Airco nodig in de zomer?

Allerlei
Plaats reactie
bartgo
Master lid
Installatie Land: België

Airco nodig in de zomer?

Bericht door bartgo » 31 mar 2019, 20:39

Ik ben akkoord met een verminderd tarief voor warmtepompen, maar wellicht mogen airco’s en zelfs zwembadwarmtepompen daar niet onder vallen. Zeker airco’s zijn in moderne woningen echt wel te vermijden door slim te spelen met zonneweringen.

Bas
Master lid

Re: Toekomst zonnepanelen met warmtepompen ?

Bericht door Bas » 02 apr 2019, 10:32

Als we zo een zomer krijgen als vorig jaar, heb ik toch graag een airco hoor. Met de huidige isolatienormen krijg je de warmte anders niet meer buiten als die 1 keer binnen is. Even niet opletten en je hebt prijs.
Lijkt me ook geen probleem voor het elektriciteitsnet en de -factuur aangezien het grotendeels om direct verbruik van de zonne-energie zou gaan.

Jompy
lid

Bericht door Jompy » 02 apr 2019, 10:46

Bas schreef:
02 apr 2019, 10:32
Als we zo een zomer krijgen als vorig jaar, heb ik toch graag een airco hoor. Met de huidige isolatienormen krijg je de warmte anders niet meer buiten als die 1 keer binnen is. Even niet opletten en je hebt prijs.
Lijkt me ook geen probleem voor het elektriciteitsnet en de -factuur aangezien het grotendeels om direct verbruik van de zonne-energie zou gaan.

Idemdito
Epeil 8 hier
Wp+ZP installatie
Ventillatie systeem D

Als warmte binnenzit in de zomer. Ist bakken en braden!!
D ventillatie brengt enkel nog meer warmte binnen... die smijt ik dan soms af...

Dan is airco idd nodig. Anders van 10smorgens tot 21 uur savonds 28 graden binnen...

Gisteren regio Leuven eerste digitale meter geplaatst zeiden ze op het nieuws. En ze zeiden/ verkochten het: geldig 15 jaar terug draaiende teller...

Politieke weg: waarom makelijk en transparant als het moeilijk en onduidelijk ook kan... 🤣

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 02 apr 2019, 11:05

bartgo schreef:
31 mar 2019, 20:39
Zeker airco’s zijn in moderne woningen echt wel te vermijden door slim te spelen met zonneweringen.
Doordachte strategie. :tu:
Airco is te vermijden energieverspilling en alleen noodzakelijk in een nieuwe woning als die slecht ontworpen en/of uitgevoerd is.
Wat is trouwens het doel om een woning super te isoleren tegen de koude als je de uitgespaarde energie dan letterlijk terug in de
woning moet pompen om ze in de (steeds langer en extreem heter wordende ) zomer koel te kunnen houden terwijl met wat
doordachte maatregelen je dit kan voorkomen zonder een kWh energie nodig te hebben.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 02 apr 2019, 11:32

ivob schreef:
02 apr 2019, 11:05
bartgo schreef:
31 mar 2019, 20:39
Zeker airco’s zijn in moderne woningen echt wel te vermijden door slim te spelen met zonneweringen.
Doordachte strategie. :tu:
Airco is te vermijden energieverspilling en alleen noodzakelijk in een nieuwe woning als die slecht ontworpen en/of uitgevoerd is.
Wat is trouwens het doel om een woning super te isoleren tegen de koude als je de uitgespaarde energie dan letterlijk terug in de
woning moet pompen om ze in de (steeds langer en extreem heter wordende ) zomer koel te kunnen houden terwijl met wat
doordachte maatregelen je dit kan voorkomen zonder een kWh energie nodig te hebben.
Is toch logischer? In de zomer is er massa's meer energie beschikbaar dan in de winter. Alle energie die je in de winter spaart, is veel meer waard dan de energie die je in de zomer verbruikt. Simpele vraag en aanbod.
En welke maatregelen? Kleine ramen, niets op het zuiden, zonnewering, ... Niet echt dingen die het aangenaam wonen maken.

+ oververhitting hoeft niet noodzakelijk iets te maken te hebben met slecht ontworpen woningen. Koken, strijken, wassen, alle elektronische apparatuur, mensen, ... wekken allemaal warmte op. En dan nog eens de noodzakelijke verluchting en menselijke fouten.

Niet dat ik L/L warmtepompen dé oplossing vind. Eerder geothermie en passief koelen met vloerverwarming.
Laatst gewijzigd door Bas op 02 apr 2019, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

bartgo
Master lid

Toekomst zonnepanelen met warmtepompen ?

Bericht door bartgo » 02 apr 2019, 11:52

Ventilatie heeft een bypass en in het beste geval (helaas niet bij mij) een soort koelsysteem via ondergrondse buizen. In de zomer gooit mijn ventilatie d de warme binnenlucht naar buiten.

Zonnewering met lamellen kan zelfs mooi zijn met een streepjeseffect op de vloer. We hebben zelf ook witte doeken waar je nog kunt doorkijken. Ok, open is leuker. Hier een beglaasde wand van 6m hoog op zuiden.

Ik moet toegeven dat onze koeling ook nog niet optimaal is. Je moet je huis echt leren gebruiken. Zo kun je de ventilatie ook in een soort cool of warm modus zetten. Wist ik niet. Intussen heb ik alle zonnewering via meting van lux op oost west of zuid geprogrammeerd. Ze gaan zo vaak als kan open of de lamellen kantelen wat extra dicht als de zon hard schijnt.

Als je zorgt dat de zon niet op de vloer valt dan win je al.

Dat dus om te zeggen dat actieve koeling met warmtepompen uitgesloten zou moeten zijn van exclusief nachttarief ofzo. Je krijgt ook geenbsubsidies voor je wp als ze actief kan koelen dus dat ligt in diezelfde lijn. Het is waar dat je prima kunt koelen met overschot pv elektriciteit in de zomer. Maar ik steek die overschot dan liever in een grote EV autobatterij om gratis rond te rijden. Binnen een jaar of twee. Nu oefenen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 apr 2019, 11:59

Bas schreef:
Punt 1: dat is gewoon omdat je je niet wil/kan aanpassen aan wijzigende omstandigheden en denkt via de meest voor de hand liggende weg (airco) een goedkope oplossing (die binnen afzienbare tijd evenzeer in elkaar zal stuiken dan rechtstreekse verwarming via elektriciteit) gevonden te hebben.
Hier wordt het, door doordacht geplaatste zonwering en indeling van de ruimten en zelfs met max. doordacht geplaatste zonnevangers, ook vorige zomer nooit warmer dan 23°C in de leefruimte en 20°C in de slaapkamers. En het betreft dan nog een (grondig) gerenoveerde woning en geen nieuwbouw (die alleen al door het innemen van onbebouwde grond ecologisch te verwerpen is zolang er voldoende renovatiepanden beschikbaar zijn).
Ook voor koeling geldt de dezelfde regel als bij verwarming: iedere kWh die je niet nodig hebt (door passieve koeling en isolatie) is winst die je onafhankelijker maakt van een systeem.
Welke maatregelen? Neen geen kleine ramen op het zuiden. (Hier zijn ze toevallig juist vandaag begonnen met het bijplaatsen van een volledig zuidgerichte glazen zonnewand). Leefruimte gericht naar het zuiden. Andere ruimten (zeker de slaapkamers en berging/keukenkasten) op oosten en noorden. Alle, maar dan ook alle, glaswanden zijn hier voorzien van een combinatie van mechanische en elektromechanische zonnewering, al dan niet met (afhankelijk van de oriëntatie) een oversteek (die op sommige plaatsen, weer afhankelijk van de oriëntatie, voorzien zijn van een vast gesloten dakbedekking, een deels glazen dakbedekking met zonwerend veiligheidsglas of een sensor gestuurd (volgens lichtinval, neerslag) beweegbare dakbedekking). Tussen de "hoofd"leefruimte en de zonnevanger (die in de tussenseizoenen één ruimte vormen van 77 m²) is er over de gehele afstand tussen de twee ruimten zelfs een afsluitbare geïsoleerde wand. Zo verkrijg je bij vriestemperaturen in de winter en hoge temperaturen in de zomer (indien nodig) een kleinere leefruimte ruimte (47m²) die optimaal verwarmd kan worden of afgesloten blijft van zonneopwarming. De zonnevanger is dan ook nog zo eens georiënteerd dat hij in de tussenseizoenen max. warmte opvangt via vier (te sturen) richtingen en zo geopend kan worden dat hij maximaal gebruik kan maken van passieve (doorstroom) luchtkoeling.
Geloof me, daar is niets oncomfortabel wonen aan. Je moet alleen op voorhand even nadenken hoe je het gaat aanpakken en afstappen van voorbijgestreefde bouwideeën.
Veel wordt er hier niet "warm" gekookt als het buiten 40°C is (en daar heb je trouwens de afzuiging voor) . En wassen doe je niet in je leefruimte maar best in een daartoe ingerichte ruimte (berging)
Punt 2: nu is dat inderdaad geen "probleem" maar getuigt van kortzichtig denken. Op termijn zal men, bij volledig of voornamelijk overschakelen, op groene energie en het bannen van fossiele brandstoffen (via verbod of het zo te belasten dat je financieel wel moet omschakelen) de "overproductie" van individuele en collectieve zonneparken nog nodig hebben om de seizoensopslag te overbruggen.

Je kan natuurlijk als basis ook van het standpunt uitgaan "het zal mijn tijd wel duren".
Laatst gewijzigd door ivob op 02 apr 2019, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 02 apr 2019, 12:11

Seizoensopslag kost ook energie. Als je in de winter minder energie nodig hebt, hoef je ze ook niet op te slaan met bijhorende verliezen...
+
Zoals ik in mijn vorig bericht ook zeg. Geothermie en passief koelen, geen airco... Graag alle argumenten in acht nemen eer je iemand kortzichtig noemt. Opbouwend discussiëren.

Ik kijk in ieder geval liever naar buiten dan tegen een zonnewering, dat bedoel ik met wooncomfort. Een slim geplaatste boom kan ook al wonderen doen.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 02 apr 2019, 12:22

Helemaal eens wat betreft de boom!
In Nederland lees je wel eens over zonneschoorstenen die de warmte naar buiten zuigen als een natuurlijke ventilatie. Zou je dat in een gewone woning ook kunnen doen?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 apr 2019, 12:26

Daarover uitweiden zou ons te ver van het topic afleiden.
Laatst gewijzigd door ivob op 02 apr 2019, 12:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 02 apr 2019, 12:27

ivob schreef:
02 apr 2019, 12:21
Niet iedereen heeft individueel vrije toegang tot geothermie. En als dat massaal gaat toegepast worden loopt dat verhaal ook vlug ten einde.
En met seizoenopslag spreek ik zeker niet over individuele toepassingen.
Waarom zou geothermie ten einde lopen als dat massaal toegepast wordt?

Denk je dat ons elektriciteitsnet in deze toestand in staat is om het transport voor gecentraliseerde seizoensopslag te bewerkstelligen? De injectie van PV is nu al een probleem op vele plaatsen. In dat opzicht heeft individuele opslag al een streepje voor.

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 02 apr 2019, 12:29

Een zonwering hoeft niet noodzakelijk het uitzicht te beperken.

Met een uitgekiende horizontale lamellen zonwering boven de ramen of bouwkundige oversteek behoud je 100% uitzicht, hou je in de zomer de zon buien en kan je in de winter toch nog zonnewinsten boeken. Zonder er nog naar om te moeten zien, zonder elektronische sturingen allerhande.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 02 apr 2019, 12:37

ivob schreef:
02 apr 2019, 12:30
Bas schreef:
02 apr 2019, 12:27
Denk je dat ons elektriciteitsnet in deze toestand in staat is om het transport voor gecentraliseerde seizoensopslag te bewerkstelligen? De injectie van PV is nu al een probleem op vele plaatsen. In dat opzicht heeft individuele opslag al een streepje voor.
Que? Dat beweer ik toch nergens? Je moet de elektriciteit omzetten (bv. in groen gas) en niet als dusdanig rechtstreeks transporteren via het e-net.
Dus lokaal omzetten naar groen gas en dan via een (welk?) netwerk transporteren? Elke omzetting heeft verliezen, naar waterstof zelf grote. Of wat bedoel je met groen gas?
En met seizoenopslag spreek ik zeker niet over individuele toepassingen.
Er zijn veel verschillende manieren om oververhitting tegen te gaan, zoals we boven ook kunnen lezen. Het zal wellicht een combinatie van verschillende technieken worden. Volgens mij is geothermie met vvw en passieve koeling zeker een techniek die in de toekomst vaak gebruikt zal worden. Het argument dat geothermie ten einde zou lopen, begrijp ik niet.

frin
lid

Bericht door frin » 02 apr 2019, 13:28

Bas schreef:
Wij zijn oudere mensen. Airco noodzakelijk voor nachtrust (vernauwde luchtwegen) Airco en luchtregulator dient 's nacht op te staan. Tijdens de dag is dit gewoon verspilling.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 02 apr 2019, 13:34

frin schreef:
02 apr 2019, 13:28
Bas schreef:
Wij zijn oudere mensen. Airco noodzakelijk voor nachtrust (vernauwde luchtwegen) Airco en luchtregulator dient 's nacht op te staan. Tijdens de dag is dit gewoon verspilling.
Hoezo? Als je de opwarming binnenshuis door de dag kan beperken, heb je er 's avonds/'s nachts toch ook deugd van?
Puur energetisch bekeken, is airco 's nachts verspilling aangezien er dan geen zon is en het dan buiten mogelijk fris genoeg is om een raam open te zetten. Om medische redenen is natuurlijk een heel ander verhaal.

Plaats reactie