Forse overproductie als alternatief voor thuisbatterij?

Alles wat niet met energie te maken heeft
Plaats reactie
MrD
lid
Installatie Land: België

Forse overproductie als alternatief voor thuisbatterij?

Bericht door MrD » 02 aug 2019, 10:36

Laatst had ik een interessant gesprek over de invoering van de digitale meter, en de gevolgen wanneer het concept van de terugdraaiende teller niet meer zou gelden. Hierbij kwamen we uit op het volgende idee : Wat als we nu serieus zouden overproduceren, veel meer dan het jaarlijkse verbruik, en deze overproductie zouden verkopen, om er in de winter het tekort mee aan te kopen.

Er zijn hierbij enkele aannames :
i. Het eigen verbruik wordt maximaal afgestemd op de productie dmv timers, intelligente toestellen, etc. Door het veel groter PV vermogen wordt dit makkelijker, er is namelijk vaak veel vermogen beschikbaar van de PV installatie.
ii. De aankoopprijs per kWh is 25 cent, de verkoopprijs is 4 cent. Voor iedere 6.25kWh die wordt overgeproduceerd en niet direct verbruikt wordt, kan je 1kWh aankopen, bvb. in de winter.
iii. Een 12kWh thuisbatterij kost op dit moment 8000€ geinstalleerd, PV kost 1€/Wp geinstalleerd.
iv. De PV installatie is bij voorkeur oost-west georiënteerd, zodat het omvormer vermogen laag kan gehouden worden in geval van een invoering van het capaciteits tarief. Bij voorkeur max 5kVA op 1ph.

bij narekening in excel kom ik op de volgende situaties uit :

Huidige situatie :
5.94kWp, O/W installatie, jaar verbruik 3891 kWh :
Tekort Wintermaanden : 792.66 kWh, Overschot Zomermaanden : 1923.76 kWh
Verkoop overschot aan 4 cent : 1923.76/6.25 = 308 kWh (elektriciteit die hiermee aan 25 cent kan terug gekocht worden in de wintermaanden)
In dit geval dient nog minstens 485 kWh aangekocht te worden aan 25 cent/kWh.

Hypotetische nieuwe situatie :
9.9kWp, O/W installatie, jaar verbruik 3891kWh :
Tekort Wintermaanden : 468.2kWh, Overschot Zomermaanden : 4407kWh
Verkoop overschot aan 4 cent : 4407/6.25 = 705 kWh (die aan 25 cent terug kan aangekocht worden). Meer dan het tekort van 486.2 kWh dus, en dit laat ook nog wat marge ivm het % eigen verbruik gedurende het jaar.

De investering in de nieuwe situatie voor extra PV vermogen bedraagt 4000€, en de garantie voorwaarden in acht nemende, gaat de installatie technisch minstens 25 jaar mee.
De investeringen voor een thuisbatterij bedragen 8000€, met een technische levensduur van 10 jaar.
Laat ons ervan uitgaan dat er over 25 jaar dus 2 batterijen dienen aangekocht te worden : 8000€ + 3500€ = 11500€ (ik reken hierbij een lagere prijs door de voortschrijdende techniek en resulterende lagere aankoopprijs & langere levensduur voor batterij 2)

Het huidige prosumenten tarief kan ook opgeschort worden, wat een jaarlijkse besparing van 500€ met zich meebrengt voor de nieuwe situatie. Het extra PV vermogen laat zicht dan op een termijn van <10j terugverdienen.

Een alternatief zou zijn om slechts 2kWp PV vermogen bij te plaatsen, en een kleine thuisbatterij aan te kopen, bvb Pylontech 3.5kWh (investering rond de 2700€)

Wat denken jullie van bovenstaande denkoefening, is het mogelijk, en waar zitten de hiaten?
Oost : 8x LG Neon2 Black 330Wp (2640Wp)
West : 10x LG Neon2 Black 330Wp (3300Wp)
5940Wp op SE3500H Omvormer

waldonk
Master lid

Re: Forse overproductie als alternatief voor thuisbatterij?

Bericht door waldonk » 02 aug 2019, 11:12

Nota van Solar Power Systems schrijft:
Een batterij gebruiken zorgt voor een verlies tot 20% van de opgewekte stroom

Heb je hiermee rekening gehouden in uw berekening
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 02 aug 2019, 12:52

De hiaten zitten in de aannames.

