Kilometerheffing

Allerlei
Plaats reactie
blsq1970
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door blsq1970 » 05 jan 2019, 15:36

EricG schreef:
05 jan 2019, 15:05
blsq1970 schreef:
31 dec 2018, 13:53

Dat hoeft niet in het artikel te staan, iedereen kan heel simpel terugvinden dat Noorwegen zijn elektriciteit opwekt met waterkracht, ze hebben geen kerncentrales. Die hebben ze ook niet nodig, ze hebben nu al een overschot aan groene elektriciteit. Men had hier ook al veel eerder kunnen investeren in duurzame oplossingen, en dan denk ik niet aan windmolens of zonnepanelen maar aan geothermische energie. Je kan zonder kerncentrales, maar men moet willen.
We hebben geen waterkracht en met zon en wind ga je hier niet ver komen wat dat betreft.
Herlees eens: "geothermische energie". Hebben wij geen waterkrachtcentrales? Ik zou daar zo zeker niet van zijn. Akkoord ze leveren geen massa's energie maar ze zijn er wel. Had men meer en eerder ingezet op alternatieven zou er geen probleem geweest zijn, maar Electrabel ziet liever kerncentrales.
[/quote]

Je gaat massa's energie nodig hebben zoals ik hiervoor al aangaf, maar goed we zullen wachten tot het licht uitgaat met de sluiting van de kerncentrales, ondanks alle zonnepanelen en windmolens die ze plannen :D
En nog eens wat Noorwegen betreft : zonder hun energiebronnen komen wij niet in de buurt en dat is nog niet gesproken van het feit dat het land maar ca. 55% van de bevolking heeft waarmee wij zitten en op zijn minst de helft aan voertuigen.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Kilometerheffing

Bericht door ivob » 05 jan 2019, 16:37

blsq1970 schreef:
04 jan 2019, 21:57
(misschien meer als je gelijk Ivob als een slak rijd en alleen overdag als hij zijn lichten niet moet aandoen
:?: Waar steun je die uitspraak op :?:
ps. een ledlicht verbruikt praktisch niets. :roll:
En voor de rest hou ik me inderdaad, toch met de privéauto, zoveel mogelijk aan de geldende snelheidsbeperkingen.
Scheelt in de praktijk slechts enkele seconden tot minuten tov "doorvlammen van verkeerslicht naar verkeerslicht.
Ik ga ook niet uit van een Tesla, wat nu niet het toonbeeld is van economische efficiëntie noch van goede verbruikscijfers.
Een recente test: https://imotion.hyundai.nl/autobild-rij ... olle-accu/

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 05 jan 2019, 16:52

Bollocks schreef:
05 jan 2019, 03:10
om in te schatten wat de gevolgen zijn van een overhaast ingevoerde kilometerheffing....
Excuseer maar "overhaast" koppelen aan "invoering km heffing in Vlaanderen" is toch wel erg kort door de bocht.
Vlaanderen haalt trouwens geen enkele milieu doelstelling. Van overhaasting kan je ze in dit geval niet verdenken.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 05 jan 2019, 16:53

ivob schreef:
05 jan 2019, 16:37
blsq1970 schreef:
04 jan 2019, 21:57
(misschien meer als je gelijk Ivob als een slak rijd en alleen overdag als hij zijn lichten niet moet aandoen
:?: Waar steun je die uitspraak op :?:
ps. een ledlicht verbruikt praktisch niets. :roll:
En voor de rest hou ik me inderdaad, toch met de privéauto, zoveel mogelijk aan de geldende snelheidsbeperkingen.
Scheelt in de praktijk slechts enkele seconden tot minuten tov "doorvlammen van verkeerslicht naar verkeerslicht.
Ik ga ook niet uit van een Tesla, wat nu niet het toonbeeld is van economische efficiëntie noch van goede verbruikscijfers.
Een recente test: https://imotion.hyundai.nl/autobild-rij ... olle-accu/
veel geduld en bovendien het bijzondere talent om zeer zuinig te rijden, zonder andere weggebruikers tot last te zijn. Daarbij waren de omstandigheden tijdens de testrit uitermate gunstig: zonnig, 23 graden en weinig verkeer

Alles lezen in plaats van zomaar wat neer te poten.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 05 jan 2019, 16:54

ivob schreef:
05 jan 2019, 16:52
Bollocks schreef:
om in te schatten wat de gevolgen zijn van een overhaast ingevoerde kilometerheffing....
Excuseer maar "overhaast" koppelen aan "invoering km heffing in Vlaanderen" is toch wel erg kort door de bocht.
Vlaanderen haalt trouwens geen enkele milieu doelstelling. Van overhaasting kan je ze in dit geval niet verdenken.
Welk land voldoet er wel aan, tenzij je de inwoners zoals in Noorwegen om de 100 km moet gaan zoeken. :roll:

