Meteropname door eandis

Alles wat niet met energie te maken heeft
Plaats reactie
krusty
Senior lid
Installatie Land: België

Meteropname door eandis

Bericht door krusty » 13 mar 2015, 12:34

Laat ik gisterenmorgen de hond buiten voor een wandeling, komt daar net de brave man van eandis voor de meteropname.
Nu weet ik van verleden jaar dat het rond 1 april was! Dus dit jaar beetje vroeger en ik had verleden week zo een beetje mijn rekening gemaakt........
Opname verleden jaar op 2100 kwh ...nu zou het eigenlijk maar 2500 kwh mogen zijn tegen 1 april ( 100 gratis per adres + 100gratis per gedomicilieerde persoon , totaal 400 dus.......maar ik stond gisteren nog maar op 2350 kwh.....om het verhaal kort te houden****SENSUUR, we gebruiken hier wat nettere woorden ****
Lid ZONSTRAAL 1422

m2ts
Senior lid

Re: Meteropname door eandis

Bericht door m2ts » 23 mar 2015, 18:53

Verdorie, hier ook van dat. Normaal is het hier omstreeks half 15 april, maar Eandis is vandaag langsgeweest. Dus 23 dagen vroeger :-(. Hopelijk is er geen sprake van een "strategie".

In dit topic is ook sprake van '1 maand vroeger' bij de gebruiker Bollocks. En blijkbaar viel het eerder al voor bij Infrax: "Nieuwsblad: Eigenaars zonnepanelen krijgen compensatie voor vroege meteropname" (bron). Daar liep het goed af "De houders van zonnepanelen die tot hun eigen verbazing zagen dat hun meters een maand te vroeg werd opgenomen, krijgen een compensatie van Infrax."

Zijn er nog slachtoffers van een vroegere meteropname in vgl. met andere jaren?

PieF
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door PieF » 23 mar 2015, 20:06

Heb het al eens ergens in een topic gemeld, was vorig jaar bij mij ook het geval.

Nu is het afwachten wat ze dit jaar gaan doen.
15x Sunpower 300 Black
1x Fronius IG plus 50
H=45° O=240°

Zonstraal VZW lid nr. 24

petergtig60
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door petergtig60 » 01 apr 2015, 21:17

Hier ook een maand vroeger dan normaal . Vandaag een brief ontvangen om de meterstand door te geven terwijl dit vorige jaren begin mei was . Wat kan hier de bedoeling van zijn ?

jef
Senior lid

Bericht door jef » 01 apr 2015, 22:27

hier stond hij ook ineens voor de deur, een kleine maand eerder dan voorzien...

wouterk
Senior lid

Bericht door wouterk » 02 apr 2015, 08:05

Zou daar niets tegen te doen zijn?
Als ze elk jaar een maand eerder komen heb je anders achter een paar jaar een opname in de winter ipv in de zomer.
Zijn er geen regels die de opname periode regelen?
Zonstraal lid 1157

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 02 apr 2015, 08:48

Als ze bij Infrax een compensatie hebben gekregen, dan zou dat voor Eandis ook mogelijk moeten zijn... denk je dan :-)?

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 02 apr 2015, 09:03

Dit is inderdaad een probleem want ze stelen gewoon extra kw's van uw opbrengst. Bij ons is de tendens omgekeerd, ze komen later waardoor je zeker in deze periode nog meer verlies hebt omdat vooral nu de meter begint terug te draaien. Bij mij komen ze normaal rond mei, vroig jaar half juni! dus 800kwh (ongeveer waarde van 192 €) in de vuilbak - dat is ronduit crimineel vind ik, nog meer als je binnenkort er een vergoeding moet op betalen terwijl ze je eerst komen bestelen. Bij mijn pa was het zelfs augustus! (4 maand later) Stel je voor.

Ter info even mijn ervaringen delen: Bij mijn pa zijn ze tevens 7!!! keer teruggekomen (hij deed nooit open) , telkens stak er een briefje in de bus dat hij op dag X , uur Y moest thuis zijn tot hij toch eens per ongeluk op zijn oprit stond en ze vrolijk aanbelden. Hij heeft tegen deze dame gezegd dat ze de gasmeter mocht opnemen maar niet de elektriciteit en dat heeft ze, ongelofelijk maar waar, braafjes gedaan. Nadien kreeg hij een schrijven dat hij zelf elektronisch de electriekstand kon doorgeven.
Maar zijn kameraad in Nieuwerkerken had hetzelfde verhaal, 3 keer langs geweest en niet opendoen. De vierde keer was met de politie en een deurwaarder. Dit vond ik er echt over...

