Zonnecollectoren in combinatie met jacuzzi?

Vraag hier uw offerte aan voor zonneboilers.
Plaats reactie
noel
Installatie Land: België

Zonnecollectoren in combinatie met jacuzzi?

Bericht door noel » 30 dec 2014, 23:04

Wie (en welke installateur) heeft ervaring met een jacuzzi in combinatie met thermische zonnepanelen?
Is hier de zonneboiler nodig of volstaat een warmtewisselaar?
Welke jacuzzi's zijn hiervoor geschikt?

Alvast bedankt!

Noel

doba

Re: Zonnecollectoren in combinatie met jacuzzi?

Bericht door doba » 23 mar 2015, 23:23

Heb je hier al iets op gevonden? Ik heb dezelfde vraag..

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 24 mar 2015, 00:08

Ik denk dat in dit geval pv panelen een betere oplossing zijn, maar ben ook wel benieuwd naar mensen met ervaring.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

doba

Bericht door doba » 24 mar 2015, 07:32

Dat is inderdaad een oplossing om het elektriciteitsverbruik te beperken, maar je blijft nog steeds oneconomisch elektrisch verwarmen.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 24 mar 2015, 07:38

doba schreef:Dat is inderdaad een oplossing om het elektriciteitsverbruik te beperken, maar je blijft nog steeds oneconomisch elektrisch verwarmen.

Klopt maar ik weet niet of het interessant is om zelf in de aansluitingen van je jacuzzi te gaat zitten prutsen?
Indien wel zou ik zo'n bol kopen en een sturinkje met een pompje.
Afbeelding
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

noel

Bericht door noel » 24 mar 2015, 14:56

Na drie maanden ben ik al ietsje wijzer, maar ben er nog niet.

Weinigen hebben hier ervaring mee, grote merken van zonneboilers bieden wel enorme dure/grote installaties, orde van grootte 15000 euro.
Maar de meesten zeggen inderdaad (makkelijkheidshalve?) dat je beter PV panelen op het dak legt voor de elektrische verwarming van de jacuzzi.

Maar toch wil ik nog verder zoeken naar een oplossing met zonneboiler omdat ik geloof dat dit ook eenvoudiger moet kunnen.

Slechts 1 verkoper wist uit ervaring te spreken voor wat betreft de jacuzzi:
bij levering van jacuzzi wordt een extra warmtewisselaar (20kW, chloor bestendig) in het verwarming circuit ingebouwd worden, naast de elektrische weerstand. Een regelaar die warmte vraagt indien nodig wordt ook ingebouwd. Hierdoor is de jacuzzi voorbereid voor externe verwarming.

Maar nu, de verwarming via zonnecollector kan bv via een 3-weg kraan die de zonnevloeistof naar de wisselaar in de jacuzzi stuurt.
Meestal in combinatie met een voorrangsregeling die eerst het water in de boiler op temperatuur brengt en daarna pas het overschot van warmte via de 3-weg kraan naar de jacuzzi stuurt. Ik vind wel installateurs die dit al toegepast hebben.

Het systeem dat ik voor ogen heb is een collector (liefst vacuumbuizen) in combinatie met een groot buffervat, liefst van al drukloos (leegloop, met puur water). Dan vanuit het buffervat een circuit met pomp dat naar de jacuzzi gaat, een beetje zoals het toegepast wordt voor bv vloerverwarming.

Zal nog een installateur moeten vinden die hier ervaring mee heeft.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 24 mar 2015, 15:06

indien ik het goed begrijp is hetgeen je nodig hebt een multi-serpentin boiler of vat

eentje voor uw zonnecollectorkring
eentje voor uw jacuzzi
eentje voor de naverwarming
en als het als buffervat is eentje voor uw SWW

je zal moeten bepalen hoe deze zich situeren van onder naar boven (hoe je de temp verdeling wil)

op ebay.de zal je al wel boilers en buffervaten vinden met 3 serpentins maar met 4 ben ik nog niet veel tegengekomen

indien je deze oplossing kiest dan denk ik dat de sturing simpel is gezien ze onafhankelijk is van elkaar (enkel op tem en tijd)

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 30 mar 2015, 09:58

doba schreef:Dat is inderdaad een oplossing om het elektriciteitsverbruik te beperken, maar je blijft nog steeds oneconomisch elektrisch verwarmen.
noel schreef:Maar toch wil ik nog verder zoeken naar een oplossing met zonneboiler omdat ik geloof dat dit ook eenvoudiger moet kunnen

Al uitgerekend hoe groot de bufferinhoud moet zijn om de benodigde thermische energie op te slaan? Op de dagen met het grootste verlies bij de jacuzzi heb je het minste input van de solar en op de warme dagen heb je een enorm overschot op de zonneboiler waar je niets mee kunt.
SolarEdge gecertificeerd dealer

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 30 mar 2015, 10:40

Ik geloof nooit dat je met een buffervat kan werken bij een jacuzzi.
Immers de temp van het buffervat zal het grootste gedeelte van het jaar te laag zijn om de jacuzzi te verwarmen.
.

noel

Bericht door noel » 30 mar 2015, 21:29

Mij lijkt het dat een buffervat van 600 liter op 80 graden moet volstaan om een jacuzzi van 1100 liter op 35 C te houden via een warmtewisselaar? En dat het ook voldoende moet zijn om de warmte kwijt te raken indien nodig. Of vergis ik mij?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 30 mar 2015, 21:38

noel schreef:Mij lijkt het dat een buffervat van 600 liter op 80 graden moet volstaan om een jacuzzi van 1100 liter op 35 C te houden via een warmtewisselaar? En dat het ook voldoende moet zijn om de warmte kwijt te raken indien nodig. Of vergis ik mij?
Ja jongens, maar dat geeft een enorm verlies 600L op 80º houden, hoeveel m2 paneel wil je dan plaatsen?
.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 30 mar 2015, 21:40

noel schreef:Mij lijkt het dat een buffervat van 600 liter op 80 graden moet volstaan om een jacuzzi van 1100 liter op 35 C te houden via een warmtewisselaar? En dat het ook voldoende moet zijn om de warmte kwijt te raken indien nodig. Of vergis ik mij?
Ik denk dat je je vergist
Indien ik vertrek van 1100l à 15° ('s zomers)
en ik verdeel de warmte van die 600l 80° over 1700l dan kom ik aan 37°, wat theoretisch is want je hebt een verschiltemp nodig om de warmte over te dragen. Minimaal 5°, normaliter als t een beetje vooruit moet gaan 10° verschil.

Bovenstaande is berekend zonder WW enkel theoretisch, je verliest immers nog overdracht temp in je WW
O ja dan heb je éénmalig op temp gebracht, niet gehouden over lange periode

Plaats reactie