Nieuwbouw 100‰ elektrisch, welk verbruik?

Alles wat niet met energie te maken heeft
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Nieuwbouw 100‰ elektrisch, welk verbruik?

Bericht door Christiaan » 16 nov 2016, 12:49

ivanacke schreef:
Christiaan schreef:En nu eens heel concreet : hoeveel kWh produceren jullie zonnepanelen op een dag zoals vandaag ( 16 november ) of gisteren ( 15 november ) met een potdicht wolkendek. Aantal panelen en Wp vermogen per paneel ook vermelden , a.u.b. Ik ben benieuwd.
met mijn installatie ( zie onderschrift ) had ik gisteren een opbrengst van 1 kWh
heb een vermögen liggen van 327 wp * 34 panelen =11.118
Waar heb je die 1 kWh uitgelezen ? Is dat het vermogen dat van je omvormer afgenomen werd ? Stel dat er 6 uur "licht" is , dan zouden je panelen bij volle zon theoretisch ongeveer 11 kW x 6 uur = 66 kWh geproduceerd hebben. Met 1 kWh haal je dus een rendement van 1/66 = 1,5 % tijdens een dag als vandaag of gisteren , en dit kan niet correct zijn , zelfs niet in theorie.

Wat gebeurt er ? Je panelen slagen er amper in om de stroom op het net te sturen ( waarschijnlijk door een te lage omvormer uitgangsspanning of hebben zichzelf uitgeschakeld door te lage paneelstroom/spanning ) en liggen er voor spek en bonen bij alsof ze niet aangesloten zijn. In de praktijk zou je op een dag zoals vandaag een rendement moeten halen van 10-15 %. Zes uur licht betekent dus een gegenereerd vermogen van 11kW x 6 uur x 15/100 =~ 10 kWh .
Vergelijk dit met je dagelijks kWh vebruik. Wees er van overtuigd dat je die 10 kWh WEL in batterijen zou kunnen stockeren en verbruiken.

Voor mij is het huidige concept van netinjectie nog steeds een miskleun. Er bestaat geen enkele garantie dat jijzelf de zonnepaneel energie prioritair zelf verbruikt en er bestaat geen garantie dat het overschot in het net wordt geinjecteerd. Als de Tesla powerwall als een autonome unit parallel op het 230 V~ net aangesloten wordt ( weet ik dus niet , is veronderstelling ) , dan is het gedrag identiek en zijn er amper voordelen t.o.v. systemen met uitsluitend omvormers. .

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 16 nov 2016, 14:12

@christiaan

Ik denk dat je dat toch verkeerd inschat. Mijn 4,25 kWp installatie (17 x 250 Wp) heeft gisteren ook slechts 631 W opgebracht. En daar is ie van iets voor 9 tot ca 16.30u mee bezig geweest.

Ik probeer te begrijpen wat je met de rest van je uitleg wil zeggen maar snap het niet goed.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 16 nov 2016, 14:25

Systeem zou beter werken als er een tegengewicht kwam van mini WKK's die produceren en injecteren in winter.
PV installaties nemen nadien over.
Ook vb. Een gas centrale zou in winter 85 % rendement halen door met de thermische energie nabij gelegen gebouwen te verwarmen.
Dergelijke installatie zou van begin november tot eind april een deftig rendement halen.

Vanaf begin november is de opbrengst bij mij te verwaarlozen tot begin februari. (zuid gericht 8,2 kwp)

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 16 nov 2016, 14:49

Beste Christiaan
gisteren inderdaad slechts 1 kWh opgenomen op de GSC teller.

Vandaag reeds 6 kWh ( tijdstip 14.400 )
Gisteren was het hier een zonloze dag met amper daglicht, het was de ganse dag vanaf de morgen tot de avond even donker.
Voor een goed beeld van de dagelijks opbrengsten van de forum leden bekijk je best het item of draadje MIJN OPBRENGST VANDAAG KwH/KwP
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 16 nov 2016, 16:48

Inderdaad hier link kun je van veel leden hun pbrengst volgen per dag.

Verder wordt hier het vermogen (Watt of kiloWatt) verward met de opbrengst (kiloWatthour)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 16 nov 2016, 17:01

lennie schreef:@christiaan

Ik denk dat je dat toch verkeerd inschat. Mijn 4,25 kWp installatie (17 x 250 Wp) heeft gisteren ook slechts 631 W opgebracht. En daar is ie van iets voor 9 tot ca 16.30u mee bezig geweest.

Ik probeer te begrijpen wat je met de rest van je uitleg wil zeggen maar snap het niet goed.
Onthou gewoon dat uw installatie in theorie gisteren ca. 17 x 250 Wp x 7,5 uur x 15 % = 4,78 kWh gegenereerd kon hebben. Uw omvormer meter geeft aan wat hij effectief aan kWh kon uitsturen ( 631 Wh ) , hetzij naar je eigen binnenhuis netwerk en/of naar het openbaar net. Van de theoretische 4,78kWh werd dus in uw geval ongeveer 4 KWh helemaal niet verbruikt.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 nov 2016, 17:18

Kan je wat duidelijker zijn want ook ik begrijp niet wat je bedoelt.
Wil je nu zeggen dat de omvormer maar 1/4 van het opgewekte vermogen naar de binneninstallatie + net stuurt en zo ook op de GSC teller laat zien maar dat dit in "werkelijkheid"
tot 4 keer meer is en dat dit wel naar een batterij kan gestuurd worden?
Waarom dan wel naar een batterij en niet naar je verbruik en net zoals weergegeven op de GSC?
En hoe bepaal je het theoretisch opgewekte vermogen via een formule waarin hellingshoek, ligging, schaduw,.... niet in verwerkt zijn?
Ik heb hier al veel gelezen maar dat is volkomen nieuw.
Van de theoretische 4,78kWh werd dus in uw geval ongeveer 4 KWh helemaal niet verbruikt.
Dat begrijp ik ook niet. Je kan een praktisch opgewekt vermogen verbruikt hebben of niet maar een theoretisch?
Als je nog zou stellen dat van het theoretisch op te wekken vermogen van 4.7 kWh er slechts 0.7 kWh werd opgewekt ben ik mee. Maar waarom je dat theoretisch vermogen dan in een
batterij zou krijgen is mij een raadsel.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 16 nov 2016, 17:59

ivob schreef:Kan je wat duidelijker zijn want ook ik begrijp niet wat je bedoelt.
Wil je nu zeggen dat de omvormer maar 1/4 van het opgewekte vermogen naar de binneninstallatie + net stuurt en zo ook op de GSC teller laat zien maar dat dit in "werkelijkheid"
tot 4 keer meer is en dat dit wel naar een batterij kan gestuurd worden?
Waarom dan wel naar een batterij en niet naar je verbruik en net zoals weergegeven op de GSC?
En hoe bepaal je het theoretisch opgewekte vermogen via een formule waarin hellingshoek, ligging, schaduw,.... niet in verwerkt zijn?
Ik heb hier al veel gelezen maar dat is volkomen nieuw.
Van de theoretische 4,78kWh werd dus in uw geval ongeveer 4 KWh helemaal niet verbruikt.
Dat begrijp ik ook niet. Je kan een praktisch opgewekt vermogen verbruikt hebben of niet maar een theoretisch?
Als je nog zou stellen dat van het theoretisch op te wekken vermogen van 4.7 kWh er slechts 0.7 kWh werd opgewekt ben ik mee. Maar waarom je dat theoretisch vermogen dan in een
batterij zou krijgen is mij een raadsel.
Bij een dag zoals gisteren zonder zon speelt de orientatie weinig rol. De panelen reageren op het diffuus licht , en hierbij neem ik een rendement aan van 15% t.o.v. van de Wp waarde.

Nu , zonnepanelen zijn rare beestjes die bij een bepaalde lichtsterkte alleen maar hun maximaal vermogen ( Ampere x Spanning ) leveren als men hun uitgangs stroom effectief bijregelt ( MPP tracking ). Een goede omvormer doet dit. Echter , als de omvormer dat vermogen aan de 230 V~ zijde wil afgeven , dan moet die een spanning genereren die hoger is dan de netspanning en dan toch stroom leveren. Dat is iets wat amper lukt bij een lager ingangsvermogen vanuit de zonnepanelen. Dus : vermogenafname stopt.

Bij gebruik van batterijen loopt dat anders. Hier wordt gebruik gemaakt van gelijkspanning-naar-gelijkspanning convertoren ( ook met MPP tracking ) en de uitgang naar de batterijen toe is een spanningsbegrenzde stroombron. Zolang de batterijen niet vol zijn ( en de batterijspanning de omvormerspanningsbegrenzing niet bereikt ) gaat die omvormer stroom naar de batterij blijven sturen , hoe klein die ook moge zijn , zelfs milli amperes. Het laatste beetje stroom dat de zonnepanelen kunnen leveren wordt dus ook verwerkt. Sommige types DC/DC converters blijven stroom omzetten zolang de zonnepanelen ingangsspanning 2 Volt hoger is an de batteijspanning , en dat is dan weer gunstig wanneer de batterijsapnning daalt door leegloop.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: RE: Re: Nieuwbouw 100‰ elektrisch, welk verbruik?

Bericht door bruma » 16 nov 2016, 18:30

alfa schreef:Systeem zou beter werken als er een tegengewicht kwam van mini WKK's die produceren en injecteren in winter.
Ook vb. Een gas centrale zou in winter 85 % rendement halen door met de thermische energie nabij gelegen gebouwen te verwarmen.
Dergelijke installatie zou van begin november tot eind april een deftig rendement halen.

Vanaf begin november is de opbrengst bij mij te verwaarlozen tot begin februari. (zuid gericht 8,2 kwp)
Ik zou moeten opzoeken maar de laatste info welke ik ontvangen heb is dat men de kaap van de 60% rendement op gascentrales overschreden is.
De 40% 'verlies' kan niet rendabel gerecupereerd worden of gebruikt anders deden ze dit al, immers ruimtes rond en behorend tot de exploitatie van de centrale dienen ook verwarmd te worden.

tapatalk with smartphone

alfa
Master lid

Re: RE: Re: Nieuwbouw 100‰ elektrisch, welk verbruik?

Bericht door alfa » 16 nov 2016, 18:36

bruma schreef:
alfa schreef:Systeem zou beter werken als er een tegengewicht kwam van mini WKK's die produceren en injecteren in winter.

Ik zou moeten opzoeken maar de laatste info welke ik ontvangen heb is dat men de kaap van de 60% rendement op gascentrales overschreden is.
De 40% 'verlies' kan niet rendabel gerecupereerd worden of gebruikt anders deden ze dit al, immers ruimtes rond en behorend tot de exploitatie van de centrale dienen ook verwarmd te worden.

tapatalk with smartphone
Door de combinatie van het hoogst haalbare rendement voor de gascentrale en grootschalige warmtelevering aan Amsterdam en Almere kan een rendement van 85% worden behaald.

https://www.nuon.com/nieuws/nieuws/2010 ... nt-van-85/

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 nov 2016, 19:40

.....Bij een dag zoals gisteren zonder zon speelt de orientatie weinig rol. De panelen reageren op het diffuus licht , en hierbij neem ik een rendement aan van 15% t.o.v. van de Wp waarde....
Daar zou ik toch wel een praktijk voorbeeld van willen zien.
Soit, in de praktijk maakt het dan nog niets uit. Met 3-4 kWh per dag kan je toch niet comfortabel off grid gaan, zeker niet tegen de kostprijs van vandaag.
Eenmaal batterijen praktisch bruikbaar zijn zou men ook beter afstappen van wisselstroom en overstappen op gelijkstroom. Dat zou het rendement van een binneninstallatie ook gevoelig verhogen.
Nu wekt de PV gelijkstroom op => zet de omvormer dat om naar wisselstroom => sturen de binnenleidingen wisselstroom naar de omvormer (transfo) van de toestellen die het weer om moet zetten naar gelijkstoom
van de toestellen. In een huis met LED verlichting werkt bijna alles op gelijkstroom en worden al die omvormers met bijhorend verlies overbodig.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 16 nov 2016, 20:25

ivob schreef:
.....Bij een dag zoals gisteren zonder zon speelt de orientatie weinig rol. De panelen reageren op het diffuus licht , en hierbij neem ik een rendement aan van 15% t.o.v. van de Wp waarde....
Daar zou ik toch wel een praktijk voorbeeld van willen zien.
Soit, in de praktijk maakt het dan nog niets uit. Met 3-4 kWh per dag kan je toch niet comfortabel off grid gaan, zeker niet tegen de kostprijs van vandaag.
Eenmaal batterijen praktisch bruikbaar zijn zou men ook beter afstappen van wisselstroom en overstappen op gelijkstroom. Dat zou het rendement van een binneninstallatie ook gevoelig verhogen.
Nu wekt de PV gelijkstroom op => zet de omvormer dat om naar wisselstroom => sturen de binnenleidingen wisselstroom naar de omvormer (transfo) van de toestellen die het weer om moet zetten naar gelijkstoom
van de toestellen. In een huis met LED verlichting werkt bijna alles op gelijkstroom en worden al die omvormers met bijhorend verlies overbodig.
Persoonlijk reken ik met een "gemiddeld" rendement van 30 % , en met 40 panelen van 330Wp haal je hiermee toch "gemiddeld" 23 kWh per dag binnen tijdens de winter ( met ideale invalshoek en pal zuid gericht ). Dit lijkt me toch niet onaardig. Bij een dag zoals gisteren ga je uiteraard wat extra ondersteuning van het net nodig hebben. Anderzijds kan je volledig off grid gaan gedurende minstens 6 maand per jaar en bij een dagelijks verbruik van 15 kWh/dag.

De prijs is nog veel te hoog en van terugverdientijd is er geen sprake. Alleen , de besparing die je jaarlijks ermee haalt overstijgt de rente op de bank van het te investeren bedrag. En plus is het een risicoloze investering als je bedenkt dat zonnepanelen , en de apparatuur ( incluis Li-ion batterijn ) 30 jaar kunnen meegaan. Mogelijks lukt dit alles met een netaansluiting van 10 A , en dat terwijl de batterijen 10 kW aan wisselspanning kunnen leveren ( 40 A aan 230V ~ ).

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 nov 2016, 21:20

Anderzijds kan je volledig off grid gaan gedurende minstens 6 maand per jaar
Uh? Ga je je dan telkens 2 keer per jaar laten aan- en afsluiten?
en met 40 panelen van 330Wp
en bij een dagelijks verbruik van 15 kWh/dag.
Ja echt het voorbeeld van de gemiddelde huishoudelijke installatie. Bovendien als je zo veel panelen nodig hebt om je verbruik te dekken wat
ben je dan met 15-23 kWh per dag? En als je daar mee toe komt waarom heb je dan überhaupt zo'n mega installatie nodig?
Bij een dag zoals gisteren ga je uiteraard wat extra ondersteuning van het net nodig hebben.
Zal moeilijk zijn off grid. Je bent dus on grid of niet. Half/half bestaat in de praktijk niet.
De prijs is nog veel te hoog en van terugverdientijd is er geen sprake. Alleen , de besparing die je jaarlijks ermee haalt overstijgt de rente op de bank van het te investeren bedrag. En plus is het een risicoloze investering als je bedenkt dat zonnepanelen , en de apparatuur ( incluis Li-ion batterijn ) 30 jaar kunnen meegaan. Mogelijks lukt dit alles met een netaansluiting van 10 A , en dat terwijl de batterijen 10 kW aan wisselspanning kunnen leveren ( 40 A aan 230V ~ ).
Veel succes met de praktische toepassing. We horen het wel als het zover is.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 16 nov 2016, 21:44

ivob schreef:
Anderzijds kan je volledig off grid gaan gedurende minstens 6 maand per jaar
Uh? Ga je je dan telkens 2 keer per jaar laten aan- en afsluiten?
en met 40 panelen van 330Wp
en bij een dagelijks verbruik van 15 kWh/dag.
Ja echt het voorbeeld van de gemiddelde huishoudelijke installatie. Bovendien als je zo veel panelen nodig hebt om je verbruik te dekken wat
ben je dan met 15-23 kWh per dag? En als je daar mee toe komt waarom heb je dan überhaupt zo'n mega installatie nodig?
Bij een dag zoals gisteren ga je uiteraard wat extra ondersteuning van het net nodig hebben.
Zal moeilijk zijn off grid. Je bent dus on grid of niet. Half/half bestaat in de praktijk niet.
Veel succes met de praktische toepassing. We horen het wel als het zover is.
Waarom half/half niet ? Als de zonnepanelen op een dag als gisteren de batterijen niet voldoende kunnen laden , gaan accualaders vanuit het net het laden ondersteunen , en dat alleen om de nacht te kunnen overbruggen. Dit gebeurt volledig zonder interventie ( en dus zonder omleggen van schakelaars e.d ) Een verbruik van 15 kWh/dag komt op een continu stroomverbruik van 15.000 / 230 V / 24 uur = 2,7 Ampere wisselstroom. Een 10 ampere aansluiting moet dus voldoen om een dag als gisteren te kunnen overbruggen en de batterijen niet volledig te laten leeglopen. Als er een defect optreedt in de installatie mag je ook niet verwachten dat er een spoeddienst bestaat die het zaakje binnen het uur komt repareren. En dus zorg je er maar best voor dat je nog steeds over een netaansluiting beschikt.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 17 nov 2016, 08:49

Lijkt me een heel theoretische benadering en (momenteel) praktisch van geen nut.
Nu kost mijn stroom via het net (met een PV vermogen van slechts 30% van wat jij voorstelt) mij netto niets.
Waarom zou ik investeren in het verdriedubbelen van mijn PV installatie + batterijpack met opslagvermogen van 20/30 kWh +
de benodigde omvormers + overschakelen op een extern systeem voor CV en SWW als ik aan het net moet blijven hangen?
Zelfs als ik 100% off grid zou kunnen gaan met zo'n systeem zou de investeringskost er al ver over zijn. Maar als je bovendien nog
aan het net moet blijven hangen zie ik geen enkel praktisch voordeel.
Mooie theorie (als hij al werkt zoals jij voorstelt) maar (momenteel) praktisch van geen nut.

Maar soit, ver van het TS gegeven. Ofwel splits de moderator dit af (maar daar bestaat blijkbaar al een afgesloten topic over) over hou ik verder
mijn mening voor mezelf.
Ik stel voor dat je samen met alfa eens een brainstorm WE organiseert. ;-)

Plaats reactie