Te Koop: Volledige zonnepanelen installatie (certificaten €450 )

Als het maar met energie te maken heeft.
Plaats reactie
johan.L
Installatie Land: België

Te Koop: Volledige zonnepanelen installatie (certificaten €450 )

Bericht door johan.L » 15 jul 2019, 11:26

Wegens verhuis naar het buitenland verkoop ik mijn volledige zonnepanelen installatie wat inhoud:

23 panelen: Merk TEC ( Europese top kwaliteit ) 220 wp afmetingen 1670 x990

Totaal vermogen: 5060 WP

Omvormer: SMA Sunny Boy Model; SB 4000TL-20

De groene stroom meter

Splinternieuwe landscape profielen.

Op deze installatie zitten groene stroom certificaten van € 450 van 2009 tot 2029 ( dus nog 10 jaar te gaan )
Ik haalde per jaar met deze installatie 5 groene stroomcertificaten binnen.

Een document van de VREG zal samen met de koper ( nieuwe eigenaar ) ingevuld worden betreffende overname volledig originele installatie en bijhorende groene stroom certificaten )

De installatie is reeds gedemonteerd en kan zo meegenomen worden.

Vraagprijs: 12.000€
Bieden vanaf: 10.000 €

Odul
lid

Re: Te Koop: Volledige zonnepanelen installatie (certificaten €450 )

Bericht door Odul » 12 aug 2019, 12:39

Kan je uw 'groene stroom certificaten zomaar door schuiven?

Dat is toch wel heel bizar.
Als je uw insataltie op het opgegeven adres stopt, vervalt het contract.
Anders kan ik evengoed een nieuwe instalatie laten plaatsen, en uw "contract" overnemen.

johan.L

Bericht door johan.L » 12 aug 2019, 13:00

Je kan alle inlichtingen hierover terug vinden bij de VREG en als je mij je email adres kunt geven zal ik het desbetreffende overname document van de VREG doormailen.

Tuurlijk zijn er voorwaarden: Zoals, je moet te maken hebben met een verhuis, verkoop van woning of overlijden en zoals jij zelf zegt een nieuw installatie aankopen en mij contract overnemen dan gaat inderdaad niet!

Maar het gaat wel als je de volledige installatie overneemt van de vorige eigenaar.
Met volledige installatie wordt bedoeld, de originele panelen, de originele omvormer en groene stroom meter.

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 12 aug 2019, 15:06

Bijkomende complicatie is volgens mij dat je die omvormer niet meer gekeurd krijgt op een nieuwe locatie. Vrees ik.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

johan.L

Bericht door johan.L » 12 aug 2019, 15:39

Verklaar u nader Lennie?

Een keuring van een installatie houdt enkel het elektrische gedeelte in.
Ik zie dus het probleem helemaal niet met de omvormer.

MrD
lid

Bericht door MrD » 12 aug 2019, 17:01

Je zet best ook de nog geldende garantie voorwaarden erbij (panelen & omvormer apart). Bestaat de plaatsingsfirma / garantiegever nog?
Die SB4000 is namelijk al 10 jaar oud, die geeft naar alle waarschijnlijkheid wel de geest tussen nu en de komende 10 jaar.

Verder : 12000€ voor een 10 jaar oude installatie (enkel materiaalkost)? Niet goedkoop hoor... zelfs niet met de certificaten erbij.
De nieuwe eigenaar zal iemand moeten vinden die de panelen wil plaatsen, wat nog eens boven op de prijs komt.

Om je een idee te geven, voor dat soort bedragen koop je tegenwoordig 12kWp tier 1 panelen en bijhorende omvormer + constructiemateriaal (enkel materiaalkost)

Niet dat ik potentiële kopers wil afschrikken, maar ik zou mijn prijszetting toch anders doen als ik in uw schoenen stond.
Oost : 8x LG Neon2 Black 330Wp (2640Wp)
West : 10x LG Neon2 Black 330Wp (3300Wp)
5940Wp op SE3500H Omvormer

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 12 aug 2019, 17:09

Niet alleen het elektrisch gedeelte wordt nagekeken. Er wordt ook gekeken of de omvormer (nog) op de lijst van toegelaten toestellen staat.
Heel goed mogelijk dat dit voor dit type omvormer niet meer zo is. Zelfs mijn amper 5 jaar oude SB 4000 TL 21 zou nu niet meer opnieuw geplaatst mogen worden.
Zie: viewtopic.php?f=21&t=21821
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 12 aug 2019, 17:47

MrD schreef:Je zet best ook de nog geldende garantie voorwaarden erbij (panelen & omvormer apart). Bestaat de plaatsingsfirma / garantiegever nog?
Die SB4000 is namelijk al 10 jaar oud, die geeft naar alle waarschijnlijkheid wel de geest tussen nu en de komende 10 jaar.

Verder : 12000€ voor een 10 jaar oude installatie (enkel materiaalkost)? Niet goedkoop hoor... zelfs niet met de certificaten erbij.
De nieuwe eigenaar zal iemand moeten vinden die de panelen wil plaatsen, wat nog eens boven op de prijs komt.

Om je een idee te geven, voor dat soort bedragen koop je tegenwoordig 12kWp tier 1 panelen en bijhorende omvormer + constructiemateriaal (enkel materiaalkost)

Niet dat ik potentiële kopers wil afschrikken, maar ik zou mijn prijszetting toch anders doen als ik in uw schoenen stond.
Je krijgt wel nog 50*450€ aan GSC's uitbetaald voor deze installatie

MrD
lid

Bericht door MrD » 12 aug 2019, 19:43

Ik zei ook niet dat het erg duur is :-)

Hoeveel GSC's er nog worden uitbetaald hang af van de nieuwe locatie, oriëntatie en hellingsgraad van de panelen.
En dat zullen er geen 50 zijn de komende 10 jaar, gezien ook de afnemende capaciteit van de panelen. Ik zou eerder rekenen met 43-45 certificaten.
Met de externaliteiten (plaatsing + keuring = 750Euro, nieuwe omvormer : 1000Euro), het feit dat vrij oude panelen zijn, waardoor het benodigde dakoppervlak groot is, en het feit dat de meeste mensen full black panelen wensen (hey, het oog wil ook wat...) vrees ik een beetje voor de prijszetting.
Als de garantie 25j/25j op de panelen en (nieuwe) omvormer is, en de situatie met de VREG 100% OK en duidelijk is , is het een no-brainer.
gewoon doe dan.
Oost : 8x LG Neon2 Black 330Wp (2640Wp)
West : 10x LG Neon2 Black 330Wp (3300Wp)
5940Wp op SE3500H Omvormer

johan.L

Bericht door johan.L » 13 aug 2019, 14:18

Beste, Is ook een vraagprijs hé dus er is marge om te onderhandelen.

Ik zelf heb er in der tijd 25.000 euro voor betaald.
Ik heb reeds geintresseerde gehad en boden 10.000€ maar konden in het ene geval maar 18 panelen en in een ander geval 19 panelen gelegd krijgen.
Zoals ik al aangaf en weet ook dat hier mensen zijn met kennis van zaken weten ook dat deze panelen geen chinezen rommel is maar wel degelijk kwaliteit is.
Het is ook door 1 van de geintresseerde, die mij de raad heeft gegeven, dat ik de installatie hier te koop heb gezet op " Zonstraal "
Hij kon ze jammer genoeg niet gelegd krijgen want anders had hij ze zeker gekocht zei hij. Hij vond de installatie en de prijs die ik er graag voor gekregen had, namelijk 10.000 euro een correcte en goede prijs ( naam en eventueel telefoonnummer is te verkrijgen van desbetreffende persoon )
Hoeveel betaal je nu voor een dezelfde installatie? reken daar dan de nog de tegoed groene stroom certificaten waarbij deze bij een nieuwe installatie 0 ( nul ) zijn.
Wij hebben in de familie 10 jaar geleden 4 installaties aangekocht met zelfde leverancier en tot op heden heeft geen enkele van de 4 problemen gehad, niet met de panelen, niet met de omvormer.
Ik haalde zoals gezegd zijnde ook jaarlijks 5 groene stroom certificaten binnen ( groen stroom meter liegt niet )
Inderdaad mijn dak lag bijna ideaal, maar ook niet perfect want mijn broer die heeft al een goede opbrengst en rond 11u waar ik tot ongeveer 12u 30 moest wachten op vol rendement.
Op een heel zonnige dag had ik rond 35 a 36 kw per dag.

Plaats reactie