Regenwatertank bijna leeg

Alles wat niet met energie te maken heeft
Plaats reactie
demeesterfrans
Onder toezicht
Onder toezicht
Installatie Land: België

Regenwatertank bijna leeg

Bericht door demeesterfrans » 22 sep 2016, 11:59

Wij vangen regenwater op in een opslagtank van 2500l. Hij is bijna leeg. Dat is de eerste keer in jàren, zo weinig heeft het geregend. Maar er zijn plaatsen waar er zware wateroverlast was. Echter niet hier. Morgen moet ik bijvullen met leidingwater, als het niet gaat regenen, zoals voorspeld. Hopelijk wordt dat geen toekomstbeeld, zo weinig regen.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Regenwatertank bijna leeg

Bericht door janus » 22 sep 2016, 12:29

2500L is nu ook weer niet zoveel, ik heb hier 5500L maar die staan al 2 maanden leeg :-(
Volgende week voorspellen ze wel wat regen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

jcap
Senior lid

Bericht door jcap » 22 sep 2016, 15:35

Ik heb 8000 liter en ook leeg... dus overgepompt van mijn waterput aan onze garage ook 8000 liter
11 x LG 300wp black neon2
Sma sunny boy 2.5 1VL-40
3300wp
Ligging : zuid
Hellingshoek 40°
Oost-vl (beveren)
Installatie 28/06/16

demeesterfrans
Onder toezicht
Onder toezicht

Bericht door demeesterfrans » 23 sep 2016, 04:39

Vroeger hadden wij ook een betonnen waterput van zo'n 10-duizend liters. Maar een 10-tal jaren geleden heb ik die volledig gevuld met puin en zand, en beton over gegoten, omdat er toen amper gesproken werd over bezuinigen op water. Wij betaalden toen niet per m³ maar per kraan. Dat is ondertussen afgeschaft. Nu zit ik inderdaad met een plastieken vat van slechts 2500L. Als het een halve dag eens goed hard regent, is die vol. Maar niet van zo'n uurtje flauwe regen. Heb ik al dikwijls spijt gehad van die oude put dicht te gooien. Als ik die opnieuw zou willen gebruiken, moet ik mijn terras openbreken, en die put terug leegmaken, en alle leidingen vernieuwen. (er lagen nog loden buizen in van 4cm doorsnede) Maar dat kost méér dan het opbrengt. Iets voor de kleinkinderen....

wout
lid

Bericht door wout » 28 sep 2016, 23:53

wij beschikken over 2x 10 000 liter (staan in verbinding met elkaar via een hevel) en ze staan sinds vorige week ook leeg. nu kan ik ze grondig reinigen zonder water te moeten wegpompen

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 29 sep 2016, 00:48

Oei... dan zal ik ook maar eens controleren...
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

demeesterfrans
Onder toezicht
Onder toezicht

Bericht door demeesterfrans » 29 sep 2016, 06:43

Ik heb alles zelf geplaatst : tank - leidingen - hydrofoorpomp - filters - magneetkleppen voor automatische sturing - afstandsbedieningen - enz.

Prijs : +- 2000€ Ik heb ook veel zaken gekocht die achteraf onnodig en/of fout waren...leergeld.

Ik heb in het begin ook geprobeerd om grondwater te gebruiken, en dat lukte wel, maar dat water is te roestig, dus onbruikbaar. Als ik alle kosten hiervoor in mindering zou brengen, had ik toegekomen met 1000€ voor de regenwaterinstallatie.

Mijn pidpa-factuur is gezakt van vroeger 120€/kwartaal naar 29€. Maar ook minder zeep nodig in wasmachine, geen kalkaanslag meer in de gemakken.

maw ik kak nu op mijn gemak

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 29 sep 2016, 10:52

demeesterfrans schreef:.....Ik heb in het begin ook geprobeerd om grondwater te gebruiken, en dat lukte wel, maar dat water is te roestig, dus onbruikbaar. .....
Zelfde fout al ik gemaakt , te diep .
Water met roest op 8 meter en op 6,5 meter en niet geluisterd naar buur (heeft oude drinkwater put op 4,5 meter)
Dus aanzuig leiding gestoken op 4,30 meter en geen ijzer meer. $*
Is natuurlijk streekgebonden .

