Nieuwbouw 100‰ elektrisch, welk verbruik?

Alles wat niet met energie te maken heeft
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Nieuwbouw 100‰ elektrisch, welk verbruik?

Bericht door Christiaan » 17 nov 2016, 12:03

ivob schreef:Lijkt me een heel theoretische benadering en (momenteel) praktisch van geen nut.
Nu kost mijn stroom via het net (met een PV vermogen van slechts 30% van wat jij voorstelt) mij netto niets.
Waarom zou ik investeren in het verdriedubbelen van mijn PV installatie + batterijpack met opslagvermogen van 20/30 kWh +
de benodigde omvormers + overschakelen op een extern systeem voor CV en SWW als ik aan het net moet blijven hangen?
Zelfs als ik 100% off grid zou kunnen gaan met zo'n systeem zou de investeringskost er al ver over zijn. Maar als je bovendien nog
aan het net moet blijven hangen zie ik geen enkel praktisch voordeel.
Mooie theorie (als hij al werkt zoals jij voorstelt) maar (momenteel) praktisch van geen nut.

Maar soit, ver van het TS gegeven. Ofwel splits de moderator dit af (maar daar bestaat blijkbaar al een afgesloten topic over) over hou ik verder
mijn mening voor mezelf.
Ik stel voor dat je samen met alfa eens een brainstorm WE organiseert. ;-)
Deze topic gaat wel over al dan niet 100 % electrisch bij nieuwbouw ! Je kan met een dergelijk systeem ook perfect volledig offgrid gaan met een WKK of een generator die je amper 3 kW aan stroom hoeft te leveren tijdens de wintermaanden. Enfin , ieder zij "ding" , nietwaar. :-) Mij ga je ook niet overtuigen voor het stoken van hout ( inclusief pellets ) , het gebruik van een zonneboiler , isolatie met papiervlokken , vloerverwarming , potdichte huizen met ventalieroosters e.d.

Een dergelijk systeem is inderdaad duur en van een terugverdientijd is er geen geen sprake. Maar wat is de terugverdientijd van een nieuwbouw huis ? Dertig jaar als je het verhuurt ? Ik beschouw dergelijke installaties als een deel van de woning net zoals het 230 V~ netwerk binnenshuis er ook een onderdeel van vormt.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 17 nov 2016, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 17 nov 2016, 12:16

Enfin , ieder zij "ding" , nietwaar.
En gebruikt U "uw ding" dan al in de praktijk?
Deze topic gaat wel over al dan niet 100 % electrisch bij nieuwbouw

Er is een groot verschil in vraag en discussie over de vraag "wat is uw verbruik 100% elektrisch in nieuwbouw" en het
implementeren van een semi off grid systeem (waarvan ik nog steeds het praktisch nut niet van begrijp met allerlei
nevensystemen en/of een gigantische PV installatie met een mega batterijpack om de boel draaiende te houden.
Mij ga je ook niet overtuigen voor het stoken van hout
Ik heb beiden ter beschikking: houtstook en 100% elektrisch. Met wat ik nu weet zou ik nooit meer elektrisch gaan en al zeker niet 100%.
Niets zo technisch eenvoudig en ongeëvenaard comfortabel als houtstook en nog eens (moest je nu nog PV leggen) veel goedkoper ook in gebruik.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 nov 2016, 12:41

ivob schreef:
Enfin , ieder zij "ding" , nietwaar.
En gebruikt U "uw ding" dan al in de praktijk?
Deze topic gaat wel over al dan niet 100 % electrisch bij nieuwbouw

Er is een groot verschil in vraag en discussie over de vraag "wat is uw verbruik 100% elektrisch in nieuwbouw" en het
implementeren van een semi off grid systeem (waarvan ik nog steeds het praktisch nut niet van begrijp met allerlei
nevensystemen en/of een gigantische PV installatie met een mega batterijpack om de boel draaiende te houden.
Nut ? Ik gebruik nu al gedurende de zomermaanden geen enkele andere energiebron dan electriciteit : van SWW over grasmaaier tot EV ! Mijn nodige restenergie haal ik voor verwarming in de winter helaas nog steeds uit stookolie ( ca. 1000 liter/jaar ). In de zomer ligt de de CV volledig af en met een dergelijk systeem zou ik dan dus uitsluitend op zonne energie leven. Als de ingenieurs nog eens harder zouden nadenken en warmtepompen met een COP van 10 kunnen samenprutsen gaat de stookolie CV er voor mijn part ook aan geloven. Gans dit "systeem" moet kan je als één unit beschouwen , zonder maar één koppeling of afhankelijkheid van een andere energiebron dan bvb. een WKK of het openbaar net. Het grote voordeel van dergelijke systemen is dat die totaal onderhoudsvrij zijn , en dat is kostensparend !
ivob schreef:
Niets zo technisch eenvoudig en ongeëvenaard comfortabel als houtstook en nog eens (moest je nu nog PV leggen) veel goedkoper ook in gebruik.
Een anti-CO2 fundamentalist kapt bomen en stopt die meteen in de grond om er nieuwe in de plaats voor te planten. :lol:
Laatst gewijzigd door Christiaan op 17 nov 2016, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 17 nov 2016, 13:07

Een WKK of batterijpack vragen ook onderhoud terwijl het openbare net dat niet heeft.
Waarom wil je dan toch (semi) off grid, alleen omdat het kan en niet naar de kosten kijkt?