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 05 jan 2019, 16:54

blsq1970 schreef:
05 jan 2019, 16:53
veel geduld en bovendien het bijzondere talent om zeer zuinig te rijden, zonder andere weggebruikers tot last te zijn. Daarbij waren de omstandigheden tijdens de testrit uitermate gunstig: zonnig, 23 graden en weinig verkeer
Alles lezen in plaats van zomaar wat neer te poten.
Ja en? Las je dan ook wat ik eerder schreef?
Gemiddeld verbruik van 16 kWh/100 km ipv de 11 kWh uit de test. Wat een normale rijstijl oplevert.
Druk verkeer (file, veelvuldig start/stop, stadsverkeer) is, in tegenstelling tot een ICE, juist gunstig voor de actieradius van een EV.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 05 jan 2019, 17:07

Koidream schreef:
05 jan 2019, 11:33
maar liever 300km per dag in de file staan om toch maar de “vrijheid” van hun voertuig te hebben. Welke vrijheid?
Als je 300 km per werkdag (ik wik mijn woorden ;-) ) in de file staat of door de spits moet (en rond BXL en Antwerpen duurt die tegenwoordig de gehele dag) verplaats je je gemiddeld tegen 45 km/uur. Dan zit je minstens 6 uur per dag in de auto.
Dan vermoed ik dat de verplaatsingen met de auto eerder beroepshalve werktijd zijn dan WW-verkeer? (zo niet zal ik stante pede teruggefloten worden).
Dan kan je het beroepsdeel van je verplaatsingen ook inbrengen in je personenbelasting. Indien het WW-verkeer is kan hij al jaarlijks 9900 € inbrengen alleen voor zijn auto. Scheelt een slok op de borrel.

edit: verder lees ik dat hij op de baan zit voor zijn job. Dan is het ofwel een bedrijfsvoertuig (waarvoor zijn werkgever de Km-vergoeding zal betalen) ofwel is hij zelfstandige en dan kan hij de eventuele km -vergoeding in rekening brengen van zijn onkosten. Iets wat een gewone 8-17 werknemer die dat met eigen vervoer moet doen niet kan.
Laatst gewijzigd door ivob op 05 jan 2019, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door ivob » 05 jan 2019, 17:15

blsq1970 schreef:
05 jan 2019, 13:09
en kom dan nog eens terug om te discussiëren.
Het begint wel steeds meer op een eenzijdige scheldtirade te lijken ipv een discussie.
Omdat mensen van mening verschillen kan men wel nog beleefd blijven.
Hopelijk communiceer je met je "klanten" op een iets andere wijze?
En van mij mag je nog jaren met een diesel rondrijden (of staan aanschuiven). De eventuele km-vergoeding zal peanuts zijn in vergelijking met de verbruikskosten. Het is niet omdat sommige mensen blijven stilstaan (over enkele jaren misschien letterlijk te nemen) dat de rest van de wereld dat ook moet doen.
ps. ik schrijf dit gewoon kalm neer in plaats van "neer te poten" (sic).

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 05 jan 2019, 18:59

blsq1970 schreef:
05 jan 2019, 16:54
Welk land voldoet er wel aan, tenzij je de inwoners zoals in Noorwegen om de 100 km moet gaan zoeken. :roll:
Voorstander van het lemmingenprincipe?

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 05 jan 2019, 20:11

ivob schreef:
05 jan 2019, 16:52
Bollocks schreef:
Sorry ivob, je hebt gelijk, "overhaast" is het verkeerde woord...
Wat ik wou zeggen, maar ik vond het juiste woord niet: "ze hebben er al jaren de tijd voor gehad, maar niemand heeft er ooit aan gedacht om daar eens werk van te maken, laat staan er eens over nagedacht te hebben. en nu hebben ze ergens gelezen in een of andere verslag van de ene of andere Europese vergadering, dat die kilometerheffing er toch zal moeten komen... kunnen we beter snel reageren en zo maar wat ideeën de wereld in sturen, in de hoop dat er niemand vragen stelt of niemand een rekenmachine ter hand neemt.... en dat dan nog eens zonder dat er ook maar enige vorm van onderzoek naar geweest is door ene of andere instantie die weet waarover ze praten, maar intussen onze bevolking die slachtoffer gaat worden (lees: die hun portefeuille weer moeten boven halen) wel voldoende paaien zodat ze die gele hesjes toch maar in de koffer van hun auto laten liggen (blijkt een verplicht uitrustingsproduct te zijn van een wagen) en al zeker geen vragen beginnen stellen of topics te openen op een of ander forum"
Wie weet hier een correct woord voor? :vraag: ?% ;-)
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 05 jan 2019, 22:07

