de installatie door je besparing per jaar en je weet je terugverdien tijd.

Als ik reken met die 54.000L a 42° waar je het eerder over had kom ik op:
161€ per jaar!
http://www.eclecticsite.be/calc/waterVerwarmen.htm

Je installatie kost 4600€/161= 28.5 jaar :shock:
.

energy4all
Senior lid

Bericht door energy4all » 01 jun 2013, 15:50

janus schreef:
Instraling per /m² heeft weinig met het rendement van Pv panelen te maken en al zeker niet het dubbele.
Ik voegde een tabel bij met de verschillen tussen opgewekte KWh in Brussel, midden Italië en Sevilla (Zuid-Spanje). De cijfers zijn op basis van een 2-axis tracking systeem.

Voor 1 KW zonnepanelen (dus geen zonneboiler panelen) heb je toch merkelijke verschillen België en het zuiden?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door energy4all op 01 jun 2013, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.

energy4all
Senior lid

Bericht door energy4all » 01 jun 2013, 15:55

janus schreef:

Reken nu gewoon eens uit hoeveel energie je nu gebruikt om je warmwater op te warmen.
Daarvan kun je +/- 60% met een zonneboiler opwekken.
Deel de prijs van de installatie door je besparing per jaar en je weet je terugverdien tijd.

Als ik reken met die 54.000L a 42° waar je het eerder over had kom ik op:
161€ per jaar!
http://www.eclecticsite.be/calc/waterVerwarmen.htm

Je installatie kost 4600€/161= 28.5 jaar :shock:
Je houdt geen rekening met mijn fiscale aftrek (bestelbon van voor ...) + premies, wat mijn netto uitgave op een 1.700 € brengt.

Als ik rekening hou met je vermelde 161€/jaar aan besparing dan heb ik hiermee een terugverdientijd van 1.700€ / 161 = 10.5 jaar.

Met een iets hogere watertemperatuur kom ik wel op 206 €. In dan houdt de berekening maar rekening met een gelijkblijvende aardgasprijs!

De terugverdientijd ligt dus een heel deel lager dan die 10.5 jaar.
Laatst gewijzigd door energy4all op 01 jun 2013, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 01 jun 2013, 16:33

Je houdt geen rekening met mijn fiscale aftrek (bestelbon van voor ...) + premies, wat mijn netto uitgave op een 1.700 € brengt.
Als jij die niet vermeld dan kan ik er geen rekening mee houden.
Ik voegde een tabel bij met de verschillen tussen opgewekte KWh in Brussel, midden Italië en Sevilla (Zuid-Spanje). De cijfers zijn op basis van een 2-axis tracking systeem.
Ik heb het hier bij mij weleens bekeken en voor een gewoon systeem kwam ik op 1300Kwh/Kwp
En in BE rond de 1100Kwh/Kwp dus niet echt een schokkend verschil
Sevilla is nu wel de meest zonnige plaats in Spanje (maar ook de warmste wat dan weer slecht is voor het rendement)
.

energy4all
Senior lid

Bericht door energy4all » 01 jun 2013, 20:39

janus schreef:
Als jij die niet vermeld dan kan ik er geen rekening mee houden.
Ik heb het hier bij mij weleens bekeken en voor een gewoon systeem kwam ik op 1300Kwh/Kwp
En in BE rond de 1100Kwh/Kwp dus niet echt een schokkend verschil
Sevilla is nu wel de meest zonnige plaats in Spanje (maar ook de warmste wat dan weer slecht is voor het rendement)
Mijn initiële posting was het systeem + de te betalen prijs, waardoor ik er niet toe kwam met de fiscale vermindering en premies te vermelden (omdat ik ervan uitging dat die voor eenieder in dezelfde situatie hetzelfde zijn).

Maar toen je de terugverdientijd berekende moest ik wel terugvallen naar de gevolgen van alles (op teruggave vlak).

Het was dus geen intentioneel gebrek aan vermelding van mijn kant.

Je gaat (ging?) er van uit dat een zonneboiler financiëel niet interessant kan zijn, blijf je daarbij als je rekening houdt met de financiële kost na verminderingen (ook al is de fiscale aftrek ondertussen voor nieuwe bestellingen weggevallen)?

Ik was eerlijk gezegd geschrokken met je eerste reactie waar ik uit opmaakte dat een zonneboiler totaal geen besparing zou betekenen. Maar ondertussen met je volgende reacties veronderstel ik dat het je louter om de berekeng van de terugverdienbaarheid gaat in jaren volgens je 4.700€ / 161 = meer dan 20 jaar?

Nu, wat je laatste stuk betreft, In januari en december heb je er reeds waarden die hier in België pas eind maart/begin april bereikt worden.

Als je het verschil in zonnestralen merkt in België en midden Italië (en Sevilla als extreem, wat je nooit in het uiterste zuiden van Italië kan verkrijgen ook al is de afstand tot hier hetzelfde), zou een zonneboiler daar dan ook beter opbrengen? Die allereerste tabel komt uit een Italiaans overheidswerk, waar er rekening gehouden werd met 300 dagen bruikbaarheid van een zonneboiler daar. Dit lijkt mij zelf mogelijk te zijn met de cijfers uit de laatste tabel die per maand weergeven?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 02 jun 2013, 00:48

Nu, wat je laatste stuk betreft, In januari en december heb je er reeds waarden die hier in België pas eind maart/begin april bereikt worden
Logisch want het is hier ook een uur langer licht dan in BE rond die periode.

Ik ben vrij nuchter over een zonneboiler.
Het is een leuk ding en "gratis" douchen is een prachtige ervaring.
Maar in de winter heb je altijd warm water te weinig en in de zomer teveel.
+ Dat je in die periode dan ook nog 4 weken op vakantie bent.

Ik reken zo, zelfde als mijn PV installatie trouwens, je doet wat voor het milieu en het kost je niets.

Trotse bezitter van een PV en zonneboiler installatie
Mijn initiële posting was het systeem + de te betalen prijs, waardoor ik er niet toe kwam met de fiscale vermindering en premies te vermelden (omdat ik ervan uitging dat die voor eenieder in dezelfde situatie hetzelfde zijn).
Fiscale premies zijn dacht ik al lang verleden tijd?
Ik was eerlijk gezegd geschrokken met je eerste reactie waar ik uit opmaakte dat een zonneboiler totaal geen besparing zou betekenen.
Tussen besparen en rendement zit volgens mij een wereld van verschil :?:
.

energy4all
Senior lid

Bericht door energy4all » 02 jun 2013, 11:53

janus schreef:
Een installatie met een bestelbon van voor 28 november 2011 geeft nog recht op een belastingvermindering.

tcbelgium1
Senior lid

Bericht door tcbelgium1 » 02 jun 2013, 13:18

energy4all schreef:
janus schreef:
Een installatie met een bestelbon van voor 28 november 2011 geeft nog recht op een belastingvermindering.
Akkoord maar de uitgave moest toch in 2012 gebeurd zijn? We zijn midden 2013.....

http://www.confederationconstruction.be ... -%20nl.pdf
10785wp, 2 zonneboiler 60 heatpipes,500L backup warmtepomp + 25 heatpipes,200 liter, verwarming 17kw lucht/water en 6kw lucht/water met ventilo
warmtepompen & zonneboilers, interesse? >PB

Plaats reactie