Vreg zal met nieuwe tarifering tegen 2019 offgrid in de hand werken

Alles wat niet met energie te maken heeft
Plaats reactie
alfa
Master lid
Installatie Land: België

Vreg zal met nieuwe tarifering tegen 2019 offgrid in de hand werken

Bericht door alfa » 07 aug 2016, 22:43

Als je gaat rekenen wat "stroom" zal kosten om bij de gewone consument te brengen is een offgrid systeem via aardgas of LPG geen fantasie meer.
Bedrijven zullen daar op inspelen en dan is er voor DNB,s geen weg meer terug.
Hun nieuwe tarifering is grondstof om dergelijke systemen te voeden.
Geef eender welke stroomcentrale de zelfde % onkosten die een huidige consument heeft à 1 kwh dan moet elke centrale sluiten .
Met een eigen gasgenerator verhoog je het rendement(*) en vallen die onkosten(**) weg
* thermische rendement via uitlaatwisselaar primeert mee.
** (blijvende groeiende kost DNB)
Het % onkosten à Kwh (elektrische en thermische) offgrid productie is veel lager dan % wat je betaald aan netvergoeding.
Bedrijven die nu op dit moment offgrid systemen maken (meestal boten of eilandwoningen) wrijven al in de handen.
Wasmachines en afwasmachine kunnen al werken op SWW of weerstanden op 24V en 48V
Betere batterijen (ook goedkopere) en het is vertrokken.
Hoe VREG ook tarifeert het zal altijd teveel blijven omdat het NET virtueel failliet is .

ivob
Master lid

Re: Vreg zal met nieuwe tarifering tegen 2019 offgrid in de hand werken

Bericht door ivob » 08 aug 2016, 09:42

Grote bedrijven betalen heel andere tarieven dan jij hoor.
Heb je al eens een behoorlijke baten/kostenanalyse gemaakt/laten maken voor een particulier micorsysteem/warmtekoppeling op gas?
Ik wel. Dan val je gewoon achterover van de installatie en gebruikskost.
En dan spreken we nog niet over je idee om je huishoudtoestellen te vervangen/aan te passen. Komen ze dat gratis doen/leveren?
Bovendien schakel je gewoon over van de ene centrale energie naar een andere waar een centraal organisme het monopolie over heeft.

Ik hoor ze hier altijd graag vertellen over offgrid/terugverdientijden/alternatieve systemen/....
Pak eerst eens een Excel sheet en doe een grondige kosten/batenanalyse van je situatie en de mogelijke alternatieven (als ze technisch al haalbaar zijn is de
kost nog veel te hoog). Dromen kost niks. Rekenen idd een klein beetje moeite. Avonturen beginnen waar je het begin en zeker het einde niet van kent kunnen je daarentegen nekken.

Ben ik tegen vooruitgang? Absoluut niet. Integendeel. De dag dat iemand mij betaalbare batterijen kan aanbieden die mijn huishouden intelligent sturen (zonder dat ik zelf de hele dag
achter mijn huishoudtoestellen moet aanhollen volgens de stand van de zon = terug naar de oertijd) en die mij de winterperiode moeiteloos doen overbruggen gedreven op een particuliere natuurlijke energiebron staan ze hier. Maar dat zal nog niet voor morgen zijn en waarschijnlijk ook niet voor overmorgen.
Het is goedkoper en praktischer te verhuizen naar een goedkoop zonnig land. :D

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 08 aug 2016, 14:29

Sorry hoor alfa maar je kan zelf nog niet berekenen of je met een 25A aansluiting toekomt maar je zit hier al weken off-grid en allerlei constructies met batterijen te promoten, begin mij daar wel vragen bij te stellen of je uberhaupt naar de haalbaarheid gekeken hebt?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 08 aug 2016, 15:47

janus schreef:Sorry hoor alfa maar je kan zelf nog niet berekenen of je met een 25A aansluiting toekomt maar je zit hier al weken off-grid en allerlei constructies met batterijen te promoten, begin mij daar wel vragen bij te stellen of je uberhaupt naar de haalbaarheid gekeken hebt?
Mijn schoonbroer installeert die spullen al jaren , dus die weet wel hoe dat word uitgewerkt en vind daar niets speciaal aan.
Voor de kostprijs van een PV installatie heb je een degelijke aardgasgenerator en batterij met sturing.

Wat betreft de 25A is de verdeling van kw per fase dat ik wenste te weten omdat ik mijn schema verloren heb .
Is een meterkast waar nog een diamantzagerij heeft aangehangen.
Is nu berekend en kom maar net toe met huidige verbruikers, zou kunnen met 20A maar wil niet elke keer uitkijken wat aan mag en niet.
Voor die paar euro's meer bij 25A moet ik het risico niet nemen dat de madam elke keer aan de telefoon hangt met ....

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 aug 2016, 17:27

Dan zou ik zeggen: vraag je schoonbroer eens een proef/kijkproject bij je te installeren als particulier gebruiker aan land.
Dat zou dan toch voor een zacht prijsje moeten kunnen als het in de familie blijft?
En laat ons dan de reële cijfers van zo'n full off grid installatie eens weten jaar na jaar.
Indien positief en niet duurder dan PV on grid en even comfortabel barst de zaak van je schoonbroer over enkele jaren uit zijn voegen.
Iedereen blij. :tu:

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 08 aug 2016, 20:55

ivob schreef:Dan zou ik zeggen: vraag je schoonbroer eens een proef/kijkproject bij je te installeren als particulier gebruiker aan land.
Dat zou dan toch voor een zacht prijsje moeten kunnen als het in de familie blijft?
En laat ons dan de reële cijfers van zo'n full off grid installatie eens weten jaar na jaar.
Indien positief en niet duurder dan PV on grid en even comfortabel barst de zaak van je schoonbroer over enkele jaren uit zijn voegen.
Iedereen blij. :tu:
:-) met de nieuwe norm van euro 6 bij aandrijving boten heeft die nu werk zat met aparte offgrid systemen.
Nu met GSC moet ik aan dergelijk systeem nu niet denken, maar anders..en zou ook niet de eerste zijn.

Plaats reactie