Ideaal tijdstip wisselen energieleverancier met zonnepanelen

Alles wat niet met energie te maken heeft
Plaats reactie
mysticwizard
lid
Installatie Land: België

Ideaal tijdstip wisselen energieleverancier met zonnepanelen

Bericht door mysticwizard » 25 nov 2017, 11:36

Beste,

Ik ben aan het overwegen om over te stappen van energieleverancier.
Aangezien we eerder dit jaar zonnepanelen gelegd hebben, is het tijdstip van overstappen erg belangrijk. aangezien mijn zonnepanelen er nog maar sinds augustus op liggen kan ik niet met zekerheid zeggen hoeveel stroom ik zal opwekken. Dit zal vermoedelijk iets minder (5200kW) zijn i.v.m. mijn jaarverbruik (5700kW). Ik kan dit nu echter moeilijk inschatten. Voor hetzelfde geld is dit een tekort van 1000kW of slechts 200kW...
Ik heb al het 1 en ander opgezocht op internet maar zou mijn situatie graag eens aftoetsen met jullie.

* Momenteel (25-11) staat mijn meterstand op 350kW.
* De laatste meteropname is gebeurd op 27-10 en toen stond mijn meter op 54 kW.
* Ik heb mijn tussentijdse afrekening net ontvangen (17-11). Hier houdt men rekening met een theoretisch verbruik tussen 28-10 en 17-11. Volgens mijn huidige leverancier was dit verbruik slechts 13kW, wat eigenlijk een pak lager ligt dan het effectief was omdat mijn panelen toen minder begonnen te renderen...
* Als ik nu wil veranderen moet ik 1 maand opzegperiode respecteren dus op 1-1-'18 kan mijn wijziging pas ingaan. Ik vermoed dat mijn tellerstand dan op 900 à 1000kW zal staan.

Gezien interessante promoties zou het mij beter uitkomen om te switchen naar een andere leverancier (besparing van €120/jaar).

Is het nu dat als ik nu wissel ik het meerverbruik zal betalen (67kW (54+13) t.o.v. pakweg 1000kW van 1/1) aan mijn huidige leverancier? Laat ons zeggen dat dit 1000kW zal zijn. Ik vermoed dat ik in normaal op jaarbasis geen 1000kW meerverbruik zal hebben.

Blijft mijn volgende jaarafrekening bij de nieuwe leverancier dan op 27-10? In principe zou ik tegen dan gecompenseerd moeten hebben tot pakweg 500kW. Vergelijkt men deze 500kW dan met de meterstand in januari (1000kW) of van 27-10-'17 (54kW)? Enerzijds loop ik 500kW compensatie mis, anderzijds moet ik nog eens 500kW betalen aan de nieuwe leverancier...

Pff ik raak er niet meer aan uit. Kan iemand mij tips geven in mijn situatie wanneer het ideale punt is om over te schakelen? Volgend jaar in september opzeg doen om 1 november met nieuwe leverancier van start te gaan?

waldonk
Master lid

Re: Ideaal tijdstip wisselen energieleverancier met zonnepanelen

Bericht door waldonk » 25 nov 2017, 11:58

Om te beginnen verbruik wordt uitgedrukt in kWh en niet in kw.
Meestal is het meest gunstig tijdstip volgend jaar omstreeks de tijd van meteropneming.
Om ongeveer te weten wat je opbrengst per jaar is vertel dan eens wat er op uw dak ligt aan panelen
Wat we moeten weten is de helling, de orientatie en hoeveel wattpiek aan panelen, of hoeveel panelen en hoeveel Wp ze kunnen leveren.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

mysticwizard
lid

Bericht door mysticwizard » 25 nov 2017, 12:07

Mijn verbruik is ongeveer 5700kWh.
Er liggen 20 panelen op mijn dak met elk een vermogen van 285wattpiek.oriëntatie is volledig zuidwaarts gericht. Helling van 10 panelen is 28 graden, de overige panelen hebben een helling van ongeveer 36 graden. Sinds 15 augustus heeft mijn installatie 1520 kW opgewekt. Op zich lijk ik goed op weg te zijn om ongeveer alles te dekken.

Mijn vraag is vooral wanneer het perfecte tijdstip is om te switchen van leverancier. Het idee is dan om jaarlijks om dit ideale tijdstip te wisselen van leverancier naargelang de beste promoties.

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 25 nov 2017, 12:27

Je zal per jaar ongeveer 5470 kwh kunnen opwekken
Volgend jaar eind oktober zal je meter een beetje hoger staan dan vorige keer bij de meteropneming als je een verbruik hebt van 5700 kwh. Als je voor 27/10/2018 van leverancier veranderd zal je op dat moment een afrekening krijgen, en daarna nog een rond eind oktober, want veranderen van leverancier veranderd niets aan het tijdstip van de jaarlijkse meteropneming.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

mysticwizard
lid

Bericht door mysticwizard » 25 nov 2017, 12:31

Opzeggen eind september (1 maand opzeg) om begin november bij de nieuwe leverancier van start te gaan is dan ideaal?
Is het aan te raden om bv nubte switchen en 1/1/18 bij de nieuwe te starten of beter niet?

livelaughlove

Bericht door livelaughlove » 15 feb 2018, 15:52

Ik heb zelf lang getwijfeld om zonnepanelen te nemen of niet. Men vriend en ik hebben na alle na- en voordelen af te wegen beslist om er dan toch maar voor te gaan, dat was zo'n 2 jaar geleden.
Wel wat spijt dat we er niet vroeger aan zijn begonnen. Als we van leverancier willen wisselen kom ik alvast zeker hier men licht opsteken! :D

Plaats reactie