Tja daar heb je gelijk in. Zo werken ze nu eenmaal. Wachten tot het niet anders meer kan en dan..... is het de schuld van "Europa". :D
Net hetzelfde met de kernuitstap. Jaren geleden beslist (of toch weer niet? :roll: ) en sindsdien liggen slapen en wat liggen prutsen in de marge tot de dingen uit elkaar dreigen te vallen en de beheerder zichzelf letterlijk aan het leegplunderen is, door het uitdelen van onverantwoorde cadeau's aan de aandeelhouders, zodat wij wellicht de schoonmaakfactuur mogen betalen.
Daarom dat ik er maar zelf aan begonnen ben. Het zal niet veel uitmaken maar kwaad kan het zeker niet.
Na drie maanden al 6 kg lichter (waarvan 5 kg puur vet) en gevoelsmatig tien jaar jonger. En we zijn nog maar pas begonnen. :mrgreen:
Denk trouwens, als ik zo eens rondkijk, dat veel filerijders een kg-heffing meer zouden voelen in hun portefeuille dan een km-heffing. :lol:

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 05 jan 2019, 23:14

Welcome in Belgium :tu:
De politiekers hebben het henzelf moeilijk gemaakt door alles te willen splitsen !
Hoeveel ministers van energie, hoeveel voor mobiliteit enz enz ... ? 1 per regio en nog 1 federaal erbovenop, dus vóór dat ze een akkoord hebben over eender wat duurt dat wel een zekere tijd om niet te zeggen een hele tijd !
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 05 jan 2019, 23:40

Wij Vlamingen worden gediscrimineerd ten opzichte van de Brusselaars en de Walen.
Zoals eerst met de prosumententaks. Daarna met de rijbewijzen dat jongeren langer moeten oefenen voor dat ze hun praktijk mogen doen. Dan het terugkom moment dat 100 euro extra gaat kosten. Nu de kilometerheffing die er zit aan te komen.
En denk er aan vroeger en nu stroomt er nog altijd geld van Vlaanderen naar Brussel en Wallonië omdat ze daar niet genoeg inkomsten hebben. Alles op de kap van de Vlamingen daar wonen toch de meeste mensen en dan kunnen we daar extra gaan belasten die voelen dat toch niet zo denken die ministers. Zoek de verschillen maar eens op tussen de wetten in Vlaanderen en Brussel en Wallonië sinds de gewesten meer bevoegdheden hebben gekregen.
Dat is hetzelfde als bij de taxshift die ze hebben ingevoerd door de belasting op brandstoffen of andere dingen houd niemand iets van de taxshift over want alles wordt duurder en daar hebben ze helemaal geen rekening mee gehouden.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 jan 2019, 09:46

De Vlaamsche mens en zijn aangeboren Calimero reflex. ;-)
Als het niet de schuld is van de migranten, de Brusselaars, de Walen, Europa, de buurman, de partner,.... dan is er nog altijd het weer. :lol:

Begin al gewoon met jezelf. Dan kan je alleen daar nog de verantwoordelijkheid voor gaan zoeken.
Het is hier zeker niet de ideale wereld. Maar besef wel dat je het voorrecht hebt te mogen wonen en leven (en waarschijnlijk gewoon het gelukkig toeval er geboren te zijn) aan de bevoorrechte zijde van de aardbol en dan nog eens op een van de meest bevoorrechte driehoekjes van die zijde.
Alhoewel enkelingen blijkbaar hier al denken dat we in een kruising tussen het communistisch en maoïstisch systeem leven heb je in de werkelijke wereld alle vrijheid om te verhuizen naar een omgeving waar je denkt dat het je veel beter zal vergaan.
(als je nog jong bent en in de omgeving van de kust of grote rivieren woont is het, ook hier, wel tijd om daar serieus over beginnen na te denken).

Witte8
lid

Bericht door Witte8 » 09 jan 2019, 19:16

Vandaag is de opvolgster van Bart Tommelein ingezworen als Vlaams Minister van Energie. Zie hieronder voor haar eerste interview waar ze al direct met een “belofte” komt mbt het rendementsbehoud voor eigenaars van pv installaties.

Wat denken jullie? Dit is alvast een opsteker.

