Geplande sroomonderbreking

Alles wat niet met energie te maken heeft
Plaats reactie
nete
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

Geplande sroomonderbreking

Bericht door nete » 14 jun 2017, 00:30

Wegens het vervangen van het onderstation wordt onze verkaveling een drietal dagen gevoed via een stroomgroep, geplaatst door Eandis.
Men produceert daarmee stroom met een iets hogere frekwentie dan de normale 50 Hz, Dit wordt gedaan om PV omvormers NIET te laten synhroniseren omdat dat problemen zou geven. Ik heb dan maar de omvormer uitgezet.

Nu ga ik dus wel een drietal dagen 0 kWh opbrengst hebben, de GSC meter staat dus stil.

Weet iemand of er hiervoor een compensatie voorzien wordt ?

Mijn GSC meter was een paar jaar terug defect, en voor de enkele dagen vooraleer er een nieuwe geplaatst was heb ik toen een geschatte opbrengst bij mogen tellen.

jef
lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Geplande sroomonderbreking

Bericht door jef » 14 jun 2017, 08:26

wij hebben dat hier meer dan een week gehad, waardoor ik ca 1/2 van een GSC niet heb geproduceerd. Gelet op de waarde zou mijn verlies meer zijn dan mijn quasi nulfactuur op dat moment, ik spreek van de periode voor de netvergoeding.
Ik heb dit voorgelegd aan Eandis, maar je krijgt een njet terug...Blijkbaar staat er in hun reglement welke verplichtingen ze hebben mbt de stroomvoorziening, maar niets over PV etc.

davidje_87
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door davidje_87 » 14 jun 2017, 12:10

kan dat zomaar, een hogere netfrequentie?

er zijn toch heel wat electronica toestellen die de netfrequentie gebruiken om te tellen of de tijd te meten. ik dacht dat het daggemiddelde steevast op 50Hz wordt geregeld op het net?

wat met pompen/ ventilatoren, en andere motoren waarvan de draaisnelheid afhangt van de netfrequentie? bij centrifugaalmachines is het opgenomen vermogen ^3 afhankelijk van het toerental. dus bvb van 50-->52Hz (+4% snelheid is al ruim +12% opgenomen vermogen). dreigt hier overbelasting bij sommige toestellen?

hoe nauw is de tolerantieband eigenlijk die toegelaten is opdat je omvormer met het net zou synchroniseren?
wat met de dag/nacht/excl nachttellers met een stroomgroep? steken ze daar ook hun puls op? of blijf je gewoon enkele dagen op het dagtarief draaien?
• 10 x sunpower e20 327Wp + sma sunnyboy 2.5 1VL-40
• 2x vitosol 2.3m² --> 2600kWh/jaar
• Skoda octavia combi g-tec 1.4tgi 110pk Afbeelding ±90% op CNG, vnl H-gas

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 14 jun 2017, 14:57

kan dat zomaar, een hogere netfrequentie?
Om hun apparatuur te beschermen moeten ze wel.
wat met pompen/ ventilatoren, en andere motoren waarvan de draaisnelheid afhangt van de netfrequentie? bij centrifugaalmachines is het opgenomen vermogen ^3 afhankelijk van het toerental. dus bvb van 50-->52Hz (+4% snelheid is al ruim +12% opgenomen vermogen). dreigt hier overbelasting bij sommige toestellen?
Vermogen is volgens mij P=U x I oftewel spanning maal stroom.
Het toerental is niet of nauwelijks van invloed.
hoe nauw is de tolerantieband eigenlijk die toegelaten is opdat je omvormer met het net zou synchroniseren?
Dat staat in de specs van je omvormer, uit mijn hoofd +of- 0,5 Hz
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

davidje_87
Senior lid

Bericht door davidje_87 » 14 jun 2017, 15:59

Bij centifugaal machines (pompen, ventilaroren) is het opgrnomen vermogen ^3 afhankelijk van het toerental

Blijft nog altijd: als de frequentie gemiddeld op een dag afwijkt van 50hz zijn er elektrotoestellen waarvan oa de klok verkeerd gaat gaan lopen

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 14 jun 2017, 16:52

Ik denk dat het belang van de stroomcontinuïteit in de wijk groter is dan het feit of je klok iets sneller loopt?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

davidje_87
Senior lid

Bericht door davidje_87 » 16 jun 2017, 14:47

ja uiteraard is stroomcontiuiteit heel belangrijk. ook zal er wel iets bijgevoegd worden om de exclusief nachttellers te activeren wanneer nodig.
anders gaan sommigen zich mogen wassen met koud water :)

Plaats reactie