overheid probeert met andere middelen de norm 2020 te halen

Alles wat niet met energie te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
alfa
Master lid
Berichten: 1707
Lid geworden op: 23 dec 2014, 14:13
Installatie Land: België

overheid probeert met andere middelen de norm 2020 te halen

Bericht door alfa » 19 aug 2016, 14:10

Overheid wil % voor quota norm 2020 behalen via een sluikse weg.
10 % bio ethanol toevoegen aan super 95
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... nken.dhtml

Gebruikersavatar
jcap
Senior lid
Berichten: 304
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:09
Installatie Land: België

Re: overheid probeert met andere middelen de norm 2020 te halen

Bericht door jcap » 19 aug 2016, 21:10

Volgens mij was dit al een tijdje in Frankrijk?
Dacht zelf dat e10 daar goedkoper is dan de gewone 95.
11 x LG 300wp black neon2
Sma sunny boy 2.5 1VL-40
3300wp
Ligging : zuid
Hellingshoek 40°
Oost-vl (beveren)
Installatie 28/06/16

Gebruikersavatar
jcap
Senior lid
Berichten: 304
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:09
Installatie Land: België

Re: overheid probeert met andere middelen de norm 2020 te halen

Bericht door jcap » 19 aug 2016, 21:21

Link om te zien of je wagen geschikt is:

http://www.e10check.nl
11 x LG 300wp black neon2
Sma sunny boy 2.5 1VL-40
3300wp
Ligging : zuid
Hellingshoek 40°
Oost-vl (beveren)
Installatie 28/06/16

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2693
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: RE: Re: overheid probeert met andere middelen de norm 2020 te halen

Bericht door bruma » 19 aug 2016, 23:25

jcap schreef:Volgens mij was dit al een tijdje in Frankrijk?
Dacht zelf dat e10 daar goedkoper is dan de gewone 95.
Ze hebben daar zelfs E85 wat maar een 70ct/l kost echter uw verbruik is wel hoger, indien in me niet vergis tot 20%.
T zal maar weer in belgie zijn dat duurder wordt.

Sent from my D6000 using Tapatalk

Gebruikersavatar
alfa
Master lid
Berichten: 1707
Lid geworden op: 23 dec 2014, 14:13
Installatie Land: België

Re: overheid probeert met andere middelen de norm 2020 te halen

Bericht door alfa » 20 aug 2016, 11:27

E85 =85% ethanol en 15 % benzine dat is veel bio % brandstof .

Gebruikersavatar
jcap
Senior lid
Berichten: 304
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:09
Installatie Land: België

Re: overheid probeert met andere middelen de norm 2020 te halen

Bericht door jcap » 20 aug 2016, 13:44

Volgens mij kan e85 enkel in een flex fuel
11 x LG 300wp black neon2
Sma sunny boy 2.5 1VL-40
3300wp
Ligging : zuid
Hellingshoek 40°
Oost-vl (beveren)
Installatie 28/06/16

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2693
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: overheid probeert met andere middelen de norm 2020 te halen

Bericht door bruma » 20 aug 2016, 23:50

Klopt, het toont gewoon aan dat ze hier weer zand in onze ogen strooien indien er 85% ethanol in zit in FR en t kost maar 70ct dan moeten ze hier niet afkomen dat met 10% het duurder zal zijn.

Sent from my D6000 using Tapatalk

Gebruikersavatar
Sandman79
lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 07 jun 2013, 11:40
Installatie Land: Maak keuze

Re: overheid probeert met andere middelen de norm 2020 te halen

Bericht door Sandman79 » 21 aug 2016, 14:02

buiten centen, snap ik niet wat topicstarter hier 'sluiks' aan vindt?

Gebruikersavatar
Bollocks
VZW erelid
VZW erelid
Berichten: 554
Lid geworden op: 17 mei 2013, 15:07
Installatie Land: België
Locatie: Merchtem

Re: overheid probeert met andere middelen de norm 2020 te halen

Bericht door Bollocks » 21 aug 2016, 16:32

Wat mij opvalt is dat de gewone man weer een rad voor ogen wordt gedraaid...