Met aannames kun je alle investeringen positief maken.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 aug 2019, 13:29

MrD schreef:
02 aug 2019, 10:36
Wat denken jullie van bovenstaande denkoefening, is het mogelijk, en waar zitten de hiaten?
Voor je mensen op verkeerde ideeën brengt die in de praktijk niet werken, uw verhaal rammelt nl. aan alle kanten:

1. Wat is de bijkomende investeringskost van "i"? Die vind ik nl. niet terug in je "berekening".
2. De inkoopprijs van 25 cent/kWh is nogal laag ingeschat maar soit. Maar aan wie verkoop jij je productie aan 4 cent? (het is jouw rekenmodel dan ook graag de praktische uitvoerbaarheid er bij vermelden zodat derden het kunnen narekenen en eventueel overdoen)
(wat overigens nogal een belachelijk verdienmodel is als je er, met wat rekenwerk en overredingskracht bijna het tienvoudige voor kan krijgen)
3. Graag het adres van de installateur die voor 8.000 € een thuisaccu met een opslagcapaciteit van 12 kWh kan plaatsen (incl. de benodigde sturingssoftware en omvormer gezien de meeste PV-bezitters geen 2-weg omvormer hebben maar een éénwegomvormer).
4. Een monofase ommvormervermogen van 5 kVa is nu niet precies "laag". Dat is nl. het max. toegelaten omvormervermogen.
Wat heeft het capaciteitstarief trouwens te maken met het omvormervermogen?

ps. Ik pas jouw idee al in de praktijk toe, met succes, maar met heel andere cijfers dan de jouwe en zonder de investering in "i.".

Toch veel succes gewenst in de praktijk met je gedane rekenwerk.

MrD
lid

Bericht door MrD » 02 aug 2019, 14:38

ivob schreef:
02 aug 2019, 13:29
MrD schreef:
02 aug 2019, 10:36
Ivob,

Het betreft hier, voor alle duidelijkheid, een hypotetische stelling waar ik graag jullie opinie over wens. Het is niet de bedoeling om andere op 'verkeerde ideeën' te brengen.

Dat klopt, punt i. mist nog een bijkomende investeringskost.Die ben ik nog aan het bekijken. Mogelijks kan het zelfs niet zonder een kleine thuisbatterij (orde 3kWh, maximale kost +-2700€). Ik ontbreek voldoende gebruiksdata op dit moment.

2. Wat is volgens jou een realistische inkoopprijs? Mijn laatste afrekening was namelijk precies 24.6c€/kWh,met alle kosten inbegrepen. Het lijkt me logisch dat in een bidirectioneel metermodel, je een vergoeding voor de geleverde elektriciteit zal krijgen. De prijzen die ik op industrieel niveau krijg per terug geleverde MWh, op dit moment, schommelen rond de 36€. En dat is al met de vergoeding van de broker ingerekend. Over het jaar genomen lijkt me 4 cent/kWh een realistische prijs. Maar je hebt gelijk, deze prijs ligt nog niet officieel vast.
Graag verneem ik van u waar je het 10-voudige kan krijgen. Ik begrijp wel dat met de terugdraaiende meter, hier een hogere prijs tegenover staat. Maar de hele stelling gaat juist over een bidirectioneel metermodel, waarbij geen sprake is van een terugdraaiende teller, maar , zoals in de industrie al lang gebruikelijk, elektriciteit wordt aangekocht en verkocht.

3. De batterij kost heb ik , expres, al eerder laag gehouden, juist om discussie te vermijden over een "onrealistisch hoge "aankoopprijs. Een set Pylontechs met Sofar inverter kan zelfs nog onder die prijs. Een Powerwall zal erboven zitten. 8000€ is een redelijke gemiddelde prijs.

4. 5KW is het maximale omvormervermogen voor een 1 fase aansluiting. Met het mogelijke "capaciteitstarief" indachtig, en de hoge kosten voor een 3-fase aansluiting (3x40A gaat in de papieren lopen...), heb ik bewust gerekend met een omvormer vermogen van 5KW, 1-fase.

Je geeft aan dat je iets gelijkaardigs reeds toepast. Kan je dat even toelichten?

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 02 aug 2019, 14:48

Het betreft hier, voor alle duidelijkheid, een hypotetische stelling waar ik graag jullie opinie over wens.
Daarom verplaatst naar de Chit Chat.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 aug 2019, 15:23

MrD schreef:
02 aug 2019, 14:38
Ivob,

Het betreft hier, voor alle duidelijkheid, een hypotetische stelling waar ik graag jullie opinie over wens. Het is niet de bedoeling om andere op 'verkeerde ideeën' te brengen.
Ok, als het gewoon bedoeld was als bezigheidstherapie zonder toepasbare waarde moei ik me er verder niet mee.
Zolang het maar voor iedere lezer, wat je bij deze hebt rechtgezet, duidelijk is.

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 02 aug 2019, 15:50

Wat ik ook niet terug kan vinden is de kost die je zal moeten betalen voor het gebruik van het net...

