ZB voor SWW plaatsen

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
keyckmans1
junior lid
Installatie Land: België

ZB voor SWW plaatsen

Bericht door keyckmans1 » 16 mei 2019, 21:14

Ik overweeg zeer sterk een ZB te plaatsen.

Huidige situatie: 6 personen (waarvan 4kids tussen 8 en 10). SWW verbruik 82 m³. Hellend dak, ZW gericht

PV installatie van 6250kilowattpiek, verbruik ongeveer 95% hiervan.
SWW via electrische boiler (droge weerstand) Ariston 250l, 3000Watt (1jaar oud, w niet vervangen)
Heb ook waterontkalker, afstand buizen zal +- 12 meter zijn (via bestaande ongebruikte schouw (isolatie vd buis?)
Met besparing door de ZB zou ik meer electriciteit overhebben om bvb meer electrisch te verwarmen ipv gas, of bvb warmtepompje voor kids zwembad te laten draaien of airco.
Huidige boiler behouden (gezien de jonge leeftijd), hieruit blijven aftappen en deze aanvullen met warme water 65° van de ZB.
De E-boiler temp laat ik op ongeveer 50 graden, zodat indien afkoeling, hij toch niet hoeft E bij te warmen.

Mijn aankoop zou volgende opstelling zijn.
Vaillant aurostep plus vih S1 250/4B (1 spiraal)
2 collectoren,
in leegloop (dus geen drukvat nodig?)
met elektrische weerstand (zal uitgeschakeld zijn, tegen over 10 -12 jaar de Ariston kapot is, en of de kids buiten zijn ;-) )
drukloze VMS80D
thermostatische mengkraan voor overloop naar de Ariston boiler

ik kom op prijs van 5241 euro incl btw.
(Premies: 2200 netbeheerder, 100euro fabrikant, 500 euro van gemeente, en een cashback van 400)
netto: 2041,7... lijkt me interessant?

Nu heb ik volgende vragen: wordt dit effectief gedaan? moet er dan geen circulatiepompje tussen beide vaten?
wat denken jullie?

keyckmans1
junior lid

Re: ZB voor SWW plaatsen

Bericht door keyckmans1 » 16 mei 2019, 22:00

edit: premie is op 5241.7 geen 2200 euro maar wel 2096 euro (40% van factuur bedrag incl btw)
=> 2145 euro netto

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 16 mei 2019, 22:29

2 boiler vaten geven een dubbel stilstandsverlies en ik vraag me dan ook af wat jouw winst is met deze opstelling.
Wat is de temperatuur van de 82m3?
SolarEdge gecertificeerd dealer

keyckmans1
junior lid

Bericht door keyckmans1 » 17 mei 2019, 07:39

Die 82 is eigenlijk alle leiding water. Dus niet allemaal warm..boiler staat nu op 55, bij benadering

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 17 mei 2019, 09:33

Wat blijft er aan voordeel over door het permanent aanhouden van een warmwatervoorraad voor 3 dagen?

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 17 mei 2019, 09:52

Je hebt nu PV's, zou graag iets meer stroom over houden gezien er nu veel van die stroom naar SWW gaat.
Berekend zou je ongeveer 2100€ uitgeven voor een (iets moeilijker) constructie die 's winter weinig WW zal leveren.

Persoonlijk zou ik overwegen om ipv SWWB een WP-Boiler te installeren. Altijd WW, weinig verbruik en lage aansluiting zodat de overschot van stroom wanneer je er niet bent opgebruikt wordt (wanneer de terugdraaiende teller is afgeschaft). Elektrisch verbruik ten opzichte van de E boiler zal maar 1/3 meer zijn.
Een boiler heeft altijd stilstand verliezen (velen onderschatten dit) en die zijn elektrisch gezien 2/3 lager dan bij een E boiler of E naverwarming in de winter.
Met de huidige WPB premie zal je niet veel duurder uitkomen dan je zonneboiler en het zal eenvoudiger zijn.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 17 mei 2019, 10:12

bruma schreef:
17 mei 2019, 09:52
Je hebt nu PV's, zou graag iets meer stroom over houden gezien er nu veel van die stroom naar SWW gaat.
Berekend zou je ongeveer 2100€ uitgeven voor een (iets moeilijker) constructie die 's winter weinig WW zal leveren.

Persoonlijk zou ik overwegen om ipv SWWB een WP-Boiler te installeren. Altijd WW, weinig verbruik en lage aansluiting zodat de overschot van stroom wanneer je er niet bent opgebruikt wordt (wanneer de terugdraaiende teller is afgeschaft). Elektrisch verbruik ten opzichte van de E boiler zal maar 1/3 meer zijn.
Een boiler heeft altijd stilstand verliezen (velen onderschatten dit) en die zijn elektrisch gezien 2/3 lager dan bij een E boiler of E naverwarming in de winter.
Met de huidige WPB premie zal je niet veel duurder uitkomen dan je zonneboiler en het zal eenvoudiger zijn.
+1
ik vind een WPB + PV ook een betere keuze dan een zonneboiler.

Plaats reactie