Kilometerheffing

Allerlei
blsq1970
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door blsq1970 » 04 jan 2019, 21:52

Koidream schreef:
02 jan 2019, 12:18
blsq1970 schreef:
02 jan 2019, 12:06

Bovendien is dat geen 100.000, maar 60 à 65.000/jaar.
300 x 365 = 109.500 Overtuig me van het tegendeel :vraag:
Als jij vindt dat er aan die wegen niet veel gespendeerd wordt, dan kan je misschien het stuk weg dat je elke dag 300 km (of is het nu 165 km) gebruikt privé uitbaten...
Ik rij hoofdzakelijk tijdens werkdagen slimmerik. 220 werkdagen. Doe je wiskundige oefening nog maar eens. In het weekend rij ik amper omdat ik het al beu ben van in de week zoveel te rijden.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 04 jan 2019, 21:54

EricG schreef:
02 jan 2019, 19:17
blsq1970 schreef:
31 dec 2018, 13:53

Vertel me eens, hoe ga je het gehele wagenpark elektrisch maken en allemaal opladen en dat zonder kerncentrales ? Al eens uitgerekend hoeveel stroom je daarvoor nodig hebt ? Of ga je die allemaal met gascentrales opwekken ? Dan sta je qua CO2 even ver.
Vraag het eens aan de Noren hoe je dat doet:
https://www.hln.be/geld/economie/noren- ... ~af5cf6c8/
Waar staat de uitleg daarover in dat artikel ? En meer : in welke mate is Noorwegen met België te vergelijken ?

blsq1970
Senior lid

Re: Kilometerheffing

Bericht door blsq1970 » 04 jan 2019, 21:57

bruma schreef:
02 jan 2019, 20:10
Al hier neergepend, indien in NL 5.000.000 wagens vervangen worden door hun elektrische evenknie is er maar 14% meer elektriciteit nodig.
Indien die productie niet groen kan gebeuren: bij een CO2 centrale is de uitstoot onder controle én minutieus gecontroleerd, aan de pijp van de wagen niet.
Geef eens het concrete gebruik aan kWh per wagen per km ?
Uitgaande van een Tesla met 85 kWh batterij die er 300 km mee kan rijden, komt dit neer op zo'n 0,28 kWh per km (misschien meer als je gelijk Ivob als een slak rijd en alleen overdag als hij zijn lichten niet moet aandoen) Voor elke wagen die gemiddeld 20000 km per jaar doet is dat 5600 kWh. Reken maar uit aan 5 miljoen wagens hoeveel centrales je nodig hebt.

Koidream
Master lid

Bericht door Koidream » 04 jan 2019, 23:12

blsq1970 schreef:
04 jan 2019, 21:52
Ik rij hoofdzakelijk tijdens werkdagen slimmerik. 220 werkdagen. Doe je wiskundige oefening nog maar eens. In het weekend rij ik amper omdat ik het al beu ben van in de week zoveel te rijden.
Een gepensioneerde telt niet (meer) in werkdagen, vandaar mijn duidelijke vraag:
"En hoeveel km doe je effectief per dag?"
Als jij daar 330 km op antwoord, dan is de rekening snel gemaakt... Slimmerik

btw, 220x300 is nog steeds 66.000km op werkdagen alleen al. Nochtans vertel je dat je tussen de 60 en 65.000km op jaarbasis maakt. Dus geen enkele km in de weekends en verloven. Heb je al eens aan het openbaar vervoer gedacht?
Of is die 300km een grove afronding?
Pas op wie je "slimmerik" noemt, want misschien kan die beter tellen dan jij ?%
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 05 jan 2019, 03:10

Koidream, er zijn nog mensen die een gelijkaardig aantal kilometers rijden per 'werkdag' (om je op je woorden te pakken) en als ze daarvoor op het door jou blijkbaar zo geroemde openbaar vervoer moeten rekenen, niet de helft van hun werk gedaan krijgen. Er al eens aan gedacht dat die mensen vaak een leven op de baan hebben om producten die jij wil kopen, hebben, gebruiken, ... in de winkels te krijgen, operationeel te houden of ter beschikking te hebben... niet alleen in de grote steden of in de winkels aan een treinstation, maar ook in het hart van je eigen dorp...
Btw, ik ben vertegenwoordiger, ik kom op ongeveer 250km gemiddeld per werkdag, daar zitten dagen bij van 600km en dagen van 10km... en ik durf eerlijk te zeggen dat de helft van die kilometers puur 'service' kilometers zijn, want de klant van mijn klant (mogelijks jij dus), wil onmiddellijk service, en niet binnen 2 of 3 weken als ik toevallig in de buurt moet zijn.... en of je nu een slimmerik bent of niet, ik kan ook tellen ?%, dat maakt een pak kilometers per jaar die ik rij voor (mogelijks) jouw plezier en om jou tevreden te houden.
Daarvoor betaal ik (lees: mijn werkgever) een pak accijnzen door de brandstof aan te kopen. Als hij daarop nog eens een kilometerheffing moet betalen, zullen zijn kosten omhoog gaan, en die zal doorgerekend worden in de verkoopprijs... waardoor uiteindelijk (mogelijks) jij meer zal moeten betalen. Omdat het gekocht product duurder wordt, wil je natuurlijk een betere service ... en de cirkel is rond....
Je moet niet alleen kunnen tellen, je moet ook verder kunnen denken dan - jammer genoeg - onze politiekers vandaag de dag denken, om in te schatten wat de gevolgen zijn van een overhaast ingevoerde kilometerheffing....
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 05 jan 2019, 09:21