demeesterfrans
Onder toezicht
Onder toezicht

Bericht door demeesterfrans » 30 sep 2016, 03:49

vanaf 3 meter diep zit ik in een massieve kleilaag, daar komt geen druppel water door. Dus ik heb enkel tot 2,5m diep freatisch grondwater, dus doorgesijpeld oppervlaktewater, bruin en roestig. Alles waarmee het in aanraking komt ziet ook bruin. De pomp die erin zat heb ik helemaal moeten demonteren om ze proper te maken, en dat ging niet gemakkelijk. Nee, met dat water kan je niets aanvangen, zelfs geen planten sproeien. Ik heb er teveel tijd en moeite ingestoken om daarachter te komen. Maar ja, eigenlijk weet bijna niemand welk type grondwater hij onder zijn huis heeft.
Het zou best kunnen als ik door die kleilaag zou gaan dat ik zuiver grondwater heb, maar dat kan ik niet met mijn huis-tuin-keuken materiaal. Ik las op internet dat een betonbedrijf hier een km verder, water oppompt van 65m diep.(en daar moet je een vergunning voor hebben).

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 30 sep 2016, 13:02

demeesterfrans schreef:.....maar dat kan ik niet met mijn huis-tuin-keuken materiaal.
Jawel ;-)
Buis van 120 1,5 meter lang zet die in een klein putje en steek langs boven een tuinslang tot beneden (trapladdertje)de grond woelt op en slijk komt er langs boven uit .Buis met behulp van een stuk houten balkje en een kilo hamer in grond kloppen (moet zéér gemakkelijk gaan)
Water laten woelen en sla van boven op buis tot die volledig in grond zit.Nadien steek je een buis van 100 en 3 meter lang in die buis zodat er nog 1,5 meter uitsteekt.Terug tuinslang erin en laten woelen tot slijk er van boven uitkomt en sla op balkje de buis tot aan kleilaag.
Om die kleilaag stukje voor stukje te verpulveren heb je beton ijzer 8 of 10 nodig van 6 meter.
Stukje kapot steken en nadien tuinslang laten woelen in buis van 90 4 meter met een mof voor buis van 90 en 1,5 m op te verlijmen.
Zo kan je met een buis van 70 verder werken.
Nooit meer dan 2 meter overlappen tussen de verschillende buizen op een geven moment komt die toch vast zitten.
succes.

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 30 sep 2016, 16:30

Een geboorde put laten steken, pomp en al, geboord tot 57m kost 5500€.
Jaarlijkse kost +-150€/jaar en zoveel drinkbaar water als je wilt.

Geld gerecupereerd na minder dan 15 jaar (als je vroeger niet veel gebruikte), anders nog vlugger.
Een beter investering dan zonnepanelen ;-)
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 30 sep 2016, 16:58

stegero schreef:Een geboorde put laten steken, pomp en al, geboord tot 57m kost 5500€.
Jaarlijkse kost +-150€/jaar en zoveel drinkbaar water als je wilt.

Geld gerecupereerd na minder dan 15 jaar (als je vroeger niet veel gebruikte), anders nog vlugger.
Een beter investering dan zonnepanelen ;-)
Voor drinkbaar water oke , voor wc kan een kleine put.

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 30 sep 2016, 18:03

Voor de wc akkoord dat ge toekomt met een kleine put, maar dan moet ge er ook de klachten van de madamme erbij nemen ;-)
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

demeesterfrans
Onder toezicht
Onder toezicht

Bericht door demeesterfrans » 01 okt 2016, 05:55

Al heb je 5 putten van 10.000L....als het niet regent staan die allemaal leeg. In augustus en september viel er bijna geen regen hier, en op andere plaatsen was er dan weer een overstroming. Mijn vat van 2500L was in juli -bij enkele forse regenbuien- volledig vol, en die was pas vorige week leeg, aan 2 toiletten en enkele wasbeurten.

Nu is het weer wachten tot Neptunus wakker wordt. Die enkele druppels die vannacht gevallen zijn, zijn juist genoeg om het dak nat te maken.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 01 okt 2016, 08:31

Hier heeft het gelukkig toch wat geregend, 30mm de afgelopen week.
Mijn vaten zitten weer redelijk vol. :tu:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie