Offerte zonneboiler bestaande woning

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
maarpuyp
junior lid
Installatie Land: België

Offerte zonneboiler bestaande woning

Bericht door maarpuyp » 20 sep 2018, 11:04

Onlangs hebben we een firma over de vloer gehad voor een offerte van zonnepanelen en een zonneboiler.
We zouden hiervoor een groene lening aangaan, we betalen maandelijks momenteel 125 euro (60 euro elektriciteit en 65 euro gas).
Nu deed deze firma dit allemaal zeer aantrekkelijk klinken maar ik vraag me toch een aantal zaken af:

- Na de goedkeuring van de zonneboiler zou het bedrag die we nu betalen voor gas (maandelijks ongeveer 65 euro) deels gebruikt worden om de groene lening af te betalen. klopt dit dat je na goedkeuring van je installatie je factuur in mindering kan brengen?

- Volgens de vertegenwoordiger van de firma komt het grootste deel van je gasverbruik door waterverbruik (douchen, ....) en niet door de CV. Lijkt mij sterk maar aan de andere kant moet de condensatieketel natuurlijk meer stoken om het water op temperatuur te krijgen.

- Volgens de verkoper zou onze maandelijkse factuur dus ongeveer hetzelfde blijven na installatie van zonnepanelen en een zonneboiler. Het enige wat we meer zouden moeten betalen is de prosumententaks (15 euro maandelijks, lijkt me wat laag voor 14 zonnepanelen).

Is dit effectief allemaal waar of heb ik hier te maken met een verkoopspraatje?

Alvast bedankt voor de info.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Offerte zonneboiler bestaande woning

Bericht door janus » 20 sep 2018, 14:40

Ook hier, waarop wordt het in mindering gebracht ?
- Volgens de vertegenwoordiger van de firma komt het grootste deel van je gasverbruik door waterverbruik (douchen, ....) en niet door de CV. Lijkt mij sterk maar aan de andere kant moet de condensatieketel natuurlijk meer stoken om het water op temperatuur te krijgen.
Dat hangt natuurlijk af van je gebruik voor de cv maar normaal is het juist andersom en bespaar je bijna niets met een zonneboiler.

Voor een zonneboiler betaal je geen prosumenten vergoeding;

Zonder meer info denk ik toch dart je belazert wordt, dit lijkt zelfs niet op een verkooppraatje.
Of jouw verbruik moet op de één of andere manier sterk afwijken van het gemiddelde.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 20 sep 2018, 18:54

Nu betaal je voor elektriciteit € 60/maand of € 720/jaar dat is zo wat 2200 kWh verbruik
Zou je zonnepanelen plaatsen voor een verbruik van 2200 kWh met omvormer van 2 kW zou je ongeveer € 20/maand of € 250/jaar betalen, verschil € 40/maand of € 480/jaar
Zo een klein installatie is meestal duurder dan een grote installatie, ik reken op een prijs van € 1,40 per wattpiek voor een installatie van 2200 wp soit € 3080 plaatsing inbegrepen
Uw winst per jaar is € 40 dus vóór je de prijs van je installatie herwonnen hebt (ROI : return on investment) zal het 3080/40 = 77 maanden of 6,5 jaar

Dat is hoe de spelregels nu zijn, volgend jaar (2019) beginnen ze met de plaatsing van de digitale meters en daar weten we nog niet hoe het gaat aflopen met de terugdraaien van de teller

Wat betreft de zonneboiler, zie op de site van Vlaanderen.be https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... onneboiler wat de premies zijn en de condities om ze te krijgen
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°- 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

maarpuyp
junior lid

Bericht door maarpuyp » 21 sep 2018, 20:50

Dit staat er op de offerte:

- 1 x zonneboiler Junkers
- Inbegrepen 2 zonnepanelen + installatie
- Aanvraag subsidie 2750 euro
- alle materialen + werkuren

Totaalbedrag is 6750 euro

Groene lening: Onder opschortende voorwaarde van het bekomen van een groene lening.

Over de firma in kwestie vind ik ook niet zoveel terug, UwZon (LED bvba).

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 21 sep 2018, 20:51

Dat is werkelijk BE-LACH-elijk veel. Ik heb zelf voor minder dan die prijs 4 panelen laten installeren

maarpuyp
junior lid

Bericht door maarpuyp » 21 sep 2018, 20:58

Dacht ik ook al, dit is een firma die een vaste prijs hanteert zonder de individuele woning/situatie te bekijken.

Koidream
Senior lid

Bericht door Koidream » 21 sep 2018, 21:00

We hebben onze zonneboiler (met 3 panelen) nu een vijftal jaar in gebruik. Destijds betaalden we premies afgetrokken nog € 3400 (+ een gratis pelletkachel). Als ik de onderhouds- en vervangkosten van anode tel, heeft dit speeltje tot nog toe alleen maar geld gekost. Ik zou het niet meer doen. Besteed dat bedrag aan zonnepanelen en je doet, mijn inziens, meer besparing.
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 22 sep 2018, 00:16

Totaalbedrag is 6750 euro
Inderdaad totaal overvraagt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 22 sep 2018, 09:08

Koidream schreef:
21 sep 2018, 21:00
We hebben onze zonneboiler (met 3 panelen) nu een vijftal jaar in gebruik. Destijds betaalden we premies afgetrokken nog € 3400 (+ een gratis pelletkachel). Als ik de onderhouds- en vervangkosten van anode tel, heeft dit speeltje tot nog toe alleen maar geld gekost. Ik zou het niet meer doen. Besteed dat bedrag aan zonnepanelen en je doet, mijn inziens, meer besparing.
Als je voor een zonneboiler zou kiezen, moet je voor een beproefd en onderhoudsarm systeem gaan: inox boiler of stalen boiler met elektronische corrosiebescherming (geen anode gedoe), water ipv glycol (geen vervanging en opvolging nodig), leegloop ipv druksysteem (verlies van een beetje water heeft geen invloed op de werking, geen expansievat nodig dat ook stuk gaat op een gegeven moment). Anders betaal je meer aan onderhoud dan je er mee wint.
Na het stilvallen van de PV markt in 2012 hebben veel PV verkopers zich op goedkope (Chinese) zonneboilers gestort zonder ook maar de minste kennis van / ervaring met zo'n systeem te hebben...

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 22 sep 2018, 13:09

Een zonneboiler die goed geplaatst is (60 graden en pal zuid), met vacuumbuizen, kan echt wel iets opbrengen. Ook in de winter. We hebben zelf een drukloos systeem op minerale olie. Het vat is van Daikin en de buizen Chinees.

Het grote voordeel in mijn ogen is dat je er geen taksen op moet betalen. En het maakt me onafhankelijker van mijn elektrische warmtepomp.

Plaats reactie