Wat km heffing betreft, het is de EU die aan de lidstaten vraagt om tussen 2023 en 2027 af te rekenen per km en niet meer mat andere systemen bv vignet.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 05 jan 2019, 10:04

bruma schreef:Wat km heffing betreft, het is de EU die aan de lidstaten vraagt om tussen 2023 en 2027 af te rekenen per km en niet meer mat andere systemen bv vignet.
Enkele verwijzingen voor diegene die Google zoeken niet gebruiken vooraleer commentaar te geven:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/04 ... he-auto-s/
https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... ZPzLxtTSzt
https://tweakers.net/reviews/6639/7/van ... troom.html

Het aangehaalde artikel kan ik via mijn gsm niet zo snel terugvinden. Met het zoeken zet je best een filter op voor info van het laatste jaar.
Neem even afstand van diegene die alles van een EV in overschouw nemen om dit af te breken en dit niet doen voor zijn fossiele tegenvoeters. Immers de winning, plaats van winning, bulktransport e.a. zien er ook niet zo rooskleurig uit.

EricG
lid

Bericht door EricG » 05 jan 2019, 10:54

blsq1970 schreef:

Waar staat de uitleg daarover in dat artikel ? En meer : in welke mate is Noorwegen met België te vergelijken ?
Dat hoeft niet in het artikel te staan, iedereen kan heel simpel terugvinden dat Noorwegen zijn elektriciteit opwekt met waterkracht, ze hebben geen kerncentrales. Die hebben ze ook niet nodig, ze hebben nu al een overschot aan groene elektriciteit. Men had hier ook al veel eerder kunnen investeren in duurzame oplossingen, en dan denk ik niet aan windmolens of zonnepanelen maar aan geothermische energie. Je kan zonder kerncentrales, maar men moet willen.