1. De nieuwe E10 zal duurder worden dan de huidige S95, ondanks dat bio-ethanol goedkoper is dan olie/benzine
2. Het verbruik zal stijgen, wat met de CO² uitstoot en taxering? Inschrijvingskosten en rijtaksen hoger???
3. Wagens/motoren waar E10 niet in kan gebruikt worden, moeten naar de duurdere S98 overstappen.
4. Afhankelijk van type motor moet je de motor anders laten afstellen door je garagist (weer kosten).
5. E10 is schadelijker voor je motor (kleppen, roestaanslag, benzinesysteem...) dus sneller en duurder onderhoud nodig. E10 is agressiever, smeert minder goed en trekt vocht aan.... alu en rubber worden aangetast.... dat beloofd voor de huidige motoren waar steeds meer alu wordt in gebruikt!
6. De uitstoot zal niet verminderen. Verbrandingstemperatuur is lager, dus is de verbranding niet optimaal = meer uitstoot!

Resultaat:
iedereen zal weer dieper in de beugel moeten tasten,
de groenen winnen een pyrrusoverwinning want het is niet beter voor het milieu (hoger verbruik geeft meer uitstoot)
de regering kan zijn zakken weer verder vullen
het milieu is geen stap vooruit!

De enige winnaar in dit verhaal is de bio-ethanol producent... hij kan nu zijn product verkopen met een extra argument om de prijzen te verhogen: het is verplicht!
ù%
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

Gebruikersavatar
ErikDD
Moderator
Moderator
Berichten: 4033
Lid geworden op: 21 dec 2012, 00:10
Installatie Land: België
Locatie: Emblem
Contacteer:

Re: overheid probeert met andere middelen de norm 2020 te halen

Bericht door ErikDD » 21 aug 2016, 16:45

De uitstoot zal niet verminderen.
Dat klopt, maar toch wordt biobrandstof aanzien als CO2-neutraal omdat de planten waaruit bio-ethanol gemaakt wordt de CO2 eerst uit de lucht hebben opgenomen.
De productie van E10 zal anderzijds ook wel CO2 verbruiken, maar dat heb jebij oliewinning even goed en daarbij komt ook methaangas vrij dat een 84x sterker broeikasgas is.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Gebruikersavatar
Bollocks
VZW erelid
VZW erelid
Berichten: 554
Lid geworden op: 17 mei 2013, 15:07
Installatie Land: België
Locatie: Merchtem

Re: overheid probeert met andere middelen de norm 2020 te halen

Bericht door Bollocks » 21 aug 2016, 17:45

ErikDD schreef: Dat klopt, maar toch wordt biobrandstof aanzien als CO2-neutraal omdat de planten waaruit bio-ethanol gemaakt wordt de CO2 eerst uit de lucht hebben opgenomen.
Dat is petroleum toch ook... plantenresten die duizenden jaren geleden co2 hebben opgenomen en intussen een verrottingsproces achter de rug hebben...(vandaar het methaan)
De productie van E10 zal anderzijds ook wel CO2 verbruiken, maar dat heb jebij oliewinning even goed en daarbij komt ook methaangas vrij dat een 84x sterker broeikasgas is.
Klopt... bio ethanol komt van 'natuurlijke producten, vaak maïs.... de 'olie' wordt uit mais gehaald en het restproduct gaat verder als veevoeder.... hoeveel methaan wordt er geproduceerd bij de vertering van dit veevoeder? ... vee en dan specifiek herkouwers, zijn algemeen aanvaard de grootste methaanproducent.... De methaanproductie komt dus in het tweede stadion van de maisverwerking.... resultaat blijft dus hetzelfde....
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2693
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: overheid probeert met andere middelen de norm 2020 te halen

Bericht door bruma » 21 aug 2016, 18:39

puntje 5 is een gekend broodje aap verhaal op internet: met verwart het agressieve methanol met ethanol. Ethanol is niet agressiever dan benzine. Wel trekt het vocht aan en stimuleert het bio-groei in de tank, maar daar zijn dan weer andere producten voor waar nog niet over gerept wordt naar uitstootnormen want die zijn er nog niet alsook niet het effect op de volksgezondheid.

