gezocht: firma die kan werken aan zonneboiler systeem met terugloop omgeving Oudenaarde

Als het maar met energie te maken heeft.
Plaats reactie
lanius
Senior lid
Installatie Land: België

gezocht: firma die kan werken aan zonneboiler systeem met terugloop omgeving Oudenaarde

Bericht door lanius » 25 jul 2018, 14:33

Hallo,

zoals ergens op dit forum wel te lezen is, heb ik een zonneboiler met terugloopsysteem (met water dus, geen glycol). De firma die het geplaatst heeft, wel, ik ben er niet tevreden af. Ik heb al 4 jaar lang problemen. Destijds wel altijd met garantie opgelost, maar ik ben het nu beu.Er is altijd wel iets. Lekken, kapotte sensoren, kapotte software, defecte pomp, ...

Ik zou een nieuwe firma zoeken met verstand van zaken. Eentje die kan kijken wat ik nu heb en kan adviseren /uitvoeren wat nodig is om goed te werken.

Momenteel loopt de temperatuursensor soms eens tureluur. hij gaat van 80 graden naar 150, dan naar 200, dan terug naar 170 etc... kortom, eens boven de 120c werkt het niet meer en dus werkt de boiler regelmatig niet. Dit gebeurt vooral in de ochtend, als de collectoren opwarmen. En als het dan tijdelijk uitgeschakeld wordt door de fictief te hoge temperaturen, warmen ze verder op tot het echt te warm is. Dus dan werken ze een ganse dag niet.

Dit ligt misschien aan de sensor, misschien aan de software... ik weet het niet. hier zie je een kort fimpje (niet versneld, dit is gewoon de schommelingen die hij weergeeft):
https://youtu.be/gcG4YLqA3HU

Soms is de sensor wel ok, schiet de pomp aan... maar de pomp maakt extra veel geluid (lucht?), kan het water precies niet tot boven pompen. gevolg... water wordt niet verwarmt, collectoren worden te warm en systeem slaat af. Gevolg: werkt gans de dag niet.

Beide zaken kan ik meestal wel oplossen door elektriciteit eens uit te trekken, maar dan moet ik er natuurlijk wel net bij zijn... en ik moet ook gaan werken etc...

Ik zoek een firma om dat eens grondig te bekijken, en mij dan kan adviseren. Misschien is het enkel pomp en sensor, misschien ook software, misschien ... ik weet het niet en heb er ook geen verstand van. Ik wil wel nog eens investeren, maar dan in een systeem dat goed werkt. Want tot nu toe kan ik zeggen: zonneboiler, mijn slechtste investering ooit!
10 x LG 290 Wp Mono X Neon black LG290N1C & SMA Sunny Boy 2500HF Orientatie: 186 ° H=20 °

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: gezocht: firma die kan werken aan zonneboiler systeem met terugloop omgeving Oudenaarde

Bericht door janus » 25 jul 2018, 14:53

Een zonneboiler is sowieso al geen goede financiële investering, als het dan niet goed werkt is het helemaal rampzalig.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

lanius
Senior lid

Re: gezocht: firma die kan werken aan zonneboiler systeem met terugloop omgeving Oudenaarde

Bericht door lanius » 25 jul 2018, 15:03

Ik doe het ook uit ecologische overwegingen en het gegeven dat gas etc alleen maar duurder zullen worden in toekomst. Maar ik wil dat hij gewoon werkt zonder meer ...
10 x LG 290 Wp Mono X Neon black LG290N1C & SMA Sunny Boy 2500HF Orientatie: 186 ° H=20 °

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 25 jul 2018, 15:17

Heb je het al een paar plaatselijke loodgieters gevraagd?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 25 jul 2018, 15:25

nee, dat is volgende stap. Maar na de ramp van de firma die het installeerde, wat schrik om weer zomaar iemand te nemen. En als er iemand positieve ervaring heeft met iemand, geeft me dat al meer vertrouwen.

Al moet ik zeggen dat ik van diezelfde firma die zonneboiler installeerde wel héél content ben over de carport en de zonnepanelen die ze erop geïnstalleerd hebben.

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 25 jul 2018, 17:07

lijkt mij ofwel defecte sensor of slecht contact van de sensor naar sturing;meet eens de spanning over de sensor; varieert die ook constant?

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 25 jul 2018, 17:44

ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik de spanning moet meten

stef69
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door stef69 » 27 jul 2018, 10:03

waarom vraag je geen raad bij fabrikant, invoerder https://www.sanutal.be/contact/
of een andere dealer vragen bij deze in je streek?

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 27 jul 2018, 15:20

De softwarematige sturing is sanutal, de boiler is van rotex en de heatpipes, geen idee; Dus niet meteen idee aan wie ik het moet vragen.
ik zal eens horen bij sanutal

Plaats reactie