Koidream
Master lid

Bericht door Koidream » 05 jan 2019, 11:33

Bollocks schreef:
05 jan 2019, 03:10
Koidream, er zijn nog mensen die een gelijkaardig aantal kilometers rijden per 'werkdag' (om je op je woorden te pakken)
Daar ging het niet over, het ging over een simpele vermenigvuldiging. Gemiddeld 300km per dag is voor mij nog steeds 300 x 365 oftewel 109.500km
Bollocks schreef:
en als ze daarvoor op het door jou blijkbaar zo geroemde openbaar vervoer moeten rekenen, niet de helft van hun werk gedaan krijgen. Er al eens aan gedacht dat die mensen vaak een leven op de baan hebben om producten die jij wil kopen, hebben, gebruiken, ... in de winkels te krijgen, operationeel te houden of ter beschikking te hebben... niet alleen in de grote steden of in de winkels aan een treinstation, maar ook in het hart van je eigen dorp...
Heb ik ergens gezegd dat het openbaar vervoer moet genomen worden. Neen, ik heb gevraagd of daar al eens over gedacht is. Er zijn er meer dan genoeg die hier wel gebruik kunnen van maken, maar liever 300km per dag in de file staan om toch maar de “vrijheid” van hun voertuig te hebben. Welke vrijheid?
Bollocks schreef:
Btw, ik ben vertegenwoordiger, ik kom op ongeveer 250km gemiddeld per werkdag, daar zitten dagen bij van 600km en dagen van 10km... en ik durf eerlijk te zeggen dat de helft van die kilometers puur 'service' kilometers zijn, want de klant van mijn klant (mogelijks jij dus), wil onmiddellijk service, en niet binnen 2 of 3 weken als ik toevallig in de buurt moet zijn....
Hier gaan we weer met het typische “mijn job, slechtste job” verhaal (als het in het verjhaaltje past).
Zelf heb ik 32 jaar op minimum 75km van mijn woonplaats gewerkt. Kwam ik op mijn job toe, dan stond er een dienstvoertuig klaar om nog eens gemiddeld 50.000 km per jaar mee te maken. Verhuizen was geen optie, omdat ik alle drie jaar op een andere plaats mocht gaan werken. Dus, vertel mij niets over kilometers maken of in de file staan. Maar daar waar mogelijk nam ik dan wel het openbaar vervoer. De laatste 3 jaar was op 33 km van mijn job en dan nam ik de fiets.
Bollocks schreef:
en of je nu een slimmerik bent of niet, ik kan ook tellen ?%, dat maakt een pak kilometers per jaar die ik rij voor (mogelijks) jouw plezier en om jou tevreden te houden.
Alsof een metser met plezier in weer en wind staat voor uw woning, of een bandarbeider met plezier een leven lang op dezelfde plaats dezelfde handeling doet om een product te vervaardigen dat jij moet vertegenwoordigen.
Wat ik wil zeggen, voor mijn plezier moet jij niets. Zoek gerust een andere job (ik begin al als Ivob te klinken ;-))
Bollocks schreef:
Daarvoor betaal ik (lees: mijn werkgever) een pak accijnzen door de brandstof aan te kopen. Als hij daarop nog eens een kilometerheffing moet betalen, zullen zijn kosten omhoog gaan, en die zal doorgerekend worden in de verkoopprijs... waardoor uiteindelijk (mogelijks) jij meer zal moeten betalen. Omdat het gekocht product duurder wordt, wil je natuurlijk een betere service ... en de cirkel is rond....
Dat zijn dan diezelfde kosten die een particulier ook moet maken, maar hiervoor geen noemenswaardige belastingsvoordelen krijgt.
Hier is een gezegde voor: Klagers hebben geen nood…
Bollocks schreef:
Je moet niet alleen kunnen tellen, je moet ook verder kunnen denken dan - jammer genoeg - onze politiekers vandaag de dag denken, om in te schatten wat de gevolgen zijn van een overhaast ingevoerde kilometerheffing....
Die “overhaast” ingevoerde kilometerheffing (waar nog maar sprake van is) zal zeker moeten aan gewerkt worden, maar het systeem zoals het nu is, waar iedereen evenveel betaald, ongeacht het aantal kilometers dat men rijdt is op zijn minst gezegd niet meer van deze tijd. Misschien gaat het toch een enkeling aanzetten om eens de fiets te nemen voor kleine verplaatsingen of zelfs het openbaar vervoer (waar ook nog heel hard dient aan gesleuteld te worden) voor verplaatsingen waarvoor je de wagen niet echt nodig hebt.

En dat allemaal omdat iemand beweert dat 300 x 365 niet gelijk is aan 109.55 maar aan 60 à 65.000km…

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 05 jan 2019, 13:04

EricG schreef:
05 jan 2019, 10:54
blsq1970 schreef:

Dat hoeft niet in het artikel te staan, iedereen kan heel simpel terugvinden dat Noorwegen zijn elektriciteit opwekt met waterkracht, ze hebben geen kerncentrales. Die hebben ze ook niet nodig, ze hebben nu al een overschot aan groene elektriciteit. Men had hier ook al veel eerder kunnen investeren in duurzame oplossingen, en dan denk ik niet aan windmolens of zonnepanelen maar aan geothermische energie. Je kan zonder kerncentrales, maar men moet willen.
We hebben geen waterkracht en met zon en wind ga je hier niet ver komen wat dat betreft.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 05 jan 2019, 13:09

Koidream schreef:
04 jan 2019, 23:12
blsq1970 schreef:
04 jan 2019, 21:52
Een gepensioneerde telt niet (meer) in werkdagen, vandaar mijn duidelijke vraag:
"En hoeveel km doe je effectief per dag?"
Als jij daar 330 km op antwoord, dan is de rekening snel gemaakt... Slimmerik

btw, 220x300 is nog steeds 66.000km op werkdagen alleen al. Nochtans vertel je dat je tussen de 60 en 65.000km op jaarbasis maakt. Dus geen enkele km in de weekends en verloven. Heb je al eens aan het openbaar vervoer gedacht?
Of is die 300km een grove afronding?
Pas op wie je "slimmerik" noemt, want misschien kan die beter tellen dan jij ?%
Kerel, ik zit elke dag op de baan voor mijn job dus vooraleer je begint wat te zeuren de volgende zaken op een rijtje :
- we spreken over een gemiddelde. Dus mijn gemiddelde is zowat 300 km. Een gemiddelde wil niet zeggen dat je de ene dag geen 600 km kan rijden en de andere 10. Dus ga een keertje terug naar school om wat over gemiddelden te gaan leren en kom dan nog eens terug om te discussiëren. De weekenddagen heb ik niets mee te maken omdat ik dan zelden met de wagen buiten kom. Dus 99% van wat ik rij is voor de job en dus in de week.
- openbaar vervoer : al eens een klant op een industrieterrein in gemiddeld putkapelle en Vlaanderen proberen te bezoeken. Stop dus daar ook maar met zeuren.
- gedeeld vervoer : ga jij om 6 uur 's morgens opstaan om met mij mee naar putkapelle op den bos te rijden en dat ik je vervolgens op je werk afzet rond een uur of 3 in de namiddag.