Met meer panelen, zal je meer op het net zetten dan vandaag, zelfs met die batterij.
In de zomer zal je de batterij wel vol krijgen op één dag, maar niet leeg bij normaal gebruik... dus dag 2 zal je meer "on line" moeten gooien en dat elke volgende dag dat je batterij niet voldoende laadcapaciteit heeft om je productie zelf op te vangen...
Laat nu net het gebruik van het net in twee richtingen (op bij te veel en af bij te weinig eigen productie) waardoor ze ons in de toekomst de 'slimme meter' opdringen. Je betaalt om de stroom op het net te zetten, je betaalt op de stroom van het net te halen, je krijgt het recht de energiecomponent die je op het net zet er terug af te halen (je wordt dus niet betaald voor je geleverde stroom, maar je kan die er terug af halen zonder kosten voor die energiecomponent). En zelfs die regeling staat vandaag terug op de helling omdat de VREG het niet eens is met die '15 jaar saldering'....
Is je systeem rendabel? Ik zal het in elk geval niet zetten...
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

MrD
lid

Bericht door MrD » 02 aug 2019, 16:31

@ ivob, jammer, had graag verder gediscussieerd met u hierover op een meer technisch niveau.

@bollocks, voor de grote PV parken die ik monitor wordt de niet zelf opgebruikte stroom gewoon terug gefactureerd. Het bedrijf waar ik werk heeft bvb een eigengebruik van ongeveer 40% van de opgewekte PV energie, de overige 60% wordt gewoon verkocht via een broker aan de geldende marktprijs.
Die stuurt maandelijk een bedrag terug op onze rekening voor de door ons geleverde elektriciteit.

Voor zover ik weet zal aan particulieren ook een bepaald bedrag per kWh toegekend worden voor de niet zelf gebruikte (geïnjecteerde)energie. (Indien je niet opteerde voor de terugdraaiende teller+prosumenten tarief). Het voordeel is dat het prosumenten tarief vervalt als je kiest voor dit systeem.
Het tarief dient nog vastgelegd te worden. Dit kan een vast tarief zijn, bvb 4c/kWh, of een markt afhankelijk tarief.

Het zijn overigens de eindgebruikers die netvergoedingen betalen. Als je energie levert van je zonnepanelen zou het maar al te gek zijn dat hier ook nog eens netvergoedingen moeten over betaald worden! Die wordt namelijk al betaald door je buur die jouw opgewekte en geinjecteerde kWh verbruikt.

Vandaar dat men ook het concept 'capaciteitstarief' bedacht heeft. In dit systeem betaal je voor je aansluit capaciteit (bvb 3x40A). De cijfers over wat dat jaarlijks moet kosten kan je online terugvinden. Mocht dit systeem ooit in voegen komen, is het niet meer mogelijk om je elektriciteitsfactuur op "0" te krijgen, want je zal altijd moeten betalen voor je netaansluiting (capaciteit), ongeacht hoeveel je verbruikt of injecteert.

Of het dus rendabel is om, zoals ik als stelling neerschreef, veel PV overschot te maken , hangt dus wat af van wat de teruglever vergoeding wordt, en of het capaciteitstarief ooit in voegen komt.

Het kwam er mij eigenlijk op neer wat voordeliger is :

Nog 10 jaar kiezen om 400€/jaar prosumenten tarief te betalen (=4000€), of die 4000€ investeren in overcapaciteit, om hiermee dan met het opgespaarde bedrag van de geinjecteerde energie, energie aan te kopen in de winter, en alzo de kost van de batterij uit te sparen.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 02 aug 2019, 17:16

Bedrijven zien zonnepanelen al een investering inclusief afschrijvingstabel op hun investeringsbalans.
Ik denk dat je dit echt los moet bekijken tov particulieren.

Slimme mensen / particulieren gaan nu al eens iets meer in vraag stellen ipv blind premies of media te geloven.
Hou er ook rekening mee dat het grosso mode ook maar een 1-fase aansluiting heeft dus deze zijn gelimiteerd tot max 5kVa omvormer vermogen.

Denk dat je beter een kleine batterij kan installeren zonder premies aan te vragen of het over een andere boeg moet gooien zoals @ivob.
Maar voor 2 uit-huis werkende mensen zal dit quasie nooit rendabel zijn.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

MrD
lid

Bericht door MrD » 02 aug 2019, 18:34

De meeste particulieren beschikken over een enkelfasige aansluiting, dat klopt.
De stelling die ik neerschreef is niet bedoeld als een one-fits-all solution. Vandaar ook de aannames, zoals een oost/west opstelling, die toelaat om de omvormer serieus te kunnen onderdimensioneren. Ook is voldoende dak oppervlakte, en een groot eigen % gebruik natuurlijk belangrijk (misschien enkel mogelijk met een kleine batterij...). Ik ben een gebruikersprofiel van ons huishouden aan het maken om nauwkeuriger het% eigenverbruik te kunnen bepalen.
En idd, dit is niet voor iedereen mogelijk.

Ik elk geval : zowel VREG als Fluvius willen eigenlijk af van het huidige beleid van de terugdraaiende teller, en hetzelfde systeem invoeren als datgene dat nu in de industrie al gebruikelijk is, als ik de nieuwsbronnen mag geloven.
Het huidige beleid van prosumententarief is in mijn ogen eigenlijk al kapitaal vernietiging, hoewel ik er ook inzit, en dat waarschijnlijk nog wel even zo zal houden. Voor mijn installatie kost dit de komende 15 jaar al 6000 Euro. Gegeven dat dit prosumenten systeem tegen dan uberhaupt nog bestaat.... Vandaar de incentive om alternatieve oplossingen te bekijken.

Wat betreft het afschrijven : De panelen die hier op het dak liggen hebben een intrinsieke, zij het weinig liquide, waarde. Als ik bij wijze van spreken morgen mijn huis verkoop, reken ik die gewoon mee door in de prijs. Ook als ik binnen 15 jaar zou verkopen bvb. Ik bekijk investeringen aan ons huis dan ook op de lange termijn.

De discussie over wat rendabel is zal binnenkort of toch zeker op relatief korte termijn, wanneer de nieuwe systemen waartussen we gaan moeten kiezen (15j prosumenten tarief of terugleveren aan bedrag x) relevant worden. Zeker als je op langere termijn nadenkt.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 03 aug 2019, 07:53

In tegenstelling tot mensen die dit idee meteen afkraken, sta ik wel achter de stelling om zo veel mogelijk pv te leggen op Oost West. Die investering gaat langer mee dan een batterij.

Wij doen het door omstandigheden al zo, hoewel ik nog op prosumententax zit met terugdraaiende teller. Per jaar hebben we naar schatting 3000-5000 kwh over en een totaal verbruik van rond de 9000. Installatie van 15kwp op 10kw omvormer 3f25.met warmtepomp.

Ik heb recent pv kunnen bijleggen en monitor alles met de sma home manager 2.0. Van januari tot nu heb ik een zzlfvoorzieningsgraad van 42 procent. Van mijn verbruikte 5200 kwh heb ik er 3050 moeten aankopen. Deze zomer maanden halen we 63% per 24h. We moeten dus weinig inkopen.

Overigens zal de aankoopprijs in het nieuwe model dus lager liggen dan de huidige volle pot van 0,25 eur per kwhomdzt je de energiecomponent idd niet hoeft te betalen.

Kosten voor injectie zijn volgens mij niet gepland tenzij inderdaad forfaitair via toekomstige capaciteitstaks.

Ik ga alleszins verder meten met de shm 2.0 en nadien beslissen of ik overga naar het nieuwe systeem. Zeker met terugleververgoeding denk ik dat we winst maken.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 03 aug 2019, 12:27

bartgo schreef:
03 aug 2019, 07:53
In tegenstelling tot mensen die dit idee meteen afkraken, sta ik wel achter de stelling om zo veel mogelijk pv te leggen op Oost West. Die investering gaat langer mee dan een batterij.
Dat is wel waar.
De batterij is momenteel niet rendabel genoeg en zonnepanelen gaan 25 tot 30 jaar economisch mee.

Ik ga alleszins verder meten met de shm 2.0 en nadien beslissen of ik overga naar het nieuwe systeem. Zeker met terugleververgoeding denk ik dat we winst maken.
Meten = weten, ik probeer ook dit in kaart te brengen met een SHM V1
Teruglevergoeding kan leuk zijn in de toekomst, maar ik denk dat ze dit pas na 2022 officieel willen communiceren.
De tooling is gewoon niet klaar en het energielandschap ook niet.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 04 aug 2019, 08:31

Zonder die terugleververgoeding kan het volgens mij niet winstgevend zijn in vergelijking met prosumententax. Maar gaf ecopower al geen vergoeding als je het lief vraagt? Moet ik zelf nog uitzoeken.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 05 aug 2019, 08:52

Zie topic: viewtopic.php?f=23&t=21947&hilit=Ecopower
Door @Rubanov
De afrekening gebeurt bij ons als volgt:
Wij zitten bij Ecopower, en zij bieden ons een injectievergoeding (die uiteraard lager is dan de kost van afname). Wij betalen dus een vergoeding voor afgenomen elektriciteit, waarvan dan een vergoeding voor injectie wordt afgetrokken. Nu betalen wij voor afgenomen elektriciteit 0,2825 €/kWh (IVEKA) en is de vergoeding voor geïnjecteerde elektriciteit 0,1035 €/kWh (wat momenteel vrij hoog is).
Normaliter injectievergoeding als je boven afname injecteerd : 4 cent / kWh

Plaats reactie