Stond achter paywall van De Tijd , dus heb het ff gekopieerd.

https://www.facebook.com/53990952647387 ... 268691029/

Eigenaars zonnepanelen niet in de kou laten staan'

09 januari 201907:07
Bookmark this page Toon de deelmogelijkheden op sociale media
Schermvullende weergave

©Saskia Vanderstichele
De nieuwe Vlaams minister van Energie Lydia Peeters (Open VLD) wil de komende maanden nog een oplossing zoeken voor de invoering van de slimme meter. ‘We moeten garanderen dat eigenaars van zonnepanelen hun rendement kunnen behouden.’
Vandaag legt de Limburgse Lydia Peeters de eed af als Vlaams minister van Begroting, Financiën en Energie. Ze treedt tot de verkiezingen van mei in de voetsporen van partijgenoot Bart Tommelein, die burgemeester van Oostende werd. Over wat er daarna gebeurt, zijn volgens haar nog geen afspraken gemaakt. ‘Eerst de verkiezingen afwachten.’
Het voormalige Vlaams Parlementslid is al de derde liberaal die de post tijdens deze legislatuur bezet. De eerste titularis, Annemie Turtelboom, besloot af te treden na de commotie over de energieheffing die al snel de ‘Turteltaks’ gedoopt werd. Via die heffing wou Turtelboom de historische schuldenberg door de oversubsidiëring van zonnepanelen wegwerken.
Advertentie

Ook Peeters krijgt bij haar aantreden meteen een delicaat energiedossier op haar bord. Elke Vlaamse woning krijgt op termijn een digitale elektriciteitsmeter, maar het is nog niet duidelijk hoe de eigenaars van zonnepanelen hun rendement kunnen behouden als zij zo’n meter installeren.
Wie vandaag zonnepanelen bezit, ziet zijn elektriciteitsteller terugdraaien als de zonnepanelen stroom op het net zetten. Als er ongeveer evenveel op het net wordt gezet als verbruikt, registreert de teller bijna niets en betalen de eigenaars weinig voor hun verbruik en de bijbehorende taksen die het grootste deel van de elektriciteitsfactuur uitmaken. Bij een digitale meter worden de productie en het verbruik apart geregistreerd. De teller draait dus niet meer terug, waardoor de rendabiliteit van de investering in zonnepanelen in gevaar komt. Tommelein beloofde een soort terugdraaiende teller te simuleren via de elektriciteitsfactuur, maar dat is eigenlijk de bevoegdheid van de energieregulator VREG.
Peeters wil daarom zo snel mogelijk met de energieregulator aan tafel gaan zitten. ‘We hebben de transitie naar groene energie nodig. Als we de slimme meter uitrollen, moeten we de eigenaars van zonnepanelen de garantie kunnen geven dat hun investering rendabel blijft. We moeten als overheid betrouwbaar zijn. Bart Tommelein heeft de hernieuwbare energie gestimuleerd en ik wil in zijn voetsporen treden. Sinds men weet dat ik de nieuwe minister word, hebben al heel veel ongeruste burgers me daarover gecontacteerd. Die digitale meter moet er komen, maar niet ten koste van de investeringen in zonnepanelen.’
Vorig jaar viel het aantal particulieren dat zonnepanelen plaatst al fors terug. Volgens de sectorfederatie doet de onzekerheid over de digitale meter consumenten twijfelen. Peeters wijst erop dat er nog heel wat belangrijke investeringen in zonnepanelen zijn gepland, zoals het Kristalpark Lommel en bij Volvo Gent. ‘We moeten het nauw opvolgen en snel met de VREG samenzitten. Maar het is voorbarig nu al te zeggen dat we onze doelstellingen voor hernieuwbare energie niet halen.’
Met de eedaflegging lanceert Open VLD in één klap een nieuw boegbeeld voor Limburg. De voormalige burgemeester van Dilsem-Stokkem hoopt in mei de Limburgse lijst te trekken voor het Vlaams Parlement. Dat ze een vrouw is, was voor voorzitster Gwendolyn Rutten mooi meegenomen. In de nasleep van de benoeming van de CD&V’er Steven Vanackere bij de Nationale Bank, waardoor geen enkele vrouw in het directiecomité overbleef, pleitten de liberalen voor meer vrouwen in de politiek.
‘Onze voorzitster heeft andere partijen opgeroepen meer vrouwen aan te duiden en voegde ook de daad bij het woord door mij als opvolger van Tommelein te benoemen. De manier waarop je aan politiek doet, hangt in de eerste plaats van je persoonlijke aanpak af. Maar in een Vlaanderen waar meer vrouwen dan mannen zijn, lijkt het me logisch dat zij goed vertegenwoordigd zijn in de politiek.’
Haar lokale ervaring vindt Peeters alvast een troef voor haar (korte) ministerschap. ‘Als je dicht bij de mensen staat, voel en hoor je de ongerustheid. Daarom ben ik geen voorstander van decumul. Als er enkel parlementsleden met theoretische bagage zouden zetelen, is dat een gemis. Die lokale ervaring is een troef in het parlement en als minister.’

Plaats reactie