Weet je dit soort van geitenwollen sokken kritiek slaat gewoonweg nergens op.

Maar ik hoop van ganser harte dat ze hun kilometerheffing invoeren, dat iedereen zijn zaken in het buitenland bestelt en het laat leveren door een Pool in een stinkende camionette, de economie in vrij valt komt. Dan heb je wat je wil.
Laatst gewijzigd door blsq1970 op 05 jan 2019, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 05 jan 2019, 13:11

Bollocks schreef:
Koidream, er zijn nog mensen die een gelijkaardig aantal kilometers rijden per 'werkdag' (om je op je woorden te pakken) en als ze daarvoor op het door jou blijkbaar zo geroemde openbaar vervoer moeten rekenen, niet de helft van hun werk gedaan krijgen. Er al eens aan gedacht dat die mensen vaak een leven op de baan hebben om producten die jij wil kopen, hebben, gebruiken, ... in de winkels te krijgen, operationeel te houden of ter beschikking te hebben... niet alleen in de grote steden of in de winkels aan een treinstation, maar ook in het hart van je eigen dorp...
Btw, ik ben vertegenwoordiger, ik kom op ongeveer 250km gemiddeld per werkdag, daar zitten dagen bij van 600km en dagen van 10km... en ik durf eerlijk te zeggen dat de helft van die kilometers puur 'service' kilometers zijn, want de klant van mijn klant (mogelijks jij dus), wil onmiddellijk service, en niet binnen 2 of 3 weken als ik toevallig in de buurt moet zijn.... en of je nu een slimmerik bent of niet, ik kan ook tellen ?%, dat maakt een pak kilometers per jaar die ik rij voor (mogelijks) jouw plezier en om jou tevreden te houden.
Mee akkoord. Maar als zijn huis afbrandt mag hij voortaan 2 jaar wachten tot een expert met het openbaar vervoer langs komt om de schade aan zijn huis te schatten. Zal snel anders piepen.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 05 jan 2019, 13:15

bruma schreef:
05 jan 2019, 09:21
Wat km heffing betreft, het is de EU die aan de lidstaten vraagt om tussen 2023 en 2027 af te rekenen per km en niet meer mat andere systemen bv vignet.
De EU is dan ook een dictatoriale communistische staat geworden naar het voorbeeld van hun Chinese broeders.

Koidream
Master lid

Bericht door Koidream » 05 jan 2019, 13:21

blsq1970 schreef:
05 jan 2019, 13:11
...Maar als zijn huis afbrandt mag hij voortaan 2 jaar wachten tot een expert met het openbaar vervoer langs komt om de schade aan zijn huis te schatten. Zal snel anders piepen.
Als je hier een statement wil maken dat jij inspecteur bent van brandverzekeringen, dan meld ik je met plezier dat een dergelijk persoon met de brains van een doorsnee naaktslak bij mij niet hoeft lang te komen.
Man man, net zoals jij kan tellen kan ik mij verlagen tot uw niveau van communiceren.
Verder ga ik geen moeite meer doen om iemand te overtuigen dat er toch wel echt 7 dagen in een week zijn en 365 (om de 4 jaar 366) in een jaar.

Als ik vraag of ik je gemiddeld 100 euro per dag kado moet doen, is dat dan 22.000 of 36.500 euro op jaarbasis?
Wacht, ik weet je antwoord al, en nu weet je ook hoe een gemiddelde wordt berekend.

Druk eens ALT+F4

EricG
lid

Bericht door EricG » 05 jan 2019, 15:05

blsq1970 schreef:

We hebben geen waterkracht en met zon en wind ga je hier niet ver komen wat dat betreft.
[/quote]

Herlees eens: "geothermische energie". Hebben wij geen waterkrachtcentrales? Ik zou daar zo zeker niet van zijn. Akkoord ze leveren geen massa's energie maar ze zijn er wel. Had men meer en eerder ingezet op alternatieven zou er geen probleem geweest zijn, maar Electrabel ziet liever kerncentrales.

Plaats reactie