Doordacht stroom offgrid

Alles wat niet met energie te maken heeft
Plaats reactie
alfa
Master lid
Installatie Land: België

Doordacht stroom offgrid

Bericht door alfa » 06 jan 2017, 20:31

2 systemen voor zomer en winter.
PV installatie 2 KWp , zonneboiler voor sww en huisbatterij voor dagdagelijks behoefte.
Kleine aardgasgenerator met warmtewisselaar naar boiler voor sww.
Zomermaanden zijn gedekt voor stroom en sww en op regendagen vangt aardgasgenerator dit op.
In wintermaanden springt aardgasgenerator op als huisbatterij zakt met 25% Ah en sww boiler word door warmtewisselaar op temperatuur gehouden.
6 maanden 3 à 4 m3 aardgas per dag dekt stroomverbruik en SWW in winter + regendagen in zomer +- 1000 m3 aardgas of 500 euro jaarlijks.
Geen netmeter enkel aardgas geen turteltaks en meterhuur die kosten mag je nog aftrekken.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Re: Doordacht stroom offgrid

Bericht door ErikDD » 07 jan 2017, 13:54

Wat bedoel je met een 'kleine aardgasgenerator' (micro-WKK) ?
http://www.habitos.be/nl/duurzaam-wonen ... dgas-8958/
Je heb dat 1 kW continu stroom, daar ga je geen frieten mee kunnen bakken.
Heb je meer stroom nodig, dan hebt je teveel warmteproductie.
Ook een huisbatterij levert maar een beperkt vermogen.

Maak eerst eens een gedetailleerd, berekend (vermogen, verbruik prijs) ontwerp.
Zo maar wat ideeën spuien is te gemakkelijk en zou ik nog niet doordacht noemen.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 07 jan 2017, 14:25

ErikDD schreef:Wat bedoel je met een 'kleine aardgasgenerator' (micro-WKK) ?
http://www.habitos.be/nl/duurzaam-wonen ... dgas-8958/
Je heb dat 1 kW continu stroom, daar ga je geen frieten mee kunnen bakken.
Heb je meer stroom nodig, dan hebt je teveel warmteproductie.
Ook een huisbatterij levert maar een beperkt vermogen.

Maak eerst eens een gedetailleerd, berekend (vermogen, verbruik prijs) ontwerp.
Zo maar wat ideeën spuien is te gemakkelijk en zou ik nog niet doordacht noemen.
Dat bestaat al 10 tal jaren een gewone aardgasgenerator met een warmtewisselaar op uitlaat en is zeer goed doorgedacht.
Ik voeg gewoon de twee systemen bij elkaar zodat ze over een heel jaar rendabel zijn.
één systeem voor zomerdagen in combinatie met één voor zonloze- en winterdagen.
Die investering brengt een pak meer op dan PV installatie alleen , 10% is veel meer dan geld opbrengt op bank.
U kent de kostprijs van PV installatie 2 kwp , huisbatterij 7 à 10 kwh, zoneboiler en sturing.
Een aardgasgenerator(tje) met nominaal eli. productie van 2,5 kwh kost minder dan een PV installatie.
Als je een auto kiest en betaald ,wat brengt dat op?
Niks, maar met dergelijke installatie kan je wel één aanschaffen van het uitgespaarde geld :idea:

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 07 jan 2017, 15:06

Dat bestaat al 10 tal jaren een gewone aardgasgenerator met een warmtewisselaar op uitlaat en is zeer goed doorgedacht.
Wat ErikDD bedoelt is dat wie bepaald dat het doordacht is?
Als je geen cijfers of linken geeft krijgen wij de indruk dat alleen jij bepaald of het doordacht is?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 07 jan 2017, 15:29

Inderdaad deze soort van CHP bestaat een poos, vermoedelijk van begin de jaren 90 (Whipser)
De Whisper is voornamelijk ontworpen om op luxe jachten te gebruiken
werking:
https://www.youtube.com/watch?v=_Z2bjsKyaYw
De nederlandse gasuni is erop gesprongen om dit als aardgas generator om te bouwen op aardgas en te promoten binnen nederland, echter het is een stille dood gestorven.
https://www.nrc.nl/nieuws/1998/03/28/zu ... 4-a1251889
niet lang gegoogled om een prijs te vinden maar in 2010 14.000€ voor een Eli van 1kW
http://www.microchap.info/stirling_engine.htm

gelijkaardige versies (van een ander merk) zijn (waren?) ook te verkrijgen in Duitsland op basis van pelletverbranding.