Zo redeneert de meerderheid van de mensen niet maar je bent daar uiteraard vrij in.
Het heeft dan echter weinig zin om het hiet te promoten.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 nov 2016, 13:20

janus schreef:Een WKK of batterijpack vragen ook onderhoud terwijl het openbare net dat niet heeft.
Li-ion batterijen vergen geen sikkepit onderhoud ( en zijn hierbij ook nog reviseerbaar )

Waarom wil je dan toch (semi) off grid, alleen omdat het kan en niet naar de kosten kijkt?
Ik vrees dat men alle "brandhaarden" in de toekomst heel zwaar gaat belasten. De taks op CO2 uitstoot is niet meer veraf. In Noorwegen rekent men nu al tot 10.000 Euro inschrijvingstaks aan voor nieuwe auto's met verbrandingsmotor ! Duidelijk dat je in dit geval best hier voor een eigen laadpaal zorgt voor je eigen EV , en zonder dat je blut hoeft te betalen aan een netbeheerder of producent.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 17 nov 2016, 13:36

In de zomer ligt de de CV volledig af
Het zou er nog maar aan moeten ontbreken.
Mijn nodige restenergie haal ik voor verwarming in de winter helaas nog steeds uit stookolie
Nou dan sta ik al een eind verder. Ik draai 365 dagen per jaar 100% op elektriciteit. Maar niet off grid. (en jij ook niet dus)
Als de ingenieurs nog eens harder zouden nadenken en warmtepompen met een COP van 10 kunnen samenprutsen
Tja maar dat is nu eenmaal niet het geval. Net zoals er nog geen groot genoeg batterijpack betaalbaar is dat je stroom kan opslaan om praktisch off grid
te gaan. Aan toekomstdromen/wensen heeft nu niemand iets. (en of je PV drie keer meer energie in batterijen kan krijgen dan via een wisselstroomomvormer
op het net laat ik dan nog in het midden wegens geen ervaring mee).
BTW mijn WP COP 3 draait nu al 100% op PV (1/3 van uw wensvermogen). Maar weer: niet off grid.

Het enige dat hier tecchnisch onderhoudsvrij is en een leven lang meegaat is mijn kachel.
Mijn WP heeft al een keer een softwareupdate moeten ondergaan, het net heeft er hier al een week uit gelegen, mijn PV panelen zijn in het
begin bij afwezigheid regelmatig off grid gegaan, een overdrukklep van het SWW vat heeft het al eens begeven,.....
Ik vrees dat men alle "brandhaarden" in de toekomst heel zwaar gaat belasten
Kan zijn. Maar momenteel is het de elektriciteit en PV die zwaar belast worden.
Denk je dat dat gaat verminderen als de inkomsten uit fossiele brandstoffen gaan dalen en het gebruik van elektriciteit en masse gaat toenemen?
Hoop het voor jou maar ik denk dat ik over enkele jaren nog heel blij zal zijn dat ik hout kan stoken ipv afhankelijk te zijn van de energiebaronnen
(de monopolisten van gas en olie schakelen gewoon over naar het e-monopolie).

Nu soit uit heel je verhaal maak ik gewoon op dat je nu gewoon in de zomer elektrisch gaat (geen kunst aan) en voor de rest nog op fossiel zit en voor
je vernuftig systeem hoopt dat men in de toekomst nog van alles gaat uitvinden zodat het bruikbaar is.
Een heel ander verhaal. En daar ben je nu (en de komende jaren) niets mee.
In Noorwegen
Hebben ze alternatieve bronnen genoeg om weersonafhankelijk elektriciteit op te wekken en aan te bieden.
DE CD&V heeft nu ook een "plan" om alle verbrandingsmotoren af te schaffen en te vervangen door "alternatieve" brandstoffen.
Benieuwd naar hun "plan" waar al die elektriciteit dan vandaan moet komen en vooral tegen welke prijs.
(denk dat hun "plan" niet verder kijkt dan bij de komende verkiezingen te voorkomen dat een deel van hun kiezers overlopen naar groen).
Duidelijk dat je in dit geval best hier voor een eigen laadpaal zorgt voor je eigen EV , en zonder dat je blut hoeft te betalen aan een netbeheerder of producent.
Via een recente groepsaankoop kwam Renault bij je thuis gratis zo'n paal installeren als je een Zoë kocht.
De maandhuur van de batterij (zonder een km gereden te hebben) kwam zowat overeen met mijn maandelijkse factuur benzine/diesel.
Ik was dus al een maand onderweg voor je e-car aan de paal hing.
Toch goed om te horen dat de PV installatie off grid het hele jaar door je huishouden van energie gaat voorzien maar ook je vervoer.
Benieuwd in welk jaar dat dat werkelijkheid zal worden.
Je zal wel off grid moeten gaan als je niet wil betalen aan derden als de capaciteitsvergoeding er komt.
Laatst gewijzigd door ivob op 17 nov 2016, 14:03, 5 keer totaal gewijzigd.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 17 nov 2016, 13:51