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 02 apr 2015, 09:21

Steven DCr schreef:.....Maar zijn kameraad in Nieuwerkerken had hetzelfde verhaal, 3 keer langs geweest en niet opendoen. De vierde keer was met de politie en een deurwaarder. Dit vond ik er echt over...
Dan plak je gewoon een briefje aan de deur met ("de meterstand") en hoeven ze niet met politie en een deurwaarder te komen. Dan kunnen ze het gewoon invoeren in hun registratie apparaat.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 02 apr 2015, 09:39

Maar zijn kameraad in Nieuwerkerken had hetzelfde verhaal, 3 keer langs geweest en niet opendoen. De vierde keer was met de politie en een deurwaarder. Dit vond ik er echt over...

Dat lijkt mij toch vrij normaal als je weigert om je meterstand door te geven.
Anders zou niemand dat meer doen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 02 apr 2015, 11:01

Als je weigert hem door te geven is dat inderdaad normaal maar hier deed hij niet open zoals iemand die niet thuis is omdat hij bijvoorbeeld werkt overdag. Normaal krijg je dan een briefje in de bus om de stand door te geven. Zo is het bij mij ook meestal. Direct een politie met deurwaarder is toch wel iets anders...
Bij mijn pa hing er trouwens een briefje met de stand aan de venster maar is ze toch 7 x teruggekomen.
Volgens mij hangt het gewoon af van het humeur van de controleur zelf.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 02 apr 2015, 11:39

En je vriend heeft geen briefje in de brievenbus gevonden?
En hoe wist hij dan dat de meteropnemer aan de deur stond?
Beetje vreemd allemaal.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

wouterk
Senior lid

Bericht door wouterk » 02 apr 2015, 12:43

Iemand die weet of ze jaar na jaar een maand vroeger kunnen / mogen komen?
Of is er een vaste dag en kunnen ze daar rond eerder of later komen.
Of is het wettelijk toegestaan dat ze nu in september komen, volgend jaar in augutsus, nadien in juli, ...
Zonstraal lid 1157

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 02 apr 2015, 13:27

Het is de vriend van mij pa.
Ik vind het ook vreemd, er zat inderdaad geen briefje in de bus. Maar het is toch de waarheid. En 7x keer terugkomen zoals bij mijn pa is toch ook de moeite vind ik.
Ok, iedereen weet dat de meteropname verplicht is, maar niet zeveren hé, weinigen geven de echte meterstand door als ze nog veel overschot hebben.

Hoe je ziet dat de meteropnemer aan de deur staat is simpel: je kijkt door de venster (of aan de camera als je er een hebt) en je ziet de camionette staan in de straat en ze dragen meestal werkkledij die dat duidelijk maakt. Je hoeft niet echt slim te zijn om zo iemand eruit te halen. Bovendien wordt er nu ook niet door 100 onbekenden aan de deur gebeld...
Trouwens wie gaat werken overdag, kan nooit opendoen.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 02 apr 2015, 13:45

Steven DCr schreef:Het is de vriend van mij pa.
Ik vind het ook vreemd, er zat inderdaad geen briefje in de bus. Maar het is toch de waarheid. En 7x keer terugkomen zoals bij mijn pa is toch ook de moeite vind ik.
Ok, iedereen weet dat de meteropname verplicht is, maar niet zeveren hé, weinigen geven de echte meterstand door als ze nog veel overschot hebben.

Hoe je ziet dat de meteropnemer aan de deur staat is simpel: je kijkt door de venster (of aan de camera als je er een hebt) en je ziet de camionette staan in de straat en ze dragen meestal werkkledij die dat duidelijk maakt. Je hoeft niet echt slim te zijn om zo iemand eruit te halen. Bovendien wordt er nu ook niet door 100 onbekenden aan de deur gebeld...
Trouwens wie gaat werken overdag, kan nooit opendoen.
Vandaar dat un het contract van de DNB vermeld staat dat de installatie tot en met de meterkast eugendim is van de DNB en dat zij op verzoek er toegang moeten toe hebben. Zij kunnen dus gebruik maken van de vermelde procedure/techniek om zich die toegang te verschaffen, voornamelijk indien ze denken aan fraude, illegale aftap, foutieve aangifte, misbruik, inveilige situatie, ...
Als werknemer is het inderdaad niet eenvoudig om verlof te krijgen wanneer het de DNB past.

Plaats reactie