Systeem bestaat zelfs op basis van gefocuseerde zonnestralen

ze werken op basis van een stirlingmoter (met een heel laag rendement) die werkt op basis van een verschiltemperatuur.

Ze zijn duur, vergen nogal wat onderhoud maar op een luxejacht is dat geen beperking

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 07 jan 2017, 15:38

janus schreef:
Als je geen cijfers of linken geeft krijgen wij de indruk dat alleen jij bepaald of het doordacht is?
Als je de combinatie kan volgen van die twee systemen is dat zeer goed doordacht .

Huishoudelijke vraag 4000 kwh jaarlijks
Er is stroomproductie van 1800 à 2000 kwh met PV installatie
1000 m3 aardgas verbruik met aardgasgenerator geeft nominaal 2500 kwh (*)stroomproductie.
* stroomproductie tijdstip bepaal je zelf of via sturing.
Stroomopslag tesla batterij .
Zou dit gezin zonder netaansluiting kunnen ?
U mag altijd argumenten geven dat het niet klopt .

Met een aardgasgenerator bedoel ik type http://www.kipor-power.fr/product/kipor-kne9000t/ maar een kleinere ervan.
aardgasstroomgenerator (otto)
Laatst gewijzigd door alfa op 07 jan 2017, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 07 jan 2017, 15:48

Ik vrees van niet

Hetgeen Erik zal bedoelen is dat je toch wat dieper zal moeten graven in verbruiken, pieken, opstellingen e.a.

Anders zou je héél kort door de bocht kunnen zeggen als ik voldoende PV panelen installeer volgens mijn verbruikt dan heb ik een 0 verbruik. We weten immers dat we maar een % zelf verbruiken en injecteren om achteraf terug te halen.

Op uw redenering zonder het zelf uit te zoeken zal een 2000kWh installatie een 2kWp installatie kunnen zijn onder ideale omstandigheden.
Dit betekent dat je een omvormer met batterijkoppeling zal moeten vinden die dit kan doen. En niet te vergeten, indien je dan stroom vanuit je batterij zal willen omvormen indien er geen zon meer is zal je beperkt zijn tot 2kWp.
Heb je al gerekend wat de installatie zal opwekken bij de gunstigste dagen? Evenveel, minder of meer dan dan je die dag nodig hebt (en kan stockeren)
Je hebt een opwek- & verbruikspatroon stroom welke je wil aanvullen met 'aardgasstroom' maar dan moet je je warmte wel nuttig kunnen gebruiken, hoe stem je dit laatste dan af en klopt het met uw eli vraag van het moment.
Het zal een reden hebben waarom WKK's (CHP) systemen voornamelijk grid gekoppeld zijn

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 07 jan 2017, 15:58

Vaartuigen zijn ook niet netgekoppeld ,net zoals zeer afgelegen woningen.
De Pv installatie kan zwaarder natuurlijk vb. 4 kwp maar aardgas generator mag zo klein mogelijk stroomproductie ervan ligt vast voor een gemiddelde huishouden en zon heb je niet in de hand.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 07 jan 2017, 16:42

Ik mis nog steeds ook maar enige berekening, aanschafprijzen en vergelijkingen met andere systemen in je doordachte plan?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 07 jan 2017, 17:24

janus schreef:Ik mis nog steeds ook maar enige berekening, aanschafprijzen en vergelijkingen met andere systemen in je doordachte plan?
Hier pas ik je word sarcastisch.
Zijn systemen die al jaren bestaan enkel niet op huishoudelijk vlak.
http://www.kipor-power.fr/product/kipor-kne9000t/ en van Tesla huisbatterijen weet je ook de prijs en je weet wat installateurs vragen per uur .
Die systemen verplaatsen naar woningen is een doordacht plan en goedkoper dan uw geld op de bank zetten of netgekoppeld blijven.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 07 jan 2017, 17:41

Sarcastisch?

Ik vraag gewoon meer info over jouw plan.
Ik mag er toch vanuitgaan dat je er over hebt nagedacht en ons de voor en nadelen kan vertellen?
Te beginnen met de uitleg waarom je off grid zou moeten gaan en welke "financiële" voordelen dit heeft?
.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 07 jan 2017, 18:12

alfa schreef:
janus schreef:
Als je de combinatie kan volgen van die twee systemen is dat zeer goed doordacht .

Huishoudelijke vraag 4000 kwh jaarlijks
Er is stroomproductie van 1800 à 2000 kwh met PV installatie
1000 m3 aardgas verbruik met aardgasgenerator geeft nominaal 2500 kwh (*)stroomproductie.
* stroomproductie tijdstip bepaal je zelf of via sturing.
Stroomopslag tesla batterij .
Zou dit gezin zonder netaansluiting kunnen ?
U mag altijd argumenten geven dat het niet klopt .

Met een aardgasgenerator bedoel ik type http://www.kipor-power.fr/product/kipor-kne9000t/ maar een kleinere ervan.
aardgasstroomgenerator (otto)
Let wel op ! Eén Tesla powerwall kan "slechts" continu 2 kW leveren of 5,8 Ampere bij 230 Volt~. Je hebt er al minstens 7 in parallel nodig om een standaard netaansluiting van 40 Ampere te kunnen evenaren. Kook je electrisch ? Om u een idee te geven , in mijn woning met een monofazige aansluiting van 50 A zijn voor het electriche kookformuis smeltveiligheden van 32 Ampere geplaatst. De omvormer(s) van batterij gelijkspanning naar wisselspanning zijn niet in de prijs per Powerwall inbegrepen. En als je "klassieke" omvormers wilt gebruiken heb je nog steeds continu een externe 230 Volt wisselspanningsbron nodig waarop de omvormers zich kunnen synchroniseren ....

Op schepen gebruikt men doorgaans andere configuraties die ik in "mijn" off-grid topic heb beschreven , en waarnaar ik van de moderator niet mag verwijzen. :-)

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 07 jan 2017, 21:16

Uw doel is toch om het prosumententarief en turteltaks te ontwijken?
Ik zal wat helpen:

Voor een 2kW omvormer is dat dus 200 + 100 = 300 euro/jaar.

Daar staat tegenover : een investering van pakweg 10.000 euro ( 1 Tesla batterij + generator) en niet de minste zekerheid dat je op elk moment stroom zult hebben.
En hoe betrouwbaar is die? Volgens de site is die bedoeld als backup, waarschijnlijk niet om dagelijks een paar keer op te starten. Nog afgezien van de herrie die dat ding maakt : 67 – 72 db(A) / 7 m

De generator van je link heeft een rendement van 25% ( input = 2,7 m3 gas/u = 30 kWh, output = 7,5 kVAh = te stockeren in uw batterij = amper voldoende voor 1 dag als je wat zuinig omgaat met je stroom). Goedkoper dan stroom van het net halen is dat dus al niet.
Je krijgt nog wel 20 kWh, dus om je SWW te verwarmen gedurende 1 uur. Dat zal nog wel lukken. De bedoelde generator moet je dan nog wel ombouwen om de warmte te recupereren.
Op de opbrengst van uw panelen in de winter kan je niet rekenen, zeker niet als die enkele dagen onder de sneeuw liggen -> opbrengst = 0

Ik beweer niet dat het technisch niet kan, maar rendabel of comfortabel wordt het alleszins niet.
www.zonstraal.be/vzw

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 07 jan 2017, 23:17

ErikDD schreef:....

Daar staat tegenover : een investering van pakweg 10.000 euro ( 1 Tesla batterij + generator) en niet de minste zekerheid dat je op elk moment stroom zult hebben.
Ik neem me de vrijheid hier nu ook wat te "chit-chatten" ....

Maakt het wat uit dat een off-grid systeem veel kost en er geen terugverdientijd aan gekoppeld is ? Ik kan mensen die off-grid willen gaan best begrijpen na al wat de laatste jaren met de energiefactuur is gebeurd. Voor mij hebben zowel de producenten , de netdistributeurs en vooral de politiek hun onbetrouwbaarheid bewezen. Komt hierbij nog dat investeringen voor hernieuwbare energie quasi volledig door de consument worden gesubsidieerd ( waar aandeelhouders uiteraard heel tevreden over zijn ) en onze kerncentrales op instorten staan. "Wat je zelf doet , doe je beter" is een normale reactie als je het geklungel beu geraakt.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 07 jan 2017, 23:35

de netdistributeurs en vooral de politiek hun onbetrouwbaarheid bewezen
Gelukkig kan je er nog wel op betrouwen dat er stroom uit het net komt.

Maar je doet maar, als je je daar beter bij voelt, mij niet gelaten ;-)
www.zonstraal.be/vzw

Plaats reactie