Christiaan schreef:......De taks op CO2 uitstoot is niet meer veraf.......
Daar was oorspronkelijk onze GSC op gebaseerd tot Europa die vergoeding voor CO2 verlaagde en de boel van PV industrie in elkaar zakte.
Was een mooi initiatief en zou nog altijd werken bij huishoudelijke installaties alleen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 nov 2016, 17:57

ivob schreef: Toch goed om te horen dat de PV installatie off grid het hele jaar door je huishouden van energie gaat voorzien maar ook je vervoer.
Benieuwd in welk jaar dat dat werkelijkheid zal worden.
Het had al gerealiseerd geweest als de producent en importeur de nodige apparaten voor een "proof of concept" tijdelijk aan de installateur had willen uitlenen. De bevestiging van de producent dat "het zal werken zoals ik me voorstel" is voor mij niet voldoende voor iets dat uniek is qua instellingen en heel veel geld kost.

Je zal wel off grid moeten gaan als je niet wil betalen aan derden als de capaciteitsvergoeding er komt.
Een netaansluiting van 10 A zou in princiep moeten volstaan. En ik zou kunnen opteren voor een WKK die tijdens de winter de extra nood aan stroom kan opvangen als ik volledig off grid wil gaan.

Eigelijk kwam het idee voor een dergelijk systeem bij mij op toen men afschakelzones ( 6, 5 ,4 ,3 ... ) definieerde in geval van stroomtekort als onze kerncentrale ruïnes het zouden begeven.

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 17 nov 2016, 18:09

En die WKK werkt op?
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 nov 2016, 18:25

lennie schreef:En die WKK werkt op?
Nog niet over nagedacht. Suggestie ?

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 17 nov 2016, 18:57

Voor wintermaanden kan je met een aardgasgenerator en batterij + warmtepomp een rendement halen van meer dan 160%
serretelers halen 200%
WP W/W aan batterij die geladen word via een modulerende stroomgenerator die vervolgens via warmtewisselaars zijn thermische restwarmte afgeeft aan boiler(*)
* een tweede inox spiraal dient als uitlaatwisselaar in zelfde boiler van WP W/W
Rendement uit aardgas 85%
COP 4 via stroomproductie uit batterij + restwarmte van generator = meer dan 160% hier kan geen enkel condensatie ketel tegenop.

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 17 nov 2016, 19:07

Christiaan schreef:
Tsja... als je die op aardgas neemt ben je nog niet bepaald off grid bezig.

Ideaal zou op methaangas van je eigen septic tank zijn. Maar of dat realistisch is?
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 17 nov 2016, 19:30

lennie schreef:
Christiaan schreef:

Ideaal zou op methaangas van je eigen septic tank zijn. Maar of dat realistisch is?
Dan zal je veel moeten sch..ten :lol:

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 nov 2016, 20:38

alfa schreef:
lennie schreef:
Christiaan schreef:

Dan zal je veel moeten sch..ten :lol:
:lol: Inderdaad , en ik ben al geen grote eter op de koop toe.

Wat alfa hierboven schrijft lijkt me interessant. Alleen die "boiler" hoeft er niet bij te zijn. Als het kan komt de restwarmte van de aardgasgenerator terecht in een Lucht-Water warmtepomp in hybride met een aardgasbrander , dit alles uitsluitend voor de huisverwarming. De aardgasgenerator en de aardgasbrander staan in standby voor het geval dat de wamtepomp de batterijen dreigt leeg te trekken. Voorwaarde is dat de warmtepomp water met een temperatuur van 60 graden door de radiatoren kan jagen. Voor 't ogenblik werkt mijn stookolie CV op maximaal 60 graden , en het lukt perfect om hierbij het huis voldoende wam te krijgen ( enkele radiatoren zijn vervangen door types met meer elementen ). Waarom lucht-water wamtepomp ? De luchtaanvoer zou ik niet buiten plaatsen , maar in de ( onbewoonde ) ruimte waar de batterijen , omvormers , e.d. staan. Op die manier recupereer ik ook nog wat van de warmte die deze toestellen produceren.

Nu goed , het is maar een idee ....

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 17 nov 2016, 20:51

Wegens een zeer hoog chit chat gehalte naar het juiste onderwerp verplaatst.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie