Nieuwbouw 100‰ elektrisch, welk verbruik?

Alles wat niet met energie te maken heeft
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Nieuwbouw 100‰ elektrisch, welk verbruik?

Bericht door janus » 15 nov 2016, 16:59

Ja maar ik bedoel dat heeft toch niets met de pv installatie te maken en dus de berekening van de tvt?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

alfa
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door alfa » 15 nov 2016, 17:49

js84 schreef:......dus jaarlijks 288,19 euro bij komen. (categorie X5 voor een aansluiting 3F+N op 25A)
Ik denk dat het een pak meer is bij X5 , rond de 900 euro!
Of heb je het wegvallen van netvergoeding in mindering gebracht?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 15 nov 2016, 18:15

Natuurlijk heb ik dan niet gekozen voor de duurste panelen
Moet ook niet. Als je maar een goede omvormer hebt. Hier werden de Chinese panelen al 5 jaar
zonder problemen.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik zeker een back up voorzien buiten elektriciteit om en al heel
zeker als je voor jaren gratis hout hebt. Als je niet direct een kachel voorziet voorzie dan al zeker
(te verwaarlozen meerprijs bij verbouwing/bouw) een aanvoer en retourleiding in de vloer van schoorsteen
(plaats kachel) naar buffer/sww vat.

Een grote PV installatie zou ik nu ook niet meer leggen. (nu ligt er een van 5.5 kWp en dat vind ik al veel)
Aangezien we bij de aanleg van onze tuin een eikenbos van 10 are moeten kappen
Zonde, krijg je een kapvergunning voor een tuin aan te leggen?

js84
lid

Bericht door js84 » 15 nov 2016, 19:15

Het bedrag vond ik in een topic op deze site:
http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=19535

Op de website van de vreg is een pdf te vinden die andere bedragen vermeld.
http://www.vreg.be/nl/tariefstructuur

Naar mijn inzien zijn dit pestbelastingen, ik krijg meer en meer zin om die houtvergasser te plaatsen in combinatie met een zonneboiler. Om mijn 10kwh restverbruik per dag te produceren kan ik panelen plaatsen in combinatie met een accu. En dan spreek ik niet over die veel te dure tesla- of LGchem-bazaar maar over veel goedkopere systemen op basis van tractie-accu's. Eveneens heb ik dan een stroomgroep nodig om de minst zonnige dagen door te komen. De technische kant daar valt nog over na de denken, maar met infrax en de overheid wil ik hoe langer hoe minder te maken hebben. Het zou mooi zijn mocht ik het klaar krijgen dat ze de tellerkast hier komen demonteren, dan verdienen die bloedzuigers er helemaal niks meer aan....

Het bos mag ik kappen, de vergunning ligt hier in de kast. De bomen woekeren, ze zijn te groot aan het worden en staan te dicht op elkaar. Er groeit eveneens wat berk tussen. Als voorwaarde dien ik nieuwe bomen aan te planten, maar eer deze groot zijn daar gaan ook weer heel wat jaren over. Ik mag de bomen mooi verdelen en ertussen wordt gras gezaaid.

Na het kappen moet die eik toch nog 3 jaar drogen eer ik het kan stoken. De berk is droog op 2 jaar. Dat vergassertje zal snel terugverdiend zijn...

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 15 nov 2016, 19:33

Groot gelijk.
Hier staat een speksteenkachel ipv een vergasser. Groot voordeel hiervan is dat het rendement het beste is met goedkoop hout dat snel brandt
(berk, den, populier). Gelukkig heb ik ook een bos van 70 are naast de tuin met den en berk.
Maar wat het probleem tegenwoordig nog is om autonoom te gaan zijn de batterijen. Van gelijk merk.
Hun capaciteit is te klein om met een gemiddeld PV oppervlak (of anders veel te duur en veel te veel ruimteinname) de dag door te komen.
Op zonnige dagen (dan heb je bijna geen opslag nodig want dan kan je het rechtstreeks betrekken van de panelen) is hun capaciteit te klein
(gemakkelijk 30 kWh dagproductie) om deze op te slaan voor meerdere dagen en als de zon niet schijnt leveren je panelen zelfs in een week niet genoeg om zelfs
één dag te overbruggen.
Zelfs met PV 5.5 kWp + CV en SWW op hout en bv een batterijpack van 10KWh kom je de winter niet door.
Ja een groep op diesel kan ook. Maar waar ben je dan mee bezig.
En als te veel mensen overschakelen op hout verbieden ze die kachels toch weer gewoon.
Ze zijn trouwens nu al goed bezig de publieke opinie daar warm voor te maken.
Na de PV bezitters worden de houtstokers de grote boeman.
Als de massa maar niet onafhankelijk wordt van de monopolisten en de daaraan vast hangende taksen is alles goed.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 15 nov 2016, 19:54

Informeer u goed bij echte tractie accu's, zij hebben een beperkt aantal cycli en elke keer laden/ontladen telt voor 1 ongeacht hoeveel je ervan gebruikt. Lees de info over het snel even bijtoppen van clack's er even op na.
Het grote nadeel van de op lood gebaseerde accu's is dat een redelijk aantal cycli maar te halen is indien de batterij in goede condities gehouden wordt (o.a. interne temp) en niet dieper dan 30% ontladen, tenzij de tracties maar dan wel meer

tapatalk with smartphone

js84
lid

Bericht door js84 » 15 nov 2016, 20:11

Er bestaan ook ni-fe accu's. Zoals ik reeds zij, over de technische kant valt nog na te denken, dat past ook niet in deze topic. Een feit is gewoon dat de kosten voor een beetje stroom de pan uit swingen. Hiervoor moeten we een uitweg zoeken en zorgen dat we vadertje staat een stapje voor zijn.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 15 nov 2016, 20:44

Dat lukt alleen maar voor de tijd dat je een minderheid bent.
Groeit de groep gebruikers en zakken hun inkomsten hebben ze je te stekken.
We zullen over 5 jaar de gebruikers van e-auto's nog eens spreken.

viaviavia
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door viaviavia » 15 nov 2016, 20:58

ivob schreef: En als te veel mensen overschakelen op hout verbieden ze die kachels toch weer gewoon.
Ze zijn trouwens nu al goed bezig de publieke opinie daar warm voor te maken.
Na de PV bezitters worden de houtstokers de grote boeman.
Alleen maar toe te juichen, over 20 jaar gaat men verwonderd en vol ongeloof aanhoren dat men in 2016 zomaar hout, diesel en andere vuiligheid mocht opstoken, vergelijk het maar met de evolutie van het roken, wie gelooft vandaag nog dat men in 1996 al rokend op bezoek ging naar een kraamafdeling en de fiere vader en moeder een sigaret aanbood terwijl de baby gezoogd werd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 15 nov 2016, 23:19

Ik geloof dat. Allemaal nog meegemaakt. En we leven nog. Maar dat is totaal naast de kwestie.

Door wat gaan ze die houtstoven, mazout- en gasketels dan vervangen op een paar jaar tijd?

Ik denk trouwens dat de houtstook in een finoven of speksteenkachel veel minder vervuilend is dan bv. gas (en laten we maar zwijgen van
mazout). Een boom groeit tenminste nog terug aan in een mensenleven. Dat kan je van gas- en olievoorraden niet zeggen.
Ter plaatse een boom omzagen en verbruiken is ook tig keer minder vervuilend dan gas of olie oppompen, raffineren en transporteren.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 16 nov 2016, 09:43

Productie van elektriciteit is ook niet altijd milieu correct , daarover discussiëren is een ook straatje zonder eind .
Net zoals de diesels zijn nu de houtkachels aan de beurt , altijd uitgedokterd lobbywerk.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 16 nov 2016, 09:57

En nu eens heel concreet : hoeveel kWh produceren jullie zonnepanelen op een dag zoals vandaag ( 16 november ) of gisteren ( 15 november ) met een potdicht wolkendek. Aantal panelen en Wp vermogen per paneel ook vermelden , a.u.b. Ik ben benieuwd.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 16 nov 2016, 10:55

Christiaan schreef:En nu eens heel concreet : hoeveel kWh produceren jullie zonnepanelen op een dag zoals vandaag ( 16 november ) of gisteren ( 15 november ) met een potdicht wolkendek. Aantal panelen en Wp vermogen per paneel ook vermelden , a.u.b. Ik ben benieuwd.
met mijn installatie ( zie onderschrift ) had ik gisteren een opbrengst van 1 kWh
heb een vermögen liggen van 327 wp * 34 panelen =11.118
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 nov 2016, 11:33

Nog geen kWh. Maar wat is het punt? Doelstelling van je vraag?
Mijn punt was net, zoals ik al eerder aanhaal dat je nog zoveel batterijen mag plaatsen als je wil bij bewolkt weer krijg je zelfs een
standaard Tesla pack van 7-10 kWh uur op een week niet gevuld terwijl het dagverbruik normaal rond de 8-10 kWh ligt (zonder CV en SWW) en als je echt
basic eco leeft rond de 3-5 kWh.
Zelfs om het warm water van de kachel naar het SWW vat te pompen heb ik 100 Watt per etmaal nodig. Off grid is dus geen optie. Technisch absoluut haalbaar
maar de kosten en de levensstandaard maken het praktisch niet doenbaar. Zeker niet zo lang het net goedkoper als buffer kan dienen.
PV is hier dus ook geplaatst in tijden van gratis netbuffer en beloftes van na eigen investering gratis stroom. Dat is hij nog steeds (met iets minder winst) maar
nu zou ik het zeker niet meer doen.
Ik heb er wel van geleerd dat de overheid een totaal onbetrouwbare partner is (komen steeds retroactief terug op gemaakte afspraken en niet alleen in dit domein)
en de fiscale lokkertjes van de waan van de dag de straf van morgen zal zijn.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 16 nov 2016, 11:54

Een batterij en Pv installatie is enkel nuttig met bidirectionele meter .
In wintermaanden is dit overbodig of er zou een regeling zijn met slimme meters om goedkope aangeboden stroom op te slagen.
Straks staan de eli leveranciers ook aan te kloppen , Hela ! die goedkope stroom moet in winter gecompenseerd worden.
We zullen altijd achter de feiten aanhollen.

Plaats reactie