Waterbesparingsprojectje

Alles wat niet met energie te maken heeft
Plaats reactie
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Waterbesparingsprojectje

Bericht door janus » 01 aug 2018, 14:35

Ik was niet blij met manier om het stof van de zwembadbodem te verwijderen, zoals de meeste mensen het doen, stofzuigen met de klep op “Waste” en honderden liters water verliezen.
Iets wat je in tijden van waterschaarste toch wilt voorkomen.
Vooral als je, zoals wij, een zoutwaterbad hebt en al het zout in je tuin stroomt, wat natuurlijk erg slecht is voor de planten.
Ook het toevoegen van flocculant is niet meer nodig.

Daarom heb ik dit “stoffilter” gemaakt van een oud plastic vat van +/- 150L.
Ik heb het deksel voor het grootste deel verwijderd en er een gat in gemaakt om een ​​oud 10″ waterfilter te plaatsen waar de slang van de pompen in komt, als voorfilter.
Natuurlijk moet je ook een gat in de bodem van het vat maken zodat het water naar buiten kan en terugstroomt in het zwembad.
In het vat heb ik een emmer, waar in de bodem veel gaten zijn geboord, opgehangen.
Bovenop de gaten zit een filterdoek als een “extra filter”.
Maar het eigenlijke filter hangt van de rand van de emmer tot op de bodem.

De dompelpomp die ik gebruik is op de rommelmarkt van Jalon gekocht voor 12€, is 600 Watt en levert 10.000 l/uur.
Hoe het werkt.
Je zet de pomp op de smerigste plaats op de bodem van het zwembad, sluit de slang aan op het vat en start de pomp.
Vervolgens begin je heel voorzichtig het stof van de bodem van het zwembad naar de pomp te borstelen, niet te snel, want dan dwarrelt het stof naar boven en niet naar de pomp.
Als je een deel van de bodem hebt schoongemaakt, verplaats je de pomp naar een ander deel van de bodem.
Op deze manier maak ik het zwembad schoon in minder dan een half uur, zonder water te verspillen of flocculant te gebruiken.

Als je klaar bent of als het filter te vuil wordt, kunt je het gemakkelijk onder de douche schoonspoelen.

Wel even een waarschuwing, ga niet in het water terwijl de pomp is aangesloten!
Netspanning kan dodelijk zijn!
Gebruik ook altijd een aardlekschakelaar voor de voeding van de pomp!

https://youtu.be/g6f6Y_E_UoU
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

jef
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Waterbesparingsprojectje

Bericht door jef » 02 aug 2018, 10:16

Ik ben grote liefhebber van zelfbouw en verbeteringen, dus ik lees graag mee.
Kun je dat stof of zand niet afvangen in de zandfilter? Als je flocculant gebruikt, begrijp ik dat je deze wil verwijderen uit het water, want die gaat meestal los door de zandfilter door.
Of is zo'n robot geen oplossing; die verzamelt het vuil in een mandje en dat kan je dan zo verwijderen...

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 02 aug 2018, 10:56

Het stof gaat ook dwars door het zandfilter.
Of je moet er flocculant ingooien en daarna je filter direct schoonspoelen, dan ben je echter +/- 500l water kwijt aan het schoonspoelen (Backwash)

Het is dus echt bedoelt voor het zeer fijne stof wat op de bodem ligt. (veel Saharazand en stof van de werken hier in de buurt)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

jef
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jef » 02 aug 2018, 11:04

en een robot? Voor een Zodiac vortex kun je filtermanden kopen 200µ, 100 µ en zelfs 60 µ; zou dat niet kunnen gebruikt worden?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 02 aug 2018, 11:24

Dat zou kunnen maar die dingen zijn vrij prijzig vind ik.
.

Plaats reactie