Gebruikersavatar
Bollocks
VZW erelid
VZW erelid
Berichten: 554
Lid geworden op: 17 mei 2013, 15:07
Installatie Land: België
Locatie: Merchtem

Re: overheid probeert met andere middelen de norm 2020 te halen

Bericht door Bollocks » 21 aug 2016, 20:57

bruma schreef:puntje 5 is een gekend broodje aap verhaal op internet: met verwart het agressieve methanol met ethanol. Ethanol is niet agressiever dan benzine. Wel trekt het vocht aan en stimuleert het bio-groei in de tank, maar daar zijn dan weer andere producten voor waar nog niet over gerept wordt naar uitstootnormen want die zijn er nog niet alsook niet het effect op de volksgezondheid.
Wat noem je agressiever... op internet circuleren inderdaad allerlei verhalen, maar blijft een feit dat E10 is schadelijker voor je motor (kleppen, roestaanslag, benzinesysteem...)
uitleg is vrij eenvoudig gewoon op basis van de eigenschappen van ethanol:
1. ethanol is een alcohol product, alcohol is een oplosmiddel/weekmaker (alcohol lost vetten op) dus is er minder smering! Een nog groter probleem verwacht ik bij 2 takt motoren: olie toevoegen aan benzine die olieoplossingsmiddelen bevat???? Vroeg of laat krijg je hetzelfde probleem als destijds met LPG: een droge motor, onvoldoende smering, beschadigingen aan de kleppen en vastlopers....
2. ethanol is een weekmaker (en niet alleen van mijn knieën na een avondje rijkelijk ethanolgebruik ;-) ) die de rubber van brandstofleidingen, dichtingsringen, ... kan aantasten. Rubber die trouwens gemaakt wordt van petroleumderivaten... olie, die dus opgelost wordt door alcohol....
3. ethanol trekt vocht aan en is oplosbaar in water... dat wil zeggen dat vocht mee in de reservoir komt, mee in het verbrandingscircuit van de motor en in het uitlaatsysteem wordt gebracht, de oude benzinefilter hield behalve vuil, ook vocht tegen... zeker bij oldtimers moest je regelmatig de brandstoffilter aftappen om vocht weg te laten lopen.
4. ethanol heeft een lager verdampingspunt dan benzine, afhankelijk van de temperatuur van de omgeving, de motor, enz... zal het ontstekingspunt dus moeten vervroegt of verlaat worden afhankelijk van de graad van vergassing van de brandstof... indien dit niet correct gebeurd, begint de motor te 'pingelen', onregelmatig draaien, slechte verbranding met afzetting van roet tot gevolg.... (vergelijk het met de EGR klep bij een uitlaat, na verloop van tijd blokkeert die ook door roetafzetting) ...
En dan is er inderdaad nog de vraag welke producten toegevoegd worden ten behoeve van betere mengbaarheid, bio deactivatie, ... en welke gevolgen hebben die op onze gezondheid. De BIO groei zou ik me geen zorgen over maken, bij de productie van ethanol (verdamping bij 76°C) moeten de temperaturen boven de 72°C komen, en dan is alle levende materiaal definitief gedaan...(pasteurisatie).

Wist je trouwens dat het heel het bio ethanol gebeuren , eigenlijk een 'brouw' gebeuren is... met vervolgens een 'stokerij' activiteit.... voel je de zwarte markt al komen.... in het zwart gestookte bio ethanol in flessen met een onbekend etiket op.... Moonshiners in Europa.... Schol! ?%
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

Gebruikersavatar
ErikDD
Moderator
Moderator
Berichten: 4033
Lid geworden op: 21 dec 2012, 00:10
Installatie Land: België
Locatie: Emblem
Contacteer:

Re: overheid probeert met andere middelen de norm 2020 te halen

Bericht door ErikDD » 22 aug 2016, 01:26

plantenresten die duizenden jaren geleden co2 hebben opgenomen
Het heeft vele duizenden jaren geduurd om petroleum te doen ontstaan.
Als je dat allemaal op enkele tientallen jaren de lucht gaat inblazen, dan komt dat niet goed.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4187
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: overheid probeert met andere middelen de norm 2020 te halen

Bericht door ivob » 22 aug 2016, 08:58

dan moeten ze hier niet afkomen dat met 10% het duurder zal zijn.
Nou als het idd 10% duurder zal zijn dan RON95 (en misschien meerverbruik en klein risico op slijtage zal geven) gebruik je toch gewoon
RON98. Deze blijft toch beschikbaar (en geeft zelfs iets betere prestaties?). RON 98 is 'maar' 5 tot 6% duurder dan RON 95.
(vandaag RON95 1.179 euro en RON98 1.243 euro).

Plaats reactie