Lampen op draad vervangen door LED-lampen

Allerlei
Plaats reactie
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

Lampen op draad vervangen door LED-lampen

Bericht door DaanW » 18 mar 2019, 12:21

Bij mijn ouders is een bloktransfo 300W van de 'halogeenverlichting op draad' doorgebrand. Deze zouden we willen vervangen.
Het zijn 6 halogeenspots 50W GU 5,3 op draad, een systeem van Dewever en Ducre uit 1993.
Bij mijn zoektocht kom ik ook LED-spots en LED-transfo's tegen die veel zuiniger zijn. We zouden dus willen opteren voor LED-spots. Ook als vervanger van andere defecte halogeenspots.
Maar er zijn een aantal verschillen tussen de diverse transfo's en LED spots. De mogelijkheid tot dimmen is ook één van de verschillen
Sommige spots moeten in serie geschakeld worden, andere dan weer parallel. Ook de + en - pool van de lampen/transfo kan belangrijk zijn.
Ik durf dus niet zomaar nieuwe spots en transfo te bestellen
Mijn vraag:
Welke LED transfo's kan ik gebruiken in combinatie met welke LED-Spots GU 5,3 (MR16) bij een verlichting op draad?
Moet ik bij parallel LED verlichting ook letten op + en - pool?
Kan ik een defecte halogeen-spot gemakkelijk vervangen door een LED-spot? Ook als die met 2, 3 of meer op dezelfde transfo hangen?
Moeten er eventueel ook andere dimmers gebruikt worden?

Wie kan mij hier duidelijkheid scheppen zodat ik de juiste LED-lampen met de juiste transfo kan combineren.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Re: Lampen op draad vervangen door LED-lampen

Bericht door ErikDD » 18 mar 2019, 22:29

Ik heb recent een GU 5.3 (12V AC) spot vervangen door MR16 (12V). Armatuur had een gewone ringkerntransfo om de 220V naar 12V om te zetten.
Werkt prima.
Als je een gewone transfo (met veel lager vermogen) plaatst en dimbare MR16 LED spots, dan zou dat volgens mij gewoon moeten werken.
Polariteit speelt voor vervang MR16 LEDS geen rol.
Het zal wel afhangen van welke dimmer nu gebruikt wordt. Een klassieke met fazeafsnijding heeft meestal een minimale belasting nodig. Die moet je dan mogelijk wel vervangen want LEDS hebben veel lager vermogen. Je zal dan vermoedelijk een dimbare LED-driver moeten plaatsen.

Kijk anders eens op https://www.ledsky.be/
Die hebben mij ooit eens goed geholpen.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

freddy
Senior lid

Bericht door freddy » 19 mar 2019, 09:10

Best vermelden welke led spots je op welke transfo wil aansluiten. Je mag sommige transfo' s maar voor 80% belasten.
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 19 mar 2019, 17:17

Ik zou zeker geen transfo niet meer gebruiken voor leds. Geeft veel verlies, omgezet in warmte. Best is een geschakelde voeding ( led driver)
Spots geven meer warmte dan licht, dus zeker led nemen